Gå til innhold

stroft


T.J.Baggerød

Anbefalte innlegg

Hei,,,,,Tenkte jeg skulle teste 4x, 5x og 6x stroft gtm som spissmateriale i år.....  Bestilte fra Nordisk og fikk 0.12 , 0.14 og 0.18.... Regner med da at 6x er 0.12 ,  5x er 0,14 , men er da 0.18 4x lissom ??? ser på Deres  hjemmesider at 0.20 er 3x .. Finnes det noe midt i mellom 0.14 og .0.18 altså 0.16  som jeg trudde jeg skulle få isteden for 0.18 ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da som pokker heheheheh  jaja operer med halve x å nå    <<l  hurra for den heheheheheh ikkeno super krise , men er bare så kjiipern å få feil.. I tillegg bestilte jeg til flere da. memen da har vi 4x 0.18 å vett   ... får bestill 4.5x  :o  å da    :-\

Du gjorde ihvertfall ikke som meg. Jeg kjøpte 8X i den tro at det var 3X (ikke spør meg hvordan jeg fikk det til). Da jeg fikk en fisk av ikke for stor størrelse sa det plutselig "snapp" og jeg hadde en flue mindre  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Hei,,,,,Tenkte jeg skulle teste 4x, 5x og 6x stroft gtm som spissmateriale i år.....  Bestilte fra Nordisk og fikk 0.12 , 0.14 og 0.18.... Regner med da at 6x er 0.12 ,  5x er 0,14 , men er da 0.18 4x lissom ??? ser på Deres  hjemmesider at 0.20 er 3x .. Finnes det noe midt i mellom 0.14 og .0.18 altså 0.16  som jeg trudde jeg skulle få isteden for 0.18 ??

18, 14 og 12 gir en flott tapering, så du har de du trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GeirD:

Husker jeg rett så stammer systemet med X-er fra tiden da man brukte fortommer av silkegut (gutsilke?)

Såvidt jeg har forstått så startet man med en gitt tykkelse, 0X som man slipte ned til tynnere diameter. Husker ikke helt hva de slipte med men tror det var en skive belagt med små diamanter eller noe slikt. Uansett, for hver gang man dro tråden over så ble den jo litt tynnere. Tallet foran X-en angir hvor mange ganger tråden var dratt over "slipeskiva". Høyere nummer betyr mao tynnere sene. Nå gjøres det jo selvsagt ikke på denne måten lenger men dette var altså utgangspunktet for systemet.

Mulig jeg ikke husker alt helt riktig så rett gjerne på meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GeirD:

Husker jeg rett så stammer systemet med X-er fra tiden da man brukte fortommer av silkegut (gutsilke?)

Såvidt jeg har forstått så startet man med en gitt tykkelse, 0X som man slipte ned til tynnere diameter. Husker ikke helt hva de slipte med men tror det var en skive belagt med små diamanter eller noe slikt. Uansett, for hver gang man dro tråden over så ble den jo litt tynnere. Tallet foran X-en angir hvor mange ganger tråden var dratt over "slipeskiva". Høyere nummer betyr mao tynnere sene. Nå gjøres det jo selvsagt ikke på denne måten lenger men dette var altså utgangspunktet for systemet.

Mulig jeg ikke husker alt helt riktig så rett gjerne på meg

helt korrekt det  <<l x er ganger og f.eks 5 er "slipt" ned 5 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stroft (GTM og ABR) er også sterkest i en test av 0,25 mm sener i J&F nr 5 (mai-nummeret). Målt bruddstyrke 6.0 kg. I målt tykkelse er de riktig nok et par hundredels mm tykkere enn angitt, men det er noen av konkurrentene også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...