Gå til innhold

Riktig Catch & Release / Fang og slipp (?)


Gjest Erik Eikre

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

..."Da hender det alt for ofte at kroken har for dårlig feste og slipper tak for så å kroke seg et annet sted på fisken"...

Denne påstanden skulle jeg gjerne sett belegget for! At det KAN skje, OK, men så ofte at det er vits å gjøre noe poeng av det?

Jeg har med andre ord ikke nødvendigvis bevis for at alt jeg sier er riktig, men jeg er så langt overbevist om at det er det. Så dere kan selvsagt diskutere hvor mye feil jeg har så mye dere ønsker. Men det viktigste slik jeg ser det er at det blir riktig og ikke hvem som har rett.

Det er med andre ord ikke basert på annet enn noen tusen fisk jeg har fått selv og hva andre jeg kjenner har opplevd. Og hva som har kommet frem i diskusjoner med noen av verdens beste fluefiskere (har bevis på at jeg ikke er en av dem) når vi har diskutert erfaringer om kroktyper og krokformer. Så det er selvsagt ikke vitenskapelig bevist. Det jeg dog vil si er at det er ikke få ganger jeg har opplevd kroken har mistet festet for å kroke seg igjen et annet sted når det er litt størrelse på fisken. Det er derfor jeg skreiv dette:

Jeg var kraftig imot mothakeløse kroker i Hemsil jeg også.

Jeg var frustrert over smårykk hvor man kjente at noe skjedde og fisk som deretter satt i f.eks. ryggen, halen og øyet. Oftest var resultatet bare bytte av feste inni kjeften eller mistet fisk. Aller mest det siste selvfølgelig. Kroker med mothaker er også forskjellige og noen er bedre enn andre. Noen er det like greit og best at beholder mothaken, noen kan klemmes ned og funker tålig greit da også og andre igjen er håpløse både med og uten.Det var spesielt en type krok jeg ble kraftig motstander av og den kommer jeg aldri til å hverken anbefale, selge eller gi bort til noen selv om jeg har noen tusen av den. Fisker man med slik nedklemt krok så er det mer regelen enn unntaket at noe skjer når man kjører fisk av litt størrelse.

(Kalle kan forresten bekrefte at jeg kjenner igjen en slik nedklemt krok når jeg fisker med en.  ;D)

Men som sagt så har jeg ingen forskningsresultater eller andre bevis for det jeg sier. Så det kan selvsagt være at jeg husker feil, innbiller meg alt sammen eller at jeg rett og slett har kjørt fisken feil. Langt fra umulig det. Det er sikkert mange som har både lengre og større erfaring som kan bekrefte/avkrefte slike påstander som jeg har kommet med. Dessverre må vi antagelig vente til de kommer hjem fra påskeferie før vi får vite hva som er riktig eller galt.  :-\

Jeg har sagt det før og gjentar det enda en gang, jeg VET ikke. Jeg tror og jeg mener og forsøker å hjelpe litt. Så kan hver og en velge å gjøre som han/hun vil med det jeg sier. Ikke så ille serru.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

Ja, den kan jeg bekrefte. Når oppdrettslaksen begynnte å sprelle seg av for uten grunn, fikk du bekreftet at jeg hadde klemt inn mothaken. ;D

Sent from my LG-P500 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..."Da hender det alt for ofte at kroken har for dårlig feste og slipper tak for så å kroke seg et annet sted på fisken"...

Denne påstanden skulle jeg gjerne sett belegget for! At det KAN skje, OK, men så ofte at det er vits å gjøre noe poeng av det?

Hvor ofte er ofte nok? Jeg fisket ørret tilnærmet en hel sesong med fluer uten mothaker og sitter igjen med samme oppfatning som Eikre. Dette har nesten bare vært stillevannsfiske med tørrflue. Sitter igjen med følgende erfaringer: 1) Fikk flere fisk til å sitte i tilslagene, 2) Mistet mer fisk like før håven, 3) Fisk som ble med helt inn var i flere tilfeller kroket på de merkeligste steder. Feilkrokinger skjedde spesielt ved skumringsfiske og med fisk som kom på flua som raketter fra dypt vann. Erfaringsgrunnlaget gjelder i hovedsak fisk mellom 100-300 gram, men er til gjengjeld ganske stort  ;D   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot mener jeg at fisk tåler myyye, bare man hjelper de i gang og ikke løfter de etter spord og gjeller.

Der er jeg uenig. Har en venn som er marinbilolog og jobber med fisk til daglig. Bortsett fra hos gytefisk, som har tykkere slimlag saa taaler oerret skremmende lite. Sopp og infeksjoner dreper sakte. Og det er ingen mulighet for aa vite om fisken har overlevd eller ikke, saa sant man ikke foelger den aktivt i flere maaneder etterpaa. Det regner jeg at du ikke har gjort...?  ;)

Det har altsaa disse gutta gjort.

