Gå til innhold

Riktig Catch & Release / Fang og slipp (?)


Gjest Erik Eikre

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

De som ikke liker å lese lange innlegg og bare vil ha kortversjonen kan se neste innlegg og gjerne bare det som er uthevet. Jeg har med andre ord delt det opp for å gjøre det enklere for leserne. De som orker å lese alle mine merksnodige betraktinger kan lese videre. ;-)

Jeg er ikke så aktiv i forumet slik ståa er akkurat nå, men jeg hadde lovet et par personer å legge ut en liten, men viktig sak i forumet før jeg islegger ffs litt igjen. Jeg gjør oppmerksom på at jeg vil komme med en del påstander som jeg har lest, lært av andre og altså erfart selv. Jeg har med andre ord ikke nødvendigvis bevis for at alt jeg sier er riktig, men jeg er så langt overbevist om at det er det. Så dere kan selvsagt diskutere hvor mye feil jeg har så mye dere ønsker. Men det viktigste slik jeg ser det er at det blir riktig og ikke hvem som har rett.

Det er nå en gang slik at vi i flere og flere vassdrag enten må eller velger selv å utøve C&R. Da mener jeg det bør utføres på best mulig måte for fisken og dens videre liv i etterkant av å ha blitt fanget.

Det er så mye rart som blir sagt og gjort med tanke på Catch & Release / Fang og slipp at før eller senere måtte jeg sprekke litt. Noe jeg da gjorde overfor et par kompiser som tåler det. Jeg var frustrert og litt småirritert over at så få vektlegger viktigheten av å utføre C&R riktig. Ja jeg har sterke meninger om hvordan dette bør praktiseres, men mener jeg også har fått et noenlunde brukbart grunnlag for mine meninger. Dessuten bekreftet Morten Kraabøl ved Norsk Institutt for Naturforskning (NINA) at det jeg mener kan støttes gjennom forskning som er gjort. Og mine kompiser ba meg rett og slett legge ut hele greia på ffs. Så da hopper jeg uti det og plager dere litt med mine tanker rundt C&R.

Som de fleste vet så har det blitt laget en film om C&R fra Hemsil. Lars Nilsen har i denne dokumentert et telemetriprosjekt hvor man har fulgt fiskens reaksjoner på det å bli fanget og satt fri opptil flere ganger. Det viste seg at fiskens adferdsmønster ikke endret seg i det hele tatt! Fisken gjorde som før og tok ingen eller liten skade av C&R. De som gjennomførte prosjektet var nok litt heldige for dette er nok uansett avhengig av fiskerens kunnskap om og vilje til å ta hensyn til selve fiskens ve og vel. Og det er her jeg har observert ymse adferdsmønstre hos fluefiskere. Mange er veldig flinke, noen er flinke, noen er uvitende, noen har lært av videoer og noen få er uvørne blåser i hvordan de gjør det. De som ikke vet bedre er selvsagt unnskyldt for de tabber de gjør. Men jaggu er det mange som ikke tenker på alt selv om de har praktisert C&R i mange år også. Ja til og med Lars Lenth, som for øvrig er en meget dyktig fluefisker, har vist en del feil ved utøvelse av C&R i filmer. Og DA blir jeg litt skremt! Hvor mange har jeg ikke sett som har etterapet det de har sett i filmer som bla. Tørrfluelandet 1, 2, 3…..?!? Ikke engang i slike filmer klarer vi altså helt å se det fra fiskens side. Dette handler selvsagt ikke om uvilje mot å gjøre det riktig, men mer om kunnskap og/eller mangel på dette. Jeg tror rett og slett vi har brukt for lite energi på å forsøke å lære bort hva som er best for fisken og hvorfor. Derfor:

Kommer jeg aldri til å gi meg med å si at vi MÅ få et kurs som SKAL gjennomføres før man får lov til å kjøpe fiskekort der hvor C&R skal praktiseres. F.eks. Rena, Hemsil, eller enkelte lakseelver. Laks er dog noe jeg dessverre har litt for lite greie på selv til å være like påståelig, men jeg vil tro den også er bygd rimelig likt ettersom navnet på både den og ørreten begynner med Salmo. Harr og sik har vel også rimelig like forutsetninger som ørreten, osv. Etisk sett er alle like, tror og mener jeg. Uansett skriver jeg ikke dette for å plage noen, men for at vi kanskje kan bli mer bevisste på det vi gjør. Jegere har jo jaktlisens så hvorfor skulle ikke vi ha det samme når vi ikke bare skal fylle stekepanna?

