Gå til innhold

Vadebukse, hva skal jeg velge?


Walter

Anbefalte innlegg

Jeg skal investere i ny vadebukse. Spørsmålet er enkelt, hva skal jeg velge?

Jeg fisker mest i fjellvann, så blir litt gange mellom vannene. Blir også litt fisking i havet.

Ser at Aktiv Fiske har tilbud på Aquaz vaderne, noen som har erfaring med disse? Ellers har jeg sett litt på SIMMS headwater. Noen som har erfaringer å dele, eller eventuelle tips til vadere? jeg er åpen for alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kunn erfaring med Headwaters buksa av di to du nevner her. Vel jeg synes ikke den er så "pustende" som enkelte skal ha det til. Ellers er buksa meget slitesterk og sjø-bruk levner ingen spor så lenge man skyller godt etter bruk.

Ellers kan jeg annbefale Cloudveil 8xpro buksa. Den har ikke samme gode passform som simms, og ett stort minus er at grusbeskyttern ikke er av neopren.

Fiske og friluft har denne buksa nå på tilbud: http://fiskeogfriluft.net/222-cloudveil-8x-pro.html

Lete lenge etter en så god bukse til så billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset :) Skal vurdere den, er jo et kupp prismessig! Eneste er at passform vil være meget viktig for meg, i og med at jeg har dem på når jeg trasker mellom vannene. Men skal se om jeg får prøvd dem en eller annen plass, for å sjekke hvordan passformen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den cloudveil buksa har ikke DÅRLIG passform, men ligger etter simms etter mening. Du får se om du ikke får prøve den først. Ellers har jo skittfiske vision bukser til en rimelig penge. Mange liker disse men man blir mere fuktig/klam i disse enn f.eks cloudveil og headwater..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får desverre det man betaler for ;) kommer jo an på antall fiskedøgn i året samt fersk kontra saltvann,eller begge deler,jeg har vel hatt de fleste merker som er å oppdrive oppigjennom årene,ligger på ca 150-170 fiskedøgn i året,naturlig da mest i saltvann,noe som tærer mer på vaderne enn ferskvannet.Mest fornøyd med Simms sine utgaver når det gjelder passform og slitestyrke/mykhet,Patagonia sine har jeg til gode og teste,men håper de er bedre enn vadeskoene deres....I tillegg har Simms en finfin løsning på "nedbretten"som gir følelse av å gå med litt kraftige bukser,men med gode pusteegenskaper,har stabbet og gått langs elver og laaange kystlinjer i timesvis uten klamhetsfølelsen.Ergo;blir ikke billigere og kjøpe midtpåtreet"vadere,da det går 2-3 par på et Simms par,når det gjelder levetid" Men dette er jo bare mine erfaringer,lykke til og godt valg 8) Pistus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kunn erfaring med Headwaters buksa av di to du nevner her. Vel jeg synes ikke den er så "pustende" som enkelte skal ha det til. Ellers er buksa meget slitesterk og sjø-bruk levner ingen spor så lenge man skyller godt etter bruk.

Ellers kan jeg annbefale Cloudveil 8xpro buksa. Den har ikke samme gode passform som simms, og ett stort minus er at grusbeskyttern ikke er av neopren.

Fiske og friluft har denne buksa nå på tilbud: http://fiskeogfriluft.net/222-cloudveil-8x-pro.html

Lete lenge etter en så god bukse til så billig penge.

Synes faktisk den har hakket bedre passform, siden de ikke har hengt seg opp i aa ha 5-lags hele veien. Og Schoeller 4-veis stretch grusbeskyttere er veldig mange hakk bedre enn neoprene. For meg var dette de mest behagelige vaderne jeg noensinne har hatt. De er helt paa hoeyde med Simms. Men de lages selvfoelgelig ikke lenger, sa...

De brukte foroevrig Simms som mal da de lagde disse vaderne.

Greia med vadere er at altfor mange velger feil stoerrelse. Bedre med en litt daarligere vader i riktig str enn markedets beste vader i feil str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en slik headwater i 2 og en halv sesong før den begynte å lekke i skrittet, noe jeg synest er bra! Helt super på fjellet. Lett og fin. Jeg har brukt den i sjøen også. Jeg bruker bare slike lette bukser. Men sørg for å få prøvd shaiten først. Veldig rare størreslser på simms greiene. Fjorårsmodellene var meget merkelige i størresle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en slik headwater i 2 og en halv sesong før den begynte å lekke i skrittet, noe jeg synest er bra! Helt super på fjellet. Lett og fin. Jeg har brukt den i sjøen også. Jeg bruker bare slike lette bukser. Men sørg for å få prøvd shaiten først. Veldig rare størreslser på simms greiene. Fjorårsmodellene var meget merkelige i størresle!

Endret de størrelsene?

Har gått over en del av måltabellene til Simms og klarer ikke å finne endringer. Hvilke modeller er det de har gjort det på?

Wader_Chart_Mens_08.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen total oversikt over hva som var saken, men forstod det slik at en del modeller var annerledes enn tidligere. Altså at en M var betydelig lengre eller kortere i bena enn samme bukse av tidligere modeller. Mulig det var snakk om feilmerking? Det er jo ikke sikkert det er et problem på årsmodellene. (Jeg mener å huske at headwatersbuksen i M var vesentlig lengre i bena enn tidligere bl.a?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en slik headwater i 2 og en halv sesong før den begynte å lekke i skrittet, noe jeg synest er bra! Helt super på fjellet. Lett og fin. Jeg har brukt den i sjøen også. Jeg bruker bare slike lette bukser. Men sørg for å få prøvd shaiten først. Veldig rare størreslser på simms greiene. Fjorårsmodellene var meget merkelige i størresle!

Endret de størrelsene?

Har gått over en del av måltabellene til Simms og klarer ikke å finne endringer. Hvilke modeller er det de har gjort det på?

Wader_Chart_Mens_08.jpg

headwater buksa er den romsligste simms modelen så den kan få litt "telt" følelese kontra andre simms modeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var den freestone buksen jeg hadde kom jeg på nå. Den var super! Men min var produsert i USA og hadde ikke ekstra armering på leggen. Vet ikke hvordan de nye modellene er. Sikkert lettere en de andre iallefall.

Så headwaters er litt anerledes ja. Hvorfor gjør de det slik egentlig? Kanskje det var det som var kilden til forvirringen i fjor med min lokale forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...