Sjoeoerret taaler spesielt lite pga den stadige kampen om balanse rundt det osmotiske trykket.

Bra innlegg, Erik!!

Beviser ikke forsøket i Hemsedal det motsatte? Hadde fisken vært så ømfintelig ville vel langt flere fisk ha stryket med?

Edit: Litt sent ute som vanlig.

Men hvorfor IKKe bruke forsiktighetsprinsippet. Hvem vil opereres uten bedøvelse for å si det sånn...

Jo for hvis man ikke kjører etter det prinsippet pleier man å stå å hoppe på fisken en time eller to før man setter den ut igjen.

Poenget til bjørnar er vel at man bør jobbe litt mer med fisken for å få den på bena igjen i stedet for å kakke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjellene er jo tynne tynne "kjøttstykker" av noen pusteorganer. At disse ikke skal vrenges bakover i vannet synes jeg høres temmelig fornuftig ut.

Det er vel ingen situasjoner gjennom fiskens titalls millioner av år evolusjon at vannet reverseres i pusteorganet (?)

Trenger fisken mere oksygen er det jo tydelig at den pumper dette selv.

Joda,det høres fornuftig ut,men det er forskjell på barbere seg og å skjære av seg huet

som Egon Olsen sa. ;D

Uten sammenligning forøvrig,ved hjertekompresjon,er det nok fullt mulig,og også lett å brekke ribbein,

men får du hjertet til å slå,så slår det.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:EJ8j-qsf7EMJ:http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/gen01/gen01419.htm+fish++low+oxygen+moving+fish+back+and+forth&hl=en&ct=clnk

I og med at vi får forskjellige opplysninger så er det temmelig forvirrende å vite hva som

egentlig vil være optimalt i enhver situasjon.

I allfall synes jeg det som ikke er biolog.

Finnes det noen studier om dette?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at vi får forskjellige opplysninger så er det temmelig forvirrende å vite hva som

egentlig vil være optimalt i enhver situasjon.

I allfall synes jeg det som ikke er biolog.

Finnes det noen studier om dette?

Det er et lite malapropos, men jeg synes det er rørende naivt å se den gjentagende omtalen av biologer som kjennere av sannheten. Er det noe alle med akademisk bakgrunn vet, så er det nettopp at det hersker masse usikkerhet både om hypoteser og etablerte teorier, og ikke minst blant de kvalifiserte innenfor faget. Derfor tror jeg vi må ta mye med en klype salt, inntil vi ser spesifikke forskningsstudier. Det som rent logisk taler for at det ikke er videre smart å pumpe, er jo at baklengssvømming blant fisker er noe vi svært sjeldent observerer. Noen vil kanskje si at det aldri forekommer, men det er å trekke en induktiv slutning uten at jeg vitenskapelig kan belegge at fisken aldri svømmer baklengs.  ;)  

Så kommer spørsmål av typen: Kan pumping være smart når fisken er helt sluttkjørt? Hvilken rolle spiller vanntemperatur, oksygeninnhold i vannet, størrelse på fisken etc.? Det er alltid en kronglete vei frem til legitime konklusjoner, selv for biologer, og det vet biologene utmerket godt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at vi får forskjellige opplysninger så er det temmelig forvirrende å vite hva som

egentlig vil være optimalt i enhver situasjon.

I allfall synes jeg det som ikke er biolog.

Finnes det noen studier om dette?

Det er et lite malapropos, men jeg synes det er rørende naivt å se den gjentagende omtalen av biologer som kjennere av sannheten. Er det noe alle med akademisk bakgrunn vet, så er det nettopp at det hersker masse usikkerhet både om hypoteser og etablerte teorier, og ikke minst blant de kvalifiserte innenfor faget. Derfor tror jeg vi må ta mye med en klype salt, inntil vi ser spesifikke forskningsstudier. Det som rent logisk taler for at det ikke er videre smart å pumpe, er jo at baklengssvømming blant fisker er noe vi svært sjeldent observerer. Noen vil kanskje si at det aldri forekommer, men det er å trekke en induktiv slutning uten at jeg vitenskapelig kan belegge at fisken aldri svømmer baklengs.  ;)  

Så kommer spørsmål av typen: Kan pumping være smart når fisken er helt sluttkjørt? Hvilken rolle spiller vanntemperatur, oksygeninnhold i vannet, størrelse på fisken etc.? Det er alltid en kronglete vei frem til legitime konklusjoner, selv for biologer, og det vet biologene utmerket godt selv.

Dægern. Dette blir ikke lett å google seg ut i fra.

Kommer man ikke et stykke på vei med sunn fornuft? (den er alltid grei å støtte seg til ;))

Ps: Vil ikke induktiv forskning og kartlegging på dette området være direkte innhumant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

I og med at vi får forskjellige opplysninger så er det temmelig forvirrende å vite hva som

egentlig vil være optimalt i enhver situasjon.

