Gå til innhold

Vurderer å gi microringer en ny sjanse - har noen knute spørsmål.


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Men hvorfor skulle det være nødvendig med ringer i alle ledd, når det bare er spissen som enkelte ganger må skiftes ut? Jeg trukke du egentlig mener det, men alikavæl.. Høres rart ut når det kommer fra innovatøren av effektivitet og forenkling av fluefisket ;D 

Microringer er til for å bevare en perfekt tilmålt ferdigtapert fortom.

Er ikke microringer også til for å enkelt lage opphengere til østeuropeisk nymfing ?

Joda, fin til opphengere også, syns jeg :) Bruker det forresten i sjøen og til streamerfiske også, men aller aller mest i forbindelse med reint tørrflueoppsett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

Da jeg var guttunge langt tilbake i forrige århundre en gang, og han bestefar og fattern skulle lære meg å knyte fortommer og sette på fluer sjøl, da fantes selvfølgelig ikke microringer.  Men fortommen var en "dyrbar" sak en skulle lære seg å ta vare på. Og det ble løst ved at en lagde en ørliten løkke på enden av den ferdige fortommen (knytedelen), videre hadde vi en tilsvarende liten løkke knytt i ene enden av spissen, før vi tredde disse sammen. Når spissen var for kort eller ødelagt var det bare å ta de fra hverandre og tre på en ny spiss.  Denne løsningen gir to knuter med to små løkker, en mikroring gir jo også to knuter pluss en ekstra del. Så jeg ser ikke helt fordelen med microringer, men det er meg, hva som passer for andre skal jeg ikke uttale meg om.

Kjell

Du høres ut som en 80 åring nå Kjell, en gammel gammel mann.......... det er klart at gutan som ikke har tro p knute skal få lov til å løse det med duppeditter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ferdig butikk.... Jeg har brukt microring en liten stund. Merker ingenting til at det er et ekstra ledd. Du sparer fortom for det går jo 5-10 cm hver gang du bytter spiss. Knuten på fortommen inn i ringen varer/tåler mye mer enn spissen. Feks på en Hends Camo 450 har jeg byttet knuten en gang siden sesongstart. Spissen derimot må ny hver tur. Jeg ser rett og slett ingen negative sider med bruk av microring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En parachute i str. 16 veier ca. 0,027g (lett krok) og en mikroring (1,6mm) veier ca. 0,0075g. Hvor mye leddfølelse det vil skape er jeg noe usikker på. Jeg har ikke merket noe, men så er jeg sikkert følelsesløs av meg. Eller hva det nå heter.  ;D

Selv bruker jeg uni-knuten på begge sider av ringen. Da kan jeg knyte uten å holde i den lille rakkeren. Når jeg har knytt på begge sider er det bare å stramme til ved å dra på hver side. Når jeg bytter er det selvsagt enda enklere. Uni-knuten får 4 turn og overskytende fortom klippes dønn inntil når knuten er strammet. På den måten unngår jeg å hekte i "stumpen".

Diskusjonen om fordeler og ulemper ved bruk av mikroring holder jeg meg selvsagt unna da jeg er inhabil.

Synes ikke du skal holde deg borte fra det i det hele tatt. Det er nettopp her din erfaring er viktig for de som har spørsmål.

Jeg har et, og jeg krever at du svarer ;)

Når du bruker microring. Skifter du da ikke ut knuten fra tapert fortom mot ringen til tider?

Jeg har nemlig en misstanke om at denne knuten blir dårlig "på sikt", da en fisker i sol, regn, skit osv

Vil ikke denne bli dårlig med tiden og dermed svekket?

Eller var den som går mot tapert fortom over lengre tid en når en skifter spiss?

Jeg kjenner veldig godt Terje sitt fiske.

Han jakter de helt store fiskene. Og misstenker at ringen, eller knuten til ringen blir svekka visst den henger der i to/tre dager og stanga til Terje henge i solen mellom fiskeøktene.

Frykter at Terje kommer til å ryke en storfisk i sommer kun pga denne knuten.

Er jeg på villspor?

For visst en da må skifte knuten til ringen for å være sikker på at den er "fersk", så kan en vel like godt skøte tippet med en vanlig knute?

Hva er det du sier Henning?

Selvsagt kan man av gå til sjekke over utstyret sitt, men microring er suveren for de som fisker mye ;)

Dvs når man synest at en tapert fortom har en ideal lengde sm man ønsker skjøte videre fra, ofte.

Hver gang jeg foretar en kirurgløkkeskjøt bruker jeg mer av fortmsmaterialet enn en bitte liten slukknute sm jeg bruker ved microringknyting.

