Gå til innhold

Teine/ruse til Ørekyte


Olav Haug

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som veit hvor jeg kan få kjøpt brukbart utfiskingsutstyr til ørekyte? Jeg ser at folk som driver med det her som oftest forer med loff, men kanskje noen her inne har et luretips eller to til agn/lukt som trigger ørekyta litt ekstra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Noen som veit hvor jeg kan få kjøpt brukbart utfiskingsutstyr til ørekyte? Jeg ser at folk som driver med det her som oftest forer med loff, men kanskje noen her inne har et luretips eller to til agn/lukt som trigger ørekyta litt ekstra?

Jeg drev en del med der for noen år siden.Loff funker som bare det.

Jeg lagde noen ruser av store plexirør.De er klare og gjennomsiktige,men

de koster så det holder,men de fanger svært godt.Bedre enn de som ikke er

gjennomsiktige er min erfaring.

Kanskje du kunne lage noe selv.

Første gangen tar litt tid,men når du først har fått noen inn i rusa så baller det på seg.

Neste gang du setter den ut ikke tøm den helt,la noen være igjen.

Min erfaring er at det trigger veldig at noen allerede er i rusa.

Er dette i vann eller elv/bekk?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 1,5 liters plasflaske for ørten år siden. Kapp av den kona toppen, skru av kroken og stapp den med tuten inn i flaska (festes med teip e.l.). Fyll på litt grus og loff så har du ei billig ruse. Men kapasiteten er så som så. Må tømmes hyppig, gjerne etter få minutter så den har ikke effektiviteten til ei stor ruse...

Neste gang du setter den ut ikke tøm den helt,la noen være igjen.

Min erfaring er at det trigger veldig at noen allerede er i rusa.

Helt enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Noen som veit hvor jeg kan få kjøpt brukbart utfiskingsutstyr til ørekyte? Jeg ser at folk som driver med det her som oftest forer med loff, men kanskje noen her inne har et luretips eller to til agn/lukt som trigger ørekyta litt ekstra?

Jeg drev en del med der for noen år siden.Loff funker som bare det.

Jeg lagde noen ruser av store plexirør.De er klare og gjennomsiktige,men

de koster så det holder,men de fanger svært godt.Bedre enn de som ikke er

gjennomsiktige er min erfaring.

Kanskje du kunne lage noe selv.

Første gangen tar litt tid,men når du først har fått noen inn i rusa så baller det på seg.

Neste gang du setter den ut ikke tøm den helt,la noen være igjen.

Min erfaring er at det trigger veldig at noen allerede er i rusa.

Er dette i vann eller elv/bekk?

Tom.

Tusen takk for gode tips, Tom! Detta er en saftig blanding av elv, vann og flere innløps"bekker". Et elvedelta. Jeg vil tru det er  et vanskelig og omfattende område å kultivere, spesielt med tanke på ørekyta som er så ekstreme til å formere seg.

Jeg har også vært inne på tanken med å lage til teinene sjøl. Har tenkt på tønner, rør og netting i lang tid nå. Det beste er vel å ha inngang i begge ender, og ikke bare på den ene sida?

Jeg brukte 1,5 liters plasflaske for ørten år siden. Kapp av den kona toppen, skru av kroken og stapp den med tuten inn i flaska (festes med teip e.l.). Fyll på litt grus og loff så har du ei billig ruse. Men kapasiteten er så som så. Må tømmes hyppig, gjerne etter få minutter så den har ikke effektiviteten til ei stor ruse...

Neste gang du setter den ut ikke tøm den helt,la noen være igjen.

Min erfaring er at det trigger veldig at noen allerede er i rusa.

Helt enig :)

Akkurat det du beskriver her har jeg drivi en del med sjøl, som guttunge vel og merke. Jeg trur/veit at halvannenlitere blir i minste laget i detta tilfellet  :-\

Fant forresten noen billige teiner som jeg håper vil gjøre en allright jobb, og til den prisen kan jeg jo kline til å kjøpe med en åtte-ti stykker - http://www.hobbyfiske.no/shop/vare.asp?varenr=ORKYT3&hovedkat=0&catid=1767

Litt mer info om nevnte teine litt ned på siden - http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/156881.PDF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hørt av en som jobba med å desimere bestanden av denne møkkafisken; "tenk om jeg isteden hadde brukt tida på få folk til å forstå at de ikke må spre denne ufisken, ja da hadde jeg spart meg for mye unødvendig arbeid".... vet ikke om så mange vellykka utfiskingsprosjekter...... men en gang lykkes det kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørt av en som jobba med å desimere bestanden av denne møkkafisken; "tenk om jeg isteden hadde brukt tida på få folk til å forstå at de ikke må spre denne ufisken, ja da hadde jeg spart meg for mye unødvendig arbeid".... vet ikke om så mange vellykka utfiskingsprosjekter...... men en gang lykkes det kanskje.

Har ikke noe håp om å greie å utrydde dritten fra vannet, men å beskatte og minimalisere den så hardt som mulig. Særlig på ørretens oppvekst og lekeplasser, samt viker og grunne varme områder hvor den gyter og stortrives. Ørekyta har kommet for å bli. Dessverre.

For tre år siden blei jeg veldig overraska/sint/redd over å se de første inne på grunna utenfor hytta. Og nå når den først har etablert seg - fyflate som den eksploderer i antall. Rett og slett skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørt av en som jobba med å desimere bestanden av denne møkkafisken; "tenk om jeg isteden hadde brukt tida på få folk til å forstå at de ikke må spre denne ufisken, ja da hadde jeg spart meg for mye unødvendig arbeid".... vet ikke om så mange vellykka utfiskingsprosjekter...... men en gang lykkes det kanskje.

Litt enig med Staffan her,men bare litt. ;D

De kiloene med kyte du fjerner,de fjerner du.At du klarer å utrydde stammen er heller tvilsomt.

Ufisken er allerede spredd så da gjenstår to ting.

Ruse og uttynning i all evighet eller Rotenon.

Begge deler hjelper.Så jeg for min del ser positivt på det å bruke en fornuftig ruse.

Ingen av dem fjerner kyta for all fremtid,for det dukker alltid opp folk som fisker med kyte

av den enkle grunn at det ofte fanger fin fisk.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått ordna 250mm plastrør, sterk fluenetting og kraftige o-ringer, så det blir til at jeg steller dem i stand sjøl. Noen som kan komme med anbefalt maks/min-dimensjon på åpninger? Skal prøve å få tatt litt bilder av herligheten etter hvert som jeg kommer igang med montering og utfisking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20-25mm vil jeg tro er en passende åpning.

Har du tenkt å lage inngang i begge ender?

Ta noen bilder og legg dem inn etterhvert. :)

Det blir spennende å se hvordan det går.Lykke til.

Tom.

Halla

Ja, jeg satser på inngang i begge ender. Lurt det vel? Har iallfall et håp om at det vil øke sjansene for å kunne fange flest mulig av den lille uønska inntrengeren. Det blir nok en del prøving og feiling nå i starten, men få det til, det skal jeg. Takk for svar, Tom. Prosjektet starter om fem dager  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foreningen jeg er med i og vannet vi holder i gang bruker ruser vi har kjøpt(husker ikke hvor) men vi bruker loff og det holder i masse vis, men det som er viktig når man tømmer rusa er og ikke tømme den helt, la det gjerne være igjenn 5-8 stk. da fyller den seg fort opp igjenn..man bli nok så alldri kvitt denne parasitten men det holder den i sjakk ihvertfall om våren da den gyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...