I allfall synes jeg det som ikke er biolog.

Finnes det noen studier om dette?

Det er et lite malapropos, men jeg synes det er rørende naivt å se den gjentagende omtalen av biologer som kjennere av sannheten. Er det noe alle med akademisk bakgrunn vet, så er det nettopp at det hersker masse usikkerhet både om hypoteser og etablerte teorier, og ikke minst blant de kvalifiserte innenfor faget. Derfor tror jeg vi må ta mye med en klype salt, inntil vi ser spesifikke forskningsstudier. Det som rent logisk taler for at det ikke er videre smart å pumpe, er jo at baklengssvømming blant fisker er noe vi svært sjeldent observerer. Noen vil kanskje si at det aldri forekommer, men det er å trekke en induktiv slutning uten at jeg vitenskapelig kan belegge at fisken aldri svømmer baklengs.  ;)  

Så kommer spørsmål av typen: Kan pumping være smart når fisken er helt sluttkjørt? Hvilken rolle spiller vanntemperatur, oksygeninnhold i vannet, størrelse på fisken etc.? Det er alltid en kronglete vei frem til legitime konklusjoner, selv for biologer, og det vet biologene utmerket godt selv.

Men hvis noen skal ha kompetanse til å ha en kvalifisert mening, så er det vel nettopp biologene.  Det kan umlig bli bedre av at man ikke er biolog, mener nå jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt Kråbøl's utsagn om at man ikke skal pumpe fisk, og av den enkle grunn at han kan dette bedre enn meg så er pumpingen over for min del.

Det er også ikke noe problem hvor vi har strøm i vannet da det bare er å holde fisken mot strømmen. Er fisken lei og få igang så hjelper det med å plassere en finger i munnen på fisken for å øke gjennomstrømning av vann.

I stille vann så er det vel forsåvidt greit med de fiskene som pumper med gjellelokkene når vi skal slippe dem ut igjen. Om den ikke svømmer avgårde med det samme, så trenger den vel litt oksygen og ro for å bli kvitt melkesyren. De fiskene som ikke svømmer avgårde eller pumper med gjellelokkene har nok dårlige odds.

Så for min del så er det nok så enkelt at hvis fisken ikke overlever en C&R så har man vært for hardhendt eller stoppet oksygen tilførsel for lenge.

Det beste er som Eirik skrev selvfølgelig: Knuteløs håv og fisken i vannet til en hver tid.

Spørsmål om pumping kan være smart med helt sluttkjørt fisk er litt feil fokus etter min smak. Spørsmålet bør heller være: hva kan jeg gjøre for å ikke slite fisken helt ut. Forebyggende effekt er veldig ofte mye bedre enn livreddning.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt Kråbøl's utsagn om at man ikke skal pumpe fisk, og av den enkle grunn at han kan dette bedre enn meg så er pumpingen over for min del.

Det er også ikke noe problem hvor vi har strøm i vannet da det bare er å holde fisken mot strømmen. Er fisken lei og få igang så hjelper det med å plassere en finger i munnen på fisken for å øke gjennomstrømning av vann.

I stille vann så er det vel forsåvidt greit med de fiskene som pumper med gjellelokkene når vi skal slippe dem ut igjen. Om den ikke svømmer avgårde med det samme, så trenger den vel litt oksygen og ro for å bli kvitt melkesyren. De fiskene som ikke svømmer avgårde eller pumper med gjellelokkene har nok dårlige odds.

Så for min del så er det nok så enkelt at hvis fisken ikke overlever en C&R så har man vært for hardhendt eller stoppet oksygen tilførsel for lenge.

Det beste er som Eirik skrev selvfølgelig: Knuteløs håv og fisken i vannet til en hver tid.

Spørsmål om pumping kan være smart med helt sluttkjørt fisk er litt feil fokus etter min smak. Spørsmålet bør heller være: hva kan jeg gjøre for å ikke slite fisken helt ut. Forebyggende effekt er veldig ofte mye bedre enn livreddning.  :)

I grunnen et veldig fint innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det mener jeg også.

Har noen sagt noe annet?

Tom.

Det var ment som svar til JB, jeg forsto det slik at biologene er så forvirret at man ikke kan høre på de.   ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at vi får forskjellige opplysninger så er det temmelig forvirrende å vite hva som

egentlig vil være optimalt i enhver situasjon.

I allfall synes jeg det som ikke er biolog.

Finnes det noen studier om dette?

