Gå til innhold

Regler ved Privat fiskevann?


Sondre1

Anbefalte innlegg

Lov om laksefisk og innlandsfisk m.v.

§ 17.Grunneierens rett til fiske etter innlandsfisk.

      Med de innskrenkninger som følger av bestemmelser gitt i eller i medhold av lov, sedvane, alders tids bruk eller annen hjemmel, har grunneieren enerett til fiske etter innlandsfisk i vassdrag slik det har vært fra gammelt av så langt hans grunn går.

Hva gjelder fiskerett på Hardangervidda, vil jeg tro at det følger lovparagrafen ovenfor. Om du fisker til mat, fordi du er kommet i en eller annen nødsituasjon, vil jeg tro du slipper unna. Om du derimot ikke tar med mat, og satser på å fiske til all mat du regner med å trenge, vil jeg derimot tro du er på gyngende grunn. Såvidt jeg vet er det fritt fiske i rennende vann på vidda, men det er det ikke i vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke satt opp plakater eller lignende om at det ikke er lov der så er det bare og fiske.. veit om flere slike vann og de er som regel jævla bra!

Så med mindre du ikke har satt opp plakater med "parkering forbudt" i egen gårdsplass, eller "adgang forbudt" på egen terrasse så er det bare å ta det i bruk? ;D

Det er nok som Ruffen sier: Det er lov å fiske der det er gitt tillatelse til fiske :) Tjuvfiske på andres eiendom er ikke en idrett jeg foretrekker å bedrive  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok slik at man må ha tillatelse til å fiske.

Grunneierretten står veldig sterkt i Norge, og å bare ta seg til rette faller som oftest ikke i god jord hos han som eier vannet. Synes det bør være slik, og om man oppfører seg som folk og spør først, får man veldig ofte lov. Er det fiskekortsalg der, så kjøper man det...

Det skal jo sies at mange vann er overbefolka og der kunne/burde det være fritt fiske for å få vannet/ bestanden bra, men det er et dårlig argument for å ta seg til rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er det fritt fiske i rennende vann på vidda, men det er det ikke i vann.

Har fisket på Eidfjord sin grunn de siste 15 år. Det du ref. til er ant. Geitevassdalen. Her er det private vann i elva = fiske forbudt! Du kan fiske i elva og 100 meter fra munningen, var det da jeg fisket her, men du må løse fiskekort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

I henhold til allemannsretten kan du fiske så mye du vil i private ferskvann dersom du er under 16 år, hvis ikke må du spørre om lov og/eller betale for det.

Kilde

Under 16 år.

Barn under 16 år skal få gratis fiskekort i ferskvann der det selges fiskekort. På steder hvor det ikke selges fiskekort' date=' kna barn under 16 år også fiske gratis og uten tillatelse.[/quote']

Over 16 år.

Fiske i ferskvann og vassdrag inngår ikke i allemannsretten. Retten ligger hos grunneier' date=' som må gi tillatelse.[/quote']

Enkelt og greit.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Liker den, men har du prøvd allemannsrettargumentet IRL der ute? Da jeg fisker mye sjøørret når det ikke er sesong for tørrt så er det et stendig spørsmål blant hytteeiere langs kysten. Jeg har blitt både dokumentert, fotografert og bannet åt når jeg begynt å nevne allemannsretten. En rett nordmenn virker hate at elske, eller elske at hate - tror man bruker den der den passer best til en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Private vann er noe fordømmade tull. Har flere eksempler hvor hytteeiere fra Oslo har kjøpt hytter med private vann, og nekter andre å fiske der. Dette er sannsynligvis de samme folkene som, med sine hyttepalass og gjerder i fjæresteinen, sperrer tilgang for oss til sjøen!

Stangfiske burde vært en allemannsrett i alle vann! Bare sunt å beskatte bestanden litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Private vann er noe fordømmade tull. Har flere eksempler hvor hytteeiere fra Oslo har kjøpt hytter med private vann, og nekter andre å fiske der. Dette er sannsynligvis de samme folkene som, med sine hyttepalass og gjerder i fjæresteinen, sperrer tilgang for oss til sjøen!

Stangfiske burde vært en allemannsrett i alle vann! Bare sunt å beskatte bestanden litt.

Kan nok være litt kjekt med litt regler da. Si du er i en kultiveringsfase og ønsker å holde vannet stengt noen år forex,

Vi må huske på at det ofte henger sammen med hva som er rundt vannet. Vi er ikke flinke nok til å vise hensyn til dyrket mark-husdyr og ikke minst hvor vi parkerer bilen.

Men jeg skjønner hva du mener og er slett ikke uenig i tankegangen din.

Det værste som kan skje i min verden er at ørretfiske blir ekslusivt og dyrt. Ørretens rike er et eksempel jeg ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 eksempel: Vasetvatnet og Olavatnet i Valdres. Helprivate. Ingen får lov å fiske der, bortsett fra grunneier som setter ut garn for å fylle rakfiskbutten.

Helt ræva spør du meg!!

En fiskeravgift for kultivering av vannene må da lønne seg for alle!

Bare piss at ingen andre skal få lov å fiske med stang i slike vann.             

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Olevatn i Vestre Slidre hadde vi fiskerett i når jeg var liten, men så regulerte de vannet..... det er deilig med private fiskeretter dersom man slipper til sjøl...... 8) men det er ille å stå på utsiden å se på.....grunnlovsendring kan vi ikke forvente å få til uten at det blir revulusjon...... sånn er det bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ble disse vatna private? Var det slik at man bare slo seg ned et ubebodd sted og sa at dette er mitt? Det var jo lover og regelverk også før i tiden?

Det er vel ikke noe andeledes en med annen privat eiendom.

Jeg var også litt småfrustrert over dette temaet. Men skjønte etterhvert at man ikke får gjort så mye med dette.

I dag disponerer jeg 2 private vann, som jeg fikk leid av grunneier. Etter flere års kultivering begynner disse nå og bli brukbare ørretvann. Men det har kostet en del kroner. Disse vannene var nærmest fisketomme da jeg tok over i 2007

Problemet nå er sinte og sure sluk/markfiskere som har hørt rykter om vannene.

Plakatene jeg hang opp om fiskeforbud blir revet ned, og sure folk ringer meg og beskylder meg for faunakriminalitet ;D

Men frem til nå, har alle som har spurt fått lov og fiske der gratis, men helst ingen uttak av fisk da ;). Men det kan virke som om plakater som min (privat vann fiske forbudt uten tillatelse fra Ola Skarpen) faktisk trigger irritasjonen enda mere hos enkelte.

Så mitt tips er: Ta kontakt med grunneier og spør pent om lov.

For det kan faktisk komme noe godt ut av private vann også ;D

Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...