Gå til innhold

Trenger en god Danica imitasjon.


Gjest Bishop

Anbefalte innlegg

Ok . plager deg litt til da ;D

Siden Staffan er inne på noe så synes jeg du skal ha med deg noen av disse.

Jeg kåla og skrev om klart vann, stillevann litt tidligere og i mitt hodet så er det ganske enkel fluer som funker der, funker som regel i rask strøm ;D ;D

En flue jeg virkelig har hatt gode erfaringer med er denne som klekker.

Denne gidder jeg ikke modifisere, det ville vært fornærmende mot mannen som har bundet den.

Meget bra klekker i mine øyne. <<l

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=262:vulgata-klekkern&catid=34:dognfluer&Itemid=59

Kult!  <<l Dette var en god link, Robert, og moro å se at rubber legsa får flere og flere tilhengere  :)

Dyktig binder han ser det ut til, så dette så bra ut.

EDIT:

Hjertelig takk Robban, artig å høre når man vet hva du står for. Blir litt stolt da!  :)

Den klekkeren du linker til ser dødelig bra ut, men jeg har tro på Geir sine også så da får jeg prøve meg litt frem på de begge tenker jeg. Ikke for å si noe negativt om Andrè sin altså, den var fin den også Andrè!  ;)

Takk alle sammen, da er det tilbake til bindestikka!  <<l

JFL - dette er nok mer en vinn-vinn situasjon du ser her. Bruk den flua som gir flest tilslag i flest fiskesituasjoner, og av de fluene som er lagt ut her så ser i mine øyne alle bra ut  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ta en titt på de fire fluene på det første bildet i artikkelen. Bundet av Viktor Sermek, en ephemera spesialist. Meget fiskbare saker...

http://www.flyfishnorway.com/pdf_files/vulgata_art_08.pdf

Godt skrevet Pål og tusen takk for linken. Likte spesielt godt den øverst til høyre i forste bildet. Den er nok perfekt for Danica'n  Bosnia. Nydelige farger!  :)

Ser jeg må ut å kjøpe meg fasan til mandagen!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Pål! Gleder meg, som en unge.  ;D

Nå vil jeg da binde opp noen av de som nevnt i bildet fra linken til Pål også. Samt noen klekkere.

Dette er da resultatet av "min" Danica for Bosnia etter råd og innspill fra dere. Tusen takk alle sammen.  :)

[attachimg=1]

post-0-13949894275067_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse har v-vinger av lemon Wood Duck, superfine dubbing farge sulphur/cream, cdc spunnet hackle av farge iron blue og elghår til hale. Bundet på Hends BL404 sz10. Bør nok ha en lenger krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Takk for den :)

Man skal aldri kimse av tradisjonelle fluer. Spesielt ikke hvis det dreier seg om store insekter. Sett mye snadder i den gamle bua til Erling Sand :) Engeråa som renner rett over gata har Danica..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal overhode ikke skryte på meg at jeg har fisket mye med vulgata, men det er et vann i nærheten av hvor jeg bor som det klekker noen digre vulgataer, som vi bare må besøke i løpet av sesongen. Jeg fisker vulgata-imitasjonen ganske voldsomt, fordi det er det som ser ut til å virke. Masse plasking og støy med flua som tydeligvis trigger. Fordi jeg er litt lat, og ikke orker å tørke flua for hvert kast, bruker jeg forlenget foam bakkropp som gjør at den flyter som en kork*.

Kompisen min bruker noen beist som er orange (mer tradisjonelle) og med noe som nesten ser ut som sommerfugl-vinger. Kan minne litt om vingene til den øverst til vestre som Pål linket til. Og han han tatt masse fisk disse... og de tvinner fortommen helt sykt.

Her er i alle fall den flua jeg jekker ut av boksen når vulgataen ligger på vannet:

vulgata1.jpg

vulgata2.jpg

(*hadde tenkt til å skrive dupp her, men kjente jeg ble litt dårlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får prøve å legge hue på blokka og blande meg borti en fluebindertråd også. Jeg prøver som regel under danica klekkinger å fiske med klekkere da jeg synes dette er det som gir best presentasjon for mitt vedkommende. Disse digre "seilbåtene" jeg presenterer har en tendes til å tippe over, kullseile og oppføre seg helt uten oppdragelse.  Men jeg har da forsøkt en rekke forskjellige utgaver med forlenga kropp. Hadde noen brukbare forsøk med forlengelse av hackelfjær o.l. men de fløt dårlig synes jeg.  Så har jeg forsøkt å spinne kroppen på nåler med lakk, lim og griseri, slutta med det også.  Så kom chenillevariantene, men min personlige mening er at dette blir ei ordentlig slaskeraie på så store fluer.