Det er et lite malapropos, men jeg synes det er rørende naivt å se den gjentagende omtalen av biologer som kjennere av sannheten. Er det noe alle med akademisk bakgrunn vet, så er det nettopp at det hersker masse usikkerhet både om hypoteser og etablerte teorier, og ikke minst blant de kvalifiserte innenfor faget. Derfor tror jeg vi må ta mye med en klype salt, inntil vi ser spesifikke forskningsstudier. Det som rent logisk taler for at det ikke er videre smart å pumpe, er jo at baklengssvømming blant fisker er noe vi svært sjeldent observerer. Noen vil kanskje si at det aldri forekommer, men det er å trekke en induktiv slutning uten at jeg vitenskapelig kan belegge at fisken aldri svømmer baklengs.  ;)  

Så kommer spørsmål av typen: Kan pumping være smart når fisken er helt sluttkjørt? Hvilken rolle spiller vanntemperatur, oksygeninnhold i vannet, størrelse på fisken etc.? Det er alltid en kronglete vei frem til legitime konklusjoner, selv for biologer, og det vet biologene utmerket godt selv.

Men hvis noen skal ha kompetanse til å ha en kvalifisert mening, så er det vel nettopp biologene.  Det kan umlig bli bedre av at man ikke er biolog, mener nå jeg da.

Her har det kommet mange nye innlegg siden i går ser jeg. I og med at jeg legger hodet litt på hoggestabben, bør jeg vel svare for meg.

For det første Fredrik. Jeg er helt enig med deg i et tidligere svar over her at man bør følge forsiktighetsregelen.

Jeg er også enig i at man bør lytte til biologer.

Likevel ønsker jeg å være litt trassig her.

For det første er jeg glad for at Erik bruker tid på å skrive ned korrekte regler, eller handlingsmåter for c & r. Skal man først holde på med dette bør man gjøre det skikkelig. Der er jeg fullstendig enig med han ( det skrev jeg også tidligere ). Likevel mener jeg vi bør våkte oss litt. Vi må ikke gjøre dette så strengt og nobelt at folk dropper å sette tilbake fisk. Det viktigste er at fisk blir satt tilbake. Derfor synes jeg at vi ikke skal si til fiskere at hvis du ikke gjør det på den og den måten, så dør fisken. Det mener vel heller ikke Eikre vil jeg anta?? Her er det på den ene siden et moment hvordan ting bør gjøres. Deretter er det på den andre siden hvordan det kan gjøres, og at vi likevel ikke får død fisk.

Jeg står fremdeles for det jeg sa, om at en fisk tåler å avbildes, spesielt hvis den er av den slimete og ikke skjellete typen (som for eksempel sjøørret og diverse fjellfisker er her oppe). Det viktigste mener jeg er. Ikke løft fisken etter spord og gjeller. Ikke håndter den tørt.

Jeg synes dette også er viktig å poengtere, slik at vi ikke gir alle fluefiskere dårlig samvittighet for alt. Tenk han stakkaren som tar sin første fisk over halvannen kilo i Hemsila. La han slippe å la den gå før ha har fått studert den litt. Derimot håper jeg han har med en tang for å ta fluen ut, samt at han bruker god tid til å holde den i strømmen til den er ordentlig i form.. Den fisken tror jeg nemlig lever videre.

I mellomtiden håper jeg at så mange som mulig følger så mange av reglene til Eikre om c & r.

Når det gjelder biologer.. Selvfølgelig bør man lytte til disse. De har jo lest seg opp så kraftig på litteratur innen emnet at de burde vite hva de snakker om! Det mener jeg oppriktig. Likevel (skjønner dere vel) at det ligger litt ironi i påstanden . Jeg tror ikke biologer som ikke har vært i et aktivt fluefiskemiljø har nok kompetanse om akkurat dette emnet når de uttaler seg. Jeg tror de antar. Selvfølgelig antar de da det som virker som sunn fornuft her. Jeg er meget spent på å se resultatet av den der filmingen til Nilsen. Det er forskning på vår hjemmebane det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt Kråbøl's utsagn om at man ikke skal pumpe fisk, og av den enkle grunn at han kan dette bedre enn meg så er pumpingen over for min del.

Det er også ikke noe problem hvor vi har strøm i vannet da det bare er å holde fisken mot strømmen. Er fisken lei og få igang så hjelper det med å plassere en finger i munnen på fisken for å øke gjennomstrømning av vann.

I stille vann så er det vel forsåvidt greit med de fiskene som pumper med gjellelokkene når vi skal slippe dem ut igjen. Om den ikke svømmer avgårde med det samme, så trenger den vel litt oksygen og ro for å bli kvitt melkesyren. De fiskene som ikke svømmer avgårde eller pumper med gjellelokkene har nok dårlige odds.

Så for min del så er det nok så enkelt at hvis fisken ikke overlever en C&R så har man vært for hardhendt eller stoppet oksygen tilførsel for lenge.

Det beste er som Eirik skrev selvfølgelig: Knuteløs håv og fisken i vannet til en hver tid.

