Gå til innhold

Riktig Catch & Release / Fang og slipp (?)


Gjest Erik Eikre

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Sorry Bjørnar, det var ikke myntet på deg! Det var bare en liten skrivespasme som følge av at jeg leste alle innlegg. Jeg følte rett og slett for å utfylle litt bare.

Når det gjelder bilder og meg med fisk så finnes det ikke mange. Sikkert fordi jeg sjelden får... Men -Lars- sitter på et bevis på at jeg også bryter punkt nummer 5 en gang iblant, hehe. Men det drypper av håven og fiske, håven er knuteløs og alt gikk fort. Det ble brukt peang og punkt 1 ble brutt med brask og bram. Men så var flua -Lars- sin også da. Mine funket jo ikke i nærheten av like godt...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En episode jeg aldri glemmer var fra Yokanga hvor jeg

skulle slipp ut en femkilos laks.

Jeg hadde nok kjørt den helt feil,men planen var heller ikke å få

på en femkilos laks på femmerstanga. ;D (Uansett hvor idiotisk det høres ut.)

Vel,ikke nok med det,den gikk over brekket og vandret nedover og jeg var sikker på at

nå ryker snøret.

Den dro ut hele snøret og sikkert 15m backing.

Tro det eller ei,men den snudde,hoppet opp igjen over brekket på 1,5m og kom mot meg.

Jeg sveivet som en gal og omsider fikk jeg hovet den inn.

Jeg løftet den opp av vannet,skulle kanskje ikke gjort det,men jeg gjorde nå

engang det.Tok et kjappt bilde og skulle slippe den ut igjen.

Jeg hadde også lest at jeg skulle holde fisken stille og gjorde det.

Den virket totalt livløs der jeg holdt den en liten stund.Ingen bevegelse på gjellene.Jeg fikk da for meg at jeg skulle bevege den svært forsiktig frem og tilbake.Jeg tror jeg holdt 3-4 minutter før jeg så at gjellene begynte å

bevege seg.Da hold jeg den stille,og før jeg visste ordet av den spratt den ut av hendene i mine

i en voldsom fart.

Dette er selfølgelig ingen fasit,men hadde det samme skjedd om jeg ikke hadde beveget den.

Jeg tror ikke det.

Om den overlevde skal jeg heller ikke være for sikker på,men det eneste jeg kunne se der og da var at den svømte avsted.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som er skeptiske til både det ene og det andre kan jeg bare si at hvorfor ikke prøve? Hva taper dere på det?

Ingenting, og rådene dine støttes.  ;)

Blir bare ørlitegrann skeptisk, skjønner du, til autoriative argumenter ("en forsker/biolog er krystallklar på"... -type argumenter). Da etablerer vi sannheter på et område hvor sikkert andre både har lest og erfart, og kanskje til og med forsket seg frem til, at pumping hjelper (og dette er det enest punktet jeg egentlig stusset på, pluss litt det med kroker, men den skjønner jeg). Selv har jeg hatt flere fisk mellom hendene (tro det eller ei) som har villet over på siden, men etter litt pumping har de rettet seg opp og skutt fart ut av hånda. Kanskje hadde de klart seg om jeg bare hadde sluppet dem, men alle min fornuft der og da har tilsagt at de har hatt godt av litt vanngjennomstrømning mellom gjellene. Men jeg har ikke argumenter mot det Kraabøl sier, så heretter skal jeg bare slippe dem løs uten kunstig hjelp (så lenge ikke samvittigheten plager meg). For øvrig driver jeg et veldig skånsomt fluefiske, og bare en sjelden gang kroker jeg fisk og får den på land. De største mister jeg lenge før håven uansett. Mesteparten av tiden subber jeg langs elvebredden og banner over forholdene.  :-[  8)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld. Mitt syn på biologer er på generelt grunnlag. Denne Kårbøl det reffereres til virker å ha interesse for mere enn bare biologien.. Fluefiske også. Gleder meg enda mere til å se Nilsens bidrag til debatten.

Av en eller annen grunn ble jeg for et par år siden innformert om at pumping ikke var tingen på fisk. Dette diskuterte vi intenst blant kompisene. Vi valgte å slutte å pumpe, men kun holde fisken i rett posisjon til de kom seg etter det.

Min erfaring er at fisk kommer seg..alltid.. når man holder de i rett posisjon. Slipper de ikke før vi nesten ikke greier holde de lenger.

Klarer ikke å huske hvor jeg fikk info fra for to år siden. Av en eller annen merkelig grunn stolte jeg på denne infoen. Kommer til å stole ytterligere på den etter at denne hr. Kårbøl hevder det samme. Derfor er min anbefaling den samme. (opplever jeg en annen erfaring, skal jeg raskt komme med den)

Ellers Erik... takk for at du forsto at vi egentlig var enig... takk også for at du også har svin på skogen  :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som er skeptiske til både det ene og det andre kan jeg bare si at hvorfor ikke prøve? Hva taper dere på det?

