Gå til innhold

Myggfiske....supersært? Alltid?


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Gjest Oliver

I går hadde vi en sær opplevelse. Vi kom til kort, og hadde ingen kjangs. I hvert fall en stund.

Jeg hadde muligheten til å fiske lenge i går. Fra kl 14.00 og ut hele dagen. Bjørn og Erik kunne være med fra fem-seks tiden og utover. Jeg tenkte jeg kunne ta meg en tur i mitt lokale vann før jeg "reiste" over til Bjørn.

Regna som pokker når jeg kom til vannet, men det var ikke vind, og det var heller ikke så kaldt det har vært den siste tiden. Satt i bilen og drakk opp kaffien og kikka på regnet der ute på vannet. Vak?.... mange vak!.

Fisken vakte rimelig mye, og nær land. Dette ble lett.

Rigga opp, satte på en cdc mygg i str 17, og hadde på 0.12 spiss. Fisken gikk ikke amokk når jeg la ut flua, men jeg fikk rimelig kjapt 3 stk. Jeg følte meg veldig god, og ringte til Bjørn og fortalte om opplevelsen. 3 fisker på en halvtime, i regnvær.

Fiskene tok ikke på "100% kjangser" der du bare vet at fisken tar. Den var litt treig. Men den tok alt rundt :)

Jeje, reiste til Bjørn, og var der litt før han. Gikk ned til vannet (50 meter) og fikk sjokk :) Så så mange vakende ørreter, at jeg hadde problemer med å telle de. Garantert over 50 stk, og ALLE var steady. Når Bjørn kom, ble vi samt enige om at dette hadde vi aldri sett. Aldri noen gang :) Her var det bare å plukke........

JEg satt å kikka litt på de fiskene jeg skulle fiske på, og så at de tok tørre minimygg. De store str 14 myggene fikk ligge i fred. "Kunne det være klekkere siden de ser så små ut, og nesten ikke viser, eller er det mini småmygg" tenkte jeg der jeg sto. Jaja, gikk på strategien som funka i det forrige vannet, str 17 cdc mygg.

Jeg la flua i vaket, små lugga, bytta til en liten klekker, satte på en str19, fetta fortom, 0.12. Men i pokker, ikke faen om de tok... ikke en eneste en. Ikke hos Bjørn heller. Det kokte med fisk, og de ville ikke ha våre fluer.

Jeg fisket på fisk som var steady 5 meter fra meg, og såg at den tok tørt!

Var det fluene?

Var det fortommen?

Fisken var jo ikke skremt, det spiste for full hals. Rart :) Vi følte oss som amatører. (Mer en det vi allerede er)

Vi fisket i to timer, jeg fikk en slenger til å ta, men hadde helt klart ikke knekt koden. Men hadde konstatert at fisken tok tørt. Flere av de gjorde i hvert fall det.

Vi var blitt lurt av en gjeng 250grams ørreter!

Vi kom inn i en liten kul vik, jeg vada to tre meter ut på en stein, og hadde 10-15 fisker steady innenfor kastehold. Samme leksa, ville ikke ha, spiste tørt :)

Det ble litt mørkere, og jeg satte på en svart liten buzzer. Fisken vaka, og jeg la flua en halv meter forbi, og tok to lugg. PANG, fisken tok, og det hardt.

Jeg tenkte at dette var tilfeldigheterm men la ut på fisk nummer to. PANG, to fisk, to kast..... på en svart liten buzzer. Jeg fortalte dette til Bjørn som var litt bortenfor der jeg sto, og han satte på en han også. En rød en.

Han fikk ikke fisk.

Han fikk en buzzer av meg, en svart en, og hadde litt kontakt, men fikk ikke så mange.

På 15 minutter, plukka jeg 5 fisk. På buzzer.... på fisk jeg så med mine egne øyner at tok tørt. Hva i pokker er dette for noe.

Jeg fikk ti fisker den neste timen, og Bjørn plukka 4 kjappe i slutten. Alle på buzzer, og ikke en eneste på tørt. Ikke EN.

Føler kanskje aldri at det helt smeller av myggfiske med tørrfluer, men får alltids en fisk og to. Men har vel knapt vært ute for å pukke 15 stk på tørrflue før, og dette med buzzer ble nesten som å fiske makrell i sjøen. Fisken tok og tok.

