Gå til innhold
  • 0

Smart måte å bytte flue på?


trampe

Spørsmål

Jeg er helt fersk i fluefiskingens verden, og i den forbindelse er det jaggu en hel del å sette seg inn i. En av tingene er bytting/festing av flue.

Fisker man med slukstang så har man jo en festanordning på enden av snøret som gjør det enkelt å bytte sluk eller spinner. På en fluestang forstår jeg at dette ikke er å anbefale, snarere tvert i mot, noe som betyr at man bør feste flua direkte på fortommen. Dette betyr igjen at hver gang man skal bytte flue så må man kappe deler av fortommen, som igjen betyr at denne blir kortere og kortere for hver gang, og hvor man til slutt er nødt til å bytte hele greia.

Finnes det noen smarte tips her, eller er det i all hovedsak bare å gjøre det jeg beskrev over? Det virker jo veldig tungvint spør du meg - spesielt hvis du også har våte hender og det blir "umulig" å hanskes med den tynne enden av fortommen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Det finnes noe som heter "fluesnapperer":

http://www.solvkroken.no/produkter/fiskeutstyr/hvirvler_og_splittringer/mustad_fluesnapper_0

Jeg har aldri brukt disse og jeg kjenner heller ingen som bruker disse. De har vært i salg så lenge jeg har fisket med flue (+20 år)

Bruk heller litt tid på å bli god til å knytte knuter det vil være en av de beste investeringene du kan gjøre som fersk fluefisker. Slik trening kommer til nytte når du må skifte flue i mørket og/eller med stivfrosne fingre.

PS - Når fortommen blir kortere, skjøter du bare på en ny spiss. Da blir fortommen like lang som da den var ny. Det er skjelden behov for å bytte hele fortommen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det finnes noe som heter "fluesnapperer":

http://www.solvkroken.no/produkter/fiskeutstyr/hvirvler_og_splittringer/mustad_fluesnapper_0

Jeg har aldri brukt disse og jeg kjenner heller ingen som bruker disse. De har vært i salg så lenge jeg har fisket med flue (+20 år)

Jeg har og prøvd disse, men det ble veldig tuklete. Jeg opplevde og at fluene ble litt tunge, så de gikk ned for et godt ord.

Jeg er helt fersk, men disse var bare mer plagsomme enn nyttige. Jeg må si meg enig med Knut; øv litt på knutene, de er ikke så vanskelig når du får det inn i fingrene. :)

/Laonda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dersom du bruker en mikroring på en ferdig tapert fortom så knytter du bare på en spiss og bytter så kun denne når den er for kort eller utslitt. Da vil du ikke spise noe av hovedfortommen når du bytter spiss. Anbefaler bruk av crawford knuten (google) mot mikroringen.

Selv har jeg hatt samme hends camou fortom på siden i fjor. Testet bruddstyrken og det ryker i spissen hver gang så har ikke sett behov for å bytte annet enn spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker enkel sluk-knute på mine fluer, forsvinner maks 1cm fortomsspiss pr bytte. Og som fortalt, skjøt på spiss etterhvert som det spises inn på fortommen, da har du fortom i lang-lang tid.

Ikke noe stress.

Lær deg en enkel knute til flua og en enkel skjøte-knute mellom fortom og spiss (evt mircoring for de som liker det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Trenger ikke microringer heller. Bare skjøt på en meter sånn ca. med fortomsspiss med blodknuten. En enkel oppskrift jeg ofte bruker er en ferdigtapered fortom på ca. 3.5 til 4 meter som ender i rundt 0.18. Så bruker jeg blodknuten og skjøter på hva jeg kaller en knytedel på 0.16 - 0.15 av en snau meters lengde. Og på den igjen fortomsspissen på en drøy meter. Da får du en fortom på ca. fem, fem og en halv meter. Fortomsspissen kan du jo da bare skifte ut når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Om du finner en smart måte å gjøre det på, så anbefaler jeg deg å gå til Johan H. Andresen Jr. for finansiering av ideen :D

Han var foredragsholder før meg på et innovasjonsarrangement som ble holdt i fjor. På spørsmål fra salen om hva han ønsket skulle bli funnet opp og hva som kunne bli forbedret i samfunnet, svarte han "en bedre og kjappere måte å feste flua til fortommen på" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Øv på slukknute: 2279_s.jpg

Altså; gjennom øyet på flua, rundt snøret 4-5 ganger, tilbake ned i hullet mellom flueøyet og surringa, og tilbake gjennom løkka du akkurat lagde.

Etter hvert sitter den kjapt, og du kan gjøre den nærmest i blinde med kalde hender. Funker til det meste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Oliver

Well Henning. Henda dine er utenfor kameralinsa da du viser det viktigste, sorry....:-)

Hehe, well...... Ser det ikke var lett for deg dette :)

På den siste knuten, på den første filmen, sier jeg slukknuten, og hendene er utenfor i det jeg trer fortommen.

På snutt nr2 viser jeg denne i sin helhet :) Dette hadde du fått til om du hatte hatt lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har funnet ut at jeg ønsker meg sene som blir selvlysende når man tar på den, slik at det går lettere å skifte flue i dårlig lys . . . Kan da ikke være for mye å forlange, det ?  <<l

hodelykt er tingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg er helt fersk i fluefiskingens verden, og i den forbindelse er det jaggu en hel del å sette seg inn i. En av tingene er bytting/festing av flue.

Fisker man med slukstang så har man jo en festanordning på enden av snøret som gjør det enkelt å bytte sluk eller spinner. På en fluestang forstår jeg at dette ikke er å anbefale, snarere tvert i mot, noe som betyr at man bør feste flua direkte på fortommen. Dette betyr igjen at hver gang man skal bytte flue så må man kappe deler av fortommen, som igjen betyr at denne blir kortere og kortere for hver gang, og hvor man til slutt er nødt til å bytte hele greia.

Finnes det noen smarte tips her, eller er det i all hovedsak bare å gjøre det jeg beskrev over? Det virker jo veldig tungvint spør du meg - spesielt hvis du også har våte hender og det blir "umulig" å hanskes med den tynne enden av fortommen...

Støtter Oddbjørn, har akkurat begynt med microring, funker som bare det!:-D Å sparer masse fortom, fortom er dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...