Gå til innhold

Bi-fangst i Rena


Rune D

Anbefalte innlegg

Var oppi Rena forrige helg og fikk litt kyndig hjelp av Terje Sjefspuristen til å finne noen gromme ørreter.

Joda,vi fant opptil flere fine som plukket diverse døgniser men jeg klarte selvfølgelig å bomme på de :-\.

Terje fortalte meg litt tidligere på dagen at under den buska litt lengre ned der stod det en skikkelig pudding av en fisk,som kun begynte å vake utover kvelden når svømmepuppene startet sin ferd inn mot land.

Skulle tro mannen hadde fisket der før,for akkurat det skedde :rolleyes:.

En svær pudding stod et par-3 meter fra land og gikk løs på de forsvarsløse puppene med dødsforakt!!

Jeg fikk sneket meg under/over/rundt busker og kratt slik at jeg ble stående i en liten bakevje bare 7-8 meter oppstrøms denne flotte skapningen.

Fikk til et fint kast og begynte den skjelvende stripingen innover mot land,men litt vrient å se da det begynte å bli ganske mørkt.

Ingen respons på første kastet...

Neste kast og jeg kjenner det napper,men det som er rart er at flua ennå er i lufta.

I det jeg gjør klar til bakkastet så har den svømmepuppa blitt myyyye større.

Den sneier ansiktet mitt og faller ned bak meg i vannet.

Den lyden jeg fikk ut av meg var ikke en mann verdig for å si det sånn ssscared...

Ettersom Terje og Roger Østberg(han kom etterhvert) holdt til litt lenger ned,så tror/håper jeg ikke dem hørte det østrogenfylte pipet der!!,de sa hvertfall ikke noe om det.....

Uansett,jeg snur meg rundt og får øye på det jeg fryktet..:

Den jævla flaggermusa hadde jaggu meg snappet flua i lufta,det kjappe svinet:o!!!

Nå får dere bare gi meg inn med kjeft og bannskap,men det faenskapet tar jeg ikke i så den fortommen ble klippet av!!!

Ikke særlig nærme snuta på faenskapet heller :rolleyes:.

Det hele endte da med at jeg måtte ordne med ny fortom og dritt og møkk,så da ble det ikke fisket mer på den fisken...

Faen så kjappe de krypa der er...og ikke minst ekle :o!!....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe....du er nok ikke den første og ikke den siste som har opplevd dette i Rena. Både far min og jeg har opplevd dette her.

Må si jeg for noen år siden ble forundret da jeg i mørket stoppet opp i kastet og snøret mitt dro til vers og svirret rundt. Gikk tanker om onde ånder og spøkelser gjennom hodet der i bekmørke før jeg fant ut hva som var i andre enden av snøret. Vårflua mi hadde foretatt en annengangsklekking og blitt jæ.... svær, også så stygg a gitt.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med engang flaggermusen kommer i Rena, pleier jeg å reise hjem  :rolleyes: MEN har holdt ut 2 turer i år :o

Veldig greit å unngå lyse klær ihvertfall, om man ikke ønsker dem rundt øra hele tida etter mørkets frembrudd.

Etter at jeg opplevde å kroke en av disse dottene skal det temmelig steady vakende stor fisk til før jeg gjør mange kastene når flaggermusene er i farta (og jeg var ikke i nærheten av å få svineriet i fleisen, som Rune)  ;D

Takke meg til illsint bjørn og kjøttetende dinosaurer langs elva enn flaggermus (og huggorm)  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha! Takk for ei god historie ihvertfall ;D Spør som Gavia, hva er ekkelt med en bitteliten søt og lodden sak som flyr rundt og spiser vårfluer? Iiik...  ;D

;D  ;D  ;D  Egentlig ingenting for min del, bare jeg slipper fysisk kontakt  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha nå flirte jeg godt, takk for en fin historie.  ;D  Flaggermus er utrolig stygge bare man kommer nærme nok til å få sett de skikkelig.  En kompis i oppveksten fikk en inn på rommet sitt da vinduet stod oppe, tok tennisracketen ned fra veggen og knærta musa med en backhand som BB hadde misunt ham.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, de er ikke noe styggere de enn andre dyr. Har hatt en i hånda mi for ca. 20-25 år siden under flytting av noe gammelt skrot som skulle kastes. På baksiden av en dør som var satt med langsiden ned satt den vesle skapningen, og da var det bare å ta den i hånda og flytte den til et annet overvintringssted. Dette skjedde på høstparten, så den hadde vel begynt å gå i dvale.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var oppi Rena forrige helg og fikk litt kyndig hjelp av Terje Sjefspuristen til å finne noen gromme ørreter.

