Gå til innhold

Et illsint innlegg om fang og slipp


.JB

Anbefalte innlegg

Jeg orker ikke mer av fang- og slippdebatten, og jeg blir helt i harnisk av å surfe rundt på mange nordmenns fiskeblogger og jeg blir syk av å lese vås fra byråkrater.

En ting er alle blogginnleggene til folk som endelig har fått en fisk på over kiloen i Rundetjern. Så der står de med bredt smil og holder liket av en fisk etter vekta. Om vekta viser en kilo er jammen ikke godt å se, men i bakgrunnen ser vi det lille vannet som antageligvis har mistet en av sine få kilosfisk, ja kanskje til og med den eneste.  

Enda større prøvelser blir det å svelge unna ordene fra Mattilsynet, byråkrater og andre forståsegpåere som knapt har satt sin fot i en elv, og som er totalt ukjent med livet som eksisterer der og hvor skjørt dette livet er. Dessuten bryr de seg ikke noe om det, for det er i hvert fall ikke den gjengen som driver kultivering, settefiskanlegg, steinsetter elvestubber, strør gytegrus, rydder elvelangs, setter opp og vedlikeholder laksetrapper, og som tilbringer dager, måneder og år langs et stykke vakker norsk natur som de er oppriktig glad i, og som de ønsker å videreføre til neste generasjoner. Dette er folk som er dritt lei av å høre at alt var bedre før, men som jobber for at fisket skal bli bedre i morgen.

 

Nei, byråkratgjengen bryr seg heller ikke om at elvas vannføring jages opp og ned i jakten på nye gigawatt til plage for alt liv der. De gir faen, for hvem bryr seg vel om noe de ikke har noe forhold til, eller noen nærhet til. Nei, da er det mer bekvemt å innta et moralsk og teoretisk akseptert syn på tingenes tilstand, godt gjemt bak en papirbunke på et helvetes kontor langt nede i sentrum. Når jeg leser at Mattilsynet er godt fornøyd med en forvaltning som er basert på dyrevernlovens formålsparagraf §2, og mener at fang og slipp medfører unødig  lidelse på fisken, ja da er jeg nær ved å sprekke. Loven sier følgende: ”Det skal farast vel med dyr og takast omsyn til instinkt og naturleg trong hjå dyret så det ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål.”

Ja, da har jeg bare en ting å si: Kutt ut hele sportsfiske! Legg elvene i rør og lag miljøvennlig energi av hele greia. Det er ren energi verden har behov, ikke mat, og i hvert fall ikke i Norge. Det har vi nok av. Finnes ikke en bensinstasjon i dette landet som ikke kan mette en busslast med bleikfeite byråkrater fra et udugelig og inkompetent tilsyn. Og får vi lyst på fisk, så får vi både laks og ørret i bøttevis via oppdrettsanleggene. Der er det nemlig skånsom behandling av fisken. Riktignok står den trangt, men med så mye antibiotika i kroppen er det likevel ingen lidelse. Dessuten lider den ikke i utrengsmål, for matproduksjon gir klingende mynt i kassa. I elv hender det derimot at fisken lider. Enkelte bruker uforsvarlig mye energi på å flytte seg opp og ned i regulerte elver, den blir tynnfallen og attpåtil tørker næringsgrunnlaget i form av innsekter ut på grunn av alt for lav minstevannføring.

 

Fisken lider, ok, men det er ikke i utrengsmål, det er igjen klingende mynt vi snakker om. Mega- og gigawattkroner.  Og da er alt lov, i hvert fall i et land der penger er den viktigste verdien vi har. For har nordmenn først begynt å høste av noe, så klarer vi bare ikke stoppe. Derfor er det snart ikke ryper på fjellet, og altfor mange ødelagte ørretelever i dette landet. Jeg anbefaler at Mattilsynet legger årsfesten til Vasetdansen Camping på Golsfjellet. Da kan de se på vakre Tisleia, og se hvordan både natur og fiskebestand er fullstendig ramponert av pengeinteresser. Men det er klart, det er olje- og kraftkroner som gjør at hovedstadens byråkratkontorer eser ut, og at livet bak adgangskontrollen blir fjernere og fjernere fra folks liv og det livet som er verdt å leve. Men kos dere bak skrivebordet dere, jeg har tenkt å fortsette å slippe ut fisk, betale fiskekort til lokale foreninger som har skjønt poenget. Og nekter dere oss det, så er det bare å møte med opp ved elvebredden med forbudsskilt. Velkommen!

