Gå til innhold

Knapek kroker


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fikk krokene i posten her om dagen, kjøpte D , dryfly hooks selvfølgelig.

skuffende att strl på krokene, feks krokstrl 12  er som #16 i vanlig krokstrl, blir dårlig med aurivilliimitasjoner på disse knapek krokene her...ignita går vel akkurat om jeg velger krokstrl 12 :rolleyes:

Jeg må da ha kjøpt feil ?  er det andre bokstaver som har normal krokstrl for tørrfluer/døgnflueimitasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Kjøpte en del Knapek for en tid tilbake og ble überskuffet.... Krokøyet var ikke klemt skikkelig sammen slik at det var en åpning mot resten av kroken. Dette kan muligens føre til at du mister en og annen fisk og står igjen med bare knuten, men det som var mes irriterende var at bindetråden "gled" inn i krokøyet når man bandt helt fremme ved øyet. Brukte tang for å klemme dette sammen, men det skal da ikke være nødvendig...

Dette var forøvrig Knapek P.

Megus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

For å blåse litt liv i denne "negative" tråden.. Kjøpte en slik boks i går, og opplevde det samme som allerede er beskrevet. Ei "glippe" i krokøyet, mellom krokøyet og selve krokskaftet. Det var også varierende størrelse på denne "glippen" blant krokene i esken, og noen av krokene må definitivt kunne føre til at fortomsknuten kan glippe ut. Det er snakk om tørrfluekrok, str 14. Skuffende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. At krokrøyet ikke er lukket på alle krokene er gjennomgående i hver eneste pakke jeg har hatt. Det varierer fra helt lukket, til så åpent at man fint drar igjennom en 3X, minst. Irriterende når man binder også, som nevnt tidligere her. Slettes ikke bra, og det er synd, for min erfaring med Knapek når det gjelder kroking er veldig bra. Også på små fluer - 16-20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var egentlig på jakt etter Hends 404, men var utsolgt i str jeg vår på jakt etter.. Skulle derfor gi disse et forsøk, men blir nok med denne gangen.. Og det er nok som du sier... Kombinasjonen med inntak av fludium og deretter kvalitetskontroll.. Har selv opplevd dette ved stikka flere ganger, men ser det sjelden før dagen derpå..Og da er det for sent! Men jeg selger ikke disse fluene heller!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Ja, synd at denne "lille detaljen" er litt ødeleggende for inntrykket forøvrig.. Denne kroken har meget bra krokingsegenskaper og er fantastisk spiss/kvass! En annen ting med disse er at f.eks Knapek P har en fin form for å binde klekkere!! Jeg har kjøpt mine via Taimen, men det finnes vel Norske importører av disse som bør gi tilbakemeldinger til produsenten ift åpning i øyet. Kommer dette på plass vil disse krokene igjen finne veien til mine bokser!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk krokene i posten her om dagen, kjøpte D , dryfly hooks selvfølgelig.

skuffende att strl på krokene, feks krokstrl 12  er som #16 i vanlig krokstrl, blir dårlig med aurivilliimitasjoner på disse knapek krokene her...ignita går vel akkurat om jeg velger krokstrl 12 :rolleyes:

Jeg må da ha kjøpt feil ?  er det andre bokstaver som har normal krokstrl for tørrfluer/døgnflueimitasjoner?

Hei. Du har ikke kjøpt feil for så vidt, men disse krokene er vidt forskjellig i størrelse fra mange andre kroker, selv om det ikke finnes noen standard felles for produsentene om hva som skal være skaftlengde, krokbøy-gap etc. En Knapek P i størrelse 16 er jo også ganske voldsom i størrelse  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye Knapek D og P. Størrelsene er som beskrevet over... #14 funker til en #16, og en #12 går fint til #14.

Når det gjelder krokøyet har jeg de samme erfaringene som nevnt over. Jeg styrer unna de mest ekstreme tilfellene, men de fleste krokene er kurante. At det er litt glippe driter jeg i, da det dekkes av bindetråden uansett. Jeg har ikke opplevd at dette har ført til ubehagligheter. Styrken på kroken har jeg ikke noen negative erfaringer med.

Fyfy til produsenten som ikke evner å lage et skikkelig krokøye, litt tung krok, men styrken er meget bra.

Når det gjelder Hends 404BL, har jeg gode erfaringer med kroking, men dessverre har det skjedd flere ganger at krokene retter seg. Ja, jeg kjører hardt, og i flere av tilfellene er det sikkert min egen feil, eller at jeg kroker "helt feil", eller som en "amatør" og kroken setter seg forkjært, men på stor fisk styrer jeg glatt unna 404....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Når det gjelder Hends 404BL, har jeg gode erfaringer med kroking, men dessverre har det skjedd flere ganger at krokene retter seg. Ja, jeg kjører hardt, og i flere av tilfellene er det sikkert min egen feil, eller at jeg kroker "helt feil", eller som en "amatør" og kroken setter seg forkjært, men på stor fisk styrer jeg glatt unna 404....

Jeg må vel nesten kunne svare litt på den. Jeg bruker fortom med fjæring i for nettopp å kunne unngå retting av kroker. Uansett merke så er ofte rene tørrfluekroker tynne og da vil fjæring i fortommen kunne ta seg av det problemet. Det skjer også som regel like ved håven. Altså når det er bare fortom som er utenfor stangringene. I fjor rettet jeg ikke mer enn en eneste krok. Og jeg kjører knallhardt. Kroken var for øvrig en Knapek. Jeg mistenker at spissen hadde kilt seg under et bein og fått en bend som den ikke tålte. Slikt vil fra tid til annen skje, dessverre.

