Gå til innhold

Femundsmarka (grøtådalen, røavassdraget)


kriska

Anbefalte innlegg

Kan se bortifra stedstankene i denne posten (gausdal vestfjell), planene er endret til femundsmarka. Les lengre nede.

Heisann

Ser jaggu ut som jeg får med meg fattern på en ukes fluefiske tur den kommende uka, og da han helst vil til Gausdal Vestfjell for å gjennleve gamle dager med hans far i de trakter skal ikke jeg si noe på det valget!

Er årevis siden han har drevet noe med fluefiske da, og han husker ikke noe fluevalgmessig fra da han var der sist (70-tallet), så vi er litt usikre på om det er noe som mangler i skrinet og bør bli med!

Som nevnt i tittel blir turen sånn i begynnelsen av neste uke. Ser det har vært noe nedbør (og kommer til å være en del), så vannstanden i elvene (Storlonelva f.eks?) er kanskje ikke så ille. Er det noen som vet åssen det ligger ann med klekkingene og hva vi kan forvente oss. Det jeg har disponibelt av fluer foreløpig er vel noe streaking caddis, elk hair caddis, maur, daddy long leg, vespertina, valguta (er vel kanskje ikke noe av det der), montana, rackel hanen, marginata, no palmer mygg og det er vel det av det jeg kan tenke meg kan bli nødvendig.

Er det noe annet man bør ta med seg av fluer da?

Hva tror dere eventuelt om forholdene den kommende uka med tanke på temperaturer som har vært/blir, vannstand osv for bra klekking. Kan vi treffe bra fiskeforhold i det hele tatt? Får nok gamlefar med et annet sted om det er ikke er å anbefale med Vestfjell nå, så om noen har noe å si på stedet for øyeblikket er det bare å komme med det.

PS. Tar selvfølgelig også gjerne imot "hemmelige" tips til bra steder som bør besøkes i traktene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være at dere treffer på en del vann, alt kommer an på hvor mye det kommer til å regne i de nærmeste dagene.

Men av fluer så ser det ut til at du har det som trengs, og om du plusser på litt diverse mygg og en olivenfarget døgnflueimitasjon i str. 14-16, tenker jeg at du kommer langt.

Vulgata er det der oppe, men denne har svermet ei stund - så det kan hende at det meste er over...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det er muligheter.

Nå er jeg temmelg dårlig på valg av fluer selv egentlig, så hadde det vært mulig å få anbefalt noen slike olivenfargete døgnfluer og mygg typer ved navn? Bestiller helst slike på f.eks flue.no jeg, da prisen blir så latterlig mye mindre enn i diverse fysiske butikker ;)

Er det også mulig å spørre hvordan ørretbestanden er der oppe nå om årene? Er det noen fin ørret, eller er det fremdeles mye ørekyte. Har lest det ble drevet aktiv fjærning av den noen år tilbake, og at det har blitt satt mye fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvomvending!

Vi ser vist på mulighetene om å dra til femundsmarka istedenfor nå. Mulighetene til mer storfisk frister vist en del ja :P

Funnet noen gamle tråder med flue anbefalninger til det stedet, så det er vel greit nok, men har noen muligheten til å si noe om hvor langt man er kommet i sessongen der nå med tanke på klekkinger?

Vi tar nok eventuelt båten til Røa og går derfra innover med en 5-7 dager eller så disponibelt. Om noen har noen must-know tips til området, tar jeg det imot med glede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemt oss for Femundsmarka nå. Drar fra oslo tirsdag morgen og tar båten inn til Haugen. Tenker vi går ned grøtådalen mot svenskegrensa, opp til røa vassdraget og ned igjen til femunden. Ettersom åssen tia strekker til, blir det en kanskje en avstikker opp nordafor den østre delen av røavassdraget.

Slik jeg forstår det er det i røa og sør (grøtådalen f.eks) det hovedsakelig er ørret, mens det i vannene i sør-trøndelag er mye gjedde, røye og abbor. Vi har jo egentlig lyst å unngå gjedda da vi fisker med lette fluestenger og vanlig tynn fortom.

Er jeg på rett kjøl med denne planleggingen? Tror det blir en fin rute å følge grøtådalen mot sverrige og røa vassdraget tilbake som utgangspunkt. Det stemmer med at det er i disse områdene det er ørret og mindre/ingen gjedde? Har selvfølgeligi ingen ting imot røye/abbor, men jo mindre gjedde jo bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, uten å gå i for mye detaljer ble det en fin liten tur til de planlagte steder! Gikk fra haugen til nedre del av grøtåelva og campet der noen dager.

Fisket da både oppover elven, og i det store vannet i bånn av elven. Ble mye 200-300 grams ørret som fikk svømme videre. Største ble ikke mer enn ca 500g, men det holdt jaggu for meg det og jeg hadde det helt supert.

Hadde alt for dårlig tid på turen dessverre, så det ble en stressetappe fra campen til røvollen den siste dagen for å ta ferga tilbake.

Det blir nok flere turer til femundsmarka i fremtiden. Utrolig vakker natur, muligheter for større fisk og de ytterst få folkene vi møtte var bare hyggelige ;)  Skal definitivt sette av mye bedre tid til neste tur for å få sett mer av femundsmarka. Gleder meg spesielt til å se områdene nord for røa!

Myggen så mange maser om var et minimalt problem for meg i hvertfall. Man må bare vende seg til at de svirrer rundt deg som noen idioter. Så lenge myggolja sitter på huden er det ytterst få som i det hele tatt setter seg på deg. Hadde med hatt med myggnetting, men den ble nesten ikke brukt. Vi gjorde også godt sjakktrekk ved å sette teltet litt oppi høyden da det var en nesten konstant trekk der som gjorde at det var mye mindre mygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale at på hjemreisen så går man til Haugen går og får han som bor der til å kjøre deg tilbake med taxi-båten sin. Vi gjorde det og da slipper man å stresse ned til kaia for å rekke ferja som går tidlig på dagen. Mener å huske at han tok 450,- fra Haugen gård til Jonasvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...