Gå til innhold

Riktig Catch & Release / Fang og slipp (?)


Gjest Erik Eikre

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke forstå hvordan en regel som har vært i mange år og ikke fungerer. plutselig skal begynne og fungere.

Folk som ikke kan C&R lærer seg vell ikke det noe bedre med og praktisere dette på liten fisk!

Moralen til folk er jo den samme om det er en stor eller liten fisk! Med det mener jeg at en som er villig til og bryte reglene og ta med seg en stor fisk hjem til fryseren, gjør like gjerne det med en liten steke pinne også!

Jeg tror at og vinkle dette i den retningen at man skal prøve og tilrettelegge for folk som er villig til og bryte reglene, skal gjøre dette med liten fisk og ikke stor, det blir feil.

Det må jo være uten tvil mest riktig og informere folk om hvorfor den store fisken er viktig for bestanden og lære de og sette ut fisk på en ordentlig måte og ta utgangspunkt i at flertallet er fornuftige mennesker og ikke bryter reglene.

jeg tror også at det er i de flestes interesse at fisket skal bli bedre rundt omkring.

Jeg blir helt sjokka og matt! hvis du Andre som er en profilert fluefisker og ett forbilde for mange skal være så ute og sykle, unnskyld måten og skrive på men antall fiskere som er ærlige, miljøbevisste og opptatt av natur og vedlikehold øker fortere en antall folk som skal lure med seg en fin ørret hjem!

Det er viktigere en noen gang tidligere og komme med riktig informasjon om kultivering av elver og vann.

Det er jo blitt inn i tiden og være miljøbevisst og opptatt av og ta vare på naturen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke forstå hvordan en regel som har vært i mange år og ikke fungerer. plutselig skal begynne og fungere.

Folk som ikke kan C&R lærer seg vell ikke det noe bedre med og praktisere dette på liten fisk!

Moralen til folk er jo den samme om det er en stor eller liten fisk! Med det mener jeg at en som er villig til og bryte reglene og ta med seg en stor fisk hjem til fryseren, gjør like gjerne det med en liten steke pinne også!

Jeg tror at og vinkle dette i den retningen at man skal prøve og tilrettelegge for folk som er villig til og bryte reglene, skal gjøre dette med liten fisk og ikke stor, det blir feil.

Det må jo være uten tvil mest riktig og informere folk om hvorfor den store fisken er viktig for bestanden og lære de og sette ut fisk på en ordentlig måte og ta utgangspunkt i at flertallet er fornuftige mennesker og ikke bryter reglene.

jeg tror også at det er i de flestes interesse at fisket skal bli bedre rundt omkring.

Jeg blir helt sjokka og matt! hvis du Andre som er en profilert fluefisker og ett forbilde for mange skal være så ute og sykle, unnskyld måten og skrive på men antall fiskere som er ærlige, miljøbevisste og opptatt av natur og vedlikehold øker fortere en antall folk som skal lure med seg en fin ørret hjem!

Det er viktigere en noen gang tidligere og komme med riktig informasjon om kultivering av elver og vann.

Det er jo blitt inn i tiden og være miljøbevisst og opptatt av og ta vare på naturen!

Hei  :)

Jeg skjønner ærlig talt ikke at dette kan være et tilsvar på det jeg skriver? Ikke tillegg meg meninger jeg ikke skriver eller slutninger jeg ikke har dratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke forstå hvordan en regel som har vært i mange år og ikke fungerer. plutselig skal begynne og fungere.

Folk som ikke kan C&R lærer seg vell ikke det noe bedre med og praktisere dette på liten fisk!

Moralen til folk er jo den samme om det er en stor eller liten fisk! Med det mener jeg at en som er villig til og bryte reglene og ta med seg en stor fisk hjem til fryseren, gjør like gjerne det med en liten steke pinne også!

Jeg tror at og vinkle dette i den retningen at man skal prøve og tilrettelegge for folk som er villig til og bryte reglene, skal gjøre dette med liten fisk og ikke stor, det blir feil.

Det må jo være uten tvil mest riktig og informere folk om hvorfor den store fisken er viktig for bestanden og lære de og sette ut fisk på en ordentlig måte og ta utgangspunkt i at flertallet er fornuftige mennesker og ikke bryter reglene.

jeg tror også at det er i de flestes interesse at fisket skal bli bedre rundt omkring.

