Gå til innhold
  • 0

Knute mellom fortom og fluesnøre


Bill

Spørsmål

Har nylig kjøpt meg en ferdigtapert fortom som óg hadde en ferdigbundet løkke i enden. Spørsmålet mitt er hvilken knute som er mest gunstig for å binde sammen fortom og snøre? Vil det for eksempel være tilstrekkelig med en dobbel slukknute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Vil anbefale deg å klippe av løkka og kjøre nåleknute inn på fluelina. Alternativt lage løkke i løkke, men den prosessen krever litt mer. Nåleknuten fungerer strålende og er relativt kjapp og enkel løsning, selv om det finnes utallige preferanser her inne :)

s14-d_noleknute.gif?size=700x800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Husk å strekkteste den ferdige nåleknuten før fiske !

Du kan også kjøpe ferdige løkker for fluesnøret i velassorterte fiskeforretninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tror ikke Uni-knuta vil fungere særlig godt for å skjøte fortom til fluesnøre. Bruk nåleknuta som anbefalt lenger opp i tråden din i steden. Har brukt den til å skjøte fortom til fluesnøre i over 35 år og den har aldri sviktet. Ellers pleier jeg å forsterke nåleknuta med en liten dråpe superlim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Uniknute funker utmerket til skjøt mellom flueline og fortom..

Så for meg at den kommer til å glippe opp siden forskjellen i diameter mellom fortom og fluesnøre blir så stor men mulig jeg tar feil. Bruker ellers Uni-knuta mye når jeg skal lage opphengere på fortommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ulempen med uni er tykkelsen på knuten. Kan bli et irritasjonsmoment når fordommene får inn i toppringen. Fungerer for all del sikkert kurant, men ikke mitt førstevalg til formålet :)

Ser nå at jeg leste første innlegg litt for raskt. Bruker uni-knuten mellom fortom og tippet. Og da skjønner jeg hva du mener med at knuten blir for tykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Ulempen med uni er tykkelsen på knuten. Kan bli et irritasjonsmoment når fordommene får inn i toppringen. Fungerer for all del sikkert kurant, men ikke mitt førstevalg til formålet :)

Ja man må ikke være fordomsfull når man knyter  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har nylig kjøpt meg en ferdigtapert fortom som óg hadde en ferdigbundet løkke i enden. Spørsmålet mitt er hvilken knute som er mest gunstig for å binde sammen fortom og snøre? Vil det for eksempel være tilstrekkelig med en dobbel slukknute?

Har ikke lina di løkke? Hvis ikke kan du jo lage en sjøl med bindetråd og superlim, eller kjøpe løkker til å lime på. Løkke i løkke er enkelt og digg når denne overgangen trekkes igjennom ringene. Lugging grunnet kjipe knuter i stangringene ved utrekk suger bigtime!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En fin fin nåleknute merker man så si ikke i stangringene:)

MEN, om du skal bruke nåleknute, og bytter fortom maaaange ganger, så må du kjøpe ny flueline tilslutt...

Vil vel tro fluelina er utslitt av andre grunner før det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En vanlig nåleknute med litt lynlim holder i massevis. Om du ønsker å legge litt mer flid i det anbefaler jeg en gjennomgående nåleknute, dvs. hvor buttenden på fortommen føres inn gjennom fluesnøret. Nåleknuten knyttes da en-tre cm opp på snøret.

Se innlegg nr. 81 i denne tråden her:

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=23972.75

Jeg bruker å forlenge fortommen i buttenden med ca. 0,5m. Den ene enden tres inn i snøret. Den andre enden bindes med blodknute direkte i en ferdigtapert 9' eller 12' fortom.

Funker for meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

For en nybegynner så er en nåleknute enkelt og lettfattelig. Trenger ikke gjør det mer komplisert enn nødvendig.

Men kjører selv stort sett løkke i løkke. Men fabrikkløkkene på snørene kan du få billig av meg. Samme med løkkene på fortommene...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

For en nybegynner så er en nåleknute enkelt og lettfattelig. Trenger ikke gjør det mer komplisert enn nødvendig.

Men kjører selv stort sett løkke i løkke. Men fabrikkløkkene på snørene kan du få billig av meg. Samme med løkkene på fortommene...  ;)

Enig når det gjelder fortommene, synes det varierer på fluesnørene. Veldig bra erfaring med ferdigløkkene på nye GL snører, og aller best er Lee Wulff-snørene. SA-snørene har jeg dårligere erfaringer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...