Gå til innhold

Trenger en god Danica imitasjon.


Gjest Bishop

Anbefalte innlegg

  • Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

JFL, jeg nevnte for deg i fjor om å binde en imitasjon etter ett bilde av en dun Danica, har du prøvd dette enda? Da ser du jo lett hvordan proposjonene skal være. Ingen vits å etterligne andre fluer når du kan binde med inntrykk av the real deal. Google danica så ser du også fort hvor vingen bør sitte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JFL, jeg nevnte for deg i fjor om å binde en imitasjon etter ett bilde av en dun Danica, har du prøvd dette enda? Da ser du jo lett hvordan proposjonene skal være. Ingen vits å etterligne andre fluer når du kan binde med inntrykk av the real deal. Google danica så ser du også fort hvor vingen bør sitte. :)

<<l Med ett forbehold om at vingen/hacklet bør sitte slik at det utligner for krokvekta i posituren til imitasjonen, sett opp mot selve bugsa da  :) Hvis vi først skal være overnøye  :P Noe vi kanskje ikke behøver å være?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JFL, jeg nevnte for deg i fjor om å binde en imitasjon etter ett bilde av en dun Danica, har du prøvd dette enda? Da ser du jo lett hvordan proposjonene skal være. Ingen vits å etterligne andre fluer når du kan binde med inntrykk av the real deal. Google danica så ser du også fort hvor vingen bør sitte. :)

<<l Med ett forbehold om at vingen/hacklet bør sitte slik at det utligner for krokvekta i posituren til imitasjonen, sett opp mot selve bugsa da  :) Hvis vi først skal være overnøye  :P Noe vi kanskje ikke behøver å være?  ;D

Godt sagt mr brown

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JFL, jeg nevnte for deg i fjor om å binde en imitasjon etter ett bilde av en dun Danica, har du prøvd dette enda? Da ser du jo lett hvordan proposjonene skal være. Ingen vits å etterligne andre fluer når du kan binde med inntrykk av the real deal. Google danica så ser du også fort hvor vingen bør sitte. :)

<<l Med ett forbehold om at vingen/hacklet bør sitte slik at det utligner for krokvekta i posituren til imitasjonen, sett opp mot selve bugsa da  :) Hvis vi først skal være overnøye  :P Noe vi kanskje ikke behøver å være?  ;D

Nå er du bare vanskelig.. ;D Neida.. tuller bare seff.. Jeg prater bare ut i fra egen erfaring på døgnfluer, og det fordi jeg svært ofte binder imitasjoner med ett ordentlig insekt på bilde foran meg. Har ett par vulgatavarianter som så dagens lys på denne måten og de har fisket godt for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JFL, jeg nevnte for deg i fjor om å binde en imitasjon etter ett bilde av en dun Danica, har du prøvd dette enda? Da ser du jo lett hvordan proposjonene skal være. Ingen vits å etterligne andre fluer når du kan binde med inntrykk av the real deal. Google danica så ser du også fort hvor vingen bør sitte. :)

<<l Med ett forbehold om at vingen/hacklet bør sitte slik at det utligner for krokvekta i posituren til imitasjonen, sett opp mot selve bugsa da  :) Hvis vi først skal være overnøye  :P Noe vi kanskje ikke behøver å være?  ;D

Nå er du bare vanskelig.. ;D Neida.. tuller bare seff.. Jeg prater bare ut i fra egen erfaring på døgnfluer, og det fordi jeg svært ofte binder imitasjoner med ett ordentlig insekt på bilde foran meg. Har ett par vulgatavarianter som så dagens lys på denne måten og de har fisket godt for meg. :)

Bare tuller jeg også altså, Waffer'n  :)

Men det som er harde facts er at; Fisker man danica/vulgata under trange forhold, uten noen form for "fluekast-tørkemuligheter", så må flua flyte godt, og vare flerfoldige driv, om fisken er sær/flytter uforutsigbart på seg.