Jeg blir helt sjokka og matt! hvis du Andre som er en profilert fluefisker og ett forbilde for mange skal være så ute og sykle, unnskyld måten og skrive på men antall fiskere som er ærlige, miljøbevisste og opptatt av natur og vedlikehold øker fortere en antall folk som skal lure med seg en fin ørret hjem!

Det er viktigere en noen gang tidligere og komme med riktig informasjon om kultivering av elver og vann.

Det er jo blitt inn i tiden og være miljøbevisst og opptatt av og ta vare på naturen!

fordi at folk flest er en gjeng med helvetes mataukere og de kan ikke skjønne hvorfor de skal slippe ut den store fisken som er viktig for bestanden osv osv. men de skjønner hvorfor man skal slippe ut småfisk, det er jo ikke noe å fylle fryser med tross alt.

derfor kan man bruke minstemålet som en middel for å innføre obligatorisk opplæring i c&r, også kan man da innføre maksmål ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er og undervurdere folk! Folk flest følger de reglene som blir satt. Og grunnen til at folk følger minstemål reglen er for at det er det som blir praktisert stort sett!

og det er det som har blitt lært at er fornuftig!

Jeg selv har jo lært siden jeg var liten at de små skal utti. Og det har vært med meg til jeg ble en ivrig fluefisker!

Da lært jeg annerledes!

Og kalle folk for helvetes mat momser blir og tenke litt snevert syntes jeg!

Dette tar alt for lang tid vis folk skal lære seg alt mulig rart på forskjellige måter i forskjellige tidsrammer!

hvorfor ikke bare lage andre regler? Så vil folk flest følge de tror jeg.

Reglen som er nå er feil så enkelt er det! med og forandre de til noe mer fornuftig er mye gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er og undervurdere folk! Folk flest følger de reglene som blir satt. Og grunnen til at folk følger minstemål reglen er for at det er det som blir praktisert stort sett!

og det er det som har blitt lært at er fornuftig!

Jeg selv har jo lært siden jeg var liten at de små skal utti. Og det har vært med meg til jeg ble en ivrig fluefisker!

Da lært jeg annerledes!

Og kalle folk for helvetes mat momser blir og tenke litt snevert syntes jeg!

Dette tar alt for lang tid vis folk skal lære seg alt mulig rart på forskjellige måter i forskjellige tidsrammer!

hvorfor ikke bare lage andre regler? Så vil folk flest følge de tror jeg.

Reglen som er nå er feil så enkelt er det! med og forandre de til noe mer fornuftig er mye gjort!

folk flest er mataukere, det er ikke til å gå bort fra. kan telle på hendene mine fiskere jeg har møtt som ikke driver fryserfylling.....

de fleste har ikke lyst å slippe ut storfisk, da det er denne som er fin å vise som skryt, bilder er jo tross alt ikke en teknologi som er helt i siget for mataukere, ser det ut som...

uansett, om man må slippe ut småfisk, så er det like viktig at den slippes ut riktig. derfor kan minstemål brukes som en grunn for å lære opp c&r

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ikke bare lage andre regler? Så vil folk flest følge de tror jeg.

Da tror jeg du må begynne med å viske ut veidemannsgenene som er iboende i det norske folk, og hvem vet, om 150 år så er du kanskje i mål  ;)

Hvis du stikker fingeren i jorda så vet du at blant alle sportsfiskere i norge så er vi en ørliten klikk som syntes c&r har noe for seg.

De aller fleste syntes det er noe forbanna tull, og desto mer tull jo større fisken er. Tror desverre ingen av oss her blir så gamle at vi får oppleve noen endring av denne holdningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer; er det så mange plasser det er minstemål i ferskvann? Eller hvor vanlig er det egentlig? Det er vel ikke noen generell minstemålsregel for ørret er det?? (dette sier vel forøvrig noe om hvor grundig jeg leser fiskekortene jeg av og til kjøper ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde svigerfar på sunnmøre skulle skyte meg med hagla etter jeg praktiserte C&R i hans nærvær.. ;D

;D Ja, det kan bli mye gaping og tusenmetersblikk når man sier at man setter fisken ut igjen, og da særlig de største og fineste  ccconfused "Snur du fisken"?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer; er det så mange plasser det er minstemål i ferskvann? Eller hvor vanlig er det egentlig? Det er vel ikke noen generell minstemålsregel for ørret er det?? (dette sier vel forøvrig noe om hvor grundig jeg leser fiskekortene jeg av og til kjøper ;) )

Som regel heter det seg at fisk under 25cm skal settes ut igjen  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av respekt for han som har laget denne tråden fortsetter jeg ikke denne praten her.

