Gå til innhold

Hvor ble det av cane og glass ?


Gjest fredrik hoffmann

Anbefalte innlegg

Gjest fredrik hoffmann

Siste par år var det "bonanza" på cane og glass på denne siden. Såpass at jeg måtte kjøpe nettopp cane og glass.

Hvor ble det av ? Ser at det er veldig ofte cane og glass til salgs...  

Tør jeg slenge ut en påstand om at karbon er det beste stangmaterialet  ??

(Bare så det er klart, jeg er en STOR fan av cane og glass !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest storfemti

Fisker fortsatt med glass og cane jeg, kommer aldri til å slutte med det heller :)

Å si at karbon er det beste stangmaterialet, er som å si at Ferrari er den beste bilen. Du vil garantert finne folk som er uenig. Glass er overlegen på kosefiske spør du meg, til og med Diamondback kommer til kort der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Diamondglass er bare å få kjøpt på Ebay, men styr unna de nye sakene. Klinga skal være sort, ikke blå

Men det er ikke på glass DB er bra da, du bør heller vurdere Larry Kenney, Steffenbros, McFarland, Kabuto eller T&T Heirloom om du vil ha kvalitetsglass :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbon er effektivitet, cane er kos og fiskeglede, glede over å eie noe vakkert og faktisk knakende gode fiskestenger. Selv splitter jeg personligheten min i to denne sesongen, selger glasstengene (noe jeg kommer til å angre på) og kjører vasse Scott S4 samt 3 utrolige canestenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den desidert diggeste stanga mi, som jeg helst bruker, er fortsatt cane fra Vidar Steimler!!

Omtale, prat, diskusjoner osv. går i berg og dalbaner her inne. Kanskje dette igjen blir tema til kommende høst/vinter.

Lenge siden forrige tørt vs. vått diskusjon her inne også. Vil ikke tro folk har sluttet å være purister eller antipurister av den grunn  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fornuften i Carbon, men finner ingen glede i det :-/

Angrer på stangvalget hver gang jeg ikke har cane eller glass i handa.

Steimler, Schott, Løvdal, Diamondglass og nå strax McFarland :-)

Livet er rett & slett for kort til å bare tenke effektivitet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder spørsmålet om carbon er et bedre stangmateriale enn glass og cane, så er det et umulig spørsmål.  Fordi alle disse materialene er suverene til sitt bruk og brukes til å få frem ulike ønskede egenskaper.

Jeg fisker mest med carbon selv og det er fordi du får en stang som takler lange kast og gjerne er effektiv. Dette kan være en fordel ved store elver, vann eller sjøfiske.

Men skal jeg i ei lita skogså eller tjern vet jeg at jeg ikke skal kaste langt og fine presentasjoner er viktigere for meg. Da tar jeg heller en cane eller glassstang.

Mange sier til meg at det å bruke en glasstang er å gå bakover i utviklingen, men det er en usannhet. Materialutviklingen har vært minst like stor på glassfibermaterialer som på carbonmaterialer, men de har forskjellige egenskaper. Dette ser en jo i all annen industri også som jeg kjenner ganske godt til (båt, bil, motorsport, fly osv.). Cane har også hatt en stor utvikling på konstruksjon og bruk selv om materialet i seg selv ikke har utviklet seg.

Hadde en artig opplevelse med en ihuga carbonmann i Skienshallen for en tid tilbake. Han hadde mye motferestillinger mot glass som hørte 70 tallet til i hans øyne. Men han ble meget forundret da han la ut 20 meter med en gul Scott F2 stang i #4. Kasterytme og stil var en helt annen enn det han var vandt til, men resultatet forundret denne mannen stort.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glass er morsomt om man har tid til å vente på bakslengen. At nye moderne stenger av glass kaster langt er uten tvil. Man må bare treffe med snøret. Dvs rett tyngde og profil, er snøret for tungt føles stanga slaskete. Er dagens stenger bedre enn de gamle stengene av samme materiale vet jeg ikke. Jeg har en mistanke om at de gamle stengene ofte var utstyrt med svært tunge snører. Testet min gamle tjøstheim klasse 7/8 med et moderne 5er snøre og det gikk overaskende bra. Jeg er den lykkelige eier av to cabelas jubileum i glass. Den ene er 7 fot for klasse 4 og den andre 6 fot klasse 3 (denne er  ny og uprøvd). Fireren har rygg så det holder med 5er nådde jeg 29 m under sist års 5er cup.

mvh

tore 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den desidert diggeste stanga mi, som jeg helst bruker, er fortsatt cane fra Vidar Steimler!!

Omtale, prat, diskusjoner osv. går i berg og dalbaner her inne. Kanskje dette igjen blir tema til kommende høst/vinter.

