Gå til innhold

Hvor ble det av cane og glass ?


Gjest fredrik hoffmann

Anbefalte innlegg

Veldig godt spørsmål fra trådstarter!! Det ble egentlig brått veldig stille omkring disse stengene, noen våget seg ut for å selge de, men fikk nok endel pepper slik at majoriteten behandeler de som gamle veteranbiler ;D

Hvorfor gå på gamle treski spør nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Erik Eikre

Jen vet ikke om du tilpasser utstyret etter hva du skal fiske og hvor du skal fiske Frode, men jeg antar en hviss tilpassing....... Dersom man spesialiserer optimalt så gjør man det med cane eller glassfiber samt at det også er et behov for å finne ytterpunktene i utstyrsarsenalet og glede seg over den ulikhet opplevelsene dette gir for den enkelte.... En ulikhet som setter kastedyktighet på prøve..... jeg vil tro at de som velger å kjøpe en cane eller glassfiberstang er godt kompatible fluekastere so ikke er på jakt etter den optimale kastestanga, men den maksimale stang for fiskesituasjonen. Jeg tror, nei jeg vet det er få som vil velge en canestang eller glasstang om fisketuren skal foregå i Glomma utvadet til livet........

Slik jeg leser deg her Staffan, så forstår jeg deg slik at du mener de som ikke bruker carbon er bedre fiskere enn de som gjør det. (Også bedre kastere ser det ut til.) Er det det du sier? I så fall er det en ganske livlig påstand.  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg mener at en som kastemessig kan/klarer/trives å kaste med en ganske langsom stang også kan kaste med en forholdsvis kjapp stang.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

jeg mener at en som kastemessig kan/klarer/trives å kaste med en ganske langsom stang også kan kaste med en forholdsvis kjapp stang.......

Men ikke motsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror med dette Frode at du har kastet med få glass eller splitcanestenger..... en av de raskeste stengene jeg har kastet med er en glassfiberstang i klasse 5 tilhørene TOB. det er taperingen, ikke materialet den er bygget av som er mest avgjørende for den følelsen stanga gir. På 70 tallet ogg innpå 80 tallet bygget man stenger med det "nye materialet carbon" mest mulig likt det som beste av det beste som har vært altså spitcane. På 80 tallet blir vi kjent med de nye aksjonene man kunne lage av det nye materialet....... den første moderne fluestang jeg forsøkte var en   Diamondback, (senere Diamondback classic) så forsøkte jeg SAGE...den neste en Scott Powerply........ de moderne aksjonene var enkle å kste med i forhold til 70 tallets stenger. Amerikaneren har stått for det meste av nyutviklingen, først mot slutten av 80 tallet ble det satt igang produksjon av fullverdige stenger i østen oftest basert gode kjente aksjoner. Etter denne tid tok enkelte fabrikører fram glassfiberen som hadde gjennomgått en stor utvikling industrielt.... jeg vil tro at de oftest mindre produsentene har vagt å markedsføre disse stengene som nærdistanse stenger hvor man fisker med noen få meter line utenfor stagtuppen og kan gjøre det pga at stanga spennes lett opp. Legger vi til veie at i "moderlandet" USA oftest blir fisket i mindre elver..... Husk jeg skriver oftest.

Jen vet ikke om du tilpasser utstyret etter hva du skal fiske og hvor du skal fiske Frode, men jeg antar en hviss tilpassing....... Dersom man spesialiserer optimalt så gjør man det med cane eller glassfiber samt at det også er et behov for å finne ytterpunktene i utstyrsarsenalet og glede seg over den ulikhet opplevelsene dette gir for den enkelte.... En ulikhet som setter kastedyktighet på prøve..... jeg vil tro at de som velger å kjøpe en cane eller glassfiberstang er godt kompatible fluekastere so ikke er på jakt etter den optimale kastestanga, men den maksimale stang for fiskesituasjonen. Jeg tror, nei jeg vet det er få som vil velge en canestang eller glasstang om fisketuren skal foregå i Glomma utvadet til livet........

 

Kortversjonen er at jeg skal ut og fiske. Ikke ut og kaste og føle og sitte ved elva men fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortversjonen er at jeg skal ut og fiske. Ikke ut og kaste og føle og sitte ved elva men fiske.