Dette er jo en ordentlig avsporing fra temaet Riktig Catch & Release / Fang og slipp (?).

Og det er vell bare for meg og innrømme deler av skylden i det.

beklager det!

Ble bare revet med!

Det vil på ingen måte si at jeg er enig av den grunn!  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storfeskarn

Jeg bare lurer; er det så mange plasser det er minstemål i ferskvann? Eller hvor vanlig er det egentlig? Det er vel ikke noen generell minstemålsregel for ørret er det?? (dette sier vel forøvrig noe om hvor grundig jeg leser fiskekortene jeg av og til kjøper ;) )

Som regel heter det seg at fisk under 25cm skal settes ut igjen  ;)

I fjellvann generelt i Nord Norge er det ikke noe minstemål på verken ørret eller røye. Det ville, for de aller fleste fjellvann, vært meningsløst. I de fleste fjellvann er det større poeng i å gjenutsette storfisken enn småfisken.

Om det er minstemål i enkelte elver vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig catch og release skjønner jeg har like veiktig betydning for minstemål. Likevel våger jeg å pense diskusjonen her over på utslipp av større fisk. Det er nemlig mye letter å gjøre feil på en tyngre fisk. Tyngdekraften har mere betydning på et individ som er skapt for et liv i vann, samt at det er mye større belastning på fisken under inntak.

Tråden handler om hvordan vi kan være forsiktig med disse. Tråden handler ikke om å praktisere dette også på små fisk. Tråden handler heller ikke om de som driver matauk. Den handler om de horder av fluefiskere som fisker i godt balanserte vann og elver der fluefiskere bedriver fiske uten å skulle gjøre skade på bestanden. Da er riktig utførelse av dette ei forutsetning for at utlipp skal være meningsløst.

Jeg angrer litt på at jeg var litt vrang i starten på tråden, og er helt enig med Erik sine retningslinjer på hva som er mest fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lurer litt på noe:

Var i en elv i helgen hvor det praktiseres c&r. Elven er ikke stor og gjenfangsten er troligen veldig stor. Fisken virket veldig var selv om jeg klarte å lure opp en fin kamerat ;)

Hvilken betydning har det for fisken? Blir fisken mer var? Eller dette en myte? Finnes det noe forskning på dette?(utover Lars Nilssens C&R film)

Per Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I elver med stort fiskepress, hvor samme fisk kan bli kroket og gjenutsatt flere ganger, så vil man oppleve at den blir temmelig kroksky etterhvert, ja.

Fisken kan vake like ofte som før, men blir etterhvert flink til å sortere ut ekte vare.

Det er ikke særlig gøy å fiske på fisk man vet er kroket og gjenutsatt tidligere heller . . . Ihvertfall ikke før den har fått fred noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flotte greier Erik  :D

ellers finnes det mange her på forumet som har kamera og er flinke på og filme , dette er jo enkle greie ting og utføre i praksis  :D

kanskje noen kunne tatt seg bryet med og lage en C&R videosnutt hvordan det gjøres og kanskje forklare litt, hadde vært nyttig for oss alle dette, og spesielt nybegynnere :D

En norsk versjon altså  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Beste svar på at C&R nytter fikk jeg i helga, da jeg hilste på "Wanda" igjen. Hun hadde lagt på seg 150-200 gram og veide nå 1,6 kg. At det var "Wanda" var jeg ikke tvil om. Studie av bilder fra i fjor, sammenliknet med bilde fra i år viste at fisken hadde samme prikkemønster. At fisken er stedegen i stille vann fikk jeg vel også inntrykk av. Wanda ble fanget 4 meter unna der jeg lugget henne i leppa i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel på hvordan holdningene til "folk flest" er: Snåsavatnet fiskefestival, en konkurranse som både tar for seg største fisk, største/beste(?, rare regler) snittvekt på fangst, og en del andre ting. Godtar ikke video, bilde, eller annen type grundig dokumentasjon. All fangst skal kakkes og leveres inn.

Ikke om jeg hadde stått der med dagens avis, tre kalibrerte vekter og all verdens fotodokumentasjon hadde det blitt godkjent.

