Gå til innhold

Intense klekkinger over tid.


Ruffen

Anbefalte innlegg

Hvilken døgnflue gir til tider panserklekking over lengst periode?

Det må være vespertina? Eller hva mener dere?

Selv syens jeg aurivilliien over en periode, i år med riktig vær. Om vi får ideelle forhold: Starter til fast tid utpå dagen, kan nesten stille klokka etter den, øker i omfang utover de neste dagene, og ca. eksakt 14 dager etter de første har begynt å klekke, så begynner de første spinnerne å gjøre seg gjeldende fiskemessig, om det er stille godvær. Selvsagt en korrelasjon og ikke noe kausalitet her, men allikevel - det skjer  ;)

Det mest sjarmerende synes jeg uansett er rhodanien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykeste klekkingene jeg har opplevd flere dager på rad er definitivt ignita klekkingene i Rena. Det kan være helt sinnsyke mengder (og ikke et vak...)

Aurvilli er jevn og trofast når den først starter, men er dessverre ikke hvert år det er flere dager på rad med skikkelig store klekkinger. Heldigvis trengs det ikke så mange før ørreten åpner kjeften og spiser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Det mest sjarmerende synes jeg uansett er rhodanien.

Enig med Andrè her, Rhodanien er spesiell. Sikkert fordi det er den jeg har fått desidert størst og flest ørret på.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istemmer på ignita og kanskje også mucronata. Mengder av dem over lang tid og jeg antar at ingen andre døgnfluer i Rena gir så mange vak gjennom sesongen som disse to. På sørlandet er det nok vespertinaen ja selv om jeg synes det har blitt mer og mer marginata de siste årene. I "mine" vann har jeg faktisk hatt finere fiske på marginata (både duns og spinnere) de siste årene enn hva tilfellet har vært med vespertina.

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istemmer på ignita og kanskje også mucronata. Mengder av dem over lang tid og jeg antar at ingen andre døgnfluer i Rena gir så mange vak gjennom sesongen som disse to. På sørlandet er det nok vespertinaen ja selv om jeg synes det har blitt mer og mer marginata de siste årene. I "mine" vann har jeg faktisk hatt finere fiske på marginata (både duns og spinnere) de siste årene enn hva tilfellet har vært med vespertina.

Rolf JF

Omvent oppfatning. Har ikke sett på maken til vespertina som nå. I ei elv du vet om har det vært så sykt med vespertina over en lang periode at jeg ikke vet hvordan jeg skal få sagt det.

Jeg fatter ikke at det kan være slike mengder nymfer på bunnen.

Ignita har vi ikke her? Så den har jeg kun sporadisk kjenskap til. Litt i Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvent oppfatning. Har ikke sett på maken til vespertina som nå. I ei elv du vet om har det vært så sykt med vespertina over en lang periode at jeg ikke vet hvordan jeg skal få sagt det.

Jeg fatter ikke at det kan være slike mengder nymfer på bunnen.

Ignita har vi ikke her? Så den har jeg kun sporadisk kjenskap til. Litt i Finnmark.

Synes du fikk sagt det ganske greit Ruffen  ;D Helt sikkert lokale variasjoner ja og har samme erfaring som deg fra området du tenker på, men jeg har ikke vært der så mye de siste åra.

Har heller ikke observert ignita på våre kanter nei og klekkinger som omfang og utstrekning måler seg med dem i Rena tror jeg knapt du finner andre steder i landet.

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillevann,utvilsomt Vespertina. Kanonklekkinger i 3 uker mellom kl.1030 og 1530 i år i gode habitater.

Fortsatt popper de opp dog i litt mindre mengder. Fatter ikke at det kan være så vanvittige mengder av disse og de gir godt stabilt fiske i motsetning til Vulgata som er rimelig uforutsigbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...