Gå til innhold

Ørretfiske Trøndelag 2012


Gjest Raymond

Anbefalte innlegg

  • Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg var nederst i Nea hele dagen i går: veldig lite vann i elva, elendig fiske, svært få vak. Vi var 2 og vi fikk totalt 1 ørret. Det var på streamer, mens det blåste tidlig på dagen.

Lignende elendighet om kvelden for 3 dager siden.

elva har steget nå. var der idag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de nedre delene, er bare å holde seg i sentrumen i Selbu når det skjer noe, er svært mye storfisk der.....mye mere enn hva folk tror. Fisker alene der, sjeldent folk.

Har du FB kan du bare adde:) Er noen bilder og stasj der-

Svært mye storfisk! Har du blitt sponsa av selbusporten du også Robert  ;D Jeg har de siste årene truffet ganske mange skuffede fiskere i Nea som har valfartet til en av "europas beste" ørretelver - etter rå markedsføring fra folk som vil ha folk til bygda. Har fiska mye og lenge i nea og er nok ikke helt enig med deg - det er nok mer fin fisk enn fiskere flest får inntrykk av når de er der, men "svært mye" er det dessverre ikke. De store er ofte territorielle om sommeren og det er ikke så fryktelig mange av dem i hver "kulp". Men det er bra med oppdrettsfisk - dvs utsatt fisk med klipt fettfinne - disse er som oftest feite og fine - dersom noen ønsker å kakke fisk i nea så kakk gjerne fisk uten fettfinne, men helst ikke fisk med fettefinne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de nedre delene, er bare å holde seg i sentrumen i Selbu når det skjer noe, er svært mye storfisk der.....mye mere enn hva folk tror. Fisker alene der, sjeldent folk.

Har du FB kan du bare adde:) Er noen bilder og stasj der-

Jeg har de siste årene truffet ganske mange skuffede fiskere i Nea som har valfartet til en av "europas beste" ørretelver - etter rå markedsføring fra folk som vil ha folk til bygda.

man trenger bare å se på en av reklame bladene, med bilder av massedrept ørret, så er mestparten av de som kommer dit frysefyllere. de få som skjønner betydningen av å spare stor fisk får nå høsteav griskheten til mataukere og grunneiere som ødela nea og tya. bare så synd tya gjengen bel ført bak lyset med lovnader før filmingen av TFL 3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen greie strekker i Nea/Tya hvor jeg kan fiske tørt og kan ha med en far som er slukfisker som ikke trenger å dra voldsomt langt unna? Tenkte å ta en tur dit på søndag.

Lurer forsåvidt også på om noen har noen andre tips til meg om ørretfiske rundt Trondheim. Begynner på en master her i høst og blir boende et års tid tid tenker jeg. Hvilke steder er greit å komme seg til for en student uten bil? Eneste jeg vet om hittil er Bymarka, men der er det jo psykotisk mye folk. Tenker da bare på steder hvor det er helt ok ørretfiske, skjønner godt at jeg ikke får noen hemmligeplasser. Liker forøvrig veldig mye bedre å fiske i elv enn stillevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen greie strekker i Nea/Tya hvor jeg kan fiske tørt og kan ha med en far som er slukfisker som ikke trenger å dra voldsomt langt unna? Tenkte å ta en tur dit på søndag.

Lurer forsåvidt også på om noen har noen andre tips til meg om ørretfiske rundt Trondheim. Begynner på en master her i høst og blir boende et års tid tid tenker jeg. Hvilke steder er greit å komme seg til for en student uten bil? Eneste jeg vet om hittil er Bymarka, men der er det jo psykotisk mye folk. Tenker da bare på steder hvor det er helt ok ørretfiske, skjønner godt at jeg ikke får noen hemmligeplasser. Liker forøvrig veldig mye bedre å fiske i elv enn stillevann.

