Gå til innhold

Bergen


eriken

Anbefalte innlegg

Nesttun elven som renner ut i Nesttun vannet har store mengder med fisk. Snittstørrelsen er veldig lav, men du er garantert mange fisk. Forrige helg fikk jeg 30 fisk på 2 timer pga en aldri så liten klekking av Baetis Rhodani. Har hørt rykter om større fisk som står i elven, men har kun observert en halv kilos fisk der, uten at det sier så alt for mye ettersom jeg ikke fisker der så ofte. Men tilgjengeligheten er stor, er bare til å ta bybanen til Nesttun, så kan du vandre oppover elven til du finner en fin plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar karer:) Var en tur i nesttunelven idag. begynte med alle rundkjøringene ovenfor downtown nesttun, og fisket hele veien opp til det første vannet, elvenes? eller noe sånt. fikk ekstremt mange småfisk, men klarte å lure en meget pen fisk der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt mye om store fisker i Nestunelven fra gamledager av, men aldri giddet å bruke mye tid der. Når det gjelder slike elver så er jeg mer glad i elven som renner forbi Fana Kirke. Der er snittstørrelsen mye større, og det er en mye mer sjarmerende elv, samt at elven og naturen er "renere". Har hatt på store fisker i denne elven også, og landet en god kar. Parker ved kirken, og beveg deg både opp og nedover derifra! Garantert morro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar karer:) Var en tur i nesttunelven idag. begynte med alle rundkjøringene ovenfor downtown nesttun, og fisket hele veien opp til det første vannet, elvenes? eller noe sånt. fikk ekstremt mange småfisk, men klarte å lure en meget pen fisk der og.

Hva fisket du med? Hvor stor var den største? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt mye om store fisker i Nestunelven fra gamledager av, men aldri giddet å bruke mye tid der. Når det gjelder slike elver så er jeg mer glad i elven som renner forbi Fana Kirke. Der er snittstørrelsen mye større, og det er en mye mer sjarmerende elv, samt at elven og naturen er "renere". Har hatt på store fisker i denne elven også, og landet en god kar. Parker ved kirken, og beveg deg både opp og nedover derifra! Garantert morro!

Har også fisket i elven ved Fana kirke. Jeg gikk oppover mot Klokkarvannet og fisket i elven nedenfor. Fikk et par ørreter, og som sagt større snittstørrelse og MYE finere natur rundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i manko på tid idag, blei da ein kjapp tur i ett vann med gjedde

:rolleyes: satte på den største og styggeste flua eg har, å lempa driten ut.

Flua hadde så vitt landa før det var fast fisk  :o

Da var det pinadø ein abbor som var kanskje 2cm større en flua.

Snakka om optimist.

Blei desverre\heldigvis ingen gjedde på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på to turer idag. Først besøkte jeg vannet som ligger på Khronegården på Melkeplassen. Her var det ellers tregt fiske, og fikk kun 3 små. I kveld har jeg vært og leid båt i nordenden i Kalandsvannet. Fikk 6 stykker opp i båten, samt en som jeg kjørte i et par sekunder. Størrelsen lå på rundt 2-3 hg, mens den jeg mistet var sikkert en 6-7 hg. Var ikke så mye overflateaktivitet, så tok alle sammen på streamer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Artig med en egen Bergenstråd. <<l

Området fortjener det,endel ganske gode og vakre vann og vassdrag med tildels ganske pen fisk.

Jeg har hørt mye om store fisker i Nestunelven fra gamledager av, men aldri giddet å bruke mye tid der. Når det gjelder slike elver så er jeg mer glad i elven som renner forbi Fana Kirke. Der er snittstørrelsen mye større, og det er en mye mer sjarmerende elv, samt at elven og naturen er "renere". Har hatt på store fisker i denne elven også, og landet en god kar. Parker ved kirken, og beveg deg både opp og nedover derifra! Garantert morro!

Er jeg tildels enig i,elva fra Klokkarvatn ligger i mye mer tiltalende omgivelser,og som du nevnte,overaskende bra snitt,særlig med tanke på at Klokkarvatnet ikke alltid leverer de største.

Men,til kortlinefiske utover sein høst/tidlig vinter er Nestun spennende.Mye smått,men innimellom..........:

Kalandsvatnet skal fiskes mer.I vinter vaket jo fisken i iskanten 15 meter ute,på kvelden,mens kuldegradene var i ferd med å feste grepet for natta. ;)

I våres var jeg med HelgeV en kjapp liten tur.

Selv i nordavind og snøbyger tok fisken fluene våre og en 3 hektos og en halvkilos(var det vel sånn ca. :rolleyes: )måtte en tur innom båten.(Det var forøvrig ei kannadagås også,men det er en annen historie. ;D )

Hva med andre vann ?

Fisker litt i ny og né i Samdalsvatnet øverst i Osvassdraget.

Der har gjedda herjet noen år,med god størrelse på brunt som resultat.

Vakkert(her får du fjellfølelse 120 moh. ;) )om enn ikke alltid like enkelt,men har fått stor fisk på både mygg og vårfluer.

