Gå til innhold

Indre Troms


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

Gjest Storfeskarn

senorge.no er genialt ja!

Likevel er det jo ingen vits i å tipse tusenvis av søringer (eller urutinerte nordlendinger) om akkurat presis når de burde fly nordover på tur. Da skyter du jo bare deg selv i foten hvis det fører til at du må fiske i kø på din goplass... Nei det er bra at fisketuristene kommer litt spredt utover sommeren.

Litt uvisshet er en del av sjarmen med å dra på fisketur. Er man heldig treffer manfisken i godlune, men heldigvis treffer ikke alle drømmebettet. Hadde alle gjort det så hadde spenningen forsvunnet og vatna blitt tømt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du hvert år i februar ble nødt til å avsette én budsjettert uke til fiskeferie, og hadde hatt lyst å prøve ut indre Troms, hva hadde du gjort da? Og husk at gammeltante Kjolveigs 90-årsdag er 25. juli, samtidig som ungene må kjøres til friluftslivcampen på Dalebygd uka etter. Eller var det uka før? Den som tilsynelatende klaffer dårligst med godt fiske i alle fall.

Dette er vel realiteten for ganske mange. Selve fisket er heller ikke alt, godt kameratskap og en fin friluftstur vekk fra maset i byen er kanskje vel så viktig, men det er en annen sak. Er man innstilt på å få en bra tur, så får man ofte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storfeskarn

Men hvis du hvert år i februar ble nødt til å avsette én budsjettert uke til fiskeferie, og hadde hatt lyst å prøve ut indre Troms, hva hadde du gjort da? Og husk at gammeltante Kjolveigs 90-årsdag er 25. juli, samtidig som ungene må kjøres til friluftslivcampen på Dalebygd uka etter. Eller var det uka før? Den som tilsynelatende klaffer dårligst med godt fiske i alle fall.

Nå ble jeg virkelig skeptisk til å gifte meg her :o haha ccconfused Det eneste problemet er at man MÅ ha ferskt haill før man drar på tur hvis man i det hele tatt skal ha håp om å berge storingen...

Dette er vel realiteten for ganske mange. Selve fisket er heller ikke alt, godt kameratskap og en fin friluftstur vekk fra maset i byen er kanskje vel så viktig, men det er en annen sak. Er man innstilt på å få en bra tur, så får man ofte det.

Godt poeng <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Mengden fiskere i Indre Troms er formidabel, man må fiske i kø på mange vann, søppel flyter rundt og det ser ut som en svinesti.

Hvor er dette ?

Som Bardugutt var dette nyheter for meg.

Men jeg har jo ikke sett alt da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Mengden fiskere i Indre Troms er formidabel, man må fiske i kø på mange vann, søppel flyter rundt og det ser ut som en svinesti.

Hvor er dette ?

Som Bardugutt var dette nyheter for meg.

Men jeg har jo ikke sett alt da....

Her feks

http://www.nordlys.no/nyheter/article5996108.ece

Fullstendig  uholdbart dette, burde blitt nektet adgang til naturen.

Men hvor er køfiskingen ?  At noen står på din vante plass fra tid til annen er det det du tenker på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storfeskarn

Ja, fiskepresset på de mest forsøplede områdene er meget hardt. Det er stort sett fiskere der hele tiden... Man er sjelden alene i de mest forsøplede områdene. Nå har jeg heldigivis fått snusen i flere andre plasser med bedre fiske, mye mindre folk og mindre forsøpling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storfeskarn

Men, Staffan, den sene våren i år er da ikke så gal at den ikke er god for noe! Du kan jo møte meg på et storrøyevann, med sen isløsning, St. Hans helga! Da blir det fiske på den aller siste vårisen, evt stangfiske i råka. Isløsningsbettet skal man ikke kjimse av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Den  sene våren er fin..... det er bare et problem at man tenker som det har vært i mange år. Fjellområdet mot Stor Rosta har vært greit fra 20 juli..... noen år fra 10 juli...... men har aldri vært der før foruten på ski og isfiske i mai.

Det er dog lovet noen varme dager nu...... får håpe at dankerne får fin tid dersom de vil innover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det er for mange som lar seg drive av billettpriser, ferietid og latskap..... skal man fiske i nord, ha 4 uker ferie, kjøre bil eller ha råd til eibil i hele perioden..... jeg synes at det legges for få parametere inn i sin vurderig. Nå si at grunnutdannelsen er elendig her i norge.

