Gå til innhold

Hvor ble det av cane og glass ?


Gjest fredrik hoffmann

Anbefalte innlegg

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Juvis:

Du misforstår meg nok litt i det siste punktet ditt. "Karbon diskuteres hele tiden", ja jeg er enig i det, men på samme måte som cane og glass snakker man om forskjellige stenger/aksjoner.

Nok en gang - en god stang er god, uavhengig av materiale.

Jeg skulle ønske at diskusjonen ble mer rettet mot funksjon, og ikke materiale. Bambus og glass har sine sterke sider, men også sine åpenbare begrensninger.

Erik:

Enig med deg at det er er litt pussig at slike tråder blir "sticky", men det har vel igjen sammenheng med at "there is more to fishing than catchin fish"? Mye følelser ute og går her :)

Prosjektet ditt høres forresten spennende ut, men er nok heller ikke noe nytt. Hybridstenger, med karbonkjerne og bambus utenpå er allerede en realitet.

For meg blir dette litt tullete. Det blir som å bygge en canestang med karbonegenskaper. Når jeg bygger canestenger er det jo forskjellen fra karbonegenskapene som er interessant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Veit det Vidar.  :)

Var bare en litt dårlig spøk.  ;D Vi er alle forskjellige og har forskjellige behov. Hverken galt eller dumt. Jeg vil heller si det er knallbra!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

for meg blir de fleste diskusjoner rundt stangaksjoner så tullete.....har sittet og sett gjennom endel slike forumer....på bilsidene har man er det Audi som har samme status som f.eks. Sagemenigheten her......eller BMW leiren som kan representere Loomis leiren,  på fotosidene sa har man en Canon leir og en Nikon leir...... det reprenterer f.eks. Loop og Guideline her. Dette er og blir en diskusjonsform som blir ved slik avstands diskusjon. Vår flotte fritidssyssel er for flott til slike diskusjoner.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glass har jeg, men har ikke fisket med den ennå så jeg får komme tilbake på et senere tidspunkt når denne er brukt i ulike settinger.

Cane har jeg kun erfaring fra en stang og det var 7`6 #5 Zhus rod kjøpt på ebay for 130usd eller noe sånn.. Det var ei fin stang å kaste med, kjøre fisk på men jeg klarte å bomme så mye mer på tilslagene med denne stanga kontra andre stenger og den ble litt for kort i kajakk så da ble den mindre og mindre brukt og til slutt solgt..

Jeg gidder ikke å hive meg ut i diskusjoner om stenger, materialer og aksjoner når jeg vet for lite om det så da må man skaffe seg litt mer info først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det har blitt mindre prat om cane og glass i det siste, det svinger. Sjøl ble jeg vel bitt av cane når det ble mye blest, og nå bruker jeg faktisk bare splitcane til alle fisketurer. Og ja, jeg har karbon i forskjellige klasser ett eller annet sted i skapet. Men det er ikke noe tema å ta de med, til det er splitcane for perfekt. For meg! Ikke kaster jeg lenger eller får mer fisk med karbon og ikke blir jeg like glad når jeg fisker med dem. Kanskje det er fordi jeg ikke er spesielt god til å kaste? For meg ER det mer ved fiske enn bare det å fange fisk. Det er mye ventetid og man sitter å speider etter vak mens stanga veies i handa. Splitcane svinger i handa, en karbonstang peker dødt, lett og er ikke annet enn hul aske:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det har blitt mindre prat om cane og glass i det siste, det svinger. Sjøl ble jeg vel bitt av cane når det ble mye blest, og nå bruker jeg faktisk bare splitcane til alle fisketurer. Og ja, jeg har karbon i forskjellige klasser ett eller annet sted i skapet. Men det er ikke noe tema å ta de med, til det er splitcane for perfekt. For meg! Ikke kaster jeg lenger eller får mer fisk med karbon og ikke blir jeg like glad når jeg fisker med dem. Kanskje det er fordi jeg ikke er spesielt god til å kaste? For meg ER det mer ved fiske enn bare det å fange fisk. Det er mye ventetid og man sitter å speider etter vak mens stanga veies i handa. Splitcane svinger i handa, en karbonstang peker dødt, lett og er ikke annet enn hul aske:-)

Godt skrevet! Som sagt tidligere handler cane mye om følelser - for min del GODE følelser  :)

Gleder meg som en unge til slutten av mai - da mottar jeg en nydelig sak fra den svenske virtuosen Mats Öberg. Litt over 8 herlige mørke fot for klasse 5!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Kanskje det har blitt mindre prat om cane og glass i det siste, det svinger. Sjøl ble jeg vel bitt av cane når det ble mye blest, og nå bruker jeg faktisk bare splitcane til alle fisketurer. Og ja, jeg har karbon i forskjellige klasser ett eller annet sted i skapet. Men det er ikke noe tema å ta de med, til det er splitcane for perfekt. For meg! Ikke kaster jeg lenger eller får mer fisk med karbon og ikke blir jeg like glad når jeg fisker med dem. Kanskje det er fordi jeg ikke er spesielt god til å kaste? For meg ER det mer ved fiske enn bare det å fange fisk. Det er mye ventetid og man sitter å speider etter vak mens stanga veies i handa. Splitcane svinger i handa, en karbonstang peker dødt, lett og er ikke annet enn hul aske:-)

Godt skrevet! Som sagt tidligere handler cane mye om følelser - for min del GODE følelser  :)

Gleder meg som en unge til slutten av mai - da mottar jeg en nydelig sak fra den svenske virtuosen Mats Öberg. Litt over 8 herlige mørke fot for klasse 5!

Mats Öberg lager nydelige stenger,fluedengern 8).

Regner med den er en fryd å kaste med også.Er det en av hans egne taperinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Neste år skal i alle fall jeg fiske enda mere med cane. Fiska endel med min nyoppussede 7'7 #4 Perfectionist i sommer, og det er noe eget med det ! Særlig til det mest intime nærfisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...