Gå til innhold

Kompisfisk


Beate P.

Anbefalte innlegg

Ja, kompisfisk og ikke kompisfiske.

Vi har mange ganger hørt om fisker som har fått navn og som er blitt tilnærmet kjendiser i enkelte elver. Selv føler jeg at jeg kjenner en fisk i elva mi spesielt godt. Jeg har fått den samme fisken på samme standplass i elva tre år på rad. Jeg kjenner den igjen på utseende og måten den vaker på. Jeg har målt den til 54-55 cm hvert år, noe som betyr at det sannsynligvis er en gammel fisk som ikke vokser mer. Jeg har alltid tenkt at denne pensjonisten stod der om vinteren også, men det kan altså være at den vandrer langt avgårde og vender tilbake. Det blir spennende å se om den er der i år også.

Er det andre som har en kompis de skal ha stevnemøte med i sommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O ja.

Vi hadde Helmer. Som terroriserte fluedengerne i elva.

Den var et olmt beist som klinte til på fluene innimellom.

Det var bare å glemme å få ham opp.

Han drev visstnok på land til slutt. Mener jeg husker at det ble nevnt 5kg.

Så hadde vi Arafat. Og Saddam.

En av de sistnevnte ble funnet i favnen på en død mann.

Han hadde fisket i elva i alle år, var såpass dårlig at han fikk lov til å parkere bilen inntil elva.

Det sies at han hadde et smil om munnen da de fant ham.

Med Drømmefisken i hendene...

Jeg har sett min.

Kallern Goggen. Etter Bush.

Den er kanskje over tre.

Jeg veit hvor den står.

-Kompis? Nei, vi driver ikke og plager kompiser med skarpe kroker, gjør vi?

Om en fisk blir "kompis", så foreslår jeg akvarium og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle kjente eller kompisfisk er noe av det som er litt ekstra moro. Jeg synes det er artig å fange noen av de samme fiskene år etter år. Det gir en god følelse på at det jeg holder på med ikke plager dem så mye som det innimellom blir hevdet.

I de fleste vann hvor jeg fisker har jeg flere slike fisker som jeg kjenner igjen hvis jeg får dem. Og det har blitt en liten besettelse for meg å fange noen av disse hvert år for å se hvordan de går med dem. Sålangt i år har jeg kjent på 3 av dem hvor kun den ene (dronninga) kom i håven. Jeg var litt bekymret for henne, trodde at hun skulle gå tilbake allerede før hun bikket 1,5. Fanget henne to ganger i fjor og siste gangen var hun bare 1,3 og slunken. Men den 13de mai i år, en uke før ettårsdagen for forrige fanging så kunne jeg til min store glede se at hun hadde lagt på seg 300gram og var i toppform. Kanskje hun kommer til å bli like stor som Pamela som jeg forresten mistet i en rot på vespertina for et par uker siden. Det hadde vært noe, for pamela er en respektabel dame som har hatt langt over snittet næringsvett. Første gang jeg fanget pamela og begynte å registrere henne var i 2009 da veide hun 1,1, i 2010 ble hun av meg fanget 2 ganger og 1 gang en kompis. Vekta: 1,5 i april - 1,6 i slutten av mai og 1,9 i tidlig sept. I fjor ramlet hun av ved håven og veide garantert mye over 2 og i år ja, fy fffffff så var hun ikke mindre.. rakk å se den store blå flekken på ene gjellelokket før hun sa "FU" og dro inn i granskauen... At gode gamle Bolivar ramet av når han ble litt for kåt på minizonkern min for 4 uker siden er ikke så nøye, hadde vært moro å få veid'n men jeg så at han var i godt hold når han spyttet ut flua mi etter et par minutter med krangling i sivet. At vi ikke klarer å lure "Kursk" på tørt derimot gnager oss skikkelig!! Nei, nå må jeg runde av før jeg blir låst inn igjen  ;) Jeg skal tross alt snart ut for å prøve å lure "Stokken" og "Bamse" på "gata".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte en ny kompis sist helg. Håper vi skal bli godt kjent :)

nymfekompis også kjent som rompis  ;D

Nå har vel du hatt mer nymfer i boksen din enn jeg i min og om jeg husker det riktig så fanget du 2 nymfefisker i fjor. Det var 2 mer enn meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...