Gå til innhold

Nidelva skrudd av?


Oddgeir

Anbefalte innlegg

Var øverst i Nidelva i går. Fra Svean og oppover.

Det var nesten ikke flyt i elva, sto helt stille bare og løkaunet pumpet ikke ut vann i det hele tatt.

Finnes det noen måte å vite om det kjøres eller ikke?

Var vertfall ikke fiskbart i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal du helt øverst til Løkaunet og fiske der.....ikke mellom nevnte plass og Svean. Er ganske fin fisk der nå og palmer eller buzzere funke fint, drit i klekkere og miks maks..... :)

var der idag, tonnevis med mygg på vannet 6 vak og en slips..... triste saker. vannet var neppe over 4 grader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal du helt øverst til Løkaunet og fiske der.....ikke mellom nevnte plass og Svean. Er ganske fin fisk der nå og palmer eller buzzere funke fint, drit i klekkere og miks maks..... :)

Gikk fra Svean/Moodden og hele veien opp til Løkaunet. Så sjekket elva fra broa og oppover hele veien til der den starter. Var ikkje liv å se noen plass. Har fisket mye der i fjor og fått mye fin fisk, men da mens elva beveger seg... I går sto det nemlig helt dønn stilt, ikke et lite sig ut fra løkaunet engang... Kjenner ikke elva nå som det står stilt.

Så ikke et vak engang. Vannet står mye høyere der elva renner forbi Mosve, mye høyere enn når det er litt strøm i vannet og løkaunet kjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ta en titt der da.

Brukt 1,5 år på å lære meg strekket fra Løkaunet og ned til Svean nå. Kjenner godt til det som er verdt å vite der nå, men så plutselig var det jo en helt annen elv en hva man er kjent med. Er jo redd jeg har kastet bort 1,5 år nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Har brukt 5 år og et par hundre timer på å lære meg den, men det betyr lite når det kommer til Nidelva. Den lever sitt eget liv, jævvla møkkaelv ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Løkaunet kraftsstasjon kjøres sjeldent. Det er mulig å ringe til Trønderenergi for å få informasjon om når de slipper vann i Løkaunet.

Nidelva er ei sein elv. Dette skyldes at hele elva fylles igjennom krafttuneller med bunnvann fra Selbusjøen, slik at den blir sjelden varm.

Fluefiske anbefales fra tidlig juni og utover. De par første ukene i juni kan gi ett fantastisk ørretfiske på de riktige steder. Da er det døgnfluer og små vårfluer som klekker på dagtid i elva.

Sent i juli/tidlig august kan en ha ett meget bra fiske under de store vårfluesvermingene på kveld/natt. Stor fisk viser seg i skumringen. Ifjor tok jeg fisk på 1.1 og 1.2 med kun minutter imellom på en slik kveld.

Nidelva er for meg ganske forutsigbar, etter 21 år med fluefiske i elva.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket en del i Nidelva de årene jeg bodde i Trondheim, men jeg var stort sett alltid nordpå mellom 1. juni og 1. september, så det begrenset seg litt.

Nidelva i mai var, i hvertfall for meg, et sorgens kapittel, med svært kaldt vann og veldig lite liv. Fisket der en god del ganger med gjennomgående dårlig utbytte.

Husker imidlertid en tur som var annerledes: Jeg blindfisket noen hundre meter nedstrøms Tanemsbrua og fikk to nydelige, velgjødde ørreter på rundt 8 hekto på hareørenymfe med gullhode.

Men ellers var det stort sett helbom. På høstparten var det derimot betydelig bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå må jeg nesten slå et slag for stakkars elva ;D

først vil jeg si at det er vi (mennesker) om har ødelagt en utrolig bra elv med tonnevis av demmninger og teiteste vannføringsregler på denne siden av universet.

når det er sagt, så har jeg hatt maaaaaaaaaange sinnsyke turer på "stengt" elv, man må bare fiske som om det er et vann og ikke et elv.

det som er veldig viktig er at elva har vært "skrudd av" en stund, slik at vannet klarer å varme seg opp, da blir det liv liv liv.

dette har skjedd to sesonger på rad, siden jeg begynte å fiske i elva. og begge gangene har det vært mange fine turer før de skrudde på vannet igjen.

1 av turene så fikk jeg sikkert 40 ørret mellom 3 og 1000 hekto, på samme sted (alt på tørt, for de som er hjernevaska)

men nå er det av på av på, og vannet rekker ikke varme seg opp = dritt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...