Gå til innhold

vepertina men ingen vak!


Anbefalte innlegg

Jeg og noen kompiser fisker i ett grunt vann med dårlige gytefohold. Vannet huser en del skikkelig grov ørret. Og i år skulle vi lure dem!

Vi har gleda oss masse til å fiske på gode klekkinger. Men når endelig Vespertinaen dukker opp så er det helt dødt på vannet!!!!!

Vi har nå vært ved vannet fra få vespertinaer til store mender! Vakene uteblir uansett.

Var en tur der i dag, store mengder igjen. Målte vannet til 20 grader i dag, mulig det får ta noe av skylden i dag, men bare i dag!

Er det sånn at når det er få fisker og mye mat, at fisken har nok mat nede i vannet og ikke trenger å ta risken oppe? Mulig jeg er helt på jordet, noen som kan hjelpe til med mulige årsaker.

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke på jordet . Er alltid mest effektivt å fiske med nymfe etter Verspertina og Marginata.

Er sykt når det ikke er ett vak hele dagen og det spruter opp døgnfluer, så kommer kvelden og det klekker mygg og det kan tidvis vake som besatt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også erfart ekstremt korte vakperioder på Vespertinaduns - kanskje en halvtime, så gir det seg, selv om det fortsatt er fly på vannet. Andre ganger er det motsatt, sparsomme klekkinger, men vak i timesvis. Aldri skjønt det, og jeg vet ikke om det finnes noen veldig gode og universelle svar? Men mengden av nymfer versus klekkede er nok en svært sannsynlig variabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!  Utrolig irriterende når forhåpningene kanskje er vel høye og alt ligger til rette for kanonfiske som vi har drømt om en hel vinter, og ingenting skjer!

Får ta ruggene på vårfluer senere! I hope :-\

Hva erfarignene etter store klekkinger, pleier det å vake mye på spinnerfall av vespertina?

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også erfart ekstremt korte vakperioder på Vespertinaduns - kanskje en halvtime, så gir det seg, selv om det fortsatt er fly på vannet. Andre ganger er det motsatt, sparsomme klekkinger, men vak i timesvis. Aldri skjønt det, og jeg vet ikke om det finnes noen veldig gode og universelle svar? Men mengden av nymfer versus klekkede er nok en svært sannsynlig variabel.

I dag var det den tredje varianten, Drøy klekking fra kl 0800 og den gav seg ikke før kl 1600. Med en syk topp mellom 1300 og 1400 . Blei bare sittende og flire av mengden med insekter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva erfarignene etter store klekkinger, pleier det å vake mye på spinnerfall av vespertina?

Joachim

Min er at jeg aldri har opplevd ett skikkelig vakgivende spinnerfall på Vespertina. De kveldene det har vært spinnere så har fisken heller tatt Mygg.

Noe sier meg at spinnerfallet kommer midt på natta, og da sover jeg  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er 20 grader + i vannet ser det ut  til at ørreten går dypere og heller tar oppstigende nymfer.

Det rare er at røya jager rundt i overflata i stor hastighet og spiser nymfer ut av en annen verden. Og jeg som trodde røya ikke likte varmt vann :o

Selv Vulgata duns ble ikke rørt av ørreten i dag.

Spinnerfall på Vespertina har jeg kun opplevd noen få ganger men det har vært kortvarig og ikke mye action unnatt en gang. Har aldri funnet noen rød tråd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...