Ikke at dette er et problem i Snåsavatnet, det fiskes generelt for lite der. Men hadde jeg fått en rugg på 4-5 kilo slik vinneren i fjor fikk, ville jeg aldri i verden ha kakket den... (forbehold, førstepremien var 25 000...)

Menmen.. sånn er det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Reidar Winerö – Öring under vitvatten Del 2, Flugfiske i Norden Nr. 4 2012

«Det tid man ägner åt fiske är aldrig bortkastad, det finns ett påtagligt värde i alla fiskedagar, även när man misslyckas, men det är fångsten som gör dagarna fulländada.

För mig är det så – men jag har förstått att så är det inte för alla. Att c&r-anhängarna kan känna tillfredsställelse efter en fiskedag dä framgången mäts i antalet traumatiserade fiskar är för mig helt obegripligt. De ytterst få tilfällen när omständigheterna varit sådane att jag tillämpat metoden har en känsla av sorg drabbat mig, jag har ångrat det jag har gjort, jag har känt skuld.

Dette känner inte c&r-förespråkare, då skulle de inte fiska, och det är något som jag får acceptera. Det är bara att konstantera att vi människor fått arvdelar som skiljer sig åt, og att en del av oss blivit arvlösa

Arveløs…? Virkelig?

Ja, Catch& Release er et vanskelig tema fordi det ikke finnes en fasit (ref en laaaang tråd). Jeg tror ikke noen med sikkerhet kan si om alle fiskene overlever, trenger krisepsykiatri, eller på annen måte får redusert livesløp og/eller kvalitet.

Jeg velger heller å lese meg opp på Fluefiskesiden og gjøre mitt beste når jeg setter tilbake fisken, og om det gjør meg arveløs, hva så? Jeg må i det minste ikke alltid kakke de få fiskene jeg får i hodet.

Noen kaller det utvikling…som meg for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Reidar Winerö – Öring under vitvatten Del 2, Flugfiske i Norden Nr. 4 2012

«Det tid man ägner åt fiske är aldrig bortkastad, det finns ett påtagligt värde i alla fiskedagar, även när man misslyckas, men det är fångsten som gör dagarna fulländada.

För mig är det så – men jag har förstått att så är det inte för alla. Att c&r-anhängarna kan känna tillfredsställelse efter en fiskedag dä framgången mäts i antalet traumatiserade fiskar är för mig helt obegripligt. De ytterst få tilfällen när omständigheterna varit sådane att jag tillämpat metoden har en känsla av sorg drabbat mig, jag har ångrat det jag har gjort, jag har känt skuld.

Dette känner inte c&r-förespråkare, då skulle de inte fiska, och det är något som jag får acceptera. Det är bara att konstantera att vi människor fått arvdelar som skiljer sig åt, og att en del av oss blivit arvlösa

Arveløs…? Virkelig?

Ja, Catch& Release er et vanskelig tema fordi det ikke finnes en fasit (ref en laaaang tråd). Jeg tror ikke noen med sikkerhet kan si om alle fiskene overlever, trenger krisepsykiatri, eller på annen måte får redusert livesløp og/eller kvalitet.

Jeg velger heller å lese meg opp på Fluefiskesiden og gjøre mitt beste når jeg setter tilbake fisken, og om det gjør meg arveløs, hva så? Jeg må i det minste ikke alltid kakke de få fiskene jeg får i hodet.

Noen kaller det utvikling…som meg for eksempel.

Man kan jo lure på hvem som gjør oss arveløse da. Slå ihjel all storfisken for at etterkommerne skal arve de små... Som de faktisk nesten alltid sier de som har den holdningen - det var mye bedre før. Det tviler jeg ikke på.

For meg er C&R et middel til utvelgelse av bytte (slik at man ikke skader stammen) og ikke et mål i seg selv. Når det gjelder fiskens videre liv etter å ha blitt sluppet fri av en fisker så er det bare å få tak i denne filmen (er det samme for meg hvor): http://shop.hooked.no/product/catch-release

Uansett om man er for eller imot så må alle bedrive dette fra tid til annen om man ikke vil bryte regler. Som f.eks. ved 25cm som minstemål. Og hvorfor da ikke gjøre det på en forsvarlig måte når man jo likevel må. Selv Reidar Winerö må da kunne være enig i det.

Og det er det denne tråden handler om - hvordan gjøre det på best mulig måte for at fisken ikke skal bli traumatisert, skadet eller miste livet kort etter.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...