Men nok om det. Under finner dere et innlegg om hvordan jeg mener det bør utføres:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

1. Bruk kroker uten mothake. Altså de som er laget uten mothake. Å klemme ned mothaken på en krok som må ha mothake for å holde på fisk er bare dumt. Da hender det alt for ofte at kroken har for dårlig feste og slipper tak for så å kroke seg et annet sted på fisken. Dermed gjør en slik krok ofte mer skade enn nødvendig. En riktig designet krok uten mothake holder i de aller fleste tilfeller mer enn godt nok på fisken og skader minst mulig. Om du ikke har andre kroker enn med mothake så er det faktisk bedre å la den være som den er, om det da ikke er forbudt. Største ulempen med kroker med mothake er ikke selve mothaken, men det ekstra stresset og gjerne også ekstra røffe behandlingen som kan påføres fisken hvis kroken sitter for godt når den skal fjernes. Det er ikke få ganger jeg har sett folk bli litt for hardhendte i slike tilfeller.

2. Bruk så grov fortom du kan. Det er vel bare dumt å bruke for tynn fortom. Det er i alle fall ikke tøft. Dessuten har du gjort mye mer riktig i din presentasjon av flua om du klarer å lure fisken på grov fortom. Jo tynner fortommen er jo verre blir det å utføre punkt 3.

3. Kjør fisken hardt og bestemt, men ikke riv den inn. Kosekjøring av fisk fordi det er gøy er noe av det verste jeg ser. Og rævkjøring av fisk slik at det er fare for avriving av både det andre på fiske er det nest verste. Hvor hardt og hvor bestemt er nok ikke så lett å avgjøre. Det kommer selvsagt med erfaring.

4. Bruk stang som passer til punkt 1, 2 og 3 og ikke fordi den kaster lengre eller er mer gøyal. Det er vær, vannstand, fiskestørrelse, plass man har til rådighet, eksponeringsfarer osv. som bør avgjøre "klassen" og formen snøret bør ha. Ikke fordi #2 er mer moro enn #6. Kort sagt bør stanga være myk nok til å ikke rive for mye i fortom og fiskekjeft og ha rygg nok til å være effektiv i forhold til fiskestørrelse og andre forhold som strøm, fortomstykkelse og krokstyrke.

5. Bruk stor nok håv. Bommer du på fisk under første forsøk på håving oftere enn "en sjelden gang" så få deg en større eller få noen med erfaring til å se på håvingsteknikken din.

6. Ikke løft stanga (og fisken) opp under håving. Snu deg heller rundt og dra stanga skrått sideveis (45⁰) så kommer fisken nærmere. Det er mye lettere enn du tror. Det er også lettest om du kan få fisken på den siden hvor strømmen er minst. Null strøm er dog verst. Litt strøm holder som regel fisken roligere og i en mer kontrollerbar retning.

(Husk stangtoppens vinkel uansett håvingsteknikk. Stangbrudd er ikke ønskelig og det er ikke stangprodusentens feil om du er uvøren.)

7. Bruk knuteløs håv! Alt annet mener jeg er uvørent og unødvendig. "Beaching", altså å dra fisken inn på sand, er etter mitt syn det verste man kan gjøre. Husk også at fisken ikke har øyelokk og at grasstrå kan være svært så skarpe. Og det er vel en fordel at fisken ser etterpå også vil jeg tro.

