Gå til innhold

Sesongen 2012 Berbyelva


Atle L

Anbefalte innlegg

Har spurt i en annen tråd og spør igjen her, kjenner dere til om det er noe ørret i elva?

Skjønner, vi har hytte 4 km unna elva og jeg har vært her trutt og ofte i snart 33 år uten og ha fiska i berbyelva sjøl. :o  Snakka litt med hu som dreiv butikken på svingen camping før i tiden, hu var god venn med min mormor som bygde hytta for 35 år siden. Hu mente at det ikke var ørret i elva, men den campingen som ligger på svenskesiden reklamerer med ørretfiske i vannet ovafor så jeg får det ikke helt til å stemme at elva ikke huser ørret. :) Er godt kjent i skogene i området, men berbyelva er uoppdaget for min del. Laksefiske er ikke så spennende for meg, men jeg løser glatt inn kort hvis elva huser fin ørret. Er så kjipt å løse inn laksekort hvis laue er det eneste som tar på små tørre, og man jakter etter noe som ikke er der... u know what i mean..

Send gjerne pm om du/dere vil holde ting hemmelig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei waffer'n.

Berbyelva er nok ikke det rette stedet for målrettet fiske etter ørret.  Fisker mye der selv, men da etter laksen.  Får en og annen brun- og sjøørret som bifangst, men mye er det ikke.  Har forøvrig hytte på Signebøenfjellet selv, er det der du også har hytte?

Siden du er godt kjent i skogsområdene kjenner du kanskje til Berbyvannene som ligger mellom Berby og svenskegrensa?  Der har AJFF Halden drevet kultivering i årevis.  Vet ikke om det fortsatt blir satt ut fisk der, men tror det er greit med ørret der.  Fiskekort fås kjøpt hos Gilstedt ved parken i Halden.  For egen del er det laksefisket som går og gjelder.  Som Atle skriver har det vært en flott åpning i år, og en del fisk har også passert telleren ved Mjølnerødfossen.  Kanskje verdt et forsøk?

Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spurt i en annen tråd og spør igjen her, kjenner dere til om det er noe ørret i elva?

Skjønner, vi har hytte 4 km unna elva og jeg har vært her trutt og ofte i snart 33 år uten og ha fiska i berbyelva sjøl. :o  Snakka litt med hu som dreiv butikken på svingen camping før i tiden, hu var god venn med min mormor som bygde hytta for 35 år siden. Hu mente at det ikke var ørret i elva, men den campingen som ligger på svenskesiden reklamerer med ørretfiske i vannet ovafor så jeg får det ikke helt til å stemme at elva ikke huser ørret. :) Er godt kjent i skogene i området, men berbyelva er uoppdaget for min del. Laksefiske er ikke så spennende for meg, men jeg løser glatt inn kort hvis elva huser fin ørret. Er så kjipt å løse inn laksekort hvis laue er det eneste som tar på små tørre, og man jakter etter noe som ikke er der... u know what i mean..

Send gjerne pm om du/dere vil holde ting hemmelig. ;)

Dersom du vil fiske ørret i skogsvann så er det masse flotte vann i Berbyfjella. Bare å ringe meg på 94971466 så kan jeg forklare deg veien, eventuelt bli med deg opp en tur. Er ofte i elva fremover så bare å ringe.

Legger ved et bilde av en laks jeg tok på enhåndsflue #8 igår 7,4 kg 88cm. Kan anbefales ;)

post-4163-13949892553106_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spurt i en annen tråd og spør igjen her, kjenner dere til om det er noe ørret i elva?

Skjønner, vi har hytte 4 km unna elva og jeg har vært her trutt og ofte i snart 33 år uten og ha fiska i berbyelva sjøl. :o  Snakka litt med hu som dreiv butikken på svingen camping før i tiden, hu var god venn med min mormor som bygde hytta for 35 år siden. Hu mente at det ikke var ørret i elva, men den campingen som ligger på svenskesiden reklamerer med ørretfiske i vannet ovafor så jeg får det ikke helt til å stemme at elva ikke huser ørret. :) Er godt kjent i skogene i området, men berbyelva er uoppdaget for min del. Laksefiske er ikke så spennende for meg, men jeg løser glatt inn kort hvis elva huser fin ørret. Er så kjipt å løse inn laksekort hvis laue er det eneste som tar på små tørre, og man jakter etter noe som ikke er der... u know what i mean..

Send gjerne pm om du/dere vil holde ting hemmelig. ;)

Dersom du vil fiske ørret i skogsvann så er det masse flotte vann i Berbyfjella. Bare å ringe meg på 94971466 så kan jeg forklare deg veien, eventuelt bli med deg opp en tur. Er ofte i elva fremover så bare å ringe.

Legger ved et bilde av en laks jeg tok på enhåndsflue #8 igår 7,4 kg 88cm. Kan anbefales ;)

Godt å se at stanga kom til nytte Alte ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du vil fiske ørret i skogsvann så er det masse flotte vann i Berbyfjella. Bare å ringe meg på 94971466 så kan jeg forklare deg veien, eventuelt bli med deg opp en tur. Er ofte i elva fremover så bare å ringe.