Aldri i veien fiskemessig verken med tørt eller vått.

Sitter man i i solen, eller i skitten med fortommen, så slites den sikkert raskere enn når den er i vannet..he-he.

Og som mange skjønner er det greit med en microring som ikke har skarpe kanter... :)

Og av praktiske hensyn er det genialt å ha på en sikkerhetsnål slik som Hends Microringer.

Grattis med å ha kommet deg i Loop sin storsatsing...hva er egentlig dine bidrag der Henning...fotografering? :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En parachute i str. 16 veier ca. 0,027g (lett krok) og en mikroring (1,6mm) veier ca. 0,0075g. Hvor mye leddfølelse det vil skape er jeg noe usikker på. Jeg har ikke merket noe, men så er jeg sikkert følelsesløs av meg. Eller hva det nå heter.  ;D

Selv bruker jeg uni-knuten på begge sider av ringen. Da kan jeg knyte uten å holde i den lille rakkeren. Når jeg har knytt på begge sider er det bare å stramme til ved å dra på hver side. Når jeg bytter er det selvsagt enda enklere. Uni-knuten får 4 turn og overskytende fortom klippes dønn inntil når knuten er strammet. På den måten unngår jeg å hekte i "stumpen".

Diskusjonen om fordeler og ulemper ved bruk av mikroring holder jeg meg selvsagt unna da jeg er inhabil.

Synes ikke du skal holde deg borte fra det i det hele tatt. Det er nettopp her din erfaring er viktig for de som har spørsmål.

Jeg har et, og jeg krever at du svarer ;)

Når du bruker microring. Skifter du da ikke ut knuten fra tapert fortom mot ringen til tider?

Jeg har nemlig en misstanke om at denne knuten blir dårlig "på sikt", da en fisker i sol, regn, skit osv

Vil ikke denne bli dårlig med tiden og dermed svekket?

Eller var den som går mot tapert fortom over lengre tid en når en skifter spiss?

Jeg kjenner veldig godt Terje sitt fiske.

Han jakter de helt store fiskene. Og misstenker at ringen, eller knuten til ringen blir svekka visst den henger der i to/tre dager og stanga til Terje henge i solen mellom fiskeøktene.

Frykter at Terje kommer til å ryke en storfisk i sommer kun pga denne knuten.

Er jeg på villspor?

For visst en da må skifte knuten til ringen for å være sikker på at den er "fersk", så kan en vel like godt skøte tippet med en vanlig knute?

Hva er det du sier Henning?

Selvsagt kan man av gå til sjekke over utstyret sitt, men microring er suveren for de som fisker mye ;)

Dvs når man synest at en tapert fortom har en ideal lengde sm man ønsker skjøte videre fra, ofte.

Hver gang jeg foretar en kirurgløkkeskjøt bruker jeg mer av fortmsmaterialet enn en bitte liten slukknute sm jeg bruker ved microringknyting.

Aldri i veien fiskemessig verken med tørt eller vått.

Sitter man i i solen, eller i skitten med fortommen, så slites den sikkert raskere enn når den er i vannet..he-he.

Og som mange skjønner er det greit med en microring som ikke har skarpe kanter... :)

Og av praktiske hensyn er det genialt å ha på en sikkerhetsnål slik som Hends Microringer.

Grattis med å ha kommet deg i Loop sin storsatsing...hva er egentlig dine bidrag der Henning...fotografering? :)

Stig

hehe :)

hvordan er slitestyrken på sånne ringer, får man sånne til sjøørret/laksefiske...?

trur man må prøve noen sånne til ørretfiske, spare litt fortom... :)

kurt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med å ha kommet deg i Loop sin storsatsing...hva er egentlig dine bidrag der Henning...fotografering? :)

Stig

Hehe, å nei, han slipper ikke unna så lett  :) Henning er i tillegg med på messer, kontinuerlig tilbakemelding på utstyr til produktsjefen og meg, gir svar når noen spør om utstyrssammensetninger etc etc. Bra mann.

Forøvrig er jeg enig i at Hends microringene er meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Refsahl

Har nå fått testa Hends microringene under praktisk fiske og er så langt veldig godt fornøyd :D

Så langt har jeg ikke hatt noe å utsette på leddet mellom fortom og spiss som jeg var litt skeptisk til.

Ser at fortommen får en mye lengre levetid med microringer og det i seg selv er veldig gledelig :D

Er gode sjanser for at microringene er kommet for å bli for min del.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, der ser du. Microringer er the shit. ;D

I går måtte jeg mudde fortom og ring for å ikke stripe en liten klekker under trekket, så som jeg har sagt det tidligere, man merker ikke forskjell med eller uten ring. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...