Anbefaler heller å dra til Nidelva enn  Nea for å fiske ørret. Etter mange års fiske i Nea syns jeg bare den blir dårligere å dårligere, i tillegg til særdeles overpriset. Vil ikke tro den tåler en ettergåelse av utsagnet Europas beste ørretelv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen greie strekker i Nea/Tya hvor jeg kan fiske tørt og kan ha med en far som er slukfisker som ikke trenger å dra voldsomt langt unna? Tenkte å ta en tur dit på søndag.

Lurer forsåvidt også på om noen har noen andre tips til meg om ørretfiske rundt Trondheim. Begynner på en master her i høst og blir boende et års tid tid tenker jeg. Hvilke steder er greit å komme seg til for en student uten bil? Eneste jeg vet om hittil er Bymarka, men der er det jo psykotisk mye folk. Tenker da bare på steder hvor det er helt ok ørretfiske, skjønner godt at jeg ikke får noen hemmligeplasser. Liker forøvrig veldig mye bedre å fiske i elv enn stillevann.

Anbefaler heller å dra til Nidelva enn  Nea for å fiske ørret. Etter mange års fiske i Nea syns jeg bare den blir dårligere å dårligere, i tillegg til særdeles overpriset. Vil ikke tro den tåler en ettergåelse av utsagnet Europas beste ørretelv.

må si at det er en ganske så stiv pris i nea ja. 130 kr/døgnet er vel litt i overkant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
Gjest storfemti

Er sjeldent eller aldri yoyokjøring i Nidelva, men det har vært ekstremt mye vann denne sesongen. Selv om det har blitt kjørt hardt i hele sommer, er Selbusjøen fortsatt på maks nivå. Nå er det lav vårvannstand, noe det har stort sett vært siden slutten av juni, kun avbrutt med enkelte dager hvor det har vært mot normalt. De 3-4 ukene med konstant snø i februar/mars har nok en stor skyld i dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 2 dager i elva har jeg klart 1 fisk på 100 gram! ekstremt selektiv fisk på nokså bra klekkinger av baetis str 16-18, så sliter hodet mitt på hva jeg skal gjøre på den store selektive fisken. har da prøvd ut X antall fluer,teknikker,spissmatriale helt ned til 0.10.. bevegelse på flua.. fisken spiser duns og så og si alt som kommer flytende nedover,men da ikke mine fluer. så da trenger jeg noen tips,evt. er det for klart vann?er fisken "lei" kunstige fluer? min store frustrasjon er på løpsk vei om dagen da jeg ikke har fått en skikkelig fisk siden juli måned!

Mvh Peder sølvberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med en liten klekker - selv om det ikke klekker noe! Ei lita flue som henger gjennom vannfilmen. Dette har vært løsningen for meg noen ganger i sommer når jeg ikke har klart å få fisken til å ta tradisjonelt tørt. Særlig på myggfisket når fisken går høyt, like under overflaten, har klekkerene fiska suverent mye bedre enn de "heltørre" myggfluene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Baetidae har 2 haletråder, mens de som klekker nå har 3. Er nok mest sannsynlig Ignita

Viktig at flua er tynt dresset, og da mener jeg tyyyyynt. De som klekker har veldig tynn bakkropp og den stikker som regel opp fra vannet. Er den for tykk bundet, vil ørreten la den passere. Har fått et par ok fisker og mistet kilosfisk på duns denne uka, så det er mulig. Fikk en på 8 hekto på 5x senest igår <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baetidae har 2 haletråder, mens de som klekker nå har 3. Er nok mest sannsynlig Ignita

Viktig at flua er tynt dresset, og da mener jeg tyyyyynt. De som klekker har veldig tynn bakkropp og den stikker som regel opp fra vannet. Er den for tykk bundet, vil ørreten la den passere. Har fått et par ok fisker og mistet kilosfisk på duns denne uka, så det er mulig. Fikk en på 8 hekto på 5x senest igår <<l

Ignita så sent ute oppi der den da ? er det vanlig ?

Ignitaen kan gi vrient fiske ja...

Da kan nok klekkere være en god ide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...