Mesteparten av tiden subber jeg langs elvebredden og banner over forholdene.  :-[  8)

 

Da er vi to..

:)

bjorni

Tre  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia med oerret er at melkesyra fortsetter aa oeke etter at anstrengelsen er avsluttet hvis fisken er kjoert hardt. Saa selv om den svoemmer avgaarde saa er det ingen garanti for at den er OK. Er den kjoert helt "i senk" saa er det ikke usannsynlig at den doer et par dager senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Bjørnar, det var ikke myntet på deg! Det var bare en liten skrivespasme som følge av at jeg leste alle innlegg. Jeg følte rett og slett for å utfylle litt bare.

Når det gjelder bilder og meg med fisk så finnes det ikke mange. Sikkert fordi jeg sjelden får... Men -Lars- sitter på et bevis på at jeg også bryter punkt nummer 5 en gang iblant, hehe. Men det drypper av håven og fiske, håven er knuteløs og alt gikk fort. Det ble brukt peang og punkt 1 ble brutt med brask og bram. Men så var flua -Lars- sin også da. Mine funket jo ikke i nærheten av like godt...  ;D

Fisken burde føle seg beæret over å få hvile litt i den elegante håven din, Erik  ;D

Syntes det var på sin plass å forevige øyeblikket, for den kommer neppe til å få plass i en slik håv neste gang den blir lurt av en fisker  :)

Holdt på å løpe i dekning da du oppdaget at det var mothaker på flua du plukket ut  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det ryker med mye fisk etter c&r på kola . . . Vannene der er grunne, og blir fort oppvarmet om sommeren.

Da vi var der i fjor målte vi 18-19 grader i elvene, og det lar seg vanskelig gjøre å få de store fiskene kjapt inn. Greit nok at man benytter tykk fortom, men å hanskes med disse fiskene i strie elver, hvor stein stikker opp overalt, er en utfordring.

På slike steder, hvor det kun praktiseres c&r, burde det ihvertfall være en prioritet å informere fiskerne om hvordan utføre dette på best mulig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så et program fra New Zealand på discovery hvor de fisket ål med ulltråd rundt ei markklyse uten krok. Når ålen tok marken, kjerva tenna seg fast rundt ulltråden og man kunne sveie i land monsteret. Det fungerte faktisk. Neste år stiller jeg opp med mark og ulltråd i Hemsil  ;D Den ultimate c/r metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss få kroker som retter seg ut etter noen sekunders hardt press! De sentrale momentene er å fiske bra, finne rett flue, presentere og kjenne taket. Da slipper vi å rusle rundt med håv også, setter seg bare fast i buskene. Og helt seriøst; Tror jeg hadde fisket med flue da også, praktiserer noe lignende allerede, i hvertfall ganske ofte.  ;)

Syns du er veldig selvkritisk til dine ferdigheter som fluefisker, JB? :D Egentlig så er du nok et råskinn ut av en annen verden.

Nei, om vi praktiserer C&R på en fornuftig måte, så berger vi alle mann. Livet er flott å leve og snart klekker de første rhodaniene i Slough Creek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss få kroker som retter seg ut etter noen sekunders hardt press!

Da vil jeg uten å nøle anbefale deg disse krokene : http://www.bobmarriottsflyfishingstore.com/fly-tying-hooks/gamakatsu/executive/gamakatsu-model-c15-bv-12-18-25count  

Her holder det i massevis å bare gjøre tilslag på små-fisk, og denne kroken retter seg ut med et smil  ;D

Nei, såpass egoistisk er jeg at det å få fisken i håven er en vesentlig del av årsaken til at jeg holder på med dette, uansett om den skal gjenutsettes.

Om det etterhvert kun blir tillatt med krokløse fluer i noen av elvene våre, så vil nok ikke jeg løse fiskekort der.

Men ikke engang amerikanerne har kommet til det nivået enda, så det er nok ikke nært forestående i norge  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

En liten ting bare (til moderator, hvem nå det er for tiden):

Jeg syns dette er såpass viktig at denne tråden burde vært "sticky". I alle fall like viktig som at folk har fått en kilosfisk. Og slike tråder er jo "sticky".

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten ting bare (til moderator, hvem nå det er for tiden):

Jeg syns dette er såpass viktig at denne tråden burde vært "sticky". I alle fall like viktig som at folk har fått en kilosfisk. Og slike tråder er jo "sticky".

:)

Skjønner den, sletter innleggene mine, jeg er jo egentlig en veldig god moderator.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flått innlegg Erik.

Litt sent på sesongen! (vårflueklekkinger) Har jeg opplevd at fisken jeg får virker nesten helt død da jeg lander den!

Dette skjer mens det er på det varmeste i elvene! fikk en finn ørret i sommer den slet jeg veldig med og få liv i igjen!

