Gå til innhold

SA VPT


Olav Haug

Anbefalte innlegg

Jeg syns coatinga på "Versatile Presentation Taper" blir fort trå. Er det litt pollen og rusk på vannet, som i disse dager, så krever denna lina mye pleie. Iallfall den jeg har. Enkelte ganger virker det nesten som den suger til seg alt som ligger rundt den i overflatefilmen, og jeg merka det kanskje ekstra mye når luft-temperaturen var opp i mot tredve grader, som selvfølgelig også gjorde overflatetempen ganske høy. Rundt tjue-parogtjue grader kanskje. Men det er isåfall ikke bare derfor, for den blei fort treg i kjøligere vann også.

Jeg er ikke av typen som liker å vaske, smøre og pusse opp lina mi før hvert eneste lille kast jeg skal ta. Det blir for mye..

Egenskapene til snora liker jeg veldig godt, men det hjelper ikke en dritt hvis jeg må smøre og gnukke på det hele tia.

Noen med lignende erfaringer, eller er det bare jeg som opplever det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd VPT snøret under rådende omstendigheter, men syntes snører generelt blir fort trå når det ligger mye pollen og dritt på vannet.

Man kan nesten høre det skurre når lina løper gjennom ringene . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd VPT snøret under rådende omstendigheter, men syntes snører generelt blir fort trå når det ligger mye pollen og dritt på vannet.

Man kan nesten høre det skurre når lina løper gjennom ringene . . .

Ja, det gjør dem jo. Men den her krever enda litt mer omsorg og pleie enn noen andre liner jeg har hatt trur jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt samme erfaring som deg, men har kanskje vært mer heldig med forholdene. At du skal måtte vaske og smøre opp for hver eneste tur høres ikke bra ut, så får ikke håpe at det blir tilfelle etter hvert med mitt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ikke ødelegg et nøye utviklet snøre med kokkekunster.

Ta heller å vask stanga grundig med såpevann og microfiber.

Sørg for å rengjøre godt i ringene.

Rengjør og fett inn snøret og du er klar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hvis stanga og ringene er tilsmusset hjelper det ikke med all slags smøring. Stanga må vaskes !

At det er noe feil med snøret anser jeg som mindre sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke smøremiddel bruker du?

Et alternativ er å gi lina et oppkok med litt farge i <<l

Både TMC til feltrens og SA sin for rein gli, men sjelden begge to samtidig da seff :) "koke" den tør jeg ikke, for akkurat detta snøret vil jeg IKKE ha mykere overflate på enn det det allerede er. Har du prøvd kok/farg med nevnte line?

Rensa stangemne, snakes, toppring og guide har jeg også gjort, så det er ikke der problemet ligger heller.

Lina minner meg nesten litt om et godt brukt Sixth Sense, altså ei skikkelig tørr, smørekåt snor. Eller i hvert fall mer glad i smøring enn det jeg liker at ei flueline skal være.

Uansett, jeg skal bruke snøret denna sesongen(hvis det ikke blir for gæli da seff), så får jeg heller ha pussefilla med glider liggende klart i framlomma på chestpacken. Taperinga og egenskapene er jo veldig digg, men jeg savner som sagt en litt hardere overflate :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pollen-svineriet klistrer seg til lina igjen etter kort tid uansett, så all den tid denne gørra ligger på vannet så må man leve med dette.

Da vi var på kola i fjor lå det også et eller annet dritt på overflata som gjorde at det knapt var mulig å få ut snøret . . . Vi smurte snøret omtrent en gang i timen for å i det hele tatt få flua ut i elva  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg syns coatinga på "Versatile Presentation Taper" blir fort trå. Er det litt pollen og rusk på vannet, som i disse dager, så krever denna lina mye pleie. Iallfall den jeg har. Enkelte ganger virker det nesten som den suger til seg alt som ligger rundt den i overflatefilmen, og jeg merka det kanskje ekstra mye når luft-temperaturen var opp i mot tredve grader, som selvfølgelig også gjorde overflatetempen ganske høy. Rundt tjue-parogtjue grader kanskje. Men det er isåfall ikke bare derfor, for den blei fort treg i kjøligere vann også.

Jeg er ikke av typen som liker å vaske, smøre og pusse opp lina mi før hvert eneste lille kast jeg skal ta. Det blir for mye..