Joda,vi fant opptil flere fine som plukket diverse døgniser men jeg klarte selvfølgelig å bomme på de :-\.

Terje fortalte meg litt tidligere på dagen at under den buska litt lengre ned der stod det en skikkelig pudding av en fisk,som kun begynte å vake utover kvelden når svømmepuppene startet sin ferd inn mot land.

Skulle tro mannen hadde fisket der før,for akkurat det skedde :rolleyes:.

En svær pudding stod et par-3 meter fra land og gikk løs på de forsvarsløse puppene med dødsforakt!!

Jeg fikk sneket meg under/over/rundt busker og kratt slik at jeg ble stående i en liten bakevje bare 7-8 meter oppstrøms denne flotte skapningen.

Fikk til et fint kast og begynte den skjelvende stripingen innover mot land,men litt vrient å se da det begynte å bli ganske mørkt.

Ingen respons på første kastet...

Neste kast og jeg kjenner det napper,men det som er rart er at flua ennå er i lufta.

I det jeg gjør klar til bakkastet så har den svømmepuppa blitt myyyye større.

Den sneier ansiktet mitt og faller ned bak meg i vannet.

Den lyden jeg fikk ut av meg var ikke en mann verdig for å si det sånn ssscared...

Ettersom Terje og Roger Østberg(han kom etterhvert) holdt til litt lenger ned,så tror/håper jeg ikke dem hørte det østrogenfylte pipet der!!,de sa hvertfall ikke noe om det.....

Uansett,jeg snur meg rundt og får øye på det jeg fryktet..:

Den jævla flaggermusa hadde jaggu meg snappet flua i lufta,det kjappe svinet:o!!!

Nå får dere bare gi meg inn med kjeft og bannskap,men det faenskapet tar jeg ikke i så den fortommen ble klippet av!!!

Ikke særlig nærme snuta på faenskapet heller :rolleyes:.

Det hele endte da med at jeg måtte ordne med ny fortom og dritt og møkk,så da ble det ikke fisket mer på den fisken...

Faen så kjappe de krypa der er...og ikke minst ekle :o!!....

Flaggermuskongen  ;D

opplevd det samme selv i g.lågen, gjorde akkurat det samme som deg ,begynner ikke med krokutløser tanga og styrer der nei ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Det slår meg at nå høres vi jaggu ut som en gjeng "kjerringer" ;D  Men sjøl om jeg er ungkar tar jeg ikke i ei "flaggrende mus" altså, sånn er det bare.

Kjell

Skogmus da... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke verdens mest delikate dyr, men er det ikke bedre å ta livet av stakkaren enn å la den flakse omkring med krok og snøre? Har selv opplevd å få flaggermus, den tråkket jeg flat og fikk lirket flua ut.

Med mothakeløse kroker vil nok den falle ut etterhvert akkurat som hos fisken,så det går nok bra ;).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null problem å legge en flaggermus på ryggen i håndflata med hodet mellom langefinger og ringfinger, for deretter å vippe ut kroken. Sitter den hardt, så bruk peangen. Den flagrer febrilsk med vingene og sparker med beina, men flaggermusa er en stusselig og svak liten sak, så den kommer ikke noen vei. Ikke biter den noe spesielt hardt heller. Når kroken er løs, så er det bare å gi den et puff opp i lufta, den snur som en katt og flyr avgårde.

Ikke at jeg har gjort det, men det var litt tøft å skrive det som om...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Refsahl

I kveld var det min tur til å få en sånn Vampyr sak på flua.

Faenskapet tok flua mi i lufta i mørke og jeg skjønte det var noe rart når

flua ikke ville la seg skyte ut i et speykast men lå bak meg å flaksa :D

Selvfølgelig skjedde dette når jeg hadde en perfekt posisjon på en stor ørret i mørten :D

Måtte til slutt slepe faenskapet så langt inn det lot seg gjøre slik at jeg fikk kappa fortomsspissen.

Jeg tar for faen ikke på det dyret der, det er helt sikkert :D :D

Da jeg endelig hadde fått skifta ny spiss og satt på en døgnflueimitasjon hadde ørreten sleppt seg nedover elva og var utenfor kastehold.

Shit happens :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Neste gang får jeg bli med deg.  Mens du slenger vampyr'n frem og tilbake med perfekte bukter, prøver jeg å få has på'n med hagla.  :D

:D :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kroket en stakker i øret i dag. Dusten snappa palmermyggen fra vannflata, fløy inn på land, og spilte død. Med hjertet i halsen og avsky i blikket fikk jeg plukket ut kroken(som ikke hadde mothake), og dyret gjorde et byks og var airborn igjen. Ser flaggermus på hver kveldstur, men første gang i dag at jeg har kroka en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...