Gå til innhold

Sage SP 590-2 vs Sage 590-2 SP?


Tor Arne

Anbefalte innlegg

Min sp 490-2 har snellefeste med samme farge som klinga og sølv pynteringer på surringene.

Min sp 590-2 derimot, har snellefeste i tre, og gullfarget pynt i surringene.

Robin handla seg 590-2 SP som har snellefeste i samme farge som klinga, og sølv pynt i surringene...

Jeg regner med at dette har noe med produksjonsår å gjøre.

Vi sammenlknet 590'ene våre, og merket at det er STOOOR forskjell på stengene. Min SP 590 er LANGT dypere og roligere enn Robins 590 SP... Min er også halvannen cm kortere enn Robins... Ifølge Sage er det ikke utført reparasjoner på min stang, og tråd, surring og lakk ser helt orginalt ut.

Noen som vet hva forskjellene kommer av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

En ting jeg mener å huske fra da SP (590) kom på markedet i -94 var at den slett ikke var dyp eller rolig, men ganske rask..

Kan de ha endret modellen underveis tro...

Dette er vel mat for vår New Zeelanske venn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sp 490-2 har snellefeste med samme farge som klinga og sølv pynteringer på surringene.

Min sp 590-2 derimot, har snellefeste i tre, og gullfarget pynt i surringene.

Robin handla seg 590-2 SP som har snellefeste i samme farge som klinga, og sølv pynt i surringene...

Jeg regner med at dette har noe med produksjonsår å gjøre.

Vi sammenlknet 590'ene våre, og merket at det er STOOOR forskjell på stengene. Min SP 590 er LANGT dypere og roligere enn Robins 590 SP... Min er også halvannen cm kortere enn Robins... Ifølge Sage er det ikke utført reparasjoner på min stang, og tråd, surring og lakk ser helt orginalt ut.

Noen som vet hva forskjellene kommer av?

Morsomt med disse eldre variantene!

Dersom stangen din er kortere en 9" så er den mest sannsylug reparert av en privatperson.

Sage ville byttet tuppen om den var utsatt for en skade/brekasje og dermed så ville den uansett vært 9"

Litt vanskelig å si uten bilde, men er rimlig sikker. Den som ser annerledes ut, kan det stå en B bak 590-2?

Legg ut bilder så kan vi synse litt <<l

Sikler på en LL 366-2 på eBay akkurat nå... DET er et smykke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at du vet det Tor Arne, men det er enkelt å se forskjell på ferdigbygget original, og blanks som er solgt for hjemmebygg. Det kan jo forklare forskjellene i utseende. Forskjellen i aksjon derimot har jeg ikke noen god forklaring på. Kan uansett nevne at de to blanksene av TCR som jeg og en kamerat fikk tilsendt var forskjellige i lengde de også. Ikke mye, men for en cm eller litt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga ER orginal, og bygd av Sage. Serienummer er allerede sjekket opp. Toppdelen tviler jeg på at er reparert, da det ser HELT orginalt ut. Stanga er også nøyaktig like lang som en T&T Whisper Lite 9" #5. Jeg har tatt noen bilder og skal prøve å få dem inn.. Ikke veit jeg åssen man gjør det fra telefon, men ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, jeg er ikke hissig Jan :D

Jeg har fått klarhet i at dette er en av de siste 590-2. De eldste er visstnok med grønt snellefeste og sølv pynteringer ;) Da kan jeg iallefall anbefale folk som syntes de eldste 590' ene var for raske, til å prøve en av de nyere. Smooth etter min mening iallefall ;) Jeg regner med vi snakkes i Rena i sommer Jan.. Kan få se på den da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette er spennende! Jeg har hatt sp+ i 490 og 590. Disse stengene kunne ikke sammenlignes. Min 490 er fortsatt en av de beste stengene jeg har eid. Ikke for stiv og ikke for rask med et 5er snøre. 590en var en tragedie. Her tror jeg noen av tellekantene på ff må telle og måle slik at vi får oppklart dette. Alternativt har grafitten ev resinet blitt veikt over tid.