Akkurat slik jeg liker det. Enten det er med bambus eller carbiser. Sitte ved elva er riktignok behagelig til tider også (skal tross alt nyte turen og ikke minst se hva som beveger seg i vannfilmen også, ikke bare gå å sparke i bunnen og velte steiner), men kan ikke akkurat si at jeg bruker mer tid på kasting med cane kontra carbis. Alt til sitt, ikke enten eller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt spørsmål fra trådstarter!! Det ble egentlig brått veldig stille omkring disse stengene, noen våget seg ut for å selge de, men fikk nok endel pepper slik at majoriteten behandeler de som gamle veteranbiler ;D

Hvorfor gå på gamle treski spør nå jeg...

For å være litt krass, i den siste linja avslører du din uvitenhet. En god cane er et fantastisk fiskeredskap akkurat slik en god karbonstang er det. At noen kjøpte cane da det ble snakket som mest om det fordi de var nysgjerrige, og så fant ut at den stanga ikke var noe for dem er vel bare naturlig. Jeg har gjort det samme med utallige karbon OG canestenger. Det er vel så stor om ikke større variasjon i aksjonene til ulike taperinger på canestenger kontra karbon, og dermed er det ikke sikkert man er 100% fornøyd med den første stanga man kjøper. Mest sannsynlig sitter det en haug fornøyde cane-eiere rundt omkring nå, som føler at fisket deres har fått en litt annen dimensjon. Som LarsVegas sier "Alt til sitt - ikke enten eller".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det ble jo litt liv i denne tråden.

Oppfølging:

Jeg er jo kanskje for aktiv på dette forumet, men det medfører jo også at jeg får med meg mye av det som skjer...

For meg ser det ut til at noen stenger blir nærmes geniforklart på FFS (Nevner ikke merke) (Ikke sikkert de er i produksjon lenger heller...)

Men de samme stengen ser ut til å ha stor gjennomtrekk. Dvs folk kjøper disse kultstengene, og etter en tid blir de lagt ut for salg av kjøperen...

Jeg har selv gått i den "fella"   :rolleyes:

OBS, her tenker jeg på et US-merke i karbon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

And here we go again......

Ja, hvor ble det egentlig av cane og glass?

Hvor ble det av Guideline Fario, eller Eikre, eller Winston, eller Loomis, etc etc etc?

Det begynner jo å bli flere dager siden trådene om disse produktene ble oppdatert!

Får et intrykk av at når enkelte tråder dør ut på FFS, så tror noen at det er ensbetydende med at omtalte produkter går en stille død i møte.

Er ganske trygg på at både glass og cane lever i beste velgående, helt uten å bli "hypet" på FFS.

Når det gjelder bruksegenskaper registrerer jeg også at hypotesene gjentar seg selv ganske raskt - uttykk som "veteranbiler" kommer fort frem igjen.

Hva er forresten galt med veteranbiler? Eller trebåter, tømmerhus, og klassiske tollekniver?

Jeg kan garantert vomme hjort med en kniv fra Mora med plasthåndtak, men foretrekker en med skaft i svartor.

Kunne utmerket godt ha tilbrakt feriene i en hytte av reisverk, kledd med vedlikeholdsfrie aluminiumsplater, men foretrekker hytten i laftet tømmer.

Min snart 50 år gamle robåt i tre er milevis foran "moderne" glassfiberbåter mtp roegenskaper, og det er faktisk slik jeg ønsker at fremdriften skal være på akkurat den båten.

Omsetting av stenger - ta en titt under fanen "selges", og se hvilket stangmateriale det selges mest av.

Jeg har solgt ganske mye canestenger etter hvert, og kommer i farten bare på to som har blitt omsatt på bruktmarkedet.

For ca et år siden uttalte Erik (Eikre) noe klokt da vi prøvekastet diverse stenger (både cane og karbon): "en god stang er en god stang, uansett hvilket materiale den er laget av".

Klokt sagt, Erik :)

Som sagt, cane og glass lever i beste velgående, uavhengig av "hyping" og trender. Årsaken til dette er nok at de igjen og igjen beviser sin berettigelse som bruksgjenstander, til sitt bruk.

At de på toppen av dette har en sjarm i kraft av håndverk og eleganse som karbon ikke til dags dato har klart å "matche", sier jo sitt om at "there is more to fishing than catching fish".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert, Vidar.. Du lager kjempegode bambuser!  <<l Har testa noen modeller, og ble overasket over hvor spenstige de var, til tross for mykheten. Stangtuppen vibrerte heller ikke. Ikke logisk spør du meg ;D Jeg har til gode å oppleve og få fisk på en bambus(eller glass). Den følelsen tror jeg det er lite som slår!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nostalgi.