Lenge siden forrige tørt vs. vått diskusjon her inne også. Vil ikke tro folk har sluttet å være purister eller antipurister av den grunn  :D

Tja. Det begunner å bli glissent i rekkene hos disse puristene. Dessuten er de vel litt som folkene i filladelfia kirken her nede. De klarer ikke holde seg unna godsakene når de tror ingen ser de ;)

Et inntrykk jeg har er at lt er så forhånds-bestemt før de fisker. De skal være slik og slik og det skal klekke det og det da. Og det skal fiskes der. Hvis man kun skal fiske tørt på vakende fisk i elv med supermyke glass stenger og alle kast skal forgå på kort hold så blir det litt snevert. Ikke rart det går mye alkohol på turene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Tja. Det begunner å bli glissent i rekkene hos disse puristene. Dessuten er de vel litt som folkene i filladelfia kirken her nede. De klarer ikke holde seg unna godsakene når de tror ingen ser de ;)

Et inntrykk jeg har er at lt er så forhånds-bestemt før de fisker. De skal være slik og slik og det skal klekke det og det da. Og det skal fiskes der. Hvis man kun skal fiske tørt på vakende fisk i elv med supermyke glass stenger og alle kast skal forgå på kort hold så blir det litt snevert. Ikke rart det går mye alkohol på turene deres.

Ganske snevert syn du har på glass og cane entusiaster må jeg si, veldig flink til å overdrive. Håper at det er det du gjør ihvertfall :)

Man skor seg etter forholdene og velger utstyr etter hvor man fisker, drar ikke til Hemsila med den blauteste glassfiber'n man har. Er lov å tenke også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er egentlig lavcarbontrenden på vei ut? PLING!

Selv har jeg vært på både glass og cane, lett påvirkelig og impulsiv som jeg er. Diamondglassen min var ei skikkelig slaskeraje og cane-stanga er litt for kort, og kastemessig mer krevende enn carbon. Eller rettere: Jeg savner fort en nifoter under praktisk fiske, og jeg synes carbon er mer presist når jeg f.eks. må kile snøret med trange bukter mellom et par trær i bakslengen.

Min Garrison 209E er imidlertid et så nydelig klassisk håndverk at den blir tatt frem til en kosetur i ny og ne, og den er ikke til salgs. Den blir som en veteranbil. Den står mye i garasjen, men det er en glede å ha den, kaste med den og fiske litt med den. Målet mitt om å bruke den hele tiden, slo jeg imidlertid raskt fra meg. Er ikke der ennå, selv om noen eldre herrer tar den retningen også. Enhver fluefisker med respekt for tradisjoner må uansett ha ei cane-stang i samlingen, skulle bare mangle!  ;)

Glass klarer jeg meg fint uten. Er tyngre en carbon, har ingen aksjonsmessige fordeler og ser styggere ut, i hvert fall ikke penere. Testet såvidt en gul Scott på Gero-messa, og det var som å plukke opp Diamondglass'n igjen. Nei, der har verden gått videre gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg tror med dette Frode at du har kastet med få glass eller splitcanestenger..... en av de raskeste stengene jeg har kastet med er en glassfiberstang i klasse 5 tilhørene TOB. det er taperingen, ikke materialet den er bygget av som er mest avgjørende for den følelsen stanga gir. På 70 tallet ogg innpå 80 tallet bygget man stenger med det "nye materialet carbon" mest mulig likt det som beste av det beste som har vært altså spitcane. På 80 tallet blir vi kjent med de nye aksjonene man kunne lage av det nye materialet....... den første moderne fluestang jeg forsøkte var en   Diamondback, (senere Diamondback classic) så forsøkte jeg SAGE...den neste en Scott Powerply........ de moderne aksjonene var enkle å kste med i forhold til 70 tallets stenger. Amerikaneren har stått for det meste av nyutviklingen, først mot slutten av 80 tallet ble det satt igang produksjon av fullverdige stenger i østen oftest basert gode kjente aksjoner. Etter denne tid tok enkelte fabrikører fram glassfiberen som hadde gjennomgått en stor utvikling industrielt.... jeg vil tro at de oftest mindre produsentene har vagt å markedsføre disse stengene som nærdistanse stenger hvor man fisker med noen få meter line utenfor stagtuppen og kan gjøre det pga at stanga spennes lett opp. Legger vi til veie at i "moderlandet" USA oftest blir fisket i mindre elver..... Husk jeg skriver oftest.

Jen vet ikke om du tilpasser utstyret etter hva du skal fiske og hvor du skal fiske Frode, men jeg antar en hviss tilpassing....... Dersom man spesialiserer optimalt så gjør man det med cane eller glassfiber samt at det også er et behov for å finne ytterpunktene i utstyrsarsenalet og glede seg over den ulikhet opplevelsene dette gir for den enkelte.... En ulikhet som setter kastedyktighet på prøve..... jeg vil tro at de som velger å kjøpe en cane eller glassfiberstang er godt kompatible fluekastere so ikke er på jakt etter den optimale kastestanga, men den maksimale stang for fiskesituasjonen. Jeg tror, nei jeg vet det er få som vil velge en canestang eller glasstang om fisketuren skal foregå i Glomma utvadet til livet........

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

fram til skrivende stund er det vanlig å bygge Lavcarbonstenger...et viss glassfiberinnhold er det i mange stenger, ikke for å spare penger, men for å fram egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fram til skrivende stund er det vanlig å bygge Lavcarbonstenger...et viss glassfiberinnhold er det i mange stenger, ikke for å spare penger, men for å fram egenskaper.

Det er taperingen, ikke materialet den er bygget av som er mest avgjørende for den følelsen stanga gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...