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min SP 590-2 er fra 1996-97, har snellefeste av tre og er dyp og god....hvor lang den er vet jeg ikke. 9 fot?

590-2 betyr #5 og 9 fot og 2-delt. Flotte stenger i SP-serien. Personlig synes jeg de 3-delte versjonenen også er flotte.

RolfJF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva stanglengde angår, har jeg tilsvarende erfaring med min Sage 896 RPL. Ved måling var den faktisk hakket kortere enn Scott ARC i tilsvarende lengde og klasse. Sage stanga har serienummer, og jeg er eneste eier. Førøvrig en vass stang etter sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sp 490-2 har snellefeste med samme farge som klinga og sølv pynteringer på surringene.

Min sp 590-2 derimot, har snellefeste i tre, og gullfarget pynt i surringene.

Robin handla seg 590-2 SP som har snellefeste i samme farge som klinga, og sølv pynt i surringene...

Jeg regner med at dette har noe med produksjonsår å gjøre.

Vi sammenlknet 590'ene våre, og merket at det er STOOOR forskjell på stengene. Min SP 590 er LANGT dypere og roligere enn Robins 590 SP... Min er også halvannen cm kortere enn Robins... Ifølge Sage er det ikke utført reparasjoner på min stang, og tråd, surring og lakk ser helt orginalt ut.

Noen som vet hva forskjellene kommer av?

Jeg kan godt måle begge stengene så vi kan finne ut hvor stor forskjell det er,og hvor forskjellen er. :)

Tross alt er det mennesker som kapper til duken,og det skal nok ikke så mye til for at det blir forskjell da.

Om vi tok alle stenger i en og samme serie og måler dem,eller rett og slett bare kaster og prøver dem

opp mot hverandre,så ville vi helt sikkert også merke forskjell.Tenk deg hvor lite som skal til ved bare å kappe duken 1mm kortere eller lengre.

Dette er nok en av grunnene til at stangleverandøreer ikke bruker CCS.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse nerdetallene sier meg ikke en dritt uansett ;D

Forskjellen er enkelt og greit at Robins er 1,5 cm lengre enn 9", hans stang er flatere i midtdelen, og er vesentlig raskere enn min ;)

Ok.

Da får det for din del være slik. :)

En ting som forundrer meg er at du klarer å bestemme så tydlig at Robins stang er raskere.

Når du sier raskere,er det da at den retter seg ut raskere?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeel.... Rask som i mer toppet eller bare stivere?

Naar man snakker om stangaksjoner er dette to forskjellige ting. Saa Tom er faktisk inne paa noe her.

Jeg har allerede skrevet at Robins stang er veldig flat i midtdelen... ca 50 cm, som er helt flat. JEG opplever den som både stivere og mer toppet.

Etter sigende, skal Sage ha gjort ting med Grafitten uten å opplyse folk om dette. Det skal være èn av årsakene til forskjellene på de nye og gamle Sp`ene...

Min er en 3 1/4 OZ, mens hans er en 2 13/16 OZ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeel.... Rask som i mer toppet eller bare stivere?

Naar man snakker om stangaksjoner er dette to forskjellige ting. Saa Tom er faktisk inne paa noe her.

Jeg har allerede skrevet at Robins stang er veldig flat i midtdelen... ca 50 cm, som er helt flat. JEG opplever den som både stivere og mer toppet.

Etter sigende, skal Sage ha gjort ting med Grafitten uten å opplyse folk om dette. Det skal være èn av årsakene til forskjellene på de nye og gamle Sp`ene...

Min er en 3 1/4 OZ, mens hans er en 2 13/16 OZ....

Sorry, skulle ha lest hele posten...  ;D

Jeg har ogsaa hoert rykter om det faktisk. Vet at GIV var et problembarn. Var bl.a. derfor de gikk tilbake til en forbedret versjon av GIII (GIIIe) paa de modellene som kom etter. Og det tok mange aar foer de igjen "kludret" med scrim delen av duken/pre-preg'en. Kom faktisk ikke foer i G5, og da hadde allerede de fleste av konkurrentene brukt karbon i kjernen i mange aar. Naa er det standard, ogsaa hos Sage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...