Og det kan selfølgelig gi en svært god opplevelse.

Fordelen med dagen stenger etter min mening er

at de kan lages stivere med mindre matriale.

Det medfører at de responderer på en helt annen måte,

og blir mer følsomme.

Cane og glass vil for alltid leve videre,men jeg vil tro de

vil være i fåtall.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

And here we go again......

Ja, hvor ble det egentlig av cane og glass?

Hvor ble det av Guideline Fario, eller Eikre, eller Winston, eller Loomis, etc etc etc?

Det begynner jo å bli flere dager siden trådene om disse produktene ble oppdatert!

Får et intrykk av at når enkelte tråder dør ut på FFS, så tror noen at det er ensbetydende med at omtalte produkter går en stille død i møte.

Er ganske trygg på at både glass og cane lever i beste velgående, helt uten å bli "hypet" på FFS.

Når det gjelder bruksegenskaper registrerer jeg også at hypotesene gjentar seg selv ganske raskt - uttykk som "veteranbiler" kommer fort frem igjen.

Hva er forresten galt med veteranbiler? Eller trebåter, tømmerhus, og klassiske tollekniver?

Jeg kan garantert vomme hjort med en kniv fra Mora med plasthåndtak, men foretrekker en med skaft i svartor.

Kunne utmerket godt ha tilbrakt feriene i en hytte av reisverk, kledd med vedlikeholdsfrie aluminiumsplater, men foretrekker hytten i laftet tømmer.

Min snart 50 år gamle robåt i tre er milevis foran "moderne" glassfiberbåter mtp roegenskaper, og det er faktisk slik jeg ønsker at fremdriften skal være på akkurat den båten.

Omsetting av stenger - ta en titt under fanen "selges", og se hvilket stangmateriale det selges mest av.

Jeg har solgt ganske mye canestenger etter hvert, og kommer i farten bare på to som har blitt omsatt på bruktmarkedet.

For ca et år siden uttalte Erik (Eikre) noe klokt da vi prøvekastet diverse stenger (både cane og karbon): "en god stang er en god stang, uansett hvilket materiale den er laget av".

Klokt sagt, Erik :)

Som sagt, cane og glass lever i beste velgående, uavhengig av "hyping" og trender. Årsaken til dette er nok at de igjen og igjen beviser sin berettigelse som bruksgjenstander, til sitt bruk.

At de på toppen av dette har en sjarm i kraft av håndverk og eleganse som karbon ikke til dags dato har klart å "matche", sier jo sitt om at "there is more to fishing than catching fish".

Et meget klokt og reflektert svar.

Veldig bra, Vidar :D

Demir:

Jeg kan love deg at det få stor ørret på cane er helt sykt rått og overgår det meste :D

Fikk en ørret på 2,3 kg i Rena i fjor på min Steimler "the purist", og det er til dags dato

den råeste opplevelsen jeg har hatt :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Terje.

Den opplevelsen du får er det nostagi?

Tom.

Vet bare at det var helt ekstremt hvor levende materialet i canestanga føltes når man kjørte

en såpass pen ørret, og at følelsen var sykt herlig :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart hvor mye følelser det vekkes i en slik diskusjon. Folk blir sure og sinte for at det diskuteres igjen. Noen prøver å "rakke" ned på de som liker cane. Selv har jeg et meget avslappest forhold til fiskestenger i sin helhet. Jeg liker det jeg liker og fisker med det jeg finner passende. Cane, glass og carbon går hånd i hånd hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

And here we go again......

Ja, hvor ble det egentlig av cane og glass?

Hvor ble det av Guideline Fario, eller Eikre, eller Winston, eller Loomis, etc etc etc?

Det begynner jo å bli flere dager siden trådene om disse produktene ble oppdatert!

Får et intrykk av at når enkelte tråder dør ut på FFS, så tror noen at det er ensbetydende med at omtalte produkter går en stille død i møte.

Er ganske trygg på at både glass og cane lever i beste velgående, helt uten å bli "hypet" på FFS.

Når det gjelder bruksegenskaper registrerer jeg også at hypotesene gjentar seg selv ganske raskt - uttykk som "veteranbiler" kommer fort frem igjen.

