Gå til innhold
  • 0

Ørretfiske i to uker?


Amund

Spørsmål

Jeg og en kompis vurderer å dra til et sted og være på det området og fiske å kose oss i sommer, begynnelsen av august cirka. Stedet vi skal dra til bør ha ørret, helst bare ørret. Det bør gå ann å ta forholdsvis stor ørret der, for jeg vil ha ny pers. Det bør være villmark, men ikke altfor langt å gå. Jeg vet liksom ikke hvor jeg bør dra hen, men har lyst å bli kjent med et nytt område.

Så hvis noen her inne her har noen steder eller vann/elver med grei ørret dere mener jeg burde besøke, send gjerne pm. Jeg har tenkt på Nea, Hardangervidda og Nordmarka som et utgangspunkt. Setter stor pris på tips!

Mvh

Amund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest staffan@epost.no

August, de store klekkingene er over...... synes det høres ut som en børgefjelltur jeg, tog til Trofors, det er mye sne i fjellan nordpå i år.... det kan hende at dere treffer.... der er det nydelig natur og fin fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du kan ha veldig bra fiske i august, både på store klekkinger (av f.eks Bibio/russeflue, vårfluer), og på dager der det ikke klekker noe spesielt. Det er oftere vindstille i august enn tidligere på året, og storfisken går ofte grunt og plukker det som måtte befinne seg på overflata.

Har tatt mange voksne tørrflueørreter i august. Men det er nok en fordel å dra til fjells, ja. I lavlandet er det ofte "bortstekt" i august, ihvertfall i første halvdel.

Børgefjell er ikke dumt, men det finns jo veldig mye annet bra også.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg vil anbefale Majavatn som utgangspunt til den søndre delen. 17 km. inn til Jengelen, Orrek er jo et fint stopp og prøv vatn. Etter hva jeg har forstått er det fortsatt merket sti inn ELDORADOET. På sekstitallet tok to kamerater og jeg kneika opp til Sløkskarvatna og videre inn til Jengelen.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Storfeskarn

ok, ja, det virker som om man er avhengig av klekkinger for å oppleve ''bra'' fiske eller fiske i det hele tatt!! Skal ta en nærmere titt på Børgefjell!

Noen som har ei slukstang i backup eller ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

ok, ja, det virker som om man er avhengig av klekkinger for å oppleve ''bra'' fiske eller fiske i det hele tatt!! Skal ta en nærmere titt på Børgefjell!

Noen som har ei slukstang i backup eller ;D

Nei, men en streamer dratt rett under overflata i skumringa kan være et like godt tjuvtriks  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Streamer er jo ett must å ta med på tur. Hadde det ikke vært for streamerfiske, så hadde jeg nok lagt opp fluefiske lenge før det hadde begynt. Da har man noe å gjøre mens man venter på vak! Har reddet meg ifra mange "tomhendte" fisketurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Storfeskarn

ok, ja, det virker som om man er avhengig av klekkinger for å oppleve ''bra'' fiske eller fiske i det hele tatt!! Skal ta en nærmere titt på Børgefjell!

Noen som har ei slukstang i backup eller ;D

Nei, men en streamer dratt rett under overflata i skumringa kan være et like godt tjuvtriks  ;D

Men da kan du jo like gjerne fiske med sluk eller..?

Jeg bruker å dra fram fluestanga når det er ideelle tørrflueforhold, hvis ikke fisker jeg med jensensild eller rapala...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

På fjellet er fisk mat, alltid ha med effektiv redskap som slukstang, gjerne mark la gjerne stanga stå å fiske litt aleine mens dere stussler på campen. sats på vann i første omgang som Magne sier...... så koser man seg med fluestanga om føret er til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

På fjellet er fisk mat, alltid ha med effektiv redskap som slukstang, gjerne mark la gjerne stanga stå å fiske litt aleine mens dere stussler på campen. sats på vann i første omgang som Magne sier...... så koser man seg med fluestanga om føret er til stede.

Personlig foretrekker jeg garn! og imens jeg venter på at fisken skal svømme i garnet bruker jeg ofte oter...

Det kan være greit å kjøre firehjuling så du får med deg all fisken hjem!

Som sagt: på fjellet er fisk mat ;)

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kan det være bra her liksom?

http://kart.gulesider.no/m/9o2kN

For meg så virker det som om jeg bare må finne meg noen vann og prøve ut! Går ann å se her hvor fisker er tatt, men disse vann hvor fiskene er tatt er så himla store! For store!

http://visitborgefjell.com/index.php?side=215

Hvis jeg ikke tar helt feil så er vel "rekar-vatna" private? værtfall vestre rekaren.

men er fullt mulig å leie. vært der selv. liten hytte og båter tilgjengelig. da får du plassen for deg selv.  stor og fin fisk.  prat med Magnar Namsvatn om leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

gled deg. Det er en fin plass. Vi tok mye bra fisk. men vær obs på at det blåser fort opp ute på vannet. det fikk vi erfare! gikk fra skyfri himmel og vindstille til kraftig vind og store bølger. måtte ta tilflukt på ei øy til uværet ga seg.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

På fjellet er fisk mat, alltid ha med effektiv redskap som slukstang, gjerne mark la gjerne stanga stå å fiske litt aleine mens dere stussler på campen. sats på vann i første omgang som Magne sier...... så koser man seg med fluestanga om føret er til stede.

Personlig foretrekker jeg garn! og imens jeg venter på at fisken skal svømme i garnet bruker jeg ofte oter...

Det kan være greit å kjøre firehjuling så du får med deg all fisken hjem!

Som sagt: på fjellet er fisk mat ;)

Vebjørn!

Det er gammeldags, rotenon som er tingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...