PS! Dette blir min siste refleksjon rundt temaet, jeg orker ikke argumentere mer. Men kommer det så langt at det blir snakk om sivil ulydighet og kraftfulle demonstrasjoner mot imbesile byråkrater som forsøker styre landet fra møterom, så send meg en PM. Jeg er med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt skrevet Jørn  <<l

må nesten bare legge ved ett sitat fra vgnett debatt:

Det virker som de som forvalter ørrett fiske i våre elver,bekker og vann ikke helt har forståelsen for hvorfor det blir så lite ørrett i vann og vassdrag.

Ser man hvor mye rogn det er i en ørrett så dreier det seg om over tusen rogn pr. fisk.

Hvor mange av disse rognene som faktiskt blir yngel og  voksen fisk avhenger av mange ting.Jeg vil nevne noen faktorer her:

Næringstilgang, har yngelen tilgang på føde tilpasset dem, slik som dafnier og andre små kryp ?Hvis ikke så må en sørge for at de har det, det er ikke vanskelig å øke mengden av dafnier i en bekk elller vann.

Fiender, hvis det er mye ørekyte eller annen fisk , så må disse desimeres, men ikke utryddes da slik fisk også er føde for stor ørrett. Det bør være en jevn fangst av feks. ørekyte, en løsning kan være at fiskekort utsteder låner ut ruse beregnet for ørekyte.

En kan også innføre en regel at feks. 100gram ørekyte levert til fiskekort utsteder gir rett til å fiske en ørrett. Da vil en være sikret en jevn beskattning av ørekyte og ikke slik som nå at det foregår en storstilt kampanje mot ørekye i perioder eller en total utryddelse av all fisk med rotenon.

Det å slippe fisk ut igjen er ikke bra, fordi fisken da blir så lett utsatt for soppsykdommer, spesielt hvis de blir fanget flere ganger. Og det å putte inn radiosendere i fisk er enda verre.

Jeg husker at i Drammens elva på 70 tallet ble det fanget store mengder med brasme, og disse ble som regel sluppet ut igjen.

Følgen av det ble store mengder brasme som svømte helt oppe ved overflaten helt hvite av sopp , og denne fisken var også blitt blind.

Jeg synes at folk som skal kjøpe fiskekort må bevise at de virkelig spiser fisk, for å få lov til å fiske. De må også vise fram kunnskapen om hvordan fisk som er fanget skal oppbevares.

hæhæhhæ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente at jeg begynnte å krølle meg innvendig av sinne, når jeg leste det VGnett sitatet du la ut der.

Har lest en del ulike meninger om dette emne på diverse facebook grupper i det siste. Det er skremmende å se hvilke holdninger de fleste nordmenn har til kakking av fisk. Det virker som det er inngrodd i Nordmenn flest å kverke all ørret som kommer innenfor håvnettet.  oi oi, en kilosørret! Den er levende!!!! DREP DEN!!!!

Jeg sliter med å se lyset i tunellen for det fremtidige innlandsfisket her i Norge, når man må tillhøre et dedikert fluefiskemiljø for å forstå hvordan ting skal være. Det vil si at en gjennomsnittlig turman som liker å fiske ørret sannsynligvis aldri kommer til å forstå begrepet av kultivering, fordi ingen forteller ham det. Hadde Villmarksliv og Alt om fiske sluttet å vise bilder av døde 2 kiloser på annenhver side, så hadde det muligens vært et håp i framtiden.

I en bedre Lakse elv i Sogn og Fjordane, som i flere år har stått øverst på den positive statistikken over elver som praktiserer fang å slipp, ble det i år innført forbud mot dette. Fordi 1 eneste motstander av dette uttrykte sin frustrasjon på et innlevert fangstrapport kort forrige sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Dette blir min siste refleksjon rundt temaet, jeg orker ikke argumentere mer. Men kommer det så langt at det blir snakk om sivil ulydighet og kraftfulle demonstrasjoner mot imbesile byråkrater som forsøker styre landet fra møterom, så send meg en PM. Jeg er med!

Veldig bra Jørn!

Jeg stiller også gjerne opp på demonstrasjoner og sivil ulydighet.

Håper bare at du også sender innlegget ditt til VG og Aftenposten. Diskusjon om c&r på FFS blir omtrent som å diskutere jomfrufødsel i bedehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Jørn. Du treffer spikeren på hodet. Fisken lider like mye, om ikke mer når den taues inn etter en sluk. For ikke å snakke om den fisken som sakte kveles i garn eller presses sammen i bunnen av en trål. Skal man først virkelig ta konsekvensen av disse paragrafene, er det like godt å forby alt fiske og heller produsere brun energi. >:( Gjør kort prosess!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Loven sier følgende: ”Det skal farast vel med dyr og takast omsyn til instinkt og naturleg trong hjå dyret så det ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål"

Sett fra mitt ståsted synes jeg debatten er morsom. Mattilsynet og dyrevernerne er så til de grader på bærtur at det bare er å le. Høyt.