Spørsmål om pumping kan være smart med helt sluttkjørt fisk er litt feil fokus etter min smak. Spørsmålet bør heller være: hva kan jeg gjøre for å ikke slite fisken helt ut. Forebyggende effekt er veldig ofte mye bedre enn livreddning.  :)

I grunnen et veldig fint innlegg.

Takk Frode

Rema har rett i at det enkle er ofte det beste synes jeg da. Med litt forebyggende arbeid i dette temaet slipper man i 99% av tilfellene og tenke noe mer på det. Det går fint hvis man vil og har kunnskapen som trengs for å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis noen skal ha kompetanse til å ha en kvalifisert mening, så er det vel nettopp biologene.  Det kan umlig bli bedre av at man ikke er biolog, mener nå jeg da.

Det er jeg helt enig i Fredrik, men vi kan ikke sånn uten videre forutsette at alle biologene er enig, bare fordi de er biologer.

En annen debatt som har gått lenge er hvorvidt det er helsebringende å ta et glass rødvin om dagen? Legene bør være kvalifisert for å mene noe, men svarer fortsatt ja, tja og nei.

Selv om man har hovedfag i biologi, så er man ikke nødvendigvis enig i ett og alt om sitt fagfelt. Når det er sagt, så har jeg respekt for Kraabøl og tiltro til hans konklusjoner. Ikke minst fordi han også kjenner til fluefiske og spesifikt C&R. Men det skulle heller ikke forundre meg om vi finner en forskningsrapport på nett av f.eks. en amerikansk fluefisker og biolog som mener at pumping kan være fornuftig, under gitte forutsetninger. Og det er i grunnen poenget, hva en lege eller en biolog har kommet frem til er sjeldent nok til å trekke bastante konklusjoner, og mye henger ofte på forutsetningene...  ;)

PS! Jeg har også sett filmen C&R av Nilssen, og det er liten tvil om at Kraabøl vet hva han driver med. Filmen anbefales, og jeg håper mange kjøper den og støtter et interessant prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ok, jeg forsto deg vel litt for bokstavlig. Forstår jeg deg riktig så er det viktigheten av å stille spørsmål rundt oppleste sannheter du etterlyser, og det er jeg ikke uenig med deg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot mener jeg at fisk tåler myyye, bare man hjelper de i gang og ikke løfter de etter spord og gjeller.

Der er jeg uenig. Har en venn som er marinbilolog og jobber med fisk til daglig. Bortsett fra hos gytefisk, som har tykkere slimlag saa taaler oerret skremmende lite. Sopp og infeksjoner dreper sakte. Og det er ingen mulighet for aa vite om fisken har overlevd eller ikke, saa sant man ikke foelger den aktivt i flere maaneder etterpaa. Det regner jeg at du ikke har gjort...?  ;)

Det har altsaa disse gutta gjort.

Sjoeoerret taaler spesielt lite pga den stadige kampen om balanse rundt det osmotiske trykket.

Bra innlegg, Erik!!

Kan føye meg til bra innlegg Erik, jeg også Tore.

Utover det forsvarer jeg ennå mine innlegg ennå (som sagt litt tidligere..litt på trass).

Du har helt rett Tmag i at jeg ikke har noen vitenskapelige undersøkelser å vise til. Men det har vel kanskje ikke du heller? (dette er ikke et surt svar).

Jeg mener at forsiktig behandling av fisk kan gjøres marginalt mer uforsiktig  enn det Erik beskriver SOM DEN BESTE BEHANDLINGEN (der er jeg enig med Eikre).

Jeg prediker dette synet fordi jeg mener vi ikke må skremme flere fra å drive med c&r. Et prinsipp jeg mener er svært viktig. Spesielt med tanke på at jeg bor i midtnorge. Et område som har fått mer og mer besøk.. Mer og mer fisketrykk.

Det eneste jeg kan forsvare mitt syn på har ingen forskningsbasert bakgrunn. Det er erfarte ting.

Ex 1 ) Ei ørretelv i midtnorge har vært svært bra i mange mange år. Økt fisketrykk gav strenge fang og slippregler. Mengden stor fisk formelig eksploderte på få år. Jeg tror ikke det ble tatt mindre fisk i denne perioden. Jeg er overbevist om at det ble tatt flere. Fisken ble satt tilbake etter den behandling de fikk. Min konklusjon. Fisken overlevde.

Ex 2) Når jeg var 14-15 år begynte jeg og kompisene å slippe fem-seks fisker i små fisketomme tjønner. Vi fisket på disse i ti år. Vi var svært fornøyde når vi tok fisk og noterte heftig i de sirlige dagbøkene våre om vekst det ene året i forhold til det andre. Vi var så groteske den gang at vi klippet en snipp av finna for å holde orden på dem. Etter vår oppfatning den gang var det svært lite svinn i tjønnene. Fiskene ble selvfølgelig fotografert fra den ene og andre vinkelen den gangen.. , blant annet med de håvene vi var utstyrt med da, da vi var ferske og stolte. Det der er tretti år siden sist nå.. ser ingen ære i slike fisker lengre, men likevel…. En ting skal jeg likevel si. Det der var stort sett myrtjønner. Fisken der er etter min mening sleipere og sterkere i skinnet.

