Gå til innhold

fisketur gone bad.. 1 uke igjen, trenger råd!


jompa90

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, vi er 3 kompiser som har begitt oss ut på en 2 ukers tur.

1 uke er nå ferdig og det har vært ræv, kaldt vær og iskaldt smeltevann virker

som har drept det meste av klekkinger i diverse lokasjoner som:

Atna, femundselva og diverse i området.

Vi har nå beveget oss helt til trondheim hvor vi hadde en ok dag i nea, mens

De andre dagene fantes det ikke insekter..

Noen som har tips til elver vi kan dra hvor det antagelig er brukbart nå? Vi er desperate!!

Vi har anledning til å kjøre hvor som helst, men vi burde antagelig ikke dra lenger nord..

Alt av tips mottas med den største takk :) gjerne pm også hvis man ikke vil dele med alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn det ser ut på Værkartet for vårt flotte fluefiskeland, not, så er det nok det samme hvor dere drar... I Rena blir det tatt en og annen fisk. Men det er ikke mye fart. Er i Hallingdal nå. Har ikke fått no, hemsila er kjempestor, gudbrandsdalslågen er stor. Beklager at jeg ikke kan være til mer hjelp, men da vet dere hvor dere ikke trenger å dra i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Jeg kan vel heller ikke trøste dere all værden... Var rett over grensen litt lengre nord, og der var det mye vann og kaldt! Tror ikke jeg så et realt vak, og insekter var det lite av. Fikk en liten døgnisklekking i går, men fisken gikk ikke akkurat bananas av den grunn! Fikk et par pene Harr i noen få fiskbare lommer i Toskstrømmen på gullhoder og et par microørretter det var alt!

Ser rett og slett ut som om våren er på overtid og alt er forskjøvet med 2-3 uker i år.

Mergus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme erfaring som andre her, så jeg kan ikke hjelpe utover å trøste opp rundt elendigheten. Vært en uke på tur rundt om på Østlandet, ja endog over fjellet: Kaldt vann (ned mot fem grader), variable klekkinger, oppgangsfisk som fortsatt står i sjøene og masse småfisk. Nei, det er bare å komme seg til Danmark og en Put&Take-sjø med regnbuer opp til 10 kg. Rusle rundt på nyklippede plener med en hendig kasse Faxe-øl, iført Bermudashorts, kortarmet skjorte, shades og sandaler. Det er tingen det, fremfor å streve rundt i vierkratt og dritt i daue dalfører. (Prøver meg riktignok neste helg også, men så blir det Danmark ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme erfaring som andre her, så jeg kan ikke hjelpe utover å trøste opp rundt elendigheten. Vært en uke på tur rundt om på Østlandet, ja endog over fjellet: Kaldt vann (ned mot fem grader), variable klekkinger, oppgangsfisk som fortsatt står i sjøene og masse småfisk. Nei, det er bare å komme seg til Danmark og en Put&Take-sjø med regnbuer opp til 10 kg. Rusle rundt på nyklippede plener med en hendig kasse Faxe-øl, iført Bermudashorts, kortarmet skjorte, shades og sandaler. Det er tingen det, fremfor å streve rundt i vierkratt og dritt i daue dalfører. (Prøver meg riktignok neste helg også, men så blir det Danmark ;) )

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjengangeren over hele øst og midt-norge er mye og kaldt vann i elvene, og det er sjelden bra tørrflueføre.

Tror ikke jeg har målt så mye som 10 grader i vannet i noen av elvene jeg fisker i enda i år, og det er uvanlig . . .

Det løsner nok ikke før uke 28, da jeg går ut i ferie  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjengangeren over hele øst og midt-norge er mye og kaldt vann i elvene, og det er sjelden bra tørrflueføre.

Tror ikke jeg har målt så mye som 10 grader i vannet i noen av elvene jeg fisker i enda i år, og det er uvanlig . . .

Det løsner nok ikke før uke 28, da jeg går ut i ferie  :D

Men hvordan blir det med døgniser på den tiden da? Er det ikke på denne tiden at det burde vært på topp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjengangeren over hele øst og midt-norge er mye og kaldt vann i elvene, og det er sjelden bra tørrflueføre.

Tror ikke jeg har målt så mye som 10 grader i vannet i noen av elvene jeg fisker i enda i år, og det er uvanlig . . .

Det løsner nok ikke før uke 28, da jeg går ut i ferie  :D

Men hvordan blir det med døgniser på den tiden da? Er det ikke på denne tiden at det burde vært på topp?

