Gå til innhold

Hvor langt er dere villige til å kjøre for ørret fiske i elv?


aandrei

Anbefalte innlegg

Jeg er faktisk så sjuk at det skal ekstremt lite til før jeg får trua. Jeg er dessverre ikke vond og be når jeg først får en tidsluke ledig til at jeg fint kan finne på å dra til en ukjent elv også  :-X

Men ja, får vondt i magen så det holder, og på slike turer ender det dessverre som oftest med at returen skjer når det våkner til liv. Surt, men alternativet er som regel verre. Har blitt så "gammel" at jeg nyter det til det fulle uansett ;) Og plutselig klaffer det, og selv om det skjer på én av 50 turer så er det verdt det :) Ikke rart spetakkelet hjemme tror jeg til tider er spik spenna gæern....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også såpass heldig at jeg har Hemsil, Tisleia, Begna m.flere + noen "lure" elver innenfor 2 timers grensa - så det meste går faktisk for dagsturer. MEN det hender man dog går på en smell, som for et par år siden da jeg bestemte meg for en dagstur til Rena, og kommer opp på Rød, og ser at elva går møkkbrun pga. et jordras en eller annen plass....hehe - men da er det bare å snu og reise til neste elv  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg bor i Oslo og kjører til Rena for kvelds/nattfiske etter jobb og kjører hjem etterpå. Det er omtrent tre timer en vei, men da jeg er svensk så tar det rundt 2 1/2.

Og da er du hjemme igjen? Når du skal på jobb igjen :P

Jeg slutter som regel å fiske rundt 03.00 så da er jeg hjemme i tide til den lille våkner så kjører jeg henne på skolen og sen direkte på jobb. Men jeg har en regel om å stanne for en halvtime på øyet på veien. Oftest ved en stasjon, sen er det en kombo av cola og kaffe resten av turen. Går utrolig nok fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

par timers kjøre en vei er igrunn maks om man ikke har overnatting. men har man derimot en natt er det ikke noe stress med 4-5 timer på veien  ;D litt off topic men kjørte nesten daglig fra larvik til jomfruland og så nesten opp til drammen på jakt etter prikkete fisk i salt vann som holdt 1-2 grader i fjor, rimelig fucka i hodet når 3 mann ikke hadde vært borti fisk på 3 ukers tid! (var perimitert...) rimelig kald vinter i fjor da....

det skal vel sies at det ALDRI er kjedelig med 2-3 fluehuer i bilen som er spente som unger foran juletre heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så er spørsmålet litt relativt, synes jeg. For hva uttrykkes med "langt"? Det var det jeg prøvde å illustrere med 10-timers turen min også, om enn noe mislykket som eksempel for det ble tatt litt for konkret, selv om det var 100% sant.

Tenkt nå, gutter. På begrepet 'langt'.  8)

To scenarioer:

1) hvis en kompis ringer og sier at klekkingen av eksempelvis rhodanien er helt, helt syk. Ørreten vaker som faen. Klekkingen har begynt for et par dager siden, det er spådd "rhodani-vær" i de neste 4 dagene. Wild guess, så blir det etter alle solemerker konge rhodani-fiske like mange dager. Er da 6 timer langt? Om man har tiden? Anledningen? Og ingen ting hadde gledet kompisen mer enn om du kom nedover.

2) Og motsatt: Om en kompis ringer og sier at: "Tror ikke det blir rare greiene med klekking her, dessuten er det ikke mye rhodani i utgangspunktet. Ørret er det ikke mye av heller etter at den øverste bonden i vassdraget slapp hele møkkkjelleren sin nedover elva i fjor. Får se om det er igjen noe ørret her først og fremst.

Langt? Hmmm...  :) Selv det er et relativt begrep - i praksis. Da.

Bare for å foregripe: Nå kommer selvsagt andre momenter inn, som at du allikevel ville besøke han fordi dere er gamle kjenninger etc. eller at du liker deg der etc. Men sånn reint sett, for å sile ut variablene. 1 eller 2, langt eller kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser aldri to timer i bil på dagstur på ren måfå . . . Skal jeg legge ut på så lang dagstur så vil jeg vite at forholdene er gode. Man må ta i betraktning at om det skulle være flom og farget vann så kan man ikke drukne nederlaget i alkohol heller, når man må kjøre hjem samme dag.