Ex 3) Stamfiske etter laks. En høst tok vi 70 laks på enhåndsstang. Sprang gjerne 100 meter gjennom skogen før vi hadde dem i en tilhenger. Vi kjørte til oppbevaringskar der de ble holdt i et pat måneder før aquabiologene tok over. Den høsten ble ingen laks død av behandlingen de fikk. Når det gjelder skinnet, har du helt rett. Det var høstfisk med slimete skinn. Dete gjorde at de tålte dette. Men laks opptil 15 kilo ble bært/ sprunget med et støttetak under buken. Det tålte de.

Jeg skjønner godt at en marinebiolog er skeptisk til håndtering av fisk. Det vet alle som har håndtert en sø eller laks. Det ligger skjell overalt. Dette er skummelt. Her må man være mye mer forsiktig.

Mitt svar Tore er ikke ment for å forsvare dårlig behandling av fisk. Mitt svar er for å fremme c&r selv om man ønske å forevige fangsten, eller få folk til å slippe tilbake fisk, selv om ikke alt ble fulgt av regler.

Jeg er enig med Eikre hva som er lurt. Jeg mener ikke det trenger å være regelen. (gidder ikke ramse opp på nytt hva jeg mener er et absolutt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot mener jeg at fisk tåler myyye, bare man hjelper de i gang og ikke løfter de etter spord og gjeller.

Der er jeg uenig. Har en venn som er marinbilolog og jobber med fisk til daglig. Bortsett fra hos gytefisk, som har tykkere slimlag saa taaler oerret skremmende lite. Sopp og infeksjoner dreper sakte. Og det er ingen mulighet for aa vite om fisken har overlevd eller ikke, saa sant man ikke foelger den aktivt i flere maaneder etterpaa. Det regner jeg at du ikke har gjort...?  ;)

Det har altsaa disse gutta gjort.

Sjoeoerret taaler spesielt lite pga den stadige kampen om balanse rundt det osmotiske trykket.

Bra innlegg, Erik!!

Kan føye meg til bra innlegg Erik, jeg også Tore.

Utover det forsvarer jeg ennå mine innlegg ennå (som sagt litt tidligere..litt på trass).

Du har helt rett Tmag i at jeg ikke har noen vitenskapelige undersøkelser å vise til. Men det har vel kanskje ikke du heller? (dette er ikke et surt svar).

Jeg mener at forsiktig behandling av fisk kan gjøres marginalt mer uforsiktig  enn det Erik beskriver SOM DEN BESTE BEHANDLINGEN (der er jeg enig med Eikre).

Jeg prediker dette synet fordi jeg mener vi ikke må skremme flere fra å drive med c&r. Et prinsipp jeg mener er svært viktig. Spesielt med tanke på at jeg bor i midtnorge. Et område som har fått mer og mer besøk.. Mer og mer fisketrykk.

Det eneste jeg kan forsvare mitt syn på har ingen forskningsbasert bakgrunn. Det er erfarte ting.

Ex 1 ) Ei ørretelv i midtnorge har vært svært bra i mange mange år. Økt fisketrykk gav strenge fang og slippregler. Mengden stor fisk formelig eksploderte på få år. Jeg tror ikke det ble tatt mindre fisk i denne perioden. Jeg er overbevist om at det ble tatt flere. Fisken ble satt tilbake etter den behandling de fikk. Min konklusjon. Fisken overlevde.

Ex 2) Når jeg var 14-15 år begynte jeg og kompisene å slippe fem-seks fisker i små fisketomme tjønner. Vi fisket på disse i ti år. Vi var svært fornøyde når vi tok fisk og noterte heftig i de sirlige dagbøkene våre om vekst det ene året i forhold til det andre. Vi var så groteske den gang at vi klippet en snipp av finna for å holde orden på dem. Etter vår oppfatning den gang var det svært lite svinn i tjønnene. Fiskene ble selvfølgelig fotografert fra den ene og andre vinkelen den gangen.. , blant annet med de håvene vi var utstyrt med da, da vi var ferske og stolte. Det der er tretti år siden sist nå.. ser ingen ære i slike fisker lengre, men likevel…. En ting skal jeg likevel si. Det der var stort sett myrtjønner. Fisken der er etter min mening sleipere og sterkere i skinnet.

