Gå til innhold

Trenger en god Danica imitasjon.


Gjest Bishop

Anbefalte innlegg

Hei  :) Fin den. Litt kort vinge og hackle. Om du vil, så er vingen omtrent like lang som kroppen på disse store her (altså litt kortere). Men ikke så lang i forhold til kropp som på mindre døgniser. Ikke at det betyr så mye altså, men  :)

I følge locals, så er visst danica'n veldig lys der nede, så jeg tror den fargen der skal være perfect match. I hvert fall har jeg tenkt å binde dem slik.

Om du trenger noe materiale så bare si i fra, så skal jeg sende deg.

Her er instruksjon på hvordan du binder inn halene: http://www.thetroutbum.com/no/fluefiske/fluebinding/13-ephemera-vulgata-dun.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Bishop

Fy flate, det der er strålende Andrè!  <<l

Du verden så mye rekkefølge på hvordan man gjør det har å si, tusen takk!

Har du noen poser med Polychenille i Olive Dun igjen da? I så fall tar jeg gjerne ett par sammen med medium brown. Send meg en PM med kontonummer så overfører jeg med en gang.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate, det der er strålende Andrè!  <<l

Du verden så mye rekkefølge på hvordan man gjør det har å si, tusen takk!

Har du noen poser med Polychenille i Olive Dun igjen da? I så fall tar jeg gjerne ett par sammen med medium brown. Send meg en PM med kontonummer så overfører jeg med en gang.  :)

Bare send meg en PM med hva du vil ha du, så sender jeg. Skal ikke ha noe betaling for det - vi er jo tross alt i samme båt her nå  :) Jeg er vant til at vi deler kunnskap og erfaringer, så det er betalingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Fikk tak i en Cream farget Polychenille fra Andrè Brun i en lokal butikk i dag. Skal innom en annen i morgen for å se om de har en bedre farge til Danica.

Med mindre denne Danica'n her fungerer bra da? Kom gjerne med masse kritikk!  <<l

Den er da bundet opp med følgende:

Krok: Hends 404 str 14

Kropp: AB's Polychenille Cream

Thorax: Superfine's Sulphur Yellow

Vinge: Antron Cream

Hackle: Pale Watery Dun

Hale: 3stk fibbets

PS: Hvordan binder jeg inn haletrådene, her har jeg brukt zap-a-gap og en trådløkke.

Tenke seg til å spørre om hvordan du binder inn haletråder når jeg la ut linken til Andrè i første innlegg! Følger du ikke med eller? :)

djiiises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Hehe, nei du kan jo begynne å lure Henning.  ;D

Men til litt forsvar så så jeg ikke så langt ned på siden da jeg ikke hadde materialene der og da. Ble så ivrig når jeg fikk fatt i at jeg glemte det helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Hehe, nei du kan jo begynne å lure Henning.  ;D

Men til litt forsvar så så jeg ikke så langt ned på siden da jeg ikke hadde materialene der og da. Ble så ivrig når jeg fikk fatt i at jeg glemte det helt.

Oki da :)

(Kom plutselig på at jeg skrev et svar til deg på PMen din, og måtte springe ut av kontoret på jobb, og fikk ikke sendt mitt svar............ Litt slakt av meg :) Men takk for PM :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Hva med en eggleggende Danica da? Ligger tungt på vannet har jeg forstått.

Krok: Knapek Migde Pupae size 8

Kropp: FlyRite Cream Dubbing

Thorax: FlyRite Cream Dubbing

Vinge: Para Post Wing White

Hackle: Whiting Hackle dyed Golden Olive

Hale: Fasanfjær

Takk til Arne, Villmark og Fritid Larvik, for ide og inspirasjon.

post-0-13949892387838_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Begynner det å ligne noe nå eller?

Kom gjerne med kritikk her altså, er det jeg lærer av.  ;D

Ephemera Danica

Krok: Hends 404 size 14

Kropp: Andrè Brun's Polychenille Cream

Thorax: FlyRite Cream Dubbing

Vinge: Para Post Wing White

Hackle: Whiting Hackle Grizzly Dun

Hale: Fasanfjær

post-0-13949892391286_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkert med fasanhale som halefibre, det blir liksom mer riktig brunfarge på ephemeras. Jeg for min del ville hatt mer gul/oliven i både kropp og vinge(som også kunne vært litt høyere), for det er en farge som dominerer hos danica.. Flua var fin, men du ba om flisespikking  ;)

nb - saksa fra wiki

7182836220_61f90e52dc_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Kortere kropp og litt høyere vinge?

Fargen er lys da Danicaen i Bosnia (hvor disse skal brukes om en ukes tid) er lysere enn her hjemme. Men takk for bilde og innspill. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortere kropp og litt høyere vinge?