Nei, det deiligste er uansett å reise på tur når man kan være borte noen dager  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

vent med å reis i ca. en mnd..... det er snø som skal smelte og elvene kommer fra fjellet...... for en ting er sikkert....stusselig å ende opp i en elv med flomvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her om dagen kjørte jeg fra oslo til glomma ved rena, konstaterte at vannstanden var for høy, sjekket så ut forholdene i rena med tanke på sesongåpning imorgen før jeg kjørte til hunnselva. Dagen etter videre til randselva og så hjem igjen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som et par andre av oss Østfoldinger,dra til Drammenselva over lakseførende,flotte plasser hvis du går litt fra de mest kjente fossene oppover ;)Drøbaktunnellen-Drammen-Hokksund,1,5 time og du står utvadet... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører gjerne fra Lillestrøm til Hemsedal på dagstur.  Opptil 3 timer hver vei.

Dessverre er kjøretida på den strekningen nå lenger enn for 20 - 30 år siden grunnet lavere fartsgrenser, tettere trafikk og generelt tregere bilister. 

Det lengste jeg har kjørt for å fiske i elv en dag er 22 timer en vei (Finnmark). Var sliten på hjemturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på Håvard Stubø, og foretrekker å bruke tiden til å gå i stedet for å kjøre.

Hvis jeg ikke skal natte over kjører jeg sånn ca en time max, og kanskje gå en par timer max,

hvis jeg har hele dagen. Å bruke 6 timer på bilkjøring i løpet av 2 dager som jeg kunne ha brukt på fisking i nabolaget

fremstår som bortkastet tid. Men så får ikke jeg så veldig mange kilosfisker i løpet av en sessong heller da.

Erlend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som et par andre av oss Østfoldinger,dra til Drammenselva over lakseførende,flotte plasser hvis du går litt fra de mest kjente fossene oppover ;)Drøbaktunnellen-Drammen-Hokksund,1,5 time og du står utvadet... :D

Skal jeg definitivt sjekke ut. Takk for tips <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke 6 timer på bilkjøring i løpet av 2 dager som jeg kunne ha brukt på fisking i nabolaget

fremstår som bortkastet tid. Men så får ikke jeg så veldig mange kilosfisker i løpet av en sessong heller da.

Det var dagens... ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å sette alle mine planlagte fisketurer opp i excel med følgende kriterier utover selve bilturen:

- Forberedelsestid: må jeg pakke bellyboat / pontong / stor sekk eller bare slenge inn stang, snelle og vest i bilen?

- Har jeg allerede fiskekort eller må jeg oppspore en obskur Texaco-stasjon i Indre Grøftdal?

- Tid ved parkeringsplassen: montere opp tidligere nevnte belly/pontong eller bare tråkke rett i vaderne og hoppe uti elva?

- Gangavstand fra parkeringsplass? Kan jeg fiske fra bilen eller må jeg labbe gjennom tett urskog i en time?

Heller enn å kun telle antall timer bak rattet teller jeg tiden fra "Hadet, kjerring!" til første kastet går.

15 minutter i bil med 30 minutter bæring/opp/nedrigging av pontong i hver ende = 1,15.

1 time i bil med 15 minutter til ferdig utvadet: 1,15

Differanse i distanse: ca 80 KM

Differanse i tid: null

Men målt fra "Hadet, kjerring!" til første kastet: totalt 2,5 timer hver vei er helt ok for en dagstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snu spørsmålet...... hvor langt er man villig til å bo fra en ørretelv?

Ikke langt. Aller helst ikke mer enn 30 minutters kjøring

Heldig for oss har vi både vann og elver i nærheten. I disse dager er vi bortskjemte da det er vanskelig å velge hvor man vil fiske. Skulle til ett vann i går, men kom aldri lenger enn til elva. Blei for mye vaking oppover strekka. ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt fra Hemsedal til Røros (ca. 6,6t hver vei) og tilbake med ei overnatting for å fiske harr, men det teller vel ikke det? Har også kjørt til både Koppang (5,5t) og Gjerfloen (5t)(Plassen/Trysil) for å fiske og reise hjem igjen samme dag. Dessverre er også dette harr. Men hvorfor i huleste skulle jeg kjøre flere timer for å fiske ørret? Nå på våren kan jeg nok kjøre 2-3 timer hver vei, men that's it.

Åja, det var sant... Har blitt et par turer til Bergen (4,5t hver vei) også med ei overnatting for å fiske ørret på tidligfiske. Men det er noen år siden nå.

6,6t hver vei for og fiske harr?  det er det bare harrkonger som gjør  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...