Gå til innhold

Hjemmelagde loops?


Dan Haukland

Anbefalte innlegg

Enig med Pættis og Hermann. Om jeg får lov å si det:

På den nye DVD'n min Ørretboms 5 - velprøvde norske ørretfluer så viser jeg akkurat dette i detalj hvordan du best kan gjøre det: 0,20-0,25 fortom med knute rundt coatingen, skin av den coatingen du skal legge dobbelt, legg løkka akkurat slik at selve løkka er coatingbelagt, men ikke surredelen. Surr inn med dreiemoment og 8/0-tråd (viktig, slik at den graver seg dypt ned og låser), etter noen runder klin på Aquasure (fleksibelt og "knekker" ikke av etter en del turer som superlim gjør) og lås hele greia til ei delikat nydelig løkke.

Viktig å skrelle av coatingen slik at løkka blir smooth. Denne varianten er min favoritt, for den veier lite, overfører energien fra fluesnøret til fortommen, krever få centimeters løkke, er det sterkeste leddet, og du kan lage løkka så liten og fin at du knapt får tredd gjennom buttenden på fortommen. Det er lettere å se på film, men som sagt, jeg har laget en helt komplett beskrivelse av dette på DVD'n ØB5: https://vimeo.com/43298862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 'tmags' !  Tok ikke denne helt på sparket jeg ! du har ikke noe bilde og legge ut vel !  Jeg har oftest brukt fletta loops jeg eller flekket av cotingen og surret til løkke av kjernen og det har funket bra .

He-he . . . Tror det skulle fulgt med en link i det innlegget  :)

Søk på temaet "smelte løkke" , evt krympeslange, så finner du masse tråder om dette her på forumet.

Selv bretter jeg bare fronten på lina, trer på en krympeslange, og smelter løkke i passe str.

Enklere blir det ikke  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Her vises hvordan du enkelt lager smeltet loekke, slik produsentene bruker. Med litt trening er dette superkjapt og enkelt. For "vanlige" oerret-klasser trenger du ikke aa strippe lina foerst. Bare brett dobbelt inni tuben og smelt sammen.

Javel, virker vel bra det.  :) Men hvordan gjør dere det med synkesnører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 'tmags' !  Tok ikke denne helt på sparket jeg ! du har ikke noe bilde og legge ut vel !  Jeg har oftest brukt fletta loops jeg eller flekket av cotingen og surret til løkke av kjernen og det har funket bra .

He-he . . . Tror det skulle fulgt med en link i det innlegget  :)

Søk på temaet "smelte løkke" , evt krympeslange, så finner du masse tråder om dette her på forumet.

Selv bretter jeg bare fronten på lina, trer på en krympeslange, og smelter løkke i passe str.

Enklere blir det ikke  ;)

SKulle vaere med link ja

Brukte mye andre loesninger foer jeg laerte at produsentenes egen metode er lett aa kopiere selv.

Erik, paa synkesnoerer bruker jeg fortsatt flettede loekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Når man har lært seg smelting, blir alt anner et jævla styr.  Absolutt penest blir det også.

Obs, bruk blank krympestrømpe !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ja 'tmags'  <<l  den snutten likte jeg  ;D

Men blank krympeslange vet jeg ikke finnes her jeg bor ,det har jeg spurt på til annen sammenheng men hvor kan jeg kjøpe det ?

Blant annet her,og sok på krympeslange transparent og velg lavest mulig smeltetemperatur.

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=0

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ja 'tmags'  <<l  den snutten likte jeg  ;D

Men blank krympeslange vet jeg ikke finnes her jeg bor ,det har jeg spurt på til annen sammenheng men hvor kan jeg kjøpe det ?

Blant annet her,og sok på krympeslange transparent og velg lavest mulig smeltetemperatur.

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=0

Tom.

er ik dette en grosist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ja 'tmags'  <<l  den snutten likte jeg  ;D

Men blank krympeslange vet jeg ikke finnes her jeg bor ,det har jeg spurt på til annen sammenheng men hvor kan jeg kjøpe det ?

Blant annet her,og sok på krympeslange transparent og velg lavest mulig smeltetemperatur.

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=0

Tom.

er ik dette en grosist?

Du kan handle som privatperson.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Tore. Joa, har prøvd det.

:)

Jeg lurte liksom paa hvorfor du synes din metode er bedre enn fabrikkmetoden da, hehe.  ;)

Regner med at du har gjort deg opp en mening der og er interessert i aa hoere...

Shooter, tren med noen biter av et gammelt snoere. Naar du blir god paa denne metoden saa lager du ny loekke raskt; 2-3 minutter maks. Og resultatet er like godt som de som naa finnes paa de fleste nye snoerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...