Takker for tilbudet, Atle! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spurt i en annen tråd og spør igjen her, kjenner dere til om det er noe ørret i elva?

Skjønner, vi har hytte 4 km unna elva og jeg har vært her trutt og ofte i snart 33 år uten og ha fiska i berbyelva sjøl. :o  Snakka litt med hu som dreiv butikken på svingen camping før i tiden, hu var god venn med min mormor som bygde hytta for 35 år siden. Hu mente at det ikke var ørret i elva, men den campingen som ligger på svenskesiden reklamerer med ørretfiske i vannet ovafor så jeg får det ikke helt til å stemme at elva ikke huser ørret. :) Er godt kjent i skogene i området, men berbyelva er uoppdaget for min del. Laksefiske er ikke så spennende for meg, men jeg løser glatt inn kort hvis elva huser fin ørret. Er så kjipt å løse inn laksekort hvis laue er det eneste som tar på små tørre, og man jakter etter noe som ikke er der... u know what i mean..

Send gjerne pm om du/dere vil holde ting hemmelig. ;)

Jeg har sett vak der :) Ganske stor fisk som vaket steady på ett eller annet (var en del døgnfluer da). Men jeg vet ikke hva det var :P

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir gjerne ørretyngel fortrengt av laksens yngel (Laks er litt mer territiorielle.) Det er ofte fin ørret i laksevassdragene våre og særlig brukbart ovenfor lakseførende strekning, men reglene gjør gjerne at ørretfiske i Berby ikke blir så greit likevel. Nedstrøms bevegelig fiske, 0.35mm er misnste fortomstykkelse. Døgnkort over 300,- og fiskefredning etter 15.august. (Kanskje andre regler for vassdraget ovenfor utløpet i Kirkevannet.)

Fikk faktisk også min aller første laks der nå den 30.mai (89cm, 8,6kg, 9'6" LPXe #7)

index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=11771

Takk til ukjent dansk fluefisker for landingshjelp, og takk til Laxus for flotte bilder!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk Smiley og Laxus! Du får e-post/telefonnr når vi sees (om du ikke fant det her et sted da.). Kommer nok ned igjen imorgen formiddag (tirsdag) og blir noen dager... Håper det har regnet like bra inni Østfoldmarkene til å mette all vekstkåt skau, våtmark og innsjøer. Mer påfyll i elva takk!

Vi juges  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kontakt med fisk idag, håper det kommer noe nedbør snart slik at ny fisker kommer opp ;) Det sagt så var det fisk oppe på to steder idag etter at jeg hadde fisket over plassene. Ser ut som at dette er en vanlig gest fra fisken. Kaster på den etter dette også men den vil ikke ta.

Skitt fiske Ken-Guru <<l Glemte å takke deg for gratulasjonen Laxus så takk for det 8) Smiley du tar den snart skal du se, bare å stå på så sittern ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar oppover i natt å fisker inn i lysninga, mine kveldsturer har ikke gitt meg flere laks. Så tester ut dette en gang. Skal fiske på svingen strekket så dersom noen er i området eller vil sitte på oppover så kjører jeg ca 0100 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Tregt svar Atle, men ja jeg bruker den nieren i flyt på 20g/(9.0m?), åtteren kappet til 10,5m/18g på min LPXe 9'6" #7. Passer bra i små trange elver, og fortommene som hører til er på 5 fot bare også slenger jeg på 4-8fot spiss

avhengig av synkegraden/fluevalget. De slår litt hardt/fort over på lange kast om man ikke bruker fortommene som hører til og bare kjører mono. De er dessuten langt billigere enn Power Taper, og har smekre små løkker. (selv om coatingen på løkka røk etter en sesong med mono-skyteline.) I grenseskauen foretrekker jeg vel uansett vanlig coated runningline pga mindre knot, korte kast og at de fllyter... Egentlig er kanskje WF liner like greit på denslags enhåndsfiske og korte distanser, men blir dyrt og mye styr om man skal bytte ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ja man får bruke det man har og liker. Selv blir det vel mest GL switch multitip.

Jeg er vel bare ikke så glad i de Coastal jeg har prövd generelt. FI i klasse syv er ok, men jeg får ut såååå mye mer og såååå mye enklere med 40+ uansett teknikk. 35m går fint. Med lite vind og litt höyde over vannet så står man der med backing i neven selv om man har digre dobörster eller tunge clousere i tuppen. Lille coastal på 27m har jeg til gjengjeld å få hele utafor stangtuppen. Ikke at jeg har brukt det särlig mye så kanskje bare en vanesak. Synes forresten SI coastal synker litt vel tregt. Nesten som low float/hover. Kan hende det bör vaskes först? 40+ SI synker litt mer i mine öyne.

Sees om ti lange dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...