Er dette vanlig?

Hvilken konkluksjon skal en dra av dette?

Hvor ofte opplever dere dette?

Kan ikke huske siste jeg var i et vann der det vaka og jeg ikke fikk fisken til å ta på en eller annen måte på en tørrflue. I går hadde jeg ikke kjangs, med drog inn fisk på buzzer. Og fisken tok tørt :)

Tanker rundt dette :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette du skriver er helt vanlig i mine vann. Jeg var også ute i går og vannet kokte nesten. Jeg for min del kunne se at fisken ikke tok tørt men klekkere eller pupper rett under filmen. Noe som er lett leselig av vakformen.

Problemet mitt når så mange fisk vaker samtidig er at jeg ikke klarer å finne EN fisk å fiske på. Jeg klarer rett og slett ikke å lese banen fisken har valgt. Derfor pleier jeg bare å kaste på vakene og la det stå til. Et annet problem er at når det er så mye voksenmygg på vannet. Feks 10-15 stk på m2. Så blir det litt tullete å kaste ei flue til oppi den grøten.

For å si det sånn! "Toppen av tolmodighet skal du leite lenge etter." Og jeg orker ikke vente lengre. Buzzerfisket har gitt meg en så kolosal uttelling i år at jeg knapt har brukt tørre mygg. Det beste er at fisken tar på samme måte (vakform) på buzzeren. Noe jeg setter SVÆRT stor pris på. Rett og slett KONGE. En annen viktig faktor er at fisken jeg har fått på buzzer er større enn den jeg tar på tørt.

Klemz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til the wonderful world of buzzerfishing  ;D Det er akuratt dette som fikk meg til å begynne med dette for snart ti år siden.. Sånn kan det være ganske ofte ila sesongen hvis man fisker mye i stille vann rundt omkring.

Og ja, det er nesten for enkelt noen ganger når du treffer med riktig flue og presentasjon og det gjelder selv på de mest hardfiska stedene. Og jeg er helt overbevist om at riktig flue har sykt mye å si når vi snakker dette fisket.

Str. på buzzern du brukte?

Hvor mange tørre mygg så du virkelig at de tok? Det kan jo ha vært pupper under som de tok på veien opp også skubbet borti myggen som satt oppå?

Tok du ikke å sprettet opp en av de?

Husker veldig godt 2004 når vi var i Irland. Det klekket massivt med Olives og litt marginata også. Fisken vaket som besatt og vi fikk de fan ikke til å ta. Jeg så flere duns bli borte og forsto ikke hvorfor jeg ikke fikk på hverken dun eller klekker. Noen gode nymfer/flymfer hadde jeg ikke med den gangen. Etter mye kasting uten resultater fikk en av gutta en ørret til å ta på en tynn voksen steinflue som så ut som en stor voksen mygg. Vi sprettet den fisken og fant kun digre myggpupper i magen.

Der vi sto var det helt tydelig at det var de samme 3 eller 4 ørretene som patruljerte. Mygg hadde vi knappt sett på vannet, kun et par stykk inne ved der vi sto i vannkanten og det var ikke noe å se utpå vannet selv om buskene rundt oss var fyllt med dem. Fiskene vaket ikke mer enn 5-6 meter unna når de passerte. Og en mygg i str. 10/12 er ikke så vanskelig å se på blikkstille vann. Det var min tur til å fiske og jeg satte på en voksen mygg med forlenget kropp av chenille. Ikke en av de som fremdeles vaket rørte den. Jeg hadde gjort noen fortomsbytter (desperat) før jeg friserte den myggen ned til en puppe og det fikk jeg lide for. En flott ørret i 2kilos klassen kom vakende forbi og tok den nedklippte flua, gikk i været og så rett i de skarpe kalksteinene og sleit fortommen. Det var vel den eneste gangen jeg har brukt 6x der borte.

På med 5x spiss og jeg trimmet ned en ny flue. Nå var det kun en ørret som fremdels var aktiv der vi sto. Den tok også flua mi med største selvfølge og jeg landet en skikkelig fin kubbe på 1,8. Den tok vi også, vi skulle ha fisk til middag og trengte en til. Denne var også full av store myggpupper, ikke en eneste marginata eller olive som det var masse av der vi sto. Og ja, jeg så slike forsvinne rett som det var. Ganske festelig, og det har skjedd flere ganger.

