Gå til innhold

Prosjekt "Mjøsørret på flue"


T.Andersen

Anbefalte innlegg

Første forsøk nettopp avsluttet.. Et heeeeftig lugg i flua 03.30, ellers ingen ting. Prøver igjen en annen morgen. Nappet var på en 10cm hvit/lilla/blå Jiggy. Herregud så dum jeg følte meg ute på ferskvannshavet piskende med ei fluestang mellom trollingbåtene  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første forsøk nettopp avsluttet.. Et heeeeftig lugg i flua 03.30, ellers ingen ting. Prøver igjen en annen morgen. Nappet var på en 10cm hvit/lilla/blå Jiggy. Herregud så dum jeg følte meg ute på ferskvannshavet piskende med ei fluestang mellom trollingbåtene  :P

Lykke til  <<l

Jeg prøvde dette 4 netter i fjor under krøkle-gytinga  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle oppmuntringer, det trengs!  ;D

Hadde en kveldstur i går, uten resultat. Fisket fra 10.00-01.00.

Dette er noe jeg har tenkt mye på at jeg skulle få testet. Etter flere år med "dregging" har jeg plukket ut noen hotspots der jeg ofte fikk fisk. Kjører ganske enkelt ut med båt og drifter over kantene/områdene. Ror tilbake og drifter igjen. Har prøvd både synk 7, synk 5, synk 1 og intermediate. Hugget kom da jeg brukte intermediate og en Jiggy med ekstra bly i hodet. Har funnet en kant nå som jeg har skikkelig trua på  <<l  Krøkla blir presset opp og ørretten jager den opp i overflata. Jeg er heller ikke i tvil om at sjangsene for å få fisk er desidert best mellom 03.00 og 04.30 pr. akuratt nå!

Det hadde vært SÅ rått å fått en 2kg+ i Mjøsa på denne måten!  :o

Lars: Buzzerfiske på Mjøsa må vel være den ultimate challenge'n! Har mer trua på en "klekkende Helgøya-krøkle" fisket dypt i vannfilmen; orange bordtennisball med øyne bundet på en Owner Mosquito str. 1/0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe ;D Hadde sikkert vært kult det Andre, men er en vel drøy padletur over til goplassene ved Helgøya fra Kapp! Går fort en 10-12 minutter om jeg skal padle meg 1 mil over Mjøsa. Dyrebar fisketid jeg ikke vil miste..

Fikk du foresten noe fisk når du prøvde i fjor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe ;D Hadde sikkert vært kult det Andre, men er en vel drøy padletur over til goplassene ved Helgøya fra Kapp! Går fort en 10-12 minutter om jeg skal padle meg 1 mil over Mjøsa. Dyrebar fisketid jeg ikke vil miste..

Fikk du foresten noe fisk når du prøvde i fjor?

Ja, jeg fikk halvstor fisk, men ikke ørret som jeg var ute etter, så da teller det ikke  :)

Jeg har i hvert fall bestemt meg (som du også tydeligvis har gjort) at jeg SKAL ha en stor mjøsørret på flue utpå krøkle-grunnene engang. Faktisk har jeg en kjenning som har klart det engang; nemlig Per-Erik Svenskerud. Men han får til det meste også da når det gjelder fiske  <<l Han har faktisk fått til dette med flue og mjøsørret utpå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult å høre at det er mulig! :) Jeg har faktisk fått 2 flotte ørret på vulgata på Mjøsa i august, men ikke på streamer/fiskeimitasjon. Hadde nesten trodd at det ville være mer effektivt, men kanskje ikke.. Handler nok om å finne de plassene der fisken ofte er innom, samt å være der på nettopp rett tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til , har tro på att du kan lykkes, er som med dorging, gjelder og være på riktig sted til riktig tid  8)

Ja hadde ett lite håp selv og få sett stor mjøsørret ta vulgata når jeg var på stange for noen år siden...var langt mellom vulgatene , men mjøsørret og vulgata må da være en nice kombo om det blir nok av vulgataen  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vulgata`n klekker sent i Mjøsa på grunn av det kalde vannet Otta bringer med seg fra St. Hans og noen uker frem. Vanligvis svermer de rundt midten av Juli men i fjor var det veldig sent med klekkinger i begynnelsen av august. Bildet er tatt av en vulgata i hagen 6. august i fjor og da var det også bra med mindre mjøsørret (1-3 kg) som tok vulgata her nede.[attachimg=1]

post-3493-13949892561786_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen var detta att a? Grønt på høyre og rødt på venstre

Riktig! Faktisk burde det absolutt være mulig å lykkes med dette prosjektet. Tror jeg ville brukt synk, en eller annen fiskelignende (krøkle) sjøørettflue, padlet ut alt fluesnøre pluss mye backing, og så trekt inn. Evt. bare padlet med mye snøre ute. Kunne blitt vanskelig å holde 2 knop men... ;D

Det er NM i trolling 9-10.juni Tomas. Regner med du stiller med Belly! Fellesstart fra Gjøvik båthavn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal taes å på proper kasting med stang, ikke roes ut  ;) Ellers kunne jeg jo bare dregga, kjørt med oter, fiska med garn eller noe slikt ;D Jeg skulle gjerne stillt til start i NM jeg, men jeg klarer ikke å få belly'n til å gå sakte nok. Har til og med testa med sånn "dreggefallskjerm", men den bare spjærer så fort jeg vifter litt med storetåa.. Fra spøk til alvor, 9-10 juni er hellig elvefisketid for meg, så blir nok ikke noe NM. Men du får se om du klarer å ta min personbeste plassering fra 2009 eller 2010.. nr. 12 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vulgata`n klekker sent i Mjøsa på grunn av det kalde vannet Otta bringer med seg fra St. Hans og noen uker frem. Vanligvis svermer de rundt midten av Juli men i fjor var det veldig sent med klekkinger i begynnelsen av august. Bildet er tatt av en vulgata i hagen 6. august i fjor og da var det også bra med mindre mjøsørret (1-3 kg) som tok vulgata her nede.[attachimg=1]

Ja var nok rundt de tider jeg var på stange  :)

Den klekker i lågen også rundt de tider  :D

fiska du på dem da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse skal gjøre jobben i natt/morgentimene.

Supre fluer, så det skal ikke stå på dem  :)

Kan ikke skjønne at det skal være helt umulig å lykkes med dette, men en god porsjon flaks kreves vel også i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...