Joda, dette er primetime for døgnfluene på østlandet, og de har klekket i hopetall også på flere av turene jeg har vært ute . . . Problemet er at når vannet er iskaldt så bruker ikke fisken energi på å gå opp å ta dem på overflaten, uansett  :-\

Har sett utrolige mengder døgnfluer som har gått til spille i år. Dvs, de fleste har blitt fuglemat fremfor fiskemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjengangeren over hele øst og midt-norge er mye og kaldt vann i elvene, og det er sjelden bra tørrflueføre.

Tror ikke jeg har målt så mye som 10 grader i vannet i noen av elvene jeg fisker i enda i år, og det er uvanlig . . .

Det løsner nok ikke før uke 28, da jeg går ut i ferie  :D

Men hvordan blir det med døgniser på den tiden da? Er det ikke på denne tiden at det burde vært på topp?

Joda, dette er primetime for døgnfluene på østlandet, og de har klekket i hopetall også på flere av turene jeg har vært ute . . . Problemet er at når vannet er iskaldt så bruker ikke fisken energi på å gå opp å ta dem på overflaten, uansett  :-\

Har sett utrolige mengder døgnfluer som har gått til spille i år. Dvs, de fleste har blitt fuglemat fremfor fiskemat.

Ja, og jeg blir nesten irritert over å tenke på at vi hadde ypperlige forhold ellers: Lite vind, duskregn og vekslende skydekke. Fredag var vi ute for en kjempeklekking av Aurivilli, men det var nesten bare småfisk som gadd å vake. Må jo bli kjempeklekkinger neste år også da, nesten alle fikk jo pult!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjengangeren over hele øst og midt-norge er mye og kaldt vann i elvene, og det er sjelden bra tørrflueføre.

Tror ikke jeg har målt så mye som 10 grader i vannet i noen av elvene jeg fisker i enda i år, og det er uvanlig . . .

Det løsner nok ikke før uke 28, da jeg går ut i ferie  :D

Men hvordan blir det med døgniser på den tiden da? Er det ikke på denne tiden at det burde vært på topp?

Joda, dette er primetime for døgnfluene på østlandet, og de har klekket i hopetall også på flere av turene jeg har vært ute . . . Problemet er at når vannet er iskaldt så bruker ikke fisken energi på å gå opp å ta dem på overflaten, uansett  :-\

Har sett utrolige mengder døgnfluer som har gått til spille i år. Dvs, de fleste har blitt fuglemat fremfor fiskemat.

Ja, og jeg blir nesten irritert over å tenke på at vi hadde ypperlige forhold ellers: Lite vind, duskregn og vekslende skydekke. Fredag var vi ute for en kjempeklekking av Aurivilli, men det var nesten bare småfisk som gadd å vake. Må jo bli kjempeklekkinger neste år også da, nesten alle fikk jo pult!  ;D

Her sitter det en å ser på at de puler  :P

post-19658-13949892745813_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tendens til å gå i ett med omgivelsene den karen der, så om fisken blir skremt er det neppe Jørn's skyld  ;)

Han har derimot en tendens til å skremme døgnfluene . . . Har inntrykk av at det utelukkende klekker ved motsatt bredd enn der Jørn befinner seg  ;D

Nei, dette ser ut til å bli nok en sesong hvor det eneste man får med seg er at man blir enda flinkere til å vente  8)

Holdt på å si at det var moro så lenge det varte, men det har jo forsåvidt ikke vart i det hele tatt . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De av dere som ikke fikk en dritt i forrige uke var ute en uke for tidlig. Hører om meget godt fiske nord for Lillehammer i disse dager, og da snakker jeg elvefiske og rhodaniklekkinger.

Vi fikk da fisk. Tolv på meg torsdag bl.a., og fire i går. Rundt 20 til sammen. Størrelsen? Ahhhhhhhaaatsjoooooooooo!  ;D

Ps! Misset også mye på krokingen, da fluene var relativt svære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De av dere som ikke fikk en dritt i forrige uke var ute en uke for tidlig. Hører om meget godt fiske nord for Lillehammer i disse dager, og da snakker jeg elvefiske og rhodaniklekkinger.

Stemmer det, greie klekkinger og tidevis heftig vakfest. Har jeg fått med meg noe av dette....NOT.

Men sikre kilder forteller om good shit både til høyre og til venstre  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva jeg bodde ved i en uke ekspoderte dagen etter at jeg reiste hjem, kom hjem på torsdag fordi en kamerat absolutt måtte gifte seg midt i fiskeuka mi. Snøyt meg for kongefiske i råe omgivelser... Kort fortalt.. Fy Faen!! Men men... sånn er det... U win some, u loose some.. Tok da hvertfall 20 ørreter i steikepannestørrelse på turen min, største på halvkiloen var særdeles nydelig. Kunne vært være. :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...