Fargen er lys da Danicaen i Bosnia (hvor disse skal brukes om en ukes tid) er lysere enn her hjemme. Men takk for bilde og innspill. :-)

Would be perfect! Bosnia, ja. Da skal jeg holde kjeft om fargenyanser og hvordan dem ser ut der, for det hakke jeg peiling på :-[ Ønsker deg en god tur - håper du treffer på megaklekkinger og grov fisk   ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang er den flua der JFL? De trenger ikke å være 3cm lange.

Holder lenge med 2cm fra krokøyet til enden av bakkroppen.

Selv om endel fluer er store så trenger ikke våre nødvendigvis å være fullt like lange.

Jeg synes det er for mange som lager sine vulgataer og danicaer alt for store.

Fisken spytter store fluer raskere ut og det hender titt og ofte at den foretrekker dem litt mindre.

Litt tusjflekker på kroppen der hadde vært knall også ville jeg også ha flekket vingen litt  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Hei Rune, og takk for svar.  :)

Den flua der oppe er godt og vel 3cm fra krokøye til enden av kroppen, uten hale.

Har nå laget noen som er akkurat 2cm fra krokøye til enden av kroppen, uten hale. De ser du på bildet under her. Er det bedre sånn?

Hvor ville du farget med tusj? Hvis du kan "pusse opp" bildet mitt så ville det vært helt topp!

post-0-13949892396509_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det synes jeg så veldig mye bedre ut ja.

Du kan gjerne lage deg noen med naturbrune cdcfjør også, det er min favoritt.

Men det fungerer med syntet også, flekk de litt..

Legger ved et bilde av en gjeng jeg lagde i vinter. Jeg flekker de på siden slik at du ser det litt på undersiden også men lager ikke hele runde bånd... Danicaen har mest markeringer på første halvdel av bakkroppen.

Jeg ville også ha flyttet vingen en god del lengre bak, det gir bedre balanse.

Jeg synes også at thorax på flua di er litt lys, de er gjerne mørkere der enn i bakkroppen.

Jeg ville blandet inn litt oliven i den dubbingen du har brukt der. Også kan du gjerne bruke Grizzly eller grizzly farget oliven som hackle.

post-2-13949892436268_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Takk for tilbakemelding og inspirasjon med eget bilde. Binder opp noen nye så får vi se om ikke det blir bedre.

Du nevner cdc fjær, det er kun personlig preferanse ikke sant? Det har ikke noen spesiell annen nytteverdi?

Fikk noen pakker med Polychenille fra Andrè Brun (hjertelig takk Andrè) i dag, har bundet opp noen litt mer rød-brune varianter da det vistnok også klekker dette der nede. Her har jeg brukt cdc, både som dubbing og vinge, er det slik du mener?

post-0-1394989243653_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Litt lite hackle, vinge litt langt fremme, samt litt dårlig valg av fjær til vinge. Og en dråpe for lang kropp. :)

Men den fanger sikkert fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Sa han som helst fisker døgnfluer uten både kropp og hale...  :P

;D

Men er ikke uenig i analysen. Spesielt hacklet og posisjonen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg foretrekker CDC er rett og slett at det ser penere ut og at det gir en skarpere og etter mitt skjønn finere silhuett. Og selvfølgelig at det fisker bra, dette er en av fluene i boksen min som har vært uforandret de siste 15 åra.

Synes den du hadde her nå var helt fin i fargene, men flytt på vingen.

Sjekk plassering her: http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=82:polychenille-vulgata&catid=34:dognfluer&Itemid=59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Sa han som helst fisker døgnfluer uten både kropp og hale...  :P

;D

Men er ikke uenig i analysen. Spesielt hacklet og posisjonen. :)

:D

Tenkte nå jeg skulle kommentere det, siden hadde hadde "stilt seg slik ut" :)

Men ja, jeg skal teste fluer ev kun hackle og ving i Bosnia til helgen også. Kun sånn for å ha prøvd det ;)

Eneste bakdel med slike, er flyteegenskap, da med tanke på litt sånn vannkast og sånt. Regner med at de tålir litt mindre en en spekka cdc comparadun som er drukna i flytemiddel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Rune, Henning og Eikre, takker for innspill og rettledning. Ingen har sagt det er lett å hoppe etter Wirkola! Har aldri sett en Danica, aldri fisket med Danica, så dette setter jeg pris på. :)

Får gi meg på en ny batch, så ser vi om jeg treffer spikeren på hodet denne gang.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

En ting er sikkert JFL, det er farlig lett å bli hekta på danica og vulgatafiske, og det er ikke uten grunn. :o;)

Ja jeg gleder meg til å prøve, har hørt det er sagnomsust!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert JFL, det er farlig lett å bli hekta på danica og vulgatafiske, og det er ikke uten grunn. :o;)

Ja jeg gleder meg til å prøve, har hørt det er sagnomsust!  ;D

Ja, jeg synes spesielt danica (og vulgata) er ekstremt moro, for det blir så visuelt fiske - som store seilbåter nedover strømmen  8) Håper vi treffer med timingen, og det skulle være all grunn til det ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...