Hva er forresten galt med veteranbiler? Eller trebåter, tømmerhus, og klassiske tollekniver?

Jeg kan garantert vomme hjort med en kniv fra Mora med plasthåndtak, men foretrekker en med skaft i svartor.

Kunne utmerket godt ha tilbrakt feriene i en hytte av reisverk, kledd med vedlikeholdsfrie aluminiumsplater, men foretrekker hytten i laftet tømmer.

Min snart 50 år gamle robåt i tre er milevis foran "moderne" glassfiberbåter mtp roegenskaper, og det er faktisk slik jeg ønsker at fremdriften skal være på akkurat den båten.

Omsetting av stenger - ta en titt under fanen "selges", og se hvilket stangmateriale det selges mest av.

Jeg har solgt ganske mye canestenger etter hvert, og kommer i farten bare på to som har blitt omsatt på bruktmarkedet.

For ca et år siden uttalte Erik (Eikre) noe klokt da vi prøvekastet diverse stenger (både cane og karbon): "en god stang er en god stang, uansett hvilket materiale den er laget av".

Klokt sagt, Erik :)

Som sagt, cane og glass lever i beste velgående, uavhengig av "hyping" og trender. Årsaken til dette er nok at de igjen og igjen beviser sin berettigelse som bruksgjenstander, til sitt bruk.

At de på toppen av dette har en sjarm i kraft av håndverk og eleganse som karbon ikke til dags dato har klart å "matche", sier jo sitt om at "there is more to fishing than catching fish".

Et meget klokt og reflektert svar.

Veldig bra, Vidar :D

Demir:

Jeg kan love deg at det få stor ørret på cane er helt sykt rått og overgår det meste :D

Fikk en ørret på 2,3 kg i Rena i fjor på min Steimler "the purist", og det er til dags dato

den råeste opplevelsen jeg har hatt :D

Terje

Tviler ikke! Rå stang! Jeg er ute etter noe mykt nå. Sender en melding til Greywolf nå faktisk. 8) Vil så gjerne ha en glasskosestang! Bambus er fortsatt litt i dyreste laget for meg.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart hvor mye følelser det vekkes i en slik diskusjon. Folk blir sure og sinte for at det diskuteres igjen. Noen prøver å "rakke" ned på de som liker cane. Selv har jeg et meget avslappest forhold til fiskestenger i sin helhet. Jeg liker det jeg liker og fisker med det jeg finner passende. Cane, glass og carbon går hånd i hånd hos meg.

Vis meg,eller fortell hvem som er sur eller sint i denne tråden.

Er det mulig???

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

And here we go again......

Ja, hvor ble det egentlig av cane og glass?

Hvor ble det av Guideline Fario, eller Eikre, eller Winston, eller Loomis, etc etc etc?

Det begynner jo å bli flere dager siden trådene om disse produktene ble oppdatert!

Får et intrykk av at når enkelte tråder dør ut på FFS, så tror noen at det er ensbetydende med at omtalte produkter går en stille død i møte.

Er ganske trygg på at både glass og cane lever i beste velgående, helt uten å bli "hypet" på FFS.

Når det gjelder bruksegenskaper registrerer jeg også at hypotesene gjentar seg selv ganske raskt - uttykk som "veteranbiler" kommer fort frem igjen.

Hva er forresten galt med veteranbiler? Eller trebåter, tømmerhus, og klassiske tollekniver?

Jeg kan garantert vomme hjort med en kniv fra Mora med plasthåndtak, men foretrekker en med skaft i svartor.

Kunne utmerket godt ha tilbrakt feriene i en hytte av reisverk, kledd med vedlikeholdsfrie aluminiumsplater, men foretrekker hytten i laftet tømmer.

Min snart 50 år gamle robåt i tre er milevis foran "moderne" glassfiberbåter mtp roegenskaper, og det er faktisk slik jeg ønsker at fremdriften skal være på akkurat den båten.

Omsetting av stenger - ta en titt under fanen "selges", og se hvilket stangmateriale det selges mest av.

Jeg har solgt ganske mye canestenger etter hvert, og kommer i farten bare på to som har blitt omsatt på bruktmarkedet.

For ca et år siden uttalte Erik (Eikre) noe klokt da vi prøvekastet diverse stenger (både cane og karbon): "en god stang er en god stang, uansett hvilket materiale den er laget av".

