Gå til innhold

Lengde på fortom!


Sondre1

Anbefalte innlegg

Hei! Har kjøpt inn en del fortomsmatriale å lurte da på om noen har noe gode tips til tykkelse å lengde i elv og stille vann til Ørretfiske? Har prøvd meg litt, men fortommen legger seg ikke helt som jeg vil.. Har også sett litt rundt omkring, men finner ikke det jeg er ute etter.

Takker for alle svar!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Til vanlig ørretfiske bruker jeg gjerne en 9 fot's 5x, denne skjøter jeg på fortommsspisser (tippets) i 6x. Tippeten er ca 50-60cm. Dette slår bra over og funker gull der det er kresen ørret. Hvis det trengs tykkere tippet kan jeg gå opp til 5x tippet på 5x fortom. Dette har holdt bra for meg på ørret 0-2Kg. På større fisk bruker jeg gjerne 4x fortom og 4x/5xtippet.

Merke jeg bruker er Scientific Angler fortom og Stroft tippet.

Det som er viktig er at du drar fortommen gjennom hånden (med knyttet neve) slik at du får rettet ut fortommen mest mulig (den har rimelig stort minne etter å ha ligget på spolen) før du begynner å fiske. Da slår den lettere over og legger seg nydelig på vannflata.

Du får også kjøpt Leader Straightner i skinn, men det er bare en mer sofistikert metode enn hånda.

Rett ut fortommen før du begynner å fiske, det er det viktigste.  <<l

ps: pass på at du drar raskt for du skal generere varme slik at du retter ut fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har kjøpt inn en del fortomsmatriale å lurte da på om noen har noe gode tips til tykkelse å lengde i elv og stille vann til Ørretfiske? Har prøvd meg litt, men fortommen legger seg ikke helt som jeg vil.. Har også sett litt rundt omkring, men finner ikke det jeg er ute etter.

Takker for alle svar!  :D

Hei. Det er mange som lurer på dette, så det er egentlig et godt spørsmål.

Jeg bruker som oftest en progressiv fortom på 5,5-6 meter til alt tørrfluefiske og lett nymfefiske innen vanlige fiskelengder. Et annet alternativ jeg bruker er (ørretfiske) en 9 foter med 0,20/0,22 spiss, som jeg skjøter på spissen selv, med en lengde 0,18 og en lengde 0,15 sånn typisk. Funker også kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

For å ikke gjøre det mer komplisert enn det trenger å være, kjøp den en ni fots fortom i ønsket klasse (f.eks 4x), kjøp deretter en rull med 5x tippet, skjøt på 50cm og du har det du trenger.

Det fine med ferdige fortommer er at de er taperte på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Istedenfor å lage ny tråd, så spør jeg i denne.

Skal man tilpasse fortomslengden etter lengden på stangen? Bruker ofte 10-12 fots fortom på en 9 fots stang. Har nå en lettere 8 fot, men bruker samme lengde på fortom. Legger merke til nå at den er vanskeligere å få rettet ut i kastet. Er det dårlig kasteteknikk? Vil det bli bedre med kortere fortom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint bruke samme fortommen på de fleste typer stenger og til det samme fisket. Det som har mye å si hvor lang den kan være er utgangspunktet på fortommen. Noen er laget for å knyte flua rett på og har kort butt/tapering og lang spiss. Andre har nesten ikke spiss og kan fint skjøtes på opptil dobbel lengde og allikevel slå godt over. Snøretypen har også litt å si samt at du tilpasse kastingen litt. Kan prøve deg med litt lengre bevegelser slik at du "maler" fortommen litt mer på vannet, dvs. strekker ut litt mer i framkastet og følger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker samme oppsett på fortom på forskjellige stenger og lengder til tørrfluefiske. Bruker 4x 9 eller 12 fot mono fortom, tippet ring, rundt 1,5-2 meter 5x fc, + 1,5-2 meter 6x fc ved små fluer <<l:D funker fint på både 9 fot #5 og 8 fot #3 synes eg. Bruker somregel GL sine materialer, og er sikkert forskjellig etter type fortom og spiss som Rune seier <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...