Egenskapene til snora liker jeg veldig godt, men det hjelper ikke en dritt hvis jeg må smøre og gnukke på det hele tia.

Noen med lignende erfaringer, eller er det bare jeg som opplever det slik?

Jeg har hatt denne lina i over et år nå og har pr i dag ikke hatt noe problem med at den blir fort trå. Tvert i mot så glir den godt og lenge :D

Meget godt fornøyd med både gli og linas egenskaper forøvrig. Rett og slett et knakende god line :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Hvilke smøremiddel bruker du?

Et alternativ er å gi lina et oppkok med litt farge i <<l

Både TMC til feltrens og SA sin for rein gli, men sjelden begge to samtidig da seff :) "koke" den tør jeg ikke, for akkurat detta snøret vil jeg IKKE ha mykere overflate på enn det det allerede er. Har du prøvd kok/farg med nevnte line?

Rensa stangemne, snakes, toppring og guide har jeg også gjort, så det er ikke der problemet ligger heller.

Lina minner meg nesten litt om et godt brukt Sixth Sense, altså ei skikkelig tørr, smørekåt snor. Eller i hvert fall mer glad i smøring enn det jeg liker at ei flueline skal være.

Uansett, jeg skal bruke snøret denna sesongen(hvis det ikke blir for gæli da seff), så får jeg heller ha pussefilla med glider liggende klart i framlomma på chestpacken. Taperinga og egenskapene er jo veldig digg, men jeg savner som sagt en litt hardere overflate :)

Høres merkelig ut at du skal slite så mye, for coatingen til SA bruker å være knall..

Vask lina med en grov klut og varmt vann, så legg på tykt med SA sin dressing og la det ligge og gjære i en dag eller to. Repeter dette noen ganger, så får vi ta en ny diskusjon om lina skal kokes eller ikke ;);D

Har ikke prøvd å farget lina nei, men jeg har lyst. Må kjøpe en først ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pollen-svineriet klistrer seg til lina igjen etter kort tid uansett, så all den tid denne gørra ligger på vannet så må man leve med dette.

Da vi var på kola i fjor lå det også et eller annet dritt på overflata som gjorde at det knapt var mulig å få ut snøret . . . Vi smurte snøret omtrent en gang i timen for å i det hele tatt få flua ut i elva  :-\

Det der kan være hinsides strevsomt. Det er lurt å pusse ned glideren etter påføring så den blir glatt, hvis ikke så er det iallfall kjørt med tanke på lugging. Ei nysmørt og innklint line som kommer i kontakt med "pollenvann" blir fort slitsomt.

Jeg syns coatinga på "Versatile Presentation Taper" blir fort trå. Er det litt pollen og rusk på vannet, som i disse dager, så krever denna lina mye pleie. Iallfall den jeg har. Enkelte ganger virker det nesten som den suger til seg alt som ligger rundt den i overflatefilmen, og jeg merka det kanskje ekstra mye når luft-temperaturen var opp i mot tredve grader, som selvfølgelig også gjorde overflatetempen ganske høy. Rundt tjue-parogtjue grader kanskje. Men det er isåfall ikke bare derfor, for den blei fort treg i kjøligere vann også.

Jeg er ikke av typen som liker å vaske, smøre og pusse opp lina mi før hvert eneste lille kast jeg skal ta. Det blir for mye..

Egenskapene til snora liker jeg veldig godt, men det hjelper ikke en dritt hvis jeg må smøre og gnukke på det hele tia.

Noen med lignende erfaringer, eller er det bare jeg som opplever det slik?

Jeg har hatt denne lina i over et år nå og har pr i dag ikke hatt noe problem med at den blir fort trå. Tvert i mot så glir den godt og lenge :D

Meget godt fornøyd med både gli og linas egenskaper forøvrig. Rett og slett et knakende god line :D

Terje

Hvis du mener det, så høres det nesten ut som jeg har fått et mandagsprodukt - eller et som er laga seint på en lørdagskveld, under personalfesten ;) At lina er god å kaste med er jeg helt enig i, men at den glir lenge, der er jeg uenig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Pollen-svineriet klistrer seg til lina igjen etter kort tid uansett, så all den tid denne gørra ligger på vannet så må man leve med dette.