Man kan selvsagt ikke påberope seg dyrevernloven for å argumentere imot C&R. Det er så selvsagt at det burde vært helt unødvendig å påpeke. Likevel dukker altså loven opp som argument i debatten. Det er virkelig komisk.

Det er veldig god grunn til å mene at C&R har vært utført av mennesker verden over i flere tusen år. Enten fordi fisken var vært for liten, tynn, feil art eller at man har nok mat. Og slik kommer det til å fortsett i fremtiden også, uansett hva Mattilsynet anno 2012 måtte mene om saken.

Det er mange som trekker paralleller til fiske med trål eller annet industri fiske og det har mye for seg. Ut fra Mattilsynet sin argumentasjon så må man anta at alle fiskeliv er like mye verd. Sportsfiske står for en bitteliten del av de samlede lidelsene mennesket påfører fisk. Men jeg har enda ikke sett mattilsynet kommentere dette eller at det er det forskjell på å kveles, fryses, sprenges, klemmes eller stresses til døde, og det å få en krok i leppa for så å slippes ut.

I mine øyne er debatten morsom også fordi det er så opplagt at C&R er ok og at Mattilsynet ikke får endret på det.

:)  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra skrevet!!!!!

Vi bor i et av verdens flotteste land, så har vi byråkrater med så inni h....tes gammeldagse holdninger.

Men se på hva landet vårt tjener penger på :  Oppdrettsfisk ( som helt humant holdes i bur så små at gammle burhøns har det bedre) Tømmer havet for næring til villfisk for å avle de, samt all rømming som medfører lus som ødelegger fisken på en slik måte at flatlusa er harmløs.

Det neste er OLJEN, som er med på å forurense en hel planet, som i værstefall vil kunne endre hele kloden på relativt kort sikt....

Men vi er flike da.... Så flinke til i allefall å kjøpe klimakvoter.....

Så med en slik miljøholdning, burde vi egentlig bare tømme elvene, kakke fisk, slik at de ikke dør en seigpint død av enten lus eller sur nedbør.....

Egentlig flaut å være Norsk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en bedre Lakse elv i Sogn og Fjordane, som i flere år har stått øverst på den positive statistikken over elver som praktiserer fang å slipp, ble det i år innført forbud mot dette. Fordi 1 eneste motstander av dette uttrykte sin frustrasjon på et innlevert fangstrapport kort forrige sesong.

Om det er snakk om den elven jeg tror det er, så er det kanskje samme person som også driver sitt eget røykeri og er imot sesongkvoter også. 4 laks om dagen går til nøds greit  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke mer av fang- og slippdebatten, og jeg blir helt i harnisk av å surfe rundt på mange nordmenns fiskeblogger og jeg blir syk av å lese vås fra byråkrater.

En ting er alle blogginnleggene til folk som endelig har fått en fisk på over kiloen i Rundetjern. Så der står de med bredt smil og holder liket av en fisk etter vekta. Om vekta viser en kilo er jammen ikke godt å se, men i bakgrunnen ser vi det lille vannet som antageligvis har mistet en av sine få kilosfisk, ja kanskje til og med den eneste.  

Enda større prøvelser blir det å svelge unna ordene fra Mattilsynet, byråkrater og andre forståsegpåere som knapt har satt sin fot i en elv, og som er totalt ukjent med livet som eksisterer der og hvor skjørt dette livet er. Dessuten bryr de seg ikke noe om det, for det er i hvert fall ikke den gjengen som driver kultivering, settefiskanlegg, steinsetter elvestubber, strør gytegrus, rydder elvelangs, setter opp og vedlikeholder laksetrapper, og som tilbringer dager, måneder og år langs et stykke vakker norsk natur som de er oppriktig glad i, og som de ønsker å videreføre til neste generasjoner. Dette er folk som er dritt lei av å høre at alt var bedre før, men som jobber for at fisket skal bli bedre i morgen.

