Gå til innhold

Fotografering.


Per Edvin

Anbefalte innlegg

Gjest Hermansen

Nå skal ikke jeg gi noen utdypende beskrivelse for det har jeg ikke peil på. Men siden alle andre her inne er så avanserte fotografer (les RUNE skal jeg svare for jeg er bare en amatør

 

Først. finn ut hvordan du slår på macrofunksjonen på ditt kamera

Så få deg ett stativ.

Og nå som det er så lyst ute, få opp gardinene å benytt deg av lyset utenifra da får du mer riktig farger.

Så kan du leke deg litt frem og tilbake med Hvitbalansen i bildet. du vil se STOR forskjell på bildene. Selv har jeg 4-5 forhåndsvalgte hvitbalanseinstillinger + en manuel. Men det er bare å leke seg frem.

 

Så sett fluen i ett eller annet feks bindestikka, bruk en nøytral bakgrunn. Selv bruker jeg TMC Hook File. Vil du forske litt med forskjellige bakgrunner så kan ei pakke med fargepapir gjøre underverker.

 

Ellers syns jeg photoshop er kjekt å kunne siden jeg bare er en amatørfotograf, der kan du jukse og få det meste ganske bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan.

Er det noen som kan gi meg noen tips om hvordan man kan ta klare bilder av fluer. :oops:

Har et digitalt Cannon Ixsus 330 er det bra nok :?:

 

Hilsen

Per Edvin

 

Hei Per Edvin.

 

Jeg bruger en forsatlinse til min Leica digilux. og er til har jej sat en klat modelervoks og en pind med en nagnet i spidsen Så er det bare at sætte fluen på magneten og fokuserer manuelt. den fotograferer 1:1

 

Hilsen Loke.

post-0-13949844957732_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per Edvin!

 

Du har allerede fått gode tips.

Jeg har tatt mange fluebilder med et kompaktkamera av

den typen som du har. Det som er viktig er lyset og bakgrunnen.

Du vil helt klart få best resultater hvis du tar bildene ute mot en

nøytral bakgrunn. Ta deg en tur på bokhandelen og kjøp deg kartong med

en matt overflate.

 

Vanlig dagslys (ikke sol) er det beste og eksperimenter med ulike distanser fra motivet. Ta bildene i høyeste JPG oppløsning evt. Tiff og komprimer dem i photoshop o.l.

Dersom du skal ta bilder inne ville jeg eksperimentert med ulike lamper og hvordan du setter lys på flua. Ikke bruk blitz, har du mulighet til å stille lukketiden så gjør du det til du får nok lys.

 

Tilslutt: Noter ned hva du har gjort av innstillinger på kamera o.l. det er

greit å ha "fasiten" liggende.

 

mvh

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Pål Andersen

Finn en "gråaktig" bakgrunn feks. en trestamme... sollys ute har en fin "temperatur". (Grått fordi kameraet måler "riktigst eksponering" med denne fargen) Bruk stativ og blender 8-11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...