Da vi var på kola i fjor lå det også et eller annet dritt på overflata som gjorde at det knapt var mulig å få ut snøret . . . Vi smurte snøret omtrent en gang i timen for å i det hele tatt få flua ut i elva  :-\

Det der kan være hinsides strevsomt. Det er lurt å pusse ned glideren etter påføring så den blir glatt, hvis ikke så er det iallfall kjørt med tanke på lugging. Ei nysmørt og innklint line som kommer i kontakt med "pollenvann" blir fort slitsomt.

Jeg syns coatinga på "Versatile Presentation Taper" blir fort trå. Er det litt pollen og rusk på vannet, som i disse dager, så krever denna lina mye pleie. Iallfall den jeg har. Enkelte ganger virker det nesten som den suger til seg alt som ligger rundt den i overflatefilmen, og jeg merka det kanskje ekstra mye når luft-temperaturen var opp i mot tredve grader, som selvfølgelig også gjorde overflatetempen ganske høy. Rundt tjue-parogtjue grader kanskje. Men det er isåfall ikke bare derfor, for den blei fort treg i kjøligere vann også.

Jeg er ikke av typen som liker å vaske, smøre og pusse opp lina mi før hvert eneste lille kast jeg skal ta. Det blir for mye..

Egenskapene til snora liker jeg veldig godt, men det hjelper ikke en dritt hvis jeg må smøre og gnukke på det hele tia.

Noen med lignende erfaringer, eller er det bare jeg som opplever det slik?

Jeg har hatt denne lina i over et år nå og har pr i dag ikke hatt noe problem med at den blir fort trå. Tvert i mot så glir den godt og lenge :D

Meget godt fornøyd med både gli og linas egenskaper forøvrig. Rett og slett et knakende god line :D

Terje

Hvis du mener det, så høres det nesten ut som jeg har fått et mandagsprodukt - eller et som er laga seint på en lørdagskveld, under personalfesten ;) At lina er god å kaste med er jeg helt enig i, men at den glir lenge, der er jeg uenig

Det kan jo være en produksjonsfeil, det kan skje fra tid til annen med det fleste produkter.

Som sagt så har jeg ikke hatt de problemene du beskriver så jeg mistenker at det er lina di som ikke funker optimalt.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Sitter også med samme erfaringen  :-\

Har vært fornøyd med SA snører jeg har hatt tidligere. Derfor er jeg litt forundret. Må smøres ofte for at det skal funke godt. Taperingen på snøret virker bra og passer min kastestil, men kjedelig å kaste når snøret er trått. Får prøve med rens og innsausing med smøremiddel, og ta med noen reservesnører til Rena neste helg  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel ikke drøyd særlig lenge før jeg hadde klaget.... hvis vpt er så trått som dere sier så er det noe feil. SA sine snører er ikke slik og særlig ikke et som er så hypet som dette. Så slutt og syt og løp til sjappa isteden. Du får enten et nytt eller penga igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig kommet hjem fra en tredagers tur i Femundstraktene, og har der kun brukt et VPT snøre. Dette snøret har også vært brukt til flere timers treningsøkter og vært med på 3-4 kveldsturer tidligere. Dette snøret har ennå ikke vært vasket eller smørt inn, og det funker helt upåklagelig på både korte og lange kast.

Er det noe som "går trått" her er det kun stangsvingern som trenger smøring. Med et par blindkast og et dobbelttrekk farer snøret ut av ringene og inn i evigheten så fort at det lukter "svidd coating" i hele dalføret ;D

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke det nevnte problem med min line i #5. Nå behandler jeg oftest linene mine flittig, men har akkurat kommet fra fjellet der det kun ble behandlet før, og ikke underveis, og jeg har i hvert fall ikke så langt sett spesiell antydning til det dere nevner. Imidlertid er det jo deres opplevelse av dette som betyr noe, så jeg ville kanskje tatt en dialog med produsenten/distributøren for å høre om de selv og/eller andre rundt omkring i verden har erfart at problemet kan gjøre seg gjeldende under et spesielt scenario.

Jeg synes absolutt dette er ei line som fortjener å være på vannet, og ikke i hylla. Rent kasteteknisk; la denne lina få rikelig med tid på seg i utrullingen.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...