Gå til innhold

Børstemark aktivitet\Sverming klokkeslett og område- erfaringer rundt dette.


Atle L

Anbefalte innlegg

Hmm, vært lite børstemark her ser jeg :P

Det er faktisk lenge mellom hver gang jeg er borti noe sverming. Tror faktisk jeg bare har vært borti skikkelig sverming en gang. Da kokte hele fjorden av både børstemark og sjøørret (midt på dagen). Fisken var kresen og vanskelig å ha med å gjøre, men jeg fikk da flere fisk. Da måtte jeg gå helt bort fra børstis imitasjoner og over på noe lite svart noe.

Som oftest er det bare sånn halvveis... En del børstemark, godt fiske men ikke noe store greier.

Hadde vært kult om proffene på området delte litt erfaring. Fiske på natta har jeg aldri funnet noe mønster på. Noen ganger fisk andre ganger ikke, men som oftest bare rot.  No one knows the dark!

Vebjørn!

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine erfaringer (i hvert fall noen av dem)

De beste børstemarksvermingene har jeg opplevd i begynnelsen av mai. I poller og viker ved Drøbaksundet. det har vært på dager hvor sjøen ligger ganske flat, og mot skumring begynner det å vake. Ikke slike vanlige vak, men hissige plask. Som vaking etter stokkmaur eller vulgatavaking i marka. Fisken har da vært ganske bitevillig og lite sky. Det har virket som om fisken er ganske stedfast, og ikke jager mye rundt. Enkelte netter har det vært mulig å høre en slafselyd langs land. Dette har vært torsk (store og små) eller småsei som mesker seg med børstiser. Da er det vanskelig å få noe annet enn torskefisk.

Å fiske med børstemarkimitasjoner har ikke vært 100% nødvendig, noen ganger virker det som om det meste går ned, men det har vært viktig å fiske nær eller i overflaten. Børstesværminger i april har vært mer lokale. Slik at mye fisk står samlet på et lite område, mens det rundt neste odde har vært fisketomt. Disse tidlige børsteriene har  i tillegg vært av kortere varighet.

Å beregne marginata, heptagenia og vulgataens klekkinger, det klarrer jeg sånn nogenlunde, men å beregne børstemarken, det har jeg aldri fått til. Det beste rådet fra meg blir derfor, Fisk mye, kom deg ut og se hva som skjer.

"tørrfluepers" 6.5kg på flytende børste

d0b0ca1f8169.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...