8. Ta minst mulig i fisken og løft minst mulig på den. Det beste er om fisken alltid er i og under vann.

9. Bruk krokutløsertang for å fjerne flua. Om det ødelegger flua så er det bedre enn å ødelegge fisken.

10. Fukt alltid hendene uansett før du tar i fisken om du må det. Husk også at flytemiddel og myggmiddel kan skade fiskens slimhinne. Er den skadet så er fisken ekstra utsatt for soppangrep. Og en av grunnene til at vi setter fisken fri igjen er vel at den skal leve videre så den kan både gyte og bli større, ikke sant?

11. Vil du ta bilde av en stor fisk du har fått så bruk så kort tid som mulig på dette. Helst ta bilde mens fisken er i vannet.

12. Om du skal løfte fisken ut av vannet så har du bare noen sekunder på deg. Fiskens gjeller kollapser om de ikke får vann og det tar ikke mange sekundene. Det kan da ta flere timer før gjellene fungerer som normalt igjen. Et bilde som blir tatt av fisk som holdes over vannet bør altså vise at det drypper vann av den. Unngå også å få fingre eller noe som helst annet inn til fiskens gjeller! Og bruk begge hender når du løfter så slipper fisken unødig store påkjenninger i rygg og vitale deler. Ikke klem.

13. Ikke pump fisken når den skal slippes fri! Dette syndes det dessverre mot i den ene filmen etter den andre og er totalt feil. Fisken er ikke designet for å bli dratt baklengs i vann. Det er rett og slett skadelig. For fisken er det verre enn når du trekker pusten alt du klarer for så å slippe ut alt du har i lungene flere titalls ganger etter hverandre. Tipper du blir kraftig svimmel og uvel. For fisken er det altså enda verre og attpåtil skadelig.

14. Ikke kjør fisken hardt fremover gjennom vannet når den slippes fri. Den klarer seg utmerket uten mer stress og puster godt nok i rolig vann. Litt strøm er ok. Bare få den vekk fra gjørme som sparkes opp av deg og eventuelle kamerater.

15. Behandle alle størrelser av fisk på samme måte. Jeg har sett alt for mange fisk som har blitt behandlet uvørent fordi de ikke passerte kiloen. Husk at enhver fisk kan bli din "Once-in-a-lifetime-drømmefisk" i fremtiden. Eller bli mor eller far til akkurat den…

Gjør du alt dette riktig så er det absolutt ingen fare for at fisken tar særlig skade av å ta flua di. Den endrer ikke adferdsmønster i etterkant og alt er som før du lurte den. Noe som jo er bra for både fisken, deg og de som kommer etter.

Avslutningsvis så må jeg innrømme at jeg også synder alt for ofte mot noen av disse punktene. Men jeg prøver i alle fall å etterleve dem ettersom jeg tror og mener dette er det beste. Hva du gjør er opp til lokale regler og deg.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg, Erik  :) Og en god påminnelse for oss alle framfor sesongen.

En liten ting til jeg vil legge til det du sier, er at om fisken skal løftes opp så er det viktig å stabilisere den med to hender. Slik at det ikke blir noe knekk eller tøying av ryggen. Det tror jeg er viktig.

Som sagt, kjempeflott innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Riktig det André og la inn en kommentar om det. Takk skal du ha! :)

Har sikkert glemt noe annet også. Begynner å bli litt slapp i harddisken serru.  :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror så avgjort et kurs i hvordan praktisere c&r på best mulig måte hadde hatt noe for seg.

Man ser jo mye brutal behandling av fisk som skal gjenutsettes, og sannsynligvis er man ikke feilfri selv heller.

Dette med å pumpe fisken frem og tilbake i strømmen har jeg lurt på hvor egentlig stammer fra, og hvordan noen har fått for seg at kan være bra for fisken ?

Men hvem skulle disse kursene evt være i regi av ? De som normalt skulle tatt ansvar for det er jo imot c&r i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker dere et gennerelt kurs for å fiske? Eller bare i Hemsil og lignende plasser?

Ville dette kurset vare hele livet? Hva med barn, skal de da fiske i følge med voksne med kurs?

Hvordan funger dette i de landene det er slik? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ta bilde, og fangsten skal leve videre uten men, så bør en vel ikke løfte fisken ut av vannet i det hele tatt.

