Gå til innhold

Røyebeist


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

Gjest nicolaj brekke

Fikk dette bildet fra en kompis som studerer marinbiologi på Svalbard. Denne fikk de i et vann som hadde ferskvann i toppen hvor røyene bodde og saltvann i bunn hvor det fantes torsk. Vannet er ikke tegnet inn på noe kart og det er heller ingen som før har fisket der. Sykt?

post-367-13949845728563_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft. Har en stund lurt på om det er mulig å fiske ferskvannsfisk på svalbard. Var der på en geologiekskursjon høsten 2003 og så da noen småelver som så ut som det kunne huse fisk, men har aldri hørt noe om fiske på Svalbard. Kanskje en godt skjult hemmelighet.

 

Med vann, mener du en innsjø? Med både torsk og røye??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

winder: ja tidevannet rant inn i denne innsjøen/vannet i små mengder. Det er imidlertid ikke så lett å få fisket der oppe, så vidt jeg vet. Du må ha løyver, isbjørnvakt, transport så det hele kan bli en dyr affere. Ellers så er det ikke noen sånne vanvittige størrelser på røyene på selve Svalbard har jeg hørt fra folk som har vært der før.

 

Henning: Stygg? Ja, det ser som ei Skogseidpurke, men dette er originalen. Aldri blitt tuklet eller kultivert. Kanskje var det slik de så ut alle sammen før det ble overbefolkning og forurensing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Henning: Stygg? Ja, det ser som ei Skogseidpurke, men dette er originalen. Aldri blitt tuklet eller kultivert. Kanskje var det slik de så ut alle sammen før det ble overbefolkning og forurensing?

 

 

 

:D Det som er grunnen til at Skogseidrøya ser ut som ein gris er vel at den er stappa i pellets? :D

Har vert å fiska der eit par ganger, og det er nokon ørretbeist der og..........................men eg har ikkje fått dei.

 

Skogseidvatnet er for båtfolk og vobblere, og isfiske etter røye om vinteren.

 

Og det er litt for stort etter min smak.....

 

Kan Gje nokre tips om folk som kan kontaktast vist det er nokon som vil fiske her.....send gjerne pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 3 uker senere...
Svalbardrøye er en egen røyeart' date=' og det er visstnok ikke mulig å sportsfiske etter den uten veldig mye papirarbeid og styr.[/quote']

At Svalbardrøya er en egen art medfører ikke riktighet. Det er Salvelinus alpinus somer den samme røya som vi har på fastlandet.

 

Jeg har selv vært på Svalbard i forbindelse med et kurs i arktisk ferskvannsøkologi og fisket med garn under isen. Det finnes bra med røye på Svalbard, men det er ekstremt næringsfattig, så det er ikke all verden med stor fisk. I vann som har tilgang til sjøen er det sjørøye som selvfølgelig blir bra størrelse på.

 

I disse vannene kan man ofte dele bestandene i tre:

En småvokst stasjonær del med fisk som gyter når den er rundt 15 cm.

En del med stasjonær fisk som er blitt predator og er de som kan oppnå best størrelse (fisken på bildet tilhører mest sannsynlig denne gruppen).

Den siste delen blir sjørøye (disse blir ikke like store som de stasjonære predatorene da det er en meget stor dødelighet forbundet med vandringen i havet (mye sel) og følgelig lav gjennomsnittsalder på disse).

 

De kommer alle fra den samme bestanden. Hvert enkelt kull fra de samme foreldrene kan dele seg i alle de tre typene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...