Eller så kan man si at mange må la seg drive av familielivet og da må ta det derifra ;)....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storfeskarn

Problemet er at det er for mange som lar seg drive av billettpriser, ferietid og latskap..... skal man fiske i nord, ha 4 uker ferie, kjøre bil eller ha råd til eibil i hele perioden..... jeg synes at det legges for få parametere inn i sin vurderig. Nå si at grunnutdannelsen er elendig her i norge.

Eller så kan man si at mange må la seg drive av familielivet og da må ta det derifra ;)....

Dette er riktignok ikke noe problem. Det blir bare mer fisk på oss som konsekvent drar til fjells i de mest gunstige periodene! :D

Snøkartet melder forøvrig under 25 cm snø inn til Stor-Rosta nå. Helt bart mesteparten av veien. Det er mao ingen problem å gå inn dit uten ski nå for å fiske på vårisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du hvert år i februar ble nødt til å avsette én budsjettert uke til fiskeferie, og hadde hatt lyst å prøve ut indre Troms, hva hadde du gjort da? Og husk at gammeltante Kjolveigs 90-årsdag er 25. juli, samtidig som ungene må kjøres til friluftslivcampen på Dalebygd uka etter. Eller var det uka før? Den som tilsynelatende klaffer dårligst med godt fiske i alle fall.

Dette er vel realiteten for ganske mange. Selve fisket er heller ikke alt, godt kameratskap og en fin friluftstur vekk fra maset i byen er kanskje vel så viktig, men det er en annen sak. Er man innstilt på å få en bra tur, så får man ofte det.

Dette har du så inderlig rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storfeskarn

Noen som har link til scooterløyper for området rundt Dividalen? Ser jo ut som om man bør unngå vannene hvor idioter kan kjøre scootern sin helt fram!

Nå vil jeg ikke kalle de som kjører scooter for idioter. Selv benytter jeg meg, fullt ut lovlig, av scooter innimellom. Det er mange som kjører hele eller deler av veien på scooter (lovlig) som er meget oppegående friluftsfolk, med gode holdninger til naturen. Men så har du selvfølgelig natursvin som ikke gidder å dra med seg søpla si hjem... Disse har en tendens til å komme seg opp i fjellheimen ved hjelp av scooter, de gidder sjelden eller aldri å gå hele veien inn på ski... Du har også de som kjører ulovlig helt fram om natta, enda lengre enn scooterløypa går, lemper av baggasjen og så kjører tilbake til scooterparkeringa og går på ski uten sekk fram til destinasjonen.

I Målselv går det ei scooterløype opp Høgskardet til Høgskardvatnet. Og ei opp forbi Devdis inn til Moskan.

Løypa opp Høgskardet burde, etter min mening, vært stengt for lenge siden. Den gir skammelig lett tilgang til mange vatn. For lett tilgang. Dette har jeg sendt brev om til Fylkesmannen i Troms i vinter, men de ville ikke stenge den. http://www.nordlys.no/nyheter/article5996108.ece Kanskje det hjelper hvis flere går sammen og går inn for å få den stengt. Denne løypa fører til alt for høyt fiskepress på vatna i området i tillegg til den grusomme forsøplingen.

http://www.fylkesmannen.no/Sn%C3%B8scooterl%C3%B8ypeM%C3%A5lselv_ABUVet85758lv.pdf.file

I Bardu går det løype langs hele Altevatnet. Denne løypa er nødvendig og vil aldri bli stengt. Alle som har vært i området vet at det her er snakk om hinsides lange avstander. Å komme seg inn til innerenden her uten scooter tar vanvittig lang tid.

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/21829011.PDF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsetter hele turen til August siden min kamerat ikke fikk anledning til å dra i slutten av juni.

Takket være en snill kone så drar jeg alene på tur i slutten av Juni også.

Pakker bilen full av fiskeutstyr og kart og kjører nordover.

Stopper og fisker der det er forhold.

En tur uten mål men med mening...

God sommer <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hvordan pleier isgangen på andre vann innpå fjellet være i forhold til når isen går på Altevann?

Er Altevannet isfritt er “som regel” vann på samme høyde isfrie, men hvor store inn og utløpselver det aktuelle vannet har, samt terrenget rundt har selvsagt betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest staffan@epost.no

Altevann ligger i et mere nedbørsfattig område enn lengre nord....... her er det innslag fra det nordsvenske tørre klima

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...