Det samme opplevde jeg Sigve når jeg gikk fra tørrflueregime til komplett imitasjonsfiske.  ;D

Du får mer og større fisk. Og du får fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport, Henning!

Ja, dette er klassisk. Fisken tar ofte mye veldig mange fjærmyggpupper for hver tørre mygg den tar - det har jeg sett mange ganger i mageinnholdet på matfisk. Så fiske med buzzere/fjærmyggpuppeimitasjoner funker ofte veldig bra under myggklekkinger.

Men min erfaring er at det ikke er alle fjærmyggklekkinger som er akkurat sånn, selv om det er vanlig.

Noen ganger vil de helst ha tørre mygg - spesielt når klekkingene er litt glisnere og i begynnelsen av klekkingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Glad for at det er komt skikkelige svar her, og ikke bare "døøøø visste du ikke dette eller? " osv.

Sigve:

Noen av fiskene tok rett under. Og sipvak på pupper har jeg også sett en milliard ganger.

Men saken er at noen av fiskene (sier ikke alle) av de jeg fiska på brøt vannhinna med nebbet, tok mygg som svirra over hinna, noen fisker hoppa faktisk etter mygg også.

Men ser helt klart at jeg burda ha hatt øynene mer åpne for buzzalternativet, og at antagelig 80 % av vaka var puppevak.

Såg for lett på oppgaven, og tok alt for "god fisk".

Må innrømme at suksessfølelsen som kom med buzzer"løsninga" igår, gav en skikkelig god følelse.

Ble hallelujastemning for å si det slik :)

Burde bare ha skjønt det tidligere.

Og Sigve, prøvde med buzzer i oppheng av klekker, og det funka ikke like godt, slik du snakka om i telefonen en dag.

Synest også fiskene virket litt store og tykke... men var antagelig ønsketenkning :)

Rbk01:

Nei, ikke Sik. Men helt klart en mulig problemstilling om det hadde vært det. Typiske Sik vak (pupper :) )

Godt alternativ :)

Rune:

Takk for det. Og det sitter langt inne å innrømme at dette er noe av det grommeste (på småfisk) jeg har opplevd her lokalt. Svar på tilltale/finne fasit, har jeg vel aldri fått mer bekreftet en nettopp i går.

Ser faktisk frem til buzz fortsettelsen, og skal RETT hjem å binde flere etter jobb.... ferdig butikk :)

Håvard.

Ja, er klassisk, og har lest det mange ganger. antagelig opplevd det også, og ikke fått full klaff, men får ALLTID et par-tre fisker. Men slik totaltbom som i går, eller bli rævkjørt om du vil, har jeg aldri opplevd :)

Tenk deg, å stå 5 meter fra 4-5 fisker, og nifiske i to timer, og ikke få EN til å ta :) Og det kryr av mygg...... djiiiises :)

Skal være litt mer obs neste gang, og de neste 50 gangene :)

Mange sier at vanskelig fisk er kjekkest. Det er om en finner fasitten til slutt og "suksessen" kommer :)

Vanskelig fisk, som en ikke finner ut av, er jo ikke morro i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøves når jeg opplever myggklekking neste gang. Er det vanlig forresten at fisken på dagen går etter maur og døgnfluer, Marginata t.eks. og at det starter myggklekking rundt eller like etter at sola har gått ned på kvelden? Har ofte opplevd at vakbildet endrer seg vesentlig ved solnedgang og at fisken blir vesentlig mer selektiv.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Her hos meg er det ene og alene mygg for tiden.

Litt senere i sesongen kommer nok de andre til å bidra mer for å få fisken til å vake, men en blanding av tørrt og pupps er det med myggen om dagen her.

Buzzers gav meg en positiv opplevelse, det skal de ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jo større utfordring, jo artigere er det få dem. Tørt er altså størst utfordring. Sånt liker i alle fall jeg. Tor Grøthe er rette mannen om man vil lære seg det der.  ;)

Han har et artig motto den karen: "Fisk som vaker tar."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo større utfordring, jo artigere er det få dem. Tørt er altså størst utfordring. Sånt liker i alle fall jeg. Tor Grøthe er rette mannen om man vil lære seg det der.  ;)

Han har et artig motto den karen: "Fisk som vaker tar."

