Gå til innhold

Fiskeriminister som eier aksjer i oppdretsindustrien


vanntur

Anbefalte innlegg

Jeg blir så forbandet på folk som tåkelegger nettdebatter!! Spesielt forsvarere av oppdrettsnæringen! De er eksperter på å forlange bevis og dokumentasjon bak meninger og påstander, samtidig som de er nettroll og fyrer på folk og oppnår sannsynligvis det de vil; usaklige svar fra motparten.. Nesten som en tenkt strategi...

DESSVERRE ser det ut som at det mangler solide harde objektive fakta og dokumentasjon (FORSKNING for å bruke dette lite sympatiske ordet i denne sammenhengen) av oppdrettsnæringens kloakk fra merder, lusegenereringen og dets påvirkning på små og store villaks og sjøørrett samt rømning og gyting med påfølgende utvanning av villaksens gener og betydningen av dette.

Også dette med at det går 3 kilo fòr på 1 kilo laks...   Her..: http://www.marineharvest.com/en/CorporateResponsibility/Salmon-feed/How-much-wild-fish-is-used-to-produce-1-kg-of-salmon/

...opplyser de at det går 2,5 kg fisk for 1 kg laks, og at villaksen spiser 10 kg fisk for å legge på seg 1 kg.. Er dette riktig, og hvordan kan de vite dette?

Er nok riktig at det går med 2.5 kg fisk per kg laks, men 10 kilo for villaksen høres drøyt ut i sammenligning. 

2.5 kg fisk til 1 kilo laks så regnes det som oppmalt og tørka mel uten noe særlig vanninhold. ca 4-8% vanninhold.

Mens de nok regner mattilgangen til villaksen som den fisken den faktisk spiser i sjøen med allt av innhold og da veldig mye vanninhold som veier!!!    Tror det er der forskjellen ligger.      Stor forskjell på 1 kg fiskemel  kontra 1 kg ferskfisk.

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Da blir det kapitalistisk oppdrettsminister da! ;)

Jeg synes det stinker av hele Stoltenberg/Støre regimet..... Og jeg stemmer langt fra FRP.

Vi kan ikke aksepetere ytterligere vekst i O-næringen, den må settes på stedet hvil nå!

Markedet må informeres om O-laksens usunnhet, den inneholder jo snart ikke Omega-3, men fortsatt fullt av miljøgifter fra foret....

Markedet er O-næringens akilleshæl, det er der vi må sparke 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse man kan gjøre som individ:

-Ikke kjøp oppdrettslaks.

-Fortell venner og bekjente om hvor usunn oppdrettslaksen er.

-Støtt Reddvillaksen og Don Staniford med penger.

Som forum kan vi gå sammen og skrive et brev til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite.

Vi kan demonstrere foran Stortinget.

Vi kan skrive avisartikler.

Alt dette kan koordineres sammen med nevnte organisasjoner, samt NJFF, Norges Naturvernforbund, fluefiske.net, fiskersiden, yrkesfiskeforeninger.

Som et forum har jeg tro på at vi har en viss gjennomslagskraft, men da holder det ikke å skrive bare på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om å sette fokus og skape blest om saken!

Jo flere vi er jo bedre. Vi kunne tatt denne saken til alt om fiske, jakt&fiske, og muligens avis. Kjørt opplegg parallellt med flere forbund. En grasrotbevegelse med beskjed om at nå er det nok!

En demonstrasjon utenfor Stortinget med kampvillige fluefiskere hadde virkelig latt seg høre! Hvis vi hadde vært et par hundre i alle fall!

Virkelig ingen som bryr seg om dette?

La oss skrive en artikkel sammen, gjerne i samarbeid med fiskersiden og fluefiske.net. Jo flere vi er, jo mer får vi banket i gjennom budskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt tilhenger av å faktisk vise folk hvordan det ser ut i fjordene våre.

Har i de siste årene fått utrolig mye sø på 20-30 cm i lakseelva som er FULLE av lus.

Disse fiskene greier seg ikke i fjorden lengre pga lusebeltet som står klart rett utenfor brakkvannssonen. Her ligger oddrettsanleggene på rad og rekke utover helt til Hustadvika.

Jeg trenger ikke gå lenger enn 15 år tilbake da sø nesten var en "plage" på flua når man fisket etter laks.

Noe av det mest virkningsfulle har vi da vel allerede ???

NETTET!! WorldWideWeb !!

Nå har vi en side http://www.laksitrøbbel.no/

Ta bilder, skriv historier osv og post i vei på FB. Når sannheten om norsk oppdrettslaks og ødeleggelsene i norsk natur blir NOK kjent så vil det ha sin virkning.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Jan. Det er en måte den enkelte kan bidra med for å fortelle om hvordan tilstanden er i fjordene våre mht luseproblematikken pga oppdrettsnæringen.

Nå er jeg veldig opptatt av hva vi kan gjøre som norges beste og muligens største fluefiskeforum. Det er så mye kompetanse på dette forumet, så mye oppgitthet fordi oppdrettsnæringen får ture frem slik de gjør.

Nå er det på tide at forumene og forbundene i Norge samles, kvesser knivene, og går til felles kamp mot den eneste næringen i Norge som ikke må betale for sine kloakkutslipp tilsvarende over 8 mill innbyggere, inkudert en haug med andre negative effekter for miljøet.

Skal VI som medlemmer av FFS sitte på ræva med hendene i lomma og bare la dette skje?

