Gå til innhold
  • 0

Filmsnutt: Vedlikehold av fluelina. Svært viktig :-)


Gjest Oliver

Spørsmål

Gjest Oliver

Laga en rask versjon av linevedlikehold på terassen her nettopp :)

Dette kan være lurt å gjøre til tider.

Jeg smører som oftest lina, men hender jeg gjør dette her i ny og ne for å gjøre lina totalt minnefri :)

Filmen er her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest Oliver

Lo godt nå gitt.  ;D

Fin og informativ video, men sleit litt med fargene. Er det nettleseren?

Antagelig den dritdårlige kvaliteten på mitt pocketkamera :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det hjelper ikke å legge fra seg tyggumien for så å hente den etterpå da vet du. ;D

Da har du allerede tygd og er ute og kjører..... ;D

Den beste måten å få en minnfri line på er å la den tvinne seg ut for så strekke den.

Vannet og bøtta har mindre betydning i forhold tl det.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det hjelper ikke å legge fra seg tyggumien for så å hente den etterpå da vet du. ;D

Da har du allerede tygd og er ute og kjører..... ;D

Den beste måten å få en minnfri line på er å la den tvinne seg ut for så strekke den.

Vannet og bøtta har mindre betydning i forhold tl det.

Tom.

Jeg lar elva gjøre jobben ;D ;D Funker som regel det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Kjøre en stor fisk?  ;D

Brannfakkel: Må du strekke lina har du ventet for mye.  :P

Sorry. Se videoen. Er flott den!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Oliver

Kunsten er vel å kunne kaste med passelig "slakk" fordi om en har en glatt og minnefri line.

For de som tror at elva gjør samme jobben, anbefaler jeg å bruke ti minutter av livet sitt på nettopp dette i filmen.

Med eller uten tyggis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Hmm... Jeg så tyggisen ble tygd, lagt ut og ned og jeg så den lå der han la snøret sitt når han smurte helt til han snurra inn igjen lina. Men den var borte når Henning pakka sammen.  :o

Har du sjekka om snøret er fritt for tyggegummi Henning??  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Artig Henning. Ser sveisen har tatt kvelden. Måtte le.. Særlig etter all den røynen du fikk sist vi møttes. Flott popungdom ;D

Forresten hvordan får du kork på lina?? Er det ræva kvalitet på korken på de nye loop stengene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Oliver

Tyggis er nå en ting men se nå å få oljet terrassen din. Makan >:(

Olja står i kjelleren, og jeg venter på at den skal smøre seg på av seg sjøl :)

Hmm... Jeg så tyggisen ble tygd, lagt ut og ned og jeg så den lå der han la snøret sitt når han smurte helt til han snurra inn igjen lina. Men den var borte når Henning pakka sammen.  :o

Har du sjekka om snøret er fritt for tyggegummi Henning??  :-\

Hehe, filmtriks Erik, filmtriks :)

Artig Henning. Ser sveisen har tatt kvelden. Måtte le.. Særlig etter all den røynen du fikk sist vi møttes. Flott popungdom ;D

Forresten hvordan får du kork på lina?? Er det ræva kvalitet på korken på de nye loop stengene :)

Ja, endte ikke godt med den sveisen gitt. Er bare å innse, og lage Sigvesveis. Lettvint da, det er det.

Mente vel svak krøll og ikke kork. Korken er god den :)

Er ikke mye krøll heller, men blir veldig nice etter en slik behandling. Samme gjelder jo gamle liner.

Jeg gjør dette skjelden. to-tre ganger pr sesong. Og jeg føler linene varer mye lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Sorry, meg igjen...  :-X  ;D

Men det kan være greit å legge til at Rio og SA ikke anbefaler bruk av FOR varmt vann under rensing av snøret. Lunket vann er vel det rette uttrykket på norsk. "Warm, NOT hot".

Varme reduserer levetiden på snøret og øker sjansen for krakelering. Noe å tenke på for de som farger snører også. Ikke gjør det hvis du har planer om å bruke snøret mer enn én sesong.

Snører varer også lengre hvis de oppbevares i kjøleskap eller fryser utenom sesong.

Sorry for at jeg legger inn linker i trådene dine, Henning, men her er Rio's anbefaling for vedlikehold av snører. Et par filmklipp der også.

http://www.rioproducts.com/cleaning-fly-lines.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Oliver

Fint fint Tore.

Har sett mye på de filmene der, og det er de jeg hadde i bakhodet når jeg nevnte to bøtte, og at dette var en light versjon i filmen :)

Det med vamt vann er jeg klar over, derfor jeg bruker varmt fra springen, og ikke "koker" vann.

Hakket varmere vann, vil gi mannen i RIOfilmen litt mindre krøll i lina, da det er rimelig mye minne i den som er på filmen der. Nå er jo ikke dette et stort problem, da dette ofte strekker seg ut i fiskesituasjon....men jeg har et fetish for smurte og minnefrie liner :)

En ting til med RIO filmen, er smøremiddelet. Jeg liker MYE bedre TMC sin dressing. Føler lina holder bedre på den, en RIO sin. RIO sin renser lina litt bedre, altså vasker mer, men for MEG så er TMC favoritten.

Kan også legge til at denne filmen hadde jeg egentlig ikke planer om, før Erik nevnte dette med tyggis, og jeg bare var nødt til å kødde litt med god guten fra Hemsedal. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

;D

Bra det, Henning!  ;)

Er stort sett silicon som er smøremidlene i de sakene her, så veeeldig stor forskjell er det nok ikke.

Minnefrie liner er greit når det er kjølig i lufta og/eller vannet. Men på varme sommerdager blir de for seige og tråkke. Da foretrekker jeg heller å strekke det lett sjøl når jeg drar det av spolen. Liker ikke FOR myke liner.

Men det er generelt ingen god idé å bruke varme for å fjerne minne i liner. Varme bør tvert imot unngås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er stort sett silicon som er smøremidlene i de sakene her, så veeeldig stor forskjell er det nok ikke.

Godt poeng. Nesten ingenting av alt det dyre vi kjøper på små flasker og tuber er laget for fluefiske, stort sett biprodukter eller ting man får kjøpt på bensinstasjoner til en brøkdel av prisen, alternativt i kvanta på to liter ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Godt poeng. Nesten ingenting av alt det dyre vi kjøper på små flasker og tuber er laget for fluefiske, stort sett biprodukter eller ting man får kjøpt på bensinstasjoner til en brøkdel av prisen, alternativt i kvanta på to liter ;).

Tom Larsen bruker "storkvanta" som bilpolish til å smøre opp snørene når han kaster mye under trening, og

han sier det smører bra, men holder ikke like lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...