Gå til innhold

blir det vår i børgefjell i år?


roger

Anbefalte innlegg

Er det noen som har peiling på hvordan forholdene er i børgefjell i år? Mye snø/is, eller begynner det å gi seg? Har vinteren omsider blitt vår? greit å vite før man planlegger fisketuren.  vurderer siste uka i juli, men det avhenger om fisken har våknet fra dvale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Jodda, det begynner i ligne på vår, men det er fortsatt mye snø i fjellet og det meste er 2-3 uker forsinket i år.. Uansett er den sikreste tiden i Børgefjell 1-2 uke i August jmfr mine erfaringer. Var ganske langt inn i Børgefjell for noen år siden i siste uka i juli og vi opplevde kaldt vann og ganske lite aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka akkurat med en kompis som har hytte i Røyrvik. Ligger et par mil syd for porten til Børgefjell. Det er fortsatt mye snø i fjellet over ca 750 moh. Kom mye snø der i april, som fortsatt ligger igjen. Så det det er neppe særlig fiskbart der før om et par uker. Skal opp der over neste helg og håper at det har blitt varmere i både vannet og lufta til da.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nylig kommet hjem fra en liten tur. Gikk opp fra namsvatnet (storelva), oppover mot djupvatnet og videre opp mot mindre vann i området. Stikkord er høy vannstand, kaldt vann og manglende fiskeaktivitet :P

Tipper det kun var 4-5 grader i vannet oppe ved djupvatnet. Litt snø lå også ved vannet, og vann opp på ca 750-760 moh var delvis\helt dekt med is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Røyrvikfjella i forrige uke og det var like dan der også. Snø og is ned og til og delvis ut på vanna helt ned til ca 500 moh. Så et par vak, ellers helt dødt. Kompisen som fisker med sluk fikk fire fisker. Selv fikk jeg en liten pinne på tørt. Våren har nok kommet til Børgefjell, men sommeren tror jeg blir avlyst i år. Det trengs en laaang varmeperiode for å få varmet opp vannet der oppe.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...