Eller skylder VI laksen, sjøørreten, naturen og våre etterkommere å brette opp ermene og kjempe?

Svaret sier seg selv. Nå er det nok!

Spørsmålet blir som tidligere. Hvor mange på forumet er i realiteten interessert i å gjøre noe?

Virker som mange her er i dvale, men hvis VI våkner! Hvis vi markerer oss, er jeg sikker på at vi kan komme med et solid bidrag som fører til at oppdrettsnæringen før eller siden må skifte kurs.

Eller skal VI sitte på ræva med henda i lommene og godta det som skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi opp så raskt med dette..! Jeg er inne i min første sesong som "fluefisker", og har fått èn laks (min første laks, tatt i porsangerfjorden, full av lus på sporden, satt fast lus på fingrene etter jeg hadde håndtert den) og 15-20 sjøørret denne sommeren.. Selv jeg, som ikke kan noe om laksefiske eller entomologi eller kan kaste ordentlig med stanga, forstår at sjøen kan bli så jævlig mye bedre enn hva vi har nå, og i tillegg er situasjonen i ferd med å forverres ytterligere om oppdrettsnæringen får utvide til seksdobling av merder i sjøen mot 2050 UTEN å gjøre forbedringer en jævla vei, pga null motstand.. Så ikke gi opp! Vent på svar, om ikke i dag, så kanskje neste uke, folk er ikke pålogget hver eneste dag.. Om det ikke er svar å få her, må det jo være svar å få på andre forum, reddvillaksen.no og Don staniford, hva sier de om engasjement fra nordmenn i disse dager, hva kan de fortelle om støtten de har fått så langt? Svarene derfra kan gi fornyet optimisme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi opp så raskt med dette..! Jeg er inne i min første sesong som "fluefisker", og har fått èn laks (min første laks, tatt i porsangerfjorden, full av lus på sporden, satt fast lus på fingrene etter jeg hadde håndtert den) og 15-20 sjøørret denne sommeren.. Selv jeg, som ikke kan noe om laksefiske eller entomologi eller kan kaste ordentlig med stanga, forstår at sjøen kan bli så jævlig mye bedre enn hva vi har nå, og i tillegg er situasjonen i ferd med å forverres ytterligere om oppdrettsnæringen får utvide til seksdobling av merder i sjøen mot 2050 UTEN å gjøre forbedringer en jævla vei, pga null motstand.. Så ikke gi opp! Vent på svar, om ikke i dag, så kanskje neste uke, folk er ikke pålogget hver eneste dag.. Om det ikke er svar å få her, må det jo være svar å få på andre forum, reddvillaksen.no og Don staniford, hva sier de om engasjement fra nordmenn i disse dager, hva kan de fortelle om støtten de har fått så langt? Svarene derfra kan gi fornyet optimisme!

Takk for positiv tilbakemelding. Det jeg forslår at vi gjør først, er å sende en rekke brev til fiskeridept og miljøverndept hvor vi stiller spørsmål om miljømessige problemer forbundet med oppdrettsnæringen, særlig med tanke på villaksen, og hva de har tenkt å gjøre med det. Brev som sendes og svar som mottas kan publiseres på forumet, og vi kan lage en profil på facebook. Viktig at brevene signeres av så mange som mulig, men jeg vet ikke helt hvordan vi ordner signering. Noen som har forslag.

Jeg lar dette stå åpent en uke. Prøver å lage ferdig en kladd innen da, så får vi ta det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig  ???, en fiskeriminister som har aksjer i oppdretsindustrien  :'(

Si farvel til villaksen og sjøørret  >:(

Er dette noe nytt?

Eller har du ikke åpnet en avis de siste to årene?

Saken er betenkelig, men jeg er ikke sikker på at det er noe verre nå enn da sjø-samen Helga Pedersen satt i førersetet....

Lus-beth har i det minste flomlys over hva hun foretar seg ift. oppdrettsnæringen. Det er bra.

Oppdrits-laks slipper for øvrig ikke over dørstokken her heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk politikk er ikke lett å forstå når men er ikke Norsk  :o

Som Nederlender bosatt i Norge prøver jeg å engasjere meg i lokal politikk, samfunn og ...

... ting jeg bryr meg om!

Villaks og sjøørret og vannmiljøet er verdt å kjempe for... fluefiskere engasjer deg <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gleder meg at flere interesserer seg for og lar seg engasjere av slike forvaltnings-spørsmål. Særlig nederlendere!

Det er imidlertid sammensatt, dette her.

Jeg har fulgt nøye med på norsk havbruksforvaltning de siste årene, særlig hva angår villaks, da det er det som engasjerer meg mest. Og jeg må si, selv om veien til hva vi entusiaster virkelig ønsker er lang og kanskje uoverkommelig, at Lusbeth har vært langt bedre enn fryktet. Kanskje er det på grunn av tidligere nevnte spotlight?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det første brevet er klart, kan vi starte underskriftskampanje her:

www.underskrift.no/sider/markedsforing.asp

Hvis noen har et bedre forslag, så kom med det.

Håper flere synes dette er et godt tiltak. Gi tilbakemeldinger!

Målet er at dette skal være starten på noe som kulminerer med at vi får en rømnings-, luse- og avfallsfri oppdrettsnæring.

Alt dette er mulig med dagens teknologi. Nå må vi få politikerne til å sette dette på dagsorden, og gjøre noe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...