Bra påminnelse før sesongen drar i gang.

Jeg er enig med Erik, det burde vært påbudt med opplæring og fiskelisens slik det er i mange andre land. I Norge blir livet i vann generelt behandlet dårlig. På dette området har vi MYE  å lære. Er livet under vannflata egentlig mindreverdig i forhold til livet over vann, i fjell og i skogen?

Selv har jeg ikke vært den flinkeste til å behandlet fisken riktig opp gjennom årene. Kanskje jeg hadde lært litt fortere dersom kurs hadde vært obligatorisk. Jeg tror det.

Takker Erik!

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du setter fokus på dette viktige temaet igjen, Erik. Er jo temmelig meningsløst å bedrive C&R hvis fisken dør av behandlinga den får.

Personlig tror jeg det er fullt mulig å ta bilde av fangsten uten at den får noen varige men av det, men det foutsetter at man planlegger fotoseansen godt, sånn at fisken ikke er (såvidt) ute av vannet mer enn et sekund eller to. André har jo tidligere demonstrert hvordan dette skal gjøres.

Ellers synes jeg kanskje du har utelatt ett poeng, og det er at hvis fisken nå engang er blitt skikkelig skadet og blør stygt eller på annen måte virker å være i veldig dårlig form er det mest humant å ta livet av den. Har selv kommet over C&R-dauinger i mer enn en elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker dere et gennerelt kurs for å fiske? Eller bare i Hemsil og lignende plasser?

Ville dette kurset vare hele livet? Hva med barn, skal de da fiske i følge med voksne med kurs?

Hvordan funger dette i de landene det er slik? 

Nei, personlig tenkte jeg først og fremst kurs i hvordan utføre c&r, dersom man selv utfører dette, og det gjør vel de aller fleste av oss, i større eller mindre grad  :)

Mange bryr seg ikke engang om å væte hendene sine før de tar i fisken har jeg sett, og det kommer kanskje av at man ikke vet bedre ?

Fingergrep i gjellene mens man løsner kroken ser jeg også praktiseres, og da er det jo bare tull å sette fisken ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg!  Klemming på gjellene ved krokfjerning og fotografering ser man jo mye, og selv har jeg ved flere anledninger lagt fisk på bakken for fotografering. Riktignok på mykt og fuktig underlag, men likevel... :-[

Fiskelisens for å fiske i populære og forvaltede ørretelver er vel bare et spørsmål om tid, og det er en god ide. I tillegg til C&R bør man også ta opp andre regler, herunder bevegelig fiske og vading/hensyn til bunnvegetasjon.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra belyst! Som deg tråkker jeg nok feil av og til, men det har ingen hensikt å bedrive c&r dersom fisken blir påført uopprettelig skade. Har i det siste sett litt for mange bilder av uvitende sjøørretfiskere her i sør på fb som poserer med fingre godt plantet opp under gjellelokk eller med   fisken liggende på svaberg og brygger. Innleggene avsluttes ofte slik:"Fisken var tynn og fikk svømme videre". Hvor langt fisken kom er det vel aldri noen som får vite, men utgangspunktet må vel være at en prøver å tilstrebe best practice. Alle som driver c&r ønsker jo at fisken ikke skal ta skade. Derfor er denne påminnelsen veldig bra. Kunne gjerne lånt denne oppsummeringen din Erik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

En sak jeg har reagert på er "konkurransen" om hvor fort man klarer å vinsje fisken inn til hoven. Noen har jeg inntrykk av tar tak i klingen og river den inn. Er det hensiktsmessig ? Eller er det stort sett noe man skriver på FFS, og praksis er en annen ?

Fisken er jo helt bananas når den kommer for fort inn har jeg inntrykk av, og "umulig" å avkroke.

Når det er sagt er jeg rimelig bestemt jeg også når jeg kjører fisken, men med bruk av hue. Dvs fisken må være noe sliten slik at det går an å avkroke uten at den er helt vill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg Eirik :) Eg har sjølv lagt fisk opp på mykt underlag i lag med håven for og så ta bilde av fisker, men eg er heilt enig i at dette ikkje skal skje eller at den evt ligger i vatn samtidigt.