Jeg har fått noen fisker før så har ikke problemer med og legge hardt press på fisken og ikke mye looking ved bilde tagning heller?

Dette er ikke noe problem i tidligere på sesongen! heller ikke senere.

Grunnen til at jeg skriver dette er for at jeg lurer på hva folk mener ang C-and-R i varme perioden!

og om kanskje folk har opplevd noe av det samme.

Jeg praktiserer fang og slipp selv og er veldig for det.

Men jeg kan tenke meg at det er mange som slepper ut fisk uten og holde den mot strømmen! (med tanke på oksygen inntaket til fisken)  og fisken svømmer litt ut og legger seg på ryggen på bunn litt for langt ute til at men når den igjen.

Dette gjelder spesielt fisk med litt størrelse på er min erfaring!

Må legge til at det  stort sett går veldig fint! etter litt jobbing med fisken kvikkner den som regel til!

Men jeg personlig sjekker veldig nøye at den er i fin form før jeg slipper den i denne perioden. det optimale er at fisken river seg løs nesten fra hendene dine når den drar!

Har ikke lest noe særlig om akkurat dette temaet!

Dette innlegget var ikke ment som kritikk eller noen form for irettesettelse av noen!  :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Stor ørret blir som regel kjørt lenger enn de små av naturlige årsaker. Problemet er da at de ofte får større problemer i etterkant. Så når det varmt i vannet bør man faktisk ikke fiske der man skal, bør eller vil slippe fisken fri igjen. Spesielt ikke om fisken er stor og man ikke kan bruke skikkelig fortom. 0.10, 18+ grader i vannet og 2 kilo... dårlig kombinasjon om man vil at fisken skal leve videre. Altså fisk heller på den store når det passer bedre, ellers kan det meget lett bli siste gangen noen fisker på den.

Selv setter jeg fisken rolig ned på bunnen (om jeg kan) og ser om den blir stående på brystfinnene og balansere. Gjør den det uten problemer er det bare å trekke seg rolig unna. Sklir den med strømmen eller velter så holder jeg den litt til. Men jeg holder ALDRI hardt! Bare akkurat så den viser om den klarer seg selv eller ikke. Jeg står alltid bak den sånn i tilfelle. Det er utrolig artig å se fisk som begynner å komme seg og fullstendig har glemt at du er der!   :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Stor ørret blir som regel kjørt lenger enn de små av naturlige årsaker. Problemet er da at de ofte får større problemer i etterkant. Så når det varmt i vannet bør man faktisk ikke fiske der man skal, bør eller vil slippe fisken fri igjen. Spesielt ikke om fisken er stor og man ikke kan bruke skikkelig fortom. 0.10, 18+ grader i vannet og 2 kilo... dårlig kombinasjon om man vil at fisken skal leve videre. Altså fisk heller på den store når det passer bedre, ellers kan det meget lett bli siste gangen noen fisker på den.

Selv setter jeg fisken rolig ned på bunnen (om jeg kan) og ser om den blir stående på brystfinnene og balansere. Gjør den det uten problemer er det bare å trekke seg rolig unna. Sklir den med strømmen eller velter så holder jeg den litt til. Men jeg holder ALDRI hardt! Bare akkurat så den viser om den klarer seg selv eller ikke. Jeg står alltid bak den sånn i tilfelle. Det er utrolig artig å se fisk som begynner å komme seg og fullstendig har glemt at du er der!   :)

Mye oksygen kan langt på vei kompensere endel, OG det er viktig å bruke vel så lang tid før man slipper fisken.... Litt forskjell fra vassdrag til vassdrag også. I Drammenselva er sommertemp ofte 20 grader. Ikke noe stort problem, fisken er vant til det. Samme temperaturen er å betrakre som SKYHØY i feks. Hemsila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra med litt prat om dette temaet! det er en vesentlig del av temaet C&R.

en ting er og få folk til og slippe uti fisken! Men en annen ting er og få folk til og gjøre det riktig!

jeg vil tro at dette er veldig kjent for de som har holdt på en stund! men for folk som er ferske kan det minke på viten om dette temaet!

Ser Mye Bilder på nett, og folk viser meg bilder ute i felt av fisk som ligger på land: i grusen oppå håven i grusen! i gresset, oppå en stein! dette er ikke bra!

Dette ser jeg også skjer i kjente C&R elver rundt om kring.

Folk er sløve! og det er viktig at noen framstår som vanskelig og kommer med en korkes/irettesettelse i ny og ne for at folk ikke skal glemme viktigheten!

ikke det at jeg tror at folk glemmer men kanskje det er holdningen? vet ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

En episode jeg aldri glemmer var fra Yokanga hvor jeg

skulle slipp ut en femkilos laks.

Jeg hadde nok kjørt den helt feil,men planen var heller ikke å få

på en femkilos laks på femmerstanga. ;D

Så det finnes femmerstenger altså?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...