Døgnfluer har jeg ikke samme greie på,da foregår fisket andre steder(for det meste Ekso),men denne tråden er fra fisket med buzzere i Samdalsvatnet i fjor våres.

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=20203.0

Dette syns jeg er en tråd som bør holdes varm. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig at denne tråden er en god tråd, og den må holdes varm hele året. Det finnes nemlig muligheter hele året!

Samdalsvatnet har jeg fisket litt i selv, men en gjedde på 6kilo satt rask stopper for min entusiasme. Makan til drittfisk! Jeg er derimot veldig glad i elvestumpene der oppe, selv om du skal være forsiktig med tanke på fredning av elven på grunn av elvemuslinger. Mye smått, men fine overraskelser innimellom! Fikk engang en fisk som var halvparten så stor som den kunne vært; den var nemlig spist opp av en gjedde. Overraskelse!

Min far snakker hele tiden om hvor godt fiske  var der før gjedden tok over. Trist!

Jeg har lenge lurt på om jeg skal ta med meg stangen og besøke vannene som ligger litt høyere oppe på byfjellene, på nordsiden. Her er det vel ikke fiskeforbud, og sist jeg gikk stoltzen (okida, den ene gangen i år jeg faktisk har gjort det) var det fullt spinnerfall i vannet bak stolzen og fisken vaket som besatt. Så et par fine fisk som slurpet, og tenker at det må være noen flotte fisker der. Noen som har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne hjulpet til med denne gjeddefobien.Synd at en så flott sportsfisk blir uglesett på den måten,den er nok noe misforstått.

Men vi skal ikke ta den diskusjonen her(mener jeg).

Har fisket Samdalen i snart 10 år,og synes selv at ørreten har blitt større de siste årene.Er gjerne sånn når det blir flere predatorer i vassdraget,bare de sterkeste og tøffeste overlever.

De gjeddene vi har fått og kakket har hatt røye i magen,hvis noe i det hele tatt.

Så vidt jeg vet er elven fredet fra bro nummer 2 oppover fra vannet,men hvis noen vet noe annet,feks. at den er helt fredet pga. elvemusling så opplys gjerne om det . :)

Uansett har det vel liten verdi å vade i de partiene som ikke er fredet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående fredingen så har jeg på en eller annen måte tilegnet meg samme informasjon. Fredet fra andre broen over vannet og oppover. Som du sier Willy så skjer det meste av fisket uten vading, men jeg liker likevel å tro at ta litt hensyn. Disse elvemuslingene skal visst være ganske truet! Det gøyeste fiske har jeg uansett hatt nedenfor fredningsonen. Så det er ingen grunn til å trakke oppover!

Når det derimot kommer til gjedden så tror jeg at gjedde kan vær morsomt dersom du fisker etter den, men ikke når jeg er på jakt etter søte-små ørreter. Det blir litt som å gå på byn å sjekke søte-små damer, men våkne opp med en badass biker boy dagen derpå! Føler meg litt snytt når det skjer...

Jeg kjente på meg at jeg ble litt giret på en tur imorra, selv etter svaret på MR'en kom tilbake med brudd i skulderen. Det er jo en god anledning til å øve på kasting med venstrehånd! Har du hatt godt fiske i samdalen rundt disse tider? Selv har jeg brukt mest tid der tidlig på året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda ! :-\

Ubrukelig kasteskulder er noe herk.Opererte høyre skulder i fjor våres........venstrehåndskastingen holdt jeg på tørre land ! ;D

Fisker også mest på våren der oppe,men var å testkastet SA VPT-lina i Bergstøvatnet på torsdag og da svermet det små svarte vårfluer,og jeg har fått kilosfisk under vårfluefiske i sørenden.

Om fisket var storveis ? Var vel ikke det,men det var vakende fisk å jakte på,og den var atskillig større enn vakene skulle tilsi. ;)

Blir nok ikke vading i elven på meg.(Som nevnt,også helt unødvendig!)Bortsett fra at den er truet,er elvemusling også et kvalitetstegn i vassdraget. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En tur i Kalandsvannet i kveld fra 22-23 ca.. Kom til et fullstendig kaos av spinnerfall! Flere hundre døgnfluer som gikk bananas i luften. Hadde virkelig troen på at dette skulle bli en kanonkveld, men fint lite som skjedde på overflaten gitt..

71i812.jpg

Er vel Baetis vi snakker her vel? Var veldig store.. Sikkert str 12.. 2 Haletråder

fl8qjp.jpg

2i78woh.jpg

Var også en liten søt art som var tilstede samtidig.. Str 20-22 og helt hvit. 3 haletråder

Callibaetis kanskje?

2d3rqr.jpg

Endte turen med en voldsomt sprek kar på rundt 4hg på en oliven klekker str 14 som ble fisket med litt striping både over og (litt) under vann..

Brukte klasse #4 Med Snowbee snøre og French Camou fortom på litt over 2 stanglengder med Misty Plus tippet. God kombo! :D

de03lt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...