Fiskelisens for å fiske i populære og forvaltede ørretelver er vel bare et spørsmål om tid, og det er en god ide. I tillegg til C&R bør man også ta opp andre regler, herunder bevegelig fiske og vading/hensyn til bunnvegetasjon.

Tyskland bruker vel fiskelisens og uten den så får ein ikkje lov til og bedrive fiske og kanskje dette skulle vært aktuelt her til lands også :)

Det blir jo evt som ein jæger prøve og uten den så får ein jo ikkje lov til og jakte :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et c/r diplom man må vise ved kjøp av kort i elver hvor dette praktiseres kansje?

Er du litt skeptisk Frode ? ;)

Nei, jeg er ikke det men jeg sluker ikke alt rått med en gang heller. Skal man innføre noe slikt bør det være gjennomtenkt.

Veldig fint innlegg av Eikre,n dette. Kan ikke bli nok info om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Enig med Erik i det meste, selv om det glemmes et par punkter for oss som får stor fisk :) Ikke løft fisken i halen. Ikke hold fisken under buken når man tar bilde. Jo tyngre fisken er, jo større skade. Sorry hvis noen har nevnt dette tidligere. Å kjøre fisken "raskest" mulig gjelder mest i varmt vann. Jo kaldere vannet er jo fortere kommer fisken seg. Man skal minst bruke like lang tid på "å sette ut fisken" som man brukte på å få den inn. Jeg er uenig i mothake tesen, spesielt med nedklemt. SMÅ mothaker TROR jeg er det absolutt mest skånsåmme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt. Jeg er enig i alt du skriver Erik. Men (for å få litt fart på dette temaet :-) ) Det er utrolig hva en fisk tåler (da er ikke det å løfte den etter sporden med. Det tar knekken på fisk). Det viktigste er å sette den tilbake. Det mest skadelige jeg kan tenke meg er å la fisken hoppe omkring på tørr mark, håndtere fisken med tørre fingre, og bare slippe den tilbake i varmt vann uten å hjelpe den.

Utover det er fiskene hardhauser. Jeg irriterer meg mere når fiskevenner foretar barmhjertighetsdrap fordi det var et viktig moment som ikke stemte når de tok den.

Jeg har mange eksempler på at fisk tåler mye...gidder ikke ramse de opp her nå.. får vel vente på at opinionen sparker meg :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i mothake tesen, spesielt med nedklemt. SMÅ mothaker TROR jeg er det absolutt mest skånsåmme

Ja, jeg er ikke overbevist om at en del av disse mothaksløse krokene med syltynn lang krokspiss gjør mindre skade enn liten mothaker, eller nedklemt mothaker.

Greit på liten fisk, som man bare kan hale inn, men stor fisk som gjør kraftig motstand ; vil ikke da en slik spiss kunne lage stygge flenger ? I min tankegang vil den ihvertfall kunne gjøre det . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint innlegg, og viktig tema Erik. Dog er jeg usikker på hvor feil det er å pumpe fisken. Har alltid trodd at det var feil, men under et besøk på Island hvor jeg fisket sammen en lege fra universitetet i Lund, så mente han at det var det samme om vannet strømmet den ene eller andre veien over gjellene og at de produserte oksygen uansett. Vet ikke om han har rett, men han var utrolig kunnskapsrik, og forsket på en kur mot Parkinson tror jeg. Drev å opererte inn elektroder i hjernen på griser for å stabilisere muskelrykninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Dog er jeg usikker på hvor feil det er å pumpe fisken.

Ikke noe å være usikker på. Snakk med Morten Kraabøl om du er usikker.

Nøkkelkvalifikasjoner

Fish telemetry: fish migration: impact of hydroelectric power developement, spawning biology, artificial freshets: fishways: water recourse management: recreational and commercial riverine fisheries: fish stocking strategies: teaching

Hvis ikke han vet er det nok ikke mange som vet. Og han er helt klar på dette. IKKE DRA FISKEN BAKLENGS!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...