Gå til innhold

Sage One 10' #8


Gjest Tommy...

Anbefalte innlegg

Gjest Tommy...

Hei.

I går kjøpte jeg 10' #8 Sage One.

Etter en ny fartsrekord fra Horten-Tønsberg var jeg klar til første test av stanga. Stanga for meg er tiltenkt fiske etter laks og jeg var ute etter en stang som kunne brukes til forhåpentlig fiske etter stor laks. Riggene jeg bruker til en-hånds laks er Flyt/ synk 1, flyt/ synk 3, flyt/ synk 6 og flyt/ synk 8. I tilleg så bruker jeg også int/ synk 2, synk 2/3 og synk 1/3/5. Kaster veldig lite overhode, men bruker mange forskjellige varianter av speycast. F.eks single spey, snakeroll, perry poke, snap t(begge veier)... også varianter hvor jeg holder med begge hendene for å kaste venstre single spey og med høyra nederst for å kaste cackhand cast...

Stanga var klassifisert med "fast" fra Sage og det stemmer bra. Utrolig flott montert stang med flott kork, snellefeste, surringer og lakk jobb. Løsnet ikke i holkene i de 3 timene jeg testet stanga...

Stanga var helt SINNSYKT bra, vi snakker hårene reiste seg på armen, lett skjelving og et STORT smil. Så lett og godt balansert, smoooth og fin. Når det er sagt når jeg "dro" på var det som å slippe løs alle ville dyr, samtidig... Dette er den mest langtkastene enhånds stanga jeg noensinne har prøvd. Måtte jo prøve med en lengre klump for å sjekke lengde potensialet nøyaktig og jeg kastet lengre med "konk" klumpen under de forholdene jeg hadde, enn noensinne før...

Kan nesten ikke vente til neste fisketur...

Vil tilegge at jeg IKKE er tilknyttet SAGE og har kjøpt stanga på Nordisk.

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Har samme følelsen med en One 490....  Man blir helt fascinert over hvordan den jobber.  Den krever litt bruk for å forstå potensialet. Først kjentes den ut som en hvilken som helst stang, etter litt tid blir man veldig glad i denne.

Obs, dette er ikke en stang for de som mener at alt var mye bedre før. Kanskje aller helst i den gode gamle glassfibertida  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i klubben ;D 

Jeg har denne også i #8  9,6 fot

Det er første gang jeg har hatt en stang som aldri gir seg

den bare øser ut med kraft i bøtter og spann

Løsnet ikke i holkene i de 3 timene jeg testet stanga...

Samme lå jeg merke til Tommy,  Den er ONE en solid enhet

Når en setter sammen stangen, så sitter den med en gang som støpt!

For meg er dette the ONE

jeg vil ikke at andre skal ha samme stang som meg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

I går kjøpte jeg 10' #8 Sage One.

Etter en ny fartsrekord fra Horten-Tønsberg var jeg klar til første test av stanga. Stanga for meg er tiltenkt fiske etter laks og jeg var ute etter en stang som kunne brukes til forhåpentlig fiske etter stor laks. Riggene jeg bruker til en-hånds laks er Flyt/ synk 1, flyt/ synk 3, flyt/ synk 6 og flyt/ synk 8. I tilleg så bruker jeg også int/ synk 2, synk 2/3 og synk 1/3/5. Kaster veldig lite overhode, men bruker mange forskjellige varianter av speycast. F.eks single spey, snakeroll, perry poke, snap t(begge veier)... også varianter hvor jeg holder med begge hendene for å kaste venstre single spey og med høyra nederst for å kaste cackhand cast...

Stanga var klassifisert med "fast" fra Sage og det stemmer bra. Utrolig flott montert stang med flott kork, snellefeste, surringer og lakk jobb. Løsnet ikke i holkene i de 3 timene jeg testet stanga...

Stanga var helt SINNSYKT bra, vi snakker hårene reiste seg på armen, lett skjelving og et STORT smil. Så lett og godt balansert, smoooth og fin. Når det er sagt når jeg "dro" på var det som å slippe løs alle ville dyr, samtidig... Dette er den mest langtkastene enhånds stanga jeg noensinne har prøvd. Måtte jo prøve med en lengre klump for å sjekke lengde potensialet nøyaktig og jeg kastet lengre med "konk" klumpen under de forholdene jeg hadde, enn noensinne før...

Kan nesten ikke vente til neste fisketur...

Vil tilegge at jeg IKKE er tilknyttet SAGE og har kjøpt stanga på Nordisk.

Tommy

Hei du!

Har samme stanga og lurer litt på klumpene du bruker på stanga!

Er det Guideline sine snører evt hvilke, og ikke minst, er det 7-8 eller 8-9 snører?

Mvh Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

Hei Joachim.

Jeg er SÆR på klumper.

Jeg har laget min egen klump. Jeg har lagd en Multi tip line jeg bruker mye,den er ca 11m 0g 24g totalt. Bruker fronter i int/synk3/synk6/synk8 på 4,5 meter. Den lader stanga lett og "går noe helt vilt, pluss den har en meget bra "turn over". Flyt synk fisker meget bra.

Har også Int/ synk 2 fra SA på 22 gram ca 10,6m, pluss en gammel PT isynk 2/3 på 10,5m/23g og enPT i synk 1/3/5/23-24g.

Det som er viktig når du tilpasser klumper til stanga er om du kaster my overhode eller om du kaster de fleste kastene fra vannet... 21-22g bruker å funke til overhode og jeg bruker 23-24 på vannkast...

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...