Helst. For ingen regel uten unntak her heller  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JFL, jeg nevnte for deg i fjor om å binde en imitasjon etter ett bilde av en dun Danica, har du prøvd dette enda? Da ser du jo lett hvordan proposjonene skal være. Ingen vits å etterligne andre fluer når du kan binde med inntrykk av the real deal. Google danica så ser du også fort hvor vingen bør sitte. :)

<<l Med ett forbehold om at vingen/hacklet bør sitte slik at det utligner for krokvekta i posituren til imitasjonen, sett opp mot selve bugsa da  :) Hvis vi først skal være overnøye  :P Noe vi kanskje ikke behøver å være?  ;D

Nå er du bare vanskelig.. ;D Neida.. tuller bare seff.. Jeg prater bare ut i fra egen erfaring på døgnfluer, og det fordi jeg svært ofte binder imitasjoner med ett ordentlig insekt på bilde foran meg. Har ett par vulgatavarianter som så dagens lys på denne måten og de har fisket godt for meg. :)

Har du da bildet av insektet tatt i vinkel undenfra,, det er vel det som er relevant;D;D

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen år bak fluestanga har jeg forstått det veit du. Men spørsmålet er jo om ørreten oppfatter det samme som oss når vi bretter døgnflua over på rygg. Når fisken ser denne undenifra ligger den på vannoverflaten med lyset fra en annen vinkel enn hva vi ser når vi studerer disse i dagslys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre nå, men synes den cdc vingen din er for puslete. Derfor jeg nevte en annen farge åsså, vingen er en viktig del i denne flua(trigger) ikke akkurat farge kropp og /eller lengde, men.................

Jumbo cdc fjær fra GL er noe av det beste jeg har prøvd til sånne fluer. Men som sagt jeg prøver jo ikke alt heller da :-\

Vet du skal til krystallklare vann og derfor jeg blander meg litt inn her i beste mening. Jeg har ikke eraring med danica der du skal.

Ble bare litt engasjert og må ikke misforstås på noen måte , bare ivrig og ment i beste mening JFL :D

Det er jo ingenting som blir feil i fluebinding uansett. Det som betyr noe er hva man trur selv og det jeg skriver til deg er hva jeg trur :-*

Du blir ikke sint håper jeg, og min mening er bare min mening og for all del ikke ment som noen som helst fasit.

Mvh

Robban

Hei Robban, og takk for godt og utfyllende svar. Jeg håper ikke jeg har gitt utrykk (gjennom mine innlegg her) for at jeg er en som ikke tåler kritikk, stort sett går det greit.  ;D

Grunnen til at jeg har valgt så lys kropp på denne Danica'n er at den Danica'n i Pliva var nesten hvit (se side 6). Jeg fikk også Ørret på første flyt med en av de hvite Danica'ene mine i fjor vår. Men de var svært amatørmessige, noe du også kan se utifra de første sidene her.

Jeg har brukt Eikre CDC til vinger da min vanlige leverandør (Reidar Aasen) kun hadde helt hvite CDC vingefjær. Disse Eikre CDC pakkene var av svært blandet kvalitet. Men jeg har en annen farge samt noen andre farger på Brun's Polychenille. Så jeg gjør ett nytt forsøk i morgen. Vingen enda en tanke lenger bak.

Elghår er det som jeg har funnet ut passer best på så store døgnfluer (til vanlige døgnniser i str12-20 bruker jeg bever), ikke knekker de så lett heller slik jeg har erfart fra i fjor at fasan gjorde. Kroken jeg bruker er en Hends BL404 i sz10.

Setter veldig stor pris på feedbacken, så mange takk for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her forsøker jeg en mørkere vinge samt plassering lenger bak.

[attachimg=1]

Og her har jeg dresset den helt opp. Syntes vel kanskje at den "cream" fargede Polychenillen er den som ligner mest på Bosnisk Danica fra Pliva, men hva fisken ser er jo en annen sak.

[attachimg=2]

post-0-13949894273137_thumb.jpg

post-0-13949894273508_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffan har et godt poeng her, spesielt om det er litt vindbris, varmt og sol - og at der du fisker har litt riflete overflata (alle disse tinga dikterer at dunsa letter kjapt/ og brutt overflata at de klekker enda kjappere).

(EDIT: Fine klekkere, Geir  <<l )

Her er min klekker-variant, som jeg synes fisker svært bra. Ørreta tar den  ;D (vulgata dette)

Så til en regntung stille dag i sakteflytende Pliva ville jeg ha satt på en dun først. Eller prøvd med klekker om den ikke tok dun etter et par flyt  :) Det skal i hvert fall bli min strategi i mai, om vi får oppleve en del danica (vi krysser fingra Jan Fredrik  <<l )

Den tan-farga polychenillen min her. Farga litt med brun tusj på oversiden.