Nok et vist, dog noe uventet, svar fra Erik Eikre.

Trodde du ville benytte anledningen til å trø oss tørrfluepurister ned i søla.  ;D

Når det gjelder topic: Fisken tar alltid tørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Legger ut noen bilder av tørrfluene som ble prøvd før jeg endte opp med buzzer :)

Denne, i str 15 og 17.

6772604315_7951a088b7_b.jpg

Denne, bare med mørk cdc, i str 17 og 19.

6609953055_a1ccc0fab7_b.jpg

Denne, i str 17-19 og 20. Med og uten tinsel. Men og uten vinge.

6485676265_a86c1231ca_b.jpg

Null fisk på to-tre timer intensivt fiske. Pluss to andre fiskere.

Satte på denne, og fanga 14 (jeg og Bjørn) på en god time.

6493587043_37aa692e87_b.jpg

Det er vel dette som kalles imitasjonsfiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Fin rapport, og fine fluer. Kjenner meg veldig godt igjen her.... Men prøvde du de svarte klekkerne?:P

Jepp, alle. Skal prøve å få tatt et bilde av de mørke jeg brukte.

De har fanget tusenvis av fisk for meg gjennom årene. Er helt klinkende klart at det ikke var oppskriften her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Kan ikke dere som har klart å lage dette til en jævla purist tråd slette innleggene deres

Han sa han hadde fisket tørt og hadde tydeligvis ikke gjort det. De fluene er ganske enkelt ikke tørrfluer. Har vel ikke noe med purist(er) å gjøre det vel?  :-\

For å si det slik så hadde ikke jeg brukt noen av de fluene om jeg ville hatt dem på tørt. Da hadde jeg nok brukt mer ferdigklekte mygg. Men er det galt så si fra. Jeg lærer gjerne mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøves når jeg opplever myggklekking neste gang. Er det vanlig forresten at fisken på dagen går etter maur og døgnfluer, Marginata t.eks. og at det starter myggklekking rundt eller like etter at sola har gått ned på kvelden? Har ofte opplevd at vakbildet endrer seg vesentlig ved solnedgang og at fisken blir vesentlig mer selektiv.

Jens

Kommer vel litt an på når på året det dreier seg om.

På denne tiden kan det nok klekke det meste av dagen,og,det er mye mygg om dagen,også på dagtid.

Utover i sesongen(ikke lenge til) er bildet om kveldsmyggen svært riktig.

I typiske myggvann(der myggen er svært viktig)som myrtjern ol. er det ihvertfall sånn det forgår,nesten sommeren igjennom.

Rekkefølgen kan være: puppe,klekker,tørt,og har du ikke rett stadie,kan du gå bom. ;)

Hvordan fisker man egentlig en buzzer? Som en nymfe?

Buzzerfiske kan nok være litt "hegre-preget".Kommer litt an på.

Selv lar jeg ofte buzzerne bare synke og synke og synke,andre ganger,særlig ved fiske på vak,tomler(og da mener jeg:Tomler!)jeg dem inn rett etter de har landet.

Første gang jeg leste om buzzerfiske,var det en som mente at et kast minst måtte ta 10 minutter å trekke inn,hvis ikke gikk det for fort.

Han sa ingenting om hvor langt han kastet. :P;D

I gamle gode FiN leste jeg om en som fisket myggpuppene nærmest "baklengs",så:fort skal det ikke gå.

Men tempoet er lett å sjekke ved blankt vann: Ingenting skal stripe !

Henning : Var på vannet i går,der du var med.

Drittværet sørget for at det var svært stille.Fant kun to som vaket: Buzzere ruler ! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe dritt med små tørre mygg,for de har altfor liten oppdrift

slik at den fremre delen av fortommen kan ligge under.

Hvor ofte har jeg ikke opplevd å vente på at den fremre delen

av fortommen skal legge seg under,og ikke lenge etter så smeller

det svært ofte til.

Hvem har ikke opplevd å hive ut en Long Leg Mygg på klin blankt vann

og da den fremre delen av fortommen legger seg under så begynner det

å skje ting.Ikke så rart egentlig spør du meg. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...