Håper det var greit at jeg svarte.  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jeg bruker mye Knapek D og P. Størrelsene er som beskrevet over... #14 funker til en #16, og en #12 går fint til #14.

Når det gjelder krokøyet har jeg de samme erfaringene som nevnt over. Jeg styrer unna de mest ekstreme tilfellene, men de fleste krokene er kurante. At det er litt glippe driter jeg i, da det dekkes av bindetråden uansett. Jeg har ikke opplevd at dette har ført til ubehagligheter. Styrken på kroken har jeg ikke noen negative erfaringer med.

Fyfy til produsenten som ikke evner å lage et skikkelig krokøye, litt tung krok, men styrken er meget bra.

Når det gjelder Hends 404BL, har jeg gode erfaringer med kroking, men dessverre har det skjedd flere ganger at krokene retter seg. Ja, jeg kjører hardt, og i flere av tilfellene er det sikkert min egen feil, eller at jeg kroker "helt feil", eller som en "amatør" og kroken setter seg forkjært, men på stor fisk styrer jeg glatt unna 404....

Derfor har den kroken du nevner nå kommet i en forsterket utgave :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye Knapek D og P. Størrelsene er som beskrevet over... #14 funker til en #16, og en #12 går fint til #14.

Når det gjelder krokøyet har jeg de samme erfaringene som nevnt over. Jeg styrer unna de mest ekstreme tilfellene, men de fleste krokene er kurante. At det er litt glippe driter jeg i, da det dekkes av bindetråden uansett. Jeg har ikke opplevd at dette har ført til ubehagligheter. Styrken på kroken har jeg ikke noen negative erfaringer med.

Fyfy til produsenten som ikke evner å lage et skikkelig krokøye, litt tung krok, men styrken er meget bra.

Sitter med samme erfaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Knapek, men ikke til tørrflue. Ta en titt på disse ..     http://www.hendsproducts.cz/eshop/296-hends-new-models

Eikre-Fly er norsk importør

Mange av disse nye krokene minner jo mistenkelig på kroker man har sett før. Det er vel også en erkjennelse av at de beste krokene produseres i Japan. Så da kommer det jo noe godt fra "østen"  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har brukt Knapek i mange år, og er godt fornøyd. Problemet med litt åpning ved øyet løses fort med et par ekstra trådsurringer. Det jeg opplever som mest negativt er vekten, men opplever at styrken er veldig god. Har tidvis brukt Nymph kroken i str 8 til saltvann med gode resultat. Virker som de er så pass seig i materialet at de tåler baksleng i svaberget bedre enn andre jeg har prøvd.

Men det må føyes til at jeg har spisset meg inn på fisking av små fisk, bare ved uhell  at jeg får noe som kan vises fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Hends 404BL, har jeg gode erfaringer med kroking, men dessverre har det skjedd flere ganger at krokene retter seg. Ja, jeg kjører hardt, og i flere av tilfellene er det sikkert min egen feil, eller at jeg kroker "helt feil", eller som en "amatør" og kroken setter seg forkjært, men på stor fisk styrer jeg glatt unna 404....

Jeg må vel nesten kunne svare litt på den. Jeg bruker fortom med fjæring i for nettopp å kunne unngå retting av kroker. Uansett merke så er ofte rene tørrfluekroker tynne og da vil fjæring i fortommen kunne ta seg av det problemet. Det skjer også som regel like ved håven. Altså når det er bare fortom som er utenfor stangringene. I fjor rettet jeg ikke mer enn en eneste krok. Og jeg kjører knallhardt. Kroken var for øvrig en Knapek. Jeg mistenker at spissen hadde kilt seg under et bein og fått en bend som den ikke tålte. Slikt vil fra tid til annen skje, dessverre.

Håper det var greit at jeg svarte.  :-\

Hoi Erik.

kan du nevne noen fortom som fjærer spesielt bedre en andre? og hvem må man styre unna i så tilfelle?

Kjøpte jo 2 esker av hver strl og vil jo bruke dem , nå sverger jeg til JMC kamofil tippet.

Snakker vi fortom med over gjennomsnittet mer minne da for og få denne fjæringen?

Mulig jeg misforstår nu men skriv noen ord om det da er du grei  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Fortommer som Camou har mer fjæring enn veldig mange andre. De kommer i flere versjoner til våren og den jeg brukte i fjor fikk et par av mine lagkompiser til å innse at god fjæring er bedre enn ingen. I alle fall på stor fisk og tørt. Ved streamer- og våtfluefiske derimot så vil man ha mindre fjæring. Men til kortline og da spesielt tsjekkisk er det en klar fordel da man ofte må være rask og dermed rykker til litt for hardt i mange tilfeller. Jo større fisk og tynne fortommer og kroker, jo mer fjæring vil i alle fall jeg ha. Det er da også ved håvkanten det er verst påkjenning ettersom man stort sett bare har fortommen ute. Det gir meg også mulighet til å bruke stivere stenger til lange kast uten at det ryker noe mer 0.15 eller 0.13 av den grunn. Dessuten kan jeg kroke bedre på lang avstand i og med at jeg kan kline mer til uten å ryke fortommen pga. fjæringen i fortommen + lina selvsagt. Sier seg egentlig selv alt sammen.Men selvsagt er det sikkert ikke det samme for alle.

Og en glassfiberstang kan sikkert ta det meste av støyten. Eller cane. Men for meg er slike stenger for mye mas på lange kast. Jeg er rett og slett ikke god nok til å ha kontroll på nedlegg og slikt med så myke stenger på alle avstander. Andre igjen fikser det så lett atte. Eller de ikke har samme behov for lange kast. Samma det, opp til hver enkelt hva som passer for dem.

Se det ja, der sporet vi av og rett inn i OT-skogen igjen.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...