Ex 3) Stamfiske etter laks. En høst tok vi 70 laks på enhåndsstang. Sprang gjerne 100 meter gjennom skogen før vi hadde dem i en tilhenger. Vi kjørte til oppbevaringskar der de ble holdt i et pat måneder før aquabiologene tok over. Den høsten ble ingen laks død av behandlingen de fikk. Når det gjelder skinnet, har du helt rett. Det var høstfisk med slimete skinn. Dete gjorde at de tålte dette. Men laks opptil 15 kilo ble bært/ sprunget med et støttetak under buken. Det tålte de.

Jeg skjønner godt at en marinebiolog er skeptisk til håndtering av fisk. Det vet alle som har håndtert en sø eller laks. Det ligger skjell overalt. Dette er skummelt. Her må man være mye mer forsiktig.

Mitt svar Tore er ikke ment for å forsvare dårlig behandling av fisk. Mitt svar er for å fremme c&r selv om man ønske å forevige fangsten, eller få folk til å slippe tilbake fisk, selv om ikke alt ble fulgt av regler.

Jeg er enig med Eikre hva som er lurt. Jeg mener ikke det trenger å være regelen. (gidder ikke ramse opp på nytt hva jeg mener er et absolutt.)

Veldig enig her.

Punkt 1 er å få folk til å ha lyst til at fisken skal overleve. Når det er på plass søker forhåpentligvis de fleste etter kunnskapen som skal til for at fisken overlever.

Jeg mener også at fisk tåler å bli håndtert mye mer enn hva som er optimalt, men nå er vel ikke dette fora for nybegynnere innen C&R?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for min del så er det nok så enkelt at hvis fisken ikke overlever en C&R så har man vært for hardhendt eller stoppet oksygen tilførsel for lenge.

Ikke enig med deg.Det er ikke du som til enhver tid styrer det der.

Den eneste måten du kan styre det der på er la være å fiske i det hele tatt.

Det vill være det beste.

Spørsmål om pumping kan være smart med helt sluttkjørt fisk er litt feil fokus etter min smak. Spørsmålet bør heller være: hva kan jeg gjøre for å ikke slite fisken helt ut. Forebyggende effekt er veldig ofte mye bedre enn livreddning.  :)

Det er et viktig fokus mener nå jeg så lenge du holder på med det holder på med.

Du tapper fisken for energi uansett hvor flink du nå engang er.

Hvordan forbygger du oppførselen til fisken?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Dette er da ikke vanskelig og egnet til å skremme noen fra å fiske eller bedrive fang og slipp. Det er jo også en rettesnor og ingen som blir skutt om de ikke klarer å gjennomføre alle punkter hver gang. Til de som er skeptiske til både det ene og det andre kan jeg bare si at hvorfor ikke prøve? Hva taper dere på det?

1. Bruk kroker uten mothake. Jeg mener da ikke at alle nå må kaste alle fluer som har. Bare tenke litt mer over saken neste gang man binder seg fluer for et sted hvor man vet man skal slippe fisken fri.

2. Bruk så grov fortom du kan. Burde være enkelt. Lettere å få tak i grov enn tynn fortom.

3. Kjør fisken hardt og bestemt, men ikke riv den inn. Alle klarer å la være å leke med fisken om de vil.

4. Bruk stang som passer til punkt 1, 2 og 3 og ikke fordi den kaster lengre eller er mer gøyal. De fleste stenger jeg kjenner til funker bra så lenge de ikke er veldig myke eller veldig stive. Kort sagt tilpasset forhold man normalt fisker under. Altså på ingen måte vanskelig.

5. Bruk stor nok håv. De fleste har vel kjøpt seg håv som kan få plass til drømmefisken vil jeg tro. Noe annet ville vært dumt.

6. Ikke løft stanga (og fisken) opp under håving. Det burde ikke være veldig krevende å gjennomføre.

7. Bruk knuteløs håv! De aller fleste håver er i dag knuteløse. Om man skal kjøpe seg en så må man vel nesten leite for å finne en håv med knuter og som egner seg til fluefiske.

8. Ta minst mulig i fisken og løft minst mulig på den. Ikke veldig vanskelig å gjennomføre om fisken allerede ligger i håven.

9. Bruk krokutløsertang for å fjerne flua. Alle har da en slik? Hvis ikke koster de ikke all verdens heller.

10. Fukt alltid hendene uansett før du tar i fisken om du må det. Man har jo vann rundt seg...

11. Vil du ta bilde av en stor fisk du har fått så bruk så kort tid som mulig på dette. Blir det plundrete så la være. Alle klarer seg uten ett og annet bilde. Så viktig er det ikke. Hvis det er viktigere med et bilde enn fiskens ve og vel bør man fiske på steder hvor man kan ta livet av den. Da har man jo all verdens tid.

12. Om du skal løfte fisken ut av vannet så har du bare noen sekunder på deg. Ikke veldig slitsomt. Koster jo mindre krefter å løfte en fisk i kort tid enn i lang tid.