Klokt sagt, Erik :)

Som sagt, cane og glass lever i beste velgående, uavhengig av "hyping" og trender. Årsaken til dette er nok at de igjen og igjen beviser sin berettigelse som bruksgjenstander, til sitt bruk.

At de på toppen av dette har en sjarm i kraft av håndverk og eleganse som karbon ikke til dags dato har klart å "matche", sier jo sitt om at "there is more to fishing than catching fish".

+1 <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Gierach sier det bra:

In a world where most days you have to settle for cheap merchandise made by robots and sold by surly zombies, some of us consider it an act of defiance to own something made by a dedicated craftsman who may well be working as much for love as money and who's proud enough of his work to sign it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Presisering fra meg som trådstarter.

Jeg mente hvor ble det av cane og glass på FFS, ikke i virkeligheten.

Som jeg skriver så er jeg en stor fan av cane, og driver med rehabilitering av min egen Perfectionist cane for tiden, det er den stanga jeg gleder meg mest til å benytte til tørrfluefiske i juni...

Når jeg startet denne tråden var det for at jeg gjerne vil ha fokus på disse. Ikke rakke ned på de.

en jeg lykkes med å provosere fram meninger ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart hvor mye følelser det vekkes i en slik diskusjon. Folk blir sure og sinte for at det diskuteres igjen. Noen prøver å "rakke" ned på de som liker cane. Selv har jeg et meget avslappest forhold til fiskestenger i sin helhet. Jeg liker det jeg liker og fisker med det jeg finner passende. Cane, glass og carbon går hånd i hånd hos meg.

Vis meg,eller fortell hvem som er sur eller sint i denne tråden.

Er det mulig???

Tom

Sur eller sint ble kanskje for sterk kost for deg Tom? Men lettere irritert da. Passer det bedre? Uansett det vekker følelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler for å si at hvis noen føler seg støtt eller annet ubehag så beklager jeg virkelig at jeg ikke dro det litt lengre.

Så langt at dere hadde lagt dere gråtende. Tipper et par ord til hadde holdt.

Vi tar deg ikke så høytidelig Ruffegutt. Du skriver så mye ræl i alle slags tråder. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gå på gamle treski spør nå jeg...

For å være litt krass, i den siste linja avslører du din uvitenhet. En god cane er et fantastisk fiskeredskap akkurat slik en god karbonstang er det. At noen kjøpte cane da det ble snakket som mest om det fordi de var nysgjerrige, og så fant ut at den stanga ikke var noe for dem er vel bare naturlig. Jeg har gjort det samme med utallige karbon OG canestenger. Det er vel så stor om ikke større variasjon i aksjonene til ulike taperinger på canestenger kontra karbon, og dermed er det ikke sikkert man er 100% fornøyd med den første stanga man kjøper. Mest sannsynlig sitter det en haug fornøyde cane-eiere rundt omkring nå, som føler at fisket deres har fått en litt annen dimensjon. Som LarsVegas sier "Alt til sitt - ikke enten eller".

Fluedengern!

Jeg skal ikke svare deg så krasst, men jeg svarer basert på det jeg selv opplever. Har som deg kjøpt og solgt unna igjen i jakten på gostang, er sånn nogenlunde på plass nå. Har testet noen cane (har en på veggen) og har selv eid glass av de oppskrytte merkene, men dessverre, det er ikke meg. At jeg ikke liker stengene er vel ikke uvitenhet, selvom jeg drar en litt lettvint metafor mot treski?? Ble bare så veldig fristet ;D Men for å fullføre, jeg klarer ikke å se at jeg kommer til å finne stanga for meg i cane eller glass, til det er jeg for opptatt av raske stenger.

Ikke er jeg enig med Steimler heller som drar frem at diskusjonen rundt enkeltstenger forsvinner fra ffs, joda det gjør de, men man kan ikke generalisere carbon rundt enkeltmerker. Carbon diskuteres jo hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Litt artig at tråder som omhandler cane umiddelbart blir "sticky". En moderator med forkjærlighet for pandamat her? Eller er det et triks jeg ikke vet om?

Ellers står jeg for det jeg har sagt før. Men hvor de har blitt av? På vegger, i skap, boder og biler formoder jeg. Neppe noen som har kastet dem. (De moderne altså.) Dukker nok opp når fisken vaker skikkelig igjen. :)

Hadde forresten vært moro å prøvd en glasstrukken nanocane med grafittkjerne og borontopp. For eksempel en Scott Winsteimler fra United Nations. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...