Gå til innhold

Fast eller løs dubbing


rbk01

Anbefalte innlegg

her får man si det sto til liv! artig med opphetede diskusjoner! jeg deler erfaringene til Andre, tett og hard dubing på vårfluer og tynt dresset til døgnfluer. men når det skal være sagt er jeg skeptisk til dette å teste flyte evne i spring vann, dette vannet holder da ikke film slik et myr vann gjør og dermed ikke en korekt indikasjon på flyte evne.... og Eikre har helt rett (slik jeg erfarer det..) når det gjelder fotavtrykket på en palmer, om denne flua ligger riktig hviler hacklet på vannfilmen og kroppen ligger over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takke seg til nobody døgniser.....da slipper man dette problemet. Palmermygg? Er det noen som fortsatt bruker det..

ALDRI på fisketur uten mister palmer i boksen;)

Aldri på tur uten myggimitasjoner men palmern er for lenge siden :)

Ellers må jeg nok til dels si meg enig med Andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takke seg til nobody døgniser.....da slipper man dette problemet. Palmermygg? Er det noen som fortsatt bruker det..

Je, men det er veldig få som fortsatt bruker de tradisjonelle palmermyggene. De fleste bruker vel griffiths gnat, altså med påfugl herl ;)

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur alle som eg fisker med bruker palmer, og det er vell den flua som fanger mest fisk her under vårfiske.

men nok om det;)

 

Med eller uten påfugl herl??? ;)

Er det med påfugl så er det ikke palmermygg - men det var kanskje det du ville fram til?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.

Opprinnelig var vel palmer et eldgammelt engelsk ord for caterpillar?

Altså larve (Palmerworm),og var vel opprinnelig en klassisk våtflue?

Er det noen som kjenner historien til opprinnelsen av utrykket?

Er ikke typiske palmers Wolly Worm og Wolly Buggers?

Vi forbinder nok palmermygg med hvordan hacklet bindes inn,og

sånn sett kunne man jo kun bruke en krok og utelukkende hackle bundet inn

langs med krokstammen i spiral,og fremdeles kalle det en palmermygg?

En typisk palmer tørrflue er vel Elk Hair Caddis. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur alle som eg fisker med bruker palmer, og det er vell den flua som fanger mest fisk her under vårfiske.

men nok om det;)

 

Med eller uten påfugl herl??? ;)

Er det med påfugl så er det ikke palmermygg - men det var kanskje det du ville fram til?

sånn for ordens skyld:

hva heter den flua eg bruker da? bundet med påfuglherl og grizzly hackel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kalle den hva du vil,men svært mange ville nok forbinde den

med en Griffith`s Gnat eller en Palmer mygg. ;D

Skulle ikke GG imitere en ikke ferdig klekket mygg mon tro?

Tom.

Griffiths Gnat, er med påfuglherl og grizzly hackle. Palmer myggen er med bare bindetråd og grizzly hackle. Men hva vi kaller det har jo egentlig ikke så mye å si :P

Og Tom. Hvis ikke en griffits imiterer et voksent insekt så vet ikke jeg  ??? 

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Griffiths Gnat, er med påfuglherl og grizzly hackle. Palmer myggen er med bare bindetråd og grizzly hackle. Men hva vi kaller det har jo egentlig ikke så mye å si :P

Sant nok.Men slik er det med svært mange fluer,det vil alltid dukke opp variasjoner.

Det er også en historie om at det var en annen som startet utgangpunktet til flua,men at

George Griffith i ettertid kuttet ned på matrialvalget.

Som du sier,påfuglherl og grizzly hackle,og dermed Griffiths Gnat. :)

Leter man etter Palmer Midge,så vil man også se at akkurat Griffiths Gnat dukker opp.

Og Tom. Hvis ikke en griffits imiterer et voksent insekt så vet ikke jeg  ???
 

Jeg er ikke uenig med deg i det.Ingen tvil om at flua er en High Ride Midge,men fy pokker

så bra den fisker for eksempel med en Leisenring Lift.

Eller med forsiktige inntrekk etter at den synker under overflaten.

Jeg mener å minnes at Skip Morris engang skrev eller sa,jeg husker ikke helt nøyaktig,men

mener at det var noe sånt som:"The Griffith`s Gnat imitates a half-hatched midge.To suggest

this incomplete metemorphosis,the Griffith`s Gnat is usually fished awash,half-sunk and

half floating in the surface."

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...