 

Nei, byråkratgjengen bryr seg heller ikke om at elvas vannføring jages opp og ned i jakten på nye gigawatt til plage for alt liv der. De gir faen, for hvem bryr seg vel om noe de ikke har noe forhold til, eller noen nærhet til. Nei, da er det mer bekvemt å innta et moralsk og teoretisk akseptert syn på tingenes tilstand, godt gjemt bak en papirbunke på et helvetes kontor langt nede i sentrum. Når jeg leser at Mattilsynet er godt fornøyd med en forvaltning som er basert på dyrevernlovens formålsparagraf §2, og mener at fang og slipp medfører unødig  lidelse på fisken, ja da er jeg nær ved å sprekke. Loven sier følgende: ”Det skal farast vel med dyr og takast omsyn til instinkt og naturleg trong hjå dyret så det ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål.”

Ja, da har jeg bare en ting å si: Kutt ut hele sportsfiske! Legg elvene i rør og lag miljøvennlig energi av hele greia. Det er ren energi verden har behov, ikke mat, og i hvert fall ikke i Norge. Det har vi nok av. Finnes ikke en bensinstasjon i dette landet som ikke kan mette en busslast med bleikfeite byråkrater fra et udugelig og inkompetent tilsyn. Og får vi lyst på fisk, så får vi både laks og ørret i bøttevis via oppdrettsanleggene. Der er det nemlig skånsom behandling av fisken. Riktignok står den trangt, men med så mye antibiotika i kroppen er det likevel ingen lidelse. Dessuten lider den ikke i utrengsmål, for matproduksjon gir klingende mynt i kassa. I elv hender det derimot at fisken lider. Enkelte bruker uforsvarlig mye energi på å flytte seg opp og ned i regulerte elver, den blir tynnfallen og attpåtil tørker næringsgrunnlaget i form av innsekter ut på grunn av alt for lav minstevannføring.

 

Fisken lider, ok, men det er ikke i utrengsmål, det er igjen klingende mynt vi snakker om. Mega- og gigawattkroner.  Og da er alt lov, i hvert fall i et land der penger er den viktigste verdien vi har. For har nordmenn først begynt å høste av noe, så klarer vi bare ikke stoppe. Derfor er det snart ikke ryper på fjellet, og altfor mange ødelagte ørretelever i dette landet. Jeg anbefaler at Mattilsynet legger årsfesten til Vasetdansen Camping på Golsfjellet. Da kan de se på vakre Tisleia, og se hvordan både natur og fiskebestand er fullstendig ramponert av pengeinteresser. Men det er klart, det er olje- og kraftkroner som gjør at hovedstadens byråkratkontorer eser ut, og at livet bak adgangskontrollen blir fjernere og fjernere fra folks liv og det livet som er verdt å leve. Men kos dere bak skrivebordet dere, jeg har tenkt å fortsette å slippe ut fisk, betale fiskekort til lokale foreninger som har skjønt poenget. Og nekter dere oss det, så er det bare å møte med opp ved elvebredden med forbudsskilt. Velkommen!

PS! Dette blir min siste refleksjon rundt temaet, jeg orker ikke argumentere mer. Men kommer det så langt at det blir snakk om sivil ulydighet og kraftfulle demonstrasjoner mot imbesile byråkrater som forsøker styre landet fra møterom, så send meg en PM. Jeg er med!

Takk <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt skrevet og er 100% enig  <<l. Jeg føler også at noen av fiskeforeningene ikke tar problemene på alvor. Har et lite myrvann på 50*100 meter jeg pleier å fiske i som hadde veldig pen snittstørrelse på fisken. Men etter det ble allmennkjent at det var godt fiske der har det desverre blitt alt for godt besøkt. Og vær gang jeg er der nå ser jeg folk drar hjem med bæreposer med fin fisk. Jeg sendte en mail til den lokale fiskeforeningen og grunneier og lurte på hvor i h...... oppsynet er og at de burde stramme inn på regelverket. Meldte meg til og med frivillig til å hjelpe til med oppsyn, men det eneste svaret jeg fikk var at det skulle sendes videre. Har ikke hørt et pip siden. Og de siste turene jeg har vært der, er det kun småfisk å få. Nå har også polakkene inntatt vannet, så da er det vel en tapt sak  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, takk for en ikke uventet støtte. Nå har jeg jobbet profesjonelt med journalistikk og kommunikasjosnrådgivning i 17 år, så jeg kan si så mye som at et innlegg av denne karakter verken kommer på trykk, eller har noe på trykk å gjøre. Kortere versjoner har riktignok en sjanse på VG Debatt. Dette var mer ment som egenterapi, og jeg driter i debatten så lenge det ikke skjer noe mer dramatisk enn at inkompetente byråkrater slipper ut tåpelige fraser i ny og ne.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...