Gå til innhold

Heptagenia S i Vorma 080905


Kent Skaje

Anbefalte innlegg

På mine turer i Drammenselva denne sesongen har jeg sett gul flatdøgnflue på hver eneste tur. Dette var i perioden 15/6 til 15/8. Med unntak av siste uka i juni, da man kunne ha både to og tre gule seilbåter i synsfeltet på en gang (wow), har det kun vært snakk om enkeltindivider.

 

Nå er drammenselva sterkt regulert og dette påvirker vel klekkingene noe. Men er det ofte man kan få store klekkinger av denne døgnflua, eller er det jevnt over som i Drammenselva. Sporadisk klekking i to måneder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har vært ganske høy vannstand i hele sommer, så dette kan vel forklare noe. Tettheten av sulphureanymfer var i alle fall høy i midten av juni så hadde klekkingene vært mer konsentrert så...

 

Jeg har forøvrig vært mye i Drammenselva i sommer og jeg kan ikke si jeg har observert mye stor fisk vake til tross for gode vårflueklekkinger. Elva virker overfisket. Alt som er over 25 cm er ut til å bli kakket i hodet så fort de kommer på land. Elva trenger en kultiveringsplan, eller snarere sterke fangstbegrensninger. Men da blir det vel ramaskrik fra mark og wobbler mafiaen ;) Hadde kanskje vært en ide å hente inn litt ekspertise fra høyere opp i dalen når det gjelder det her, de får det jo til i Hemsedal.

 

Enkelte rugger går det jo der enda, hørt om gode fangster både tidlig i sesongen og enkelte uker i sommer, fisk fra kiloen opp til 4,5. Største jeg har hørt om som har blitt tatt der nede var på over 6 kg (på mark). Dette var for ca 15 år siden. Dette må vel være en av ørretstammene i norge der ørreten står på elva hele livet som produserer størst fisk?

 

oooops, ble litt off topick gitt.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hi-jacket denne tråden allerede, so here goes :-)

 

Enig med du. Har fisket i elva mye fram til ca 5 år siden. Den er nok blitt betraktelig dårligere. Jeg har tilgang til en fangstlogg fra en gammel fluefisker og den vitner om _mye_ mer stor fisk fram til slutten av 80-tallet. Veldig mange fiskere der, og C&R er ikke enkelt med Rapala Countdown med tre treblekroker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Bor så og si oppå drammenselva og henger meg på at det er overfisket. De fleste jeg prater med forteller om at det var bedre før. Men så var vel alt bedre før i tiden vel ? :) Rimelig fersk i fluefisket desverre, men det er mange fine rugger i elva fortsatt ;) De små gule har flakset rundt stort sett når jeg var i elva på slutten av sesongen :) personlig rekord i år på selvbundet 14 krok knallgul dun :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...