Begynte så for noen år siden å benytte foam. Skar ut remser, bretta dobbelt surra og sto i. Resultatet så ut som et innsekt med en gedigen redskap, men det funka. Dubba et thoraxparti putta på en ving og et stort hackel. Liker at det er litt hackel på disse for å stabilisere disse svære båtene.  

Nå har jeg modifisert disse fluene litt. Har kjøpt et sånt stanseverktøy for foam, og trøkker ut kroppen med det. Varmer ei tynn nål og stikker den inn i ræva på kroppen. I detta hølet dytter jeg inn halen og legger på en ørliten dråpe BugBond, da er bakroppen ferdig for innbinding. Når den blir lagd på denne måten av 2 mm foam, så er den også ganske føyelig og myk selv om det er foam. Du kan fintrimme foamen litt med saks og lighter om du skal stille ut flua, men den funker greit rett ut av forma.

Jeg har ikke noe annet enn et kompaktkamera og begrensede fotokunnskaper, så bilde får dere slakte og partere som dere vil. Men fargene lyver litt, bakroppen er i tan, og en anelse mørkere enn bilde forteller.

Krok:             Tiemco 2488  str 10    (var det jeg hadde nå)

Tråd:             Dynema

Bakropp:        2 mm tanfarget foam  (utstanset)

Thorax:          CDC dubbing fra Reidar Aasen

Ving:              3 CDC fjær fra en Sveitser

Hale:              Stamme og fiber fra Coq de Leon

Hackel:           Cree

Dette er min danica variant som flyter skikkelig.

Kjell

post-4938-13949894332366_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Fin den :) for egen del droppa jeg forlengede kropper for mange år siden, av flere årsaker. Nå bruker jeg heller en langskafta krok, på alle stadier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin flue Kjell og bilde er mer enn bra nok  :)

Jeg binder også mine imitasjoner stort sett på lengere krok.

Nå er det Vulgata det er snakk om her ...

Har fiska ganske mye med forlenget kropp, men fisket klasker ofte bare til flua .

Tar flua i andre forsøk men da er flua mi borte .....har ikke is i magan  :)

                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell.

Nydelig flue, og i mine øyne meget fine proporsjoner(hvordan skrives egentlig det ordet ? ) ;D

Deler litt tankene med Pål her, men ikke kuttet ut sånne fluer på langt nær, og de har absolutt sin plass så de får seg en luftetur alle som en når vulgataen klekker.

Min all time favoritt er polychenille som forlenga kropp under alle forhold, hvis vi skal lage forlenget kropp. <<l

Bruker fortsatt  Staffan sitt og fyller på med Georgio Bennechi

Har vært så heldig å få snakka og delt litt tanker med en meget fin herremann som jeg setter meget høyt pga sine kunnskaper og sin lune person.

En person man får full tillit til umiddelbart.

Han viste meg et mønster for noen år siden som jeg falt pladask for.

Her kan man jo bringe inn elementer som opp/ned kroker dårlig osv , men ikke min erfaring <<l

Jeg gadd rett og slett ikke binde en ny en, og hacklet skulle vært en anelse lenger på denne, ja det er lov å disse seg sjæl ;D.

Disse flyter bare så elegant på vannet at man får stiv løk ;D

En flue jeg har fanget et par fine eksemplarer på som jeg lærte av Bjørnar Skjevdal.

Rett og slett en nydelig flue, både på stikka og på vannet. Thx Bjørnar <<l

Edit: Ops Sorry Victor :-\ Glemte flua de, strøken. Jeg kopierer den åsså jeg vet du. Man kan aldri ha nok fluer <<l

[attachimg=1]

post-982-13949894376273_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denna var flott Robban. Har liksom aldri helt turt å prøve disse opp ned fluene. Men når en så erfaren kar som deg får rykninger i de nedre regioner så må det prøves.  Her trur jeg ikke det rykker i grønnsaken før til våren. Kryssa akkurat gårdsplassen her i 18 minus kun iført underbukse og tøfler (ikke spør hvorfor). Og grønnsaken gjemte seg lunt et sted under magan og ble helt borte. Var vel egentlig Danica dette handlet om.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...