Gå til innhold

En liten rapport från Bohuslän!


sloopy

Anbefalte innlegg

Kuule bilder sloopy og vakker fisk!

 

deven! fin fisk! (2.6 kg' date=' får man ikke hver dag) Og flotte bilder![/quote']

Tack! Roligt att ni tyckte om bilderna och fisken :D .... Jag ska bara säga att hela den morgonen hade jag otrolig tur.. bra med fisk och jag lyckades med konstycket att få bra bilder...för det är inte så lätt att fighta fisk med en handen och fotografera med den andra...och samtidigt få bra skärpa och rätt komposition... men skam den som ger sig... och min flickvän som bruka säga att killar bara kan göra en sak åt gången :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så här kan fisket också vara ibland.... Klockanär strax efter sex på morgonen och fisk vakar här och var på grundområdet. Öringen har i skydd av mörkret smugit sig in på all småfisk och andra kryp som havet kan erbjuda och simmar lite lojt i ytan och försöker fånga det de kommer åt. Ålekråkorna och änderna plaskar omkring på grundområdet i sin jakt föda och tar ingen större notis om min narvaro. Det biter i kinderna när ostan drar in med kall luft från land och jag försöker knyta på en liten fluga med stela fingrar. Men fiskfrossan blandat med kylan gör mig totalt oförmögen att knyta ens en kärringknut och jag förbannar den stunden då jag lät mig lockas till öringfiske för första gången och allt annat fiske med för den delen. Jag svär för mig själv att jag aldrig ska fiska en enda gång till i hela mitt liv utan börja med golf, heroin, bergklättring... ja, vad f-n som helst förutom fiske. Men det går som det går för på nåt mirakulöst sätt lyckats jag få fast flugan i tafsen, drar ut rätt mängd lina, hukar mig fram till stenkanten och på knä låter jag linan gå mot vaket. Tvist och ett litet drag i linan och helt plötsligt rycks linan ur handen på mig i ett stenhårt hugg och nu har jag helt glömt vad jag lovade för en stund sen... För nu står tiden still och det enda som hörs är rullen som ylar och min glädje som ekar mot den mörka graniten omkring mig...

post-711-13949845742858_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu lyckades jag "Röyka fesken" ( ursäkta stavning), tyvärr Men man kan ju inte lyckas varje gång... Det blev i alla fall ett par öringar av betydligt mindre format ... men lika mycket tur som jag haft med kameran vid tidigare tillfällen lika dåligt gick det denna gång..

post-711-13949845743347_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder og fine fisker. Big Hole Demon er en giftig flue til sine tider ja. For spesielt interesserte kan jeg kanskje nevne at den ikke er dansk, men derimot amerikansk , oppkaldt etter Big hole river i Montana og bundet av Dan Bailey på 60-tallet. Opprinnelig var halen av to junglecock fjær men den har blitt modifisert til kystfiske av noe kreative dansker. For meg ble den først ordentlig kjent gjennom Jan Grünwalds eminente bok om sjøørretfiske. Litt på siden dette kanskje, men jeg synes det passet :)

 

rj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder og fine fisker. Big Hole Demon er en giftig flue til sine tider ja. For spesielt interesserte kan jeg kanskje nevne at den ikke er dansk' date=' men derimot amerikansk , oppkaldt etter Big hole river i Montana og bundet av Dan Bailey på 60-tallet. Opprinnelig var halen av to junglecock fjær men den har blitt modifisert til kystfiske av noe kreative dansker. For meg ble den først ordentlig kjent gjennom Jan Grünwalds eminente bok om sjøørretfiske. Litt på siden dette kanskje, men jeg synes det passet :)

 

rj[/quote']

Ja...där ser man..amerikansk va! Det är väl ändå konstigt att var man än vänder sig så finns jänkarna överallt... är det inte äckliga hamburgare från ronny mcdonny, orkaner eller rishögar till bilar, så är det flugor från Montana.

Tack för informationen Osprey!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...