Gå til innhold

Redigering i vegas


krissern

Anbefalte innlegg

Hallo. sliter med og få utnyttet hd kvaliteten på gopro hero kamera mitt.

hvordan burde oppsettet mitt være?

her er det jeg kan velge mellom på kamera

resolutions:

wvga  @60 fps

720p   @ 30 fps

720p   @ 60 fps

960p   @ 30 fps

1080p  @ 30fps

kristoffer

post-28937-13949892911515_thumb.jpg

post-28937-13949892911878_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å holde opptakskvaliteten optimal er det gunstig å ikke endre formatstørrelsen.  Litt kort, hvis du gjør opptak i 960p bruk også 960p ved eksport (som Claus også nevner)

Hvis du ikke velger 960p eller 60fps pga plass på minnekortet gjør opptak i den høyeste mulige oppløsningen, dvs 1080p/30fps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tast inn 1280x960 30 framerate..

Er det en spesiell grunn til at du skyter video med 4:3 aspect ratio fremfor 16:9?

hmm. er ikke veldig flink på det der. hva er best og bruke ? hva menes med det egentlig ?

4:3 er størrelsesforholdet vi brukte når hadde "tjukkas-tv`r", 16:9 er størrelsesforholdet for dagens tv`r, dataskjermer etc.. Derfor er det lurt å ta opp video i 720p og 1080p.

Hvorfor Gopro i det hele har lagt til det valget 960p er forbi min fatteevne, men det er en annen sak  ;)

Forskjellen ser du på den gule og den røde firkanten.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ac/Filmaspectratios_svg.svg/500px-Filmaspectratios_svg.svg.png

Selv om du har tatt opp i 4:3 så er ikke det verdens undergang, bare vurder å ta opp i 720 eller 1080p neste gang  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tast inn 1280x960 30 framerate..

Er det en spesiell grunn til at du skyter video med 4:3 aspect ratio fremfor 16:9?

hmm. er ikke veldig flink på det der. hva er best og bruke ? hva menes med det egentlig ?

4:3 er størrelsesforholdet vi brukte når hadde "tjukkas-tv`r", 16:9 er størrelsesforholdet for dagens tv`r, dataskjermer etc.. Derfor er det lurt å ta opp video i 720p og 1080p.

Hvorfor Gopro i det hele har lagt til det valget 960p er forbi min fatteevne, men det er en annen sak  ;)

Forskjellen ser du på den gule og den røde firkanten.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ac/Filmaspectratios_svg.svg/500px-Filmaspectratios_svg.svg.png

Selv om du har tatt opp i 4:3 så er ikke det verdens undergang, bare vurder å ta opp i 720 eller 1080p neste gang  :)

Ok. da skjønner jeg . takk så mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, får det ikke helt til jeg:S  nå har jeg satt over gopro instilingene til 1080p 30 fps

noen som kunne ladg et oppsett jeg burde bruke når jeg lager nytt prosjekt.

ta print screen av vegas sånn jeg burde ha det.

og samma når jeg skal rendere ?

og hva er hemligheten for og ikke få filer på flere gigg på 2 min med film ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De opptakene du _har_ tatt opp må importeres i 960p, alltså 1280x960 med framerate på 30, eller 29,*****

_Fremtidige_ opptak bør du ta i opp i 720p også kjent som "HD Ready", eller 1080p kjent som "Full HD".

Hvis du allerede er usikker på import av film i Sony Vegas, anbefaler jeg deg sterkt å bruke youtube. Vet ikke hvilken versjon av Vegas du bruker men å se en og annen turtorial på youtube sparer både meg og deg for tid.

En ting til; 960p er ikke dårlig i den forstand, selv om den har samme gamle størrelsesforhold som "tjukkas-tv" så er 960p en mye større oppløsning enn det som er på disse eldre tv`ene. På de var oppløsningen 480p eller 480i, så kvalitetene er mye bedre på dine opptak enn på standard tjukkas-tv opptak.

Kronglete forklart, men men.

Hvis du vil ha dine 960p opptak i 16:9 fremfor 4:3 så finnes det råd.

Jeg bruker Adobe Premiere og After Effects.

Her er en tullefilm hvor jeg har gjort mine 16:9-opptak til 2,39:1, et størrelsesforhold som brukes på storfilmer.. Kun for lek og tøys fra min side  ;)8)

NB: Voldsom bruk av farger og andre filtre, ikke noe jeg sender inn Hollywood for å si det sånn ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk. jeg skal filme litt og eksperimentere litt:) men bruker man et program og konverterer  ned størrelsen på filen ?

kristoffer

Størrelse som i filstørrelse eller oppløsning?

Jeg importerer råklipp til uten komprimering inn i Premiere/after effects.. Jeg har en ny pc-rigg, ikke den råeste som man kan få men det skader ikke med i5/7 prosessor og masse RAM.

Gopro med 1080p opptak ligger på 15 Mbit/sek i følge produsenten, bør gå greit på de fleste maskiner :)

Btw: grunnen til at filene blir så store er for at de som regel er ukomprimert.

1 minutt video vil da bli 15 Megabit x 60 sekunder / 8 =  112,5 Megabyte på minnekortet

(1 Megabyte er det samme som 8 Megabit)

Nå ble det litt vel nerdete her  :-\ ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har en rask maskin så får du bare lære deg shift+B funksjonen med èn gang om du skal redigere HD, eller sitte å prerendre i evigheter. Vegas har kverket meg som person, og etter jeg lånte med meg en mac med finalcut er det ingen vei tilbake til det bestyret der. Mitt begynte også (som så mange andres på det store internettet) å føkke seg og påstå systemet var lavt på minne, avbryte rendring, og at jeg kunne lukke andre aplikasjoner for å øke tilgjengelig minne...til tross for at jeg hadde rikelig med minne tilgjengelig :rolleyes: Prøvde alle mulige tjuvløsninger med variabelt dårlig resultat. Nå kan jeg ikke gjøre noe som helst i det uten å få den feilmeldingen eller "sony vegas has stopped working..", men det gjør ingenting ettersom jeg ikke har planer om å bruke det mer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det hadde løst seg om du hadde byttet til i en ny pc ;)

Har brukt vegas litt og har aldri hatt problemer med at den lukker seg.

Heller ikke med After Effects og Premiere (gjerne begge kjørende samtidig), selv om jeg spiller dataspill samtidig som den rendrer :rolleyes:

Nei, alt er relativt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det hadde løst seg om du hadde byttet til i en ny pc ;)

Har brukt vegas litt og har aldri hatt problemer med at den lukker seg.

Heller ikke med After Effects og Premiere (gjerne begge kjørende samtidig), selv om jeg spiller dataspill samtidig som den rendrer :rolleyes:

Nei, alt er relativt :)

Så klart hadde det blitt bedre da ;D Funket brillefint for meg i et år før jeg fikk trøbbel. Har lest om mange andre som får samme problem med mer enn raffe nok maskiner dog...og min var rask nok tidligere :P Menmen skal oppgradere uansett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...