13. Ikke pump fisken når den skal slippes fri! Er vel ikke veldig vanskelig holde fisken stille. Vi er ikke designet for å henge opp ned og fisken er ikke designet for å bli dratt baklengs. Begge overlever antagelig, men ingen har det spesielt behagelig. Burde være lett å unngå.

14. Ikke kjør fisken hardt fremover gjennom vannet når den slippes fri. Ikke veldig utfordrende å la fisken bestemme farten selv.

15. Behandle alle størrelser av fisk på samme måte. Burde i alle fall være enkelt.

Nei jeg tror at hvis dette er å skremme vekk noen fra å fiske eller er for omfattende og krevende så er man enten lite lærevillig, lite interesert i fiskens ve og vel eller bare vrang.

Dette handler jo også bare om gjøre det så enkelt for fisken som mulig. Om de tåler mer er egentlig uvesentlig. Vi klabber jo ikke til hverandre selv om vi vet vi tåler det og overlever gjør vi vel? Jeg hiver i alle fall ikke en fisk opp i lufta for å ta bilde av en flygende fisk bare fordi jeg vet at den sannsynligvis overlever det også.

Det handler faktisk kun om å være litt forberedt og bruke hodet. Og ikke være bølle selv om man har all makt. Mener nå jeg da.

Når det gjelder i hvilke tilfeller det er best å knerte fisken eller ikke så er jeg like usikker nå som før. Hvor mye er for mye blod og hvor lang tid er forsvarlig å vente for å se om fisken klarer seg? Aner ikke og tar det på feeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for min del så er det nok så enkelt at hvis fisken ikke overlever en C&R så har man vært for hardhendt eller stoppet oksygen tilførsel for lenge.

Ikke enig med deg.Det er ikke du som til enhver tid styrer det der.

Den eneste måten du kan styre det der på er la være å fiske i det hele tatt.

Det vill være det beste.

Spørsmål om pumping kan være smart med helt sluttkjørt fisk er litt feil fokus etter min smak. Spørsmålet bør heller være: hva kan jeg gjøre for å ikke slite fisken helt ut. Forebyggende effekt er veldig ofte mye bedre enn livreddning.  :)

Det er et viktig fokus mener nå jeg så lenge du holder på med det holder på med.

Du tapper fisken for energi uansett hvor flink du nå engang er.

Hvordan forbygger du oppførselen til fisken?

Tom.

Nei styrer det ikke til enhver tid som du sier Tom, men hvis du legger skylden på deg selv og har et ønske om at fisken skal overleve, så strekker man seg kanskje litt lenger for å få fisken til å overleve. Hadde vi ikke fisket hadde vi ikke hatt C&R og dette hadde ikke vært et tema. Så samme hva så er det fiskeren som har tuklet med denne fisken og skaper situasjonen på en eller annen måte.

Vi tapper fisken for energi ja, men kanskje en ide å fokusere på hvordan kjøre fisk så effektivt som mulig? Jeg velger det iallfall. De få fiskene som ikke pumper med gjellelokkene etter jeg har kjørt dem har jeg ikke dårlig samvittighet for å ta med som matfisk. Der det er mulig.

Dette er bare mitt enkle syn på C&R og jeg kommer langt i fra med noen fasit, men det funker veldig fint for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg Erik. Ta det med ro med den. Ingen vits i å diskutere noe man er enige i. Ønsket bare å komme inn med en holdning om at det er mulig å sette tilbake fisk selv osv... og at jeg synes folk skal kunne ta et trofebilde av fisken sin uten at man ødelegger for c & r. Beklager at jeg gikk inn og skapte storm om dette Erik.

Når det er sagt. Jeg har ikke sett deg ha holdt opp trofefisk på noen bilder.. Du er nok tro mot dette. Det står det styrke bak (du har nok slike bilder du også da for alt jeg veit.) Personlig har jeg mange bilder av fisk jeg holder til ære for fotografen. Som alle sier. Det er mulig og lage andre like fine bilder også. Men er faktisk fornøyd med at jeg har noen av dem. Så banal er jeg :-)

ELLERS STØTTER JEG INNLEGGET DIT ENGANG TIL ERIK  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg nok alle er enig i Palmer,men hvis nå fisken

ikke setter gjellene i bevegelse når du holder den der,er den da død?

Tom.

Nei ikke før jeg tar avgjørelsen at den blir mat. Om den kunne overlevd har jeg ingen formening om, nå er det av en eller annen grunn veldig sjelden at dette er en problemstilling.

De steder hvor fisk skal settes tilbake, (bare elver av de plasser jeg fisker) er det å få åpnet munnen på fisken og holde den mot strømmen. De vil som regel og svømme avgårde til slutt, og hvis de ikke overlever blir de om ikke annet mat for livet i/ rundt elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...