Mørk spraglete CdC i thorax, og Micro round rubber legs da  :)

8372929199_d43d24dae3_b.jpg

F.eks. rhodani derimot, eller de fleste Baetis-artene faktisk, synes jeg i all hovedsak fiskes best som dun. Har med mange ting å gjøre, men jeg synes dun funker best der. Ingen av oss får vel noen gang blitt eksperter på det, men jeg synes bare duns fisker best under rhodanien. Har noen andre erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robban, og takk for godt og utfyllende svar. Jeg håper ikke jeg har gitt utrykk (gjennom mine innlegg her) for at jeg er en som ikke tåler kritikk, stort sett går det greit.  ;D

Hei igjen Jfl.

Du har ikke gitt ytrykk av det, slapp helt av, bare min måte å skrive på ;D Synes det er en icebreaker når man først er inne og mener noe annet. Å mene noe annet er ikke ensbetydende å ha rett. + at jeg er litt rar ;)

Jeg ser jo nå at de danica'ne der nede er mye lysere en jeg først hadde trudd. Yepp jeg bladde meg tilbake og har lest litt.

Fant samtidig et bilde av en flue jeg trur du har bundet som jeg virkelig synes ser fin ut.

[attachimg=1]

Den flua så er hacklet meget fint synes jeg. Dette er store fluer som har lett for å tippe over så den mengden hackel er noe jeg ville godt for. Lettdresset fluer er fint og mote, men det må jo samtidig være funksjonelt.

Hvis du plusser den på det nettop la ut så er jeg fornøyd ihvertfall <<l <<l <<l

Nei, nei nei  ;D dette er og blir en hengemyr uten like ikke sant?

Alltid farlig å mene noe her , så ta hva jeg sier med en klype salt.

Mitt beste råd til deg er uansett å prøve deg frem, hør på andre , test sjøl , og gjør opp dine egne meninger. Jeg gjør det hver dag jeg ser noe som blir vist frem på en måte jeg ikke gjør ting på.

Jeg prøver det, tester det og utvikler meg til stadighet uten at jeg blir fastlåst som en gammel grinebiter.

Om fem år så mener jeg kanskje noe annet ;D ;D ;D

Trur Darwin kalte det evolusjon.

Nå har jeg kakla nok høl i hue på deg så nå skal du slippe ;D ;D ;D.

Du er forøvrig en meget dyktig fluebinder så all respekt fra meg, og takk for at jeg fikk blande meg inn.

Jeg kan jo ikke understreke nok at dette kun er mine tanker :-*

post-982-13949894274469_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok . plager deg litt til da ;D

Siden Staffan er inne på noe så synes jeg du skal ha med deg noen av disse.

Jeg kåla og skrev om klart vann, stillevann litt tidligere og i mitt hodet så er det ganske enkel fluer som funker der, funker som regel i rask strøm ;D ;D

En flue jeg virkelig har hatt gode erfaringer med er denne som klekker.

Denne gidder jeg ikke modifisere, det ville vært fornærmende mot mannen som har bundet den.

Meget bra klekker i mine øyne. <<l

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=262:vulgata-klekkern&catid=34:dognfluer&Itemid=59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Klekker sier du? Hvordan ser den ut Staffan?  :)

Eneste kriteriet jeg har er at det flyter og betegnes som tørr.

det er mange eksempler gitt her......... funker utrolig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den flua så er hacklet meget fint synes jeg. Dette er store fluer som har lett for å tippe over så den mengden hackel er noe jeg ville godt for. Lettdresset fluer er fint og mote, men det må jo samtidig være funksjonelt.

Hvis du plusser den på det nettop la ut så er jeg fornøyd ihvertfall <<l <<l <<l

Du er forøvrig en meget dyktig fluebinder så all respekt fra meg, og takk for at jeg fikk blande meg inn.

Jeg kan jo ikke understreke nok at dette kun er mine tanker :-*

Hjertelig takk Robban, artig å høre når man vet hva du står for. Blir litt stolt da!  :)

Den klekkeren du linker til ser dødelig bra ut, men jeg har tro på Geir sine også så da får jeg prøve meg litt frem på de begge tenker jeg. Ikke for å si noe negativt om Andrè sin altså, den var fin den også Andrè!  ;)

Takk alle sammen, da er det tilbake til bindestikka!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var den Robban linket til det Tormod. Kikket på den en gang til nå og den ser jo veldig lett ut å binde samt at den gir ett fantastisk avtrykk i vannfilmen. Hvilke farger er det på en Danica klekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Mulig det er et stort avvik, men jeg ville tatt med et par sorte muddler minnow med sølvtinsel i kroppen på danica klekkinger. Fiskes tørt seff :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...