Gå til innhold

''Nybegynner''


Joakimj

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

Jeg skal ta opp igjen fluebinding i høst, og lurte på om noen av dere hadde tips til hva slags stikke/ evt. sett jeg burde kjøpe. Tenker da på kun stikke, trådholder, saks den slags.. bindemateriale kjøper jeg utenom :)

Har bundet i ett par år, men det er nå litt over 10 år siden, så kan vel si jeg trenger noe som passer en nybegynner  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Det finnes en rekke gode stikker på markedet! Tror du må tenke gjennom følgende:

Rotasjonsstikke - Chucken roterer og du kommer bedre til underside mens du binder, i tilegg kan rotasjonsfunksjonen brukes til å legge på materialer. Personlig synes jeg rotasjonsstikke er best da jeg binder mye og synes de er mest fleksible og effektive!

Binde hva?? Du må være klar over at ikke alle stikker tåler alle str av kroker.. Chucken bestemmer dette og jeg liker å ha "litt luft" rundt kroken så til de mindre fluene har jeg en egen stikke, men dette er selvfølgelig en smakssak og andre synes helt sikkert det er ok med kun en stikke. Stålkvalitet er også avgjørende her og en billig stikke, kombinert med en litt "underdimensjonert" chuck (kjeve) gir som regel kort levetid.

C-klamp eller pedestal?? Her anbefaler jeg pedestall da det gir deg mer fleksibilitet når du binder! Du kan flytte hele stikka under bindingen (snu og vende) noe som iallefall jeg liker godt.. Hender også jeg tar med stikka og noen materialer opp fra "furterommet" i kjellern og er "sosial" med fruen mens hun ser Sæks & singelliv ;D Garanterer protester hvis man begynner å skru og klemme på stuebordet... (Iallefall her i huset)!

Ekstrautstyr? Noen kjente produsenter leverer en del ekstrautstyr til stikka som du kanskje ønsker.. Parachuteklemme, søppelpose, trådhoder foran chucken mv.. På en av stikkene mine har jeg en hvit bakgrunn (flyttbar) montert på stikka noe som gjør at jeg bedre ser detaljer når jeg binder.

LEVETID!!!! Hvis du ser på dette som en investering du vil ha glede av i lang tid anbefaler jeg å legge i noen kroner. Slitestyrke på stikka er ofte sammenfallende med pris.. Iallefall er det min erfaring.

Mergus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

smaken er som baken..... den regalstikka og den andre billige har iallefall en stor hvileflate for venstre hånd.... dette gir stødige innbindinger samt et sted å holde den naturlig under selve bindesekvensen...... dersom man binder fiskefluer ser jeg ingen grunn til å snu og vende på flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før tråden drar helt av sted med roterende stikker eller ei så slår et slag for Nordisk sitt startsett. De tilpasser en pakke mot den type fiske du skal binde til, mens vanlige pakker ofte har mye krimskrams som faller mellom to stoler.

Av stikker så ville jeg vurdert Anvil Atlas. Siden du har bundet tidligere så er du sikkert såpass med at du vet om du vil drive med dette en stund :) Den stikka er relativt rimelig og varer i maaange år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Joakimj!

Var selv i samme båt som deg for to år siden. Hadde gått kurs og bundet endel fluer, men så har det vært en lang pause.

Jeg begynte på nytt med min gode gamle, en fast c-clamp stikke. Etter en stund gikk jeg over til er roterbar c-clamp stikke og angrer ikke på det. Synes det er mye lettere å skaffe seg overblikk og bl.a. frisere fluer på undersiden og legge på lim under. Har du en fast plass du skal sitte på, synes jeg c-clamp er best.

Finnes flere billige roterende stikker å få tak i, men som sagt, skal man investere så blir du mest fornøyd med en skikkelig grom en som ikke er billig.

Men det er og blir en smak-sak!

Saks er veldig smak og behag, så uansett hva du kjøper, kommer du helt sikkert til å bytte etter en kort stund :)

Når det kommer til trådholder så synes jeg det meste funker, har selv syv stykker som består av tre forskjellige typer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jaggu mye lesestoff på ei lita stund  <<l

Jeg tror jeg har lyst på pedestal, da jeg bor i leilighet å c-clamp antageligvis ikke er så populært på stuebordet her heller..

Av preferanser er det viktigst at den holder lenge, og at den er god å binde på. Syns den Anvil Atlas-stikka så ålreit ut, så spørs om jeg heller litt mot den nå i startfasen hvertfall! Er tross alt bare 24 år enda, så har noen år med binding foran meg :)

Sånn av fjær/nakker.. er det noe spesielt som er et must å ha? Kommer vel stort sett til å binde tørt..

Takk for hjelpa så langt folkens! Supert å ha ett sånn forum å henvende seg til!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Anvil Atlas tror jeg er et GODT valg - En kvalitetsstikke du vil ha glede av lenge!

I tilegg vil den passe godt til ørretfluer da kjeften ikke er for grov.

Og så kommer vi til hackle da... En nakke holder lenge og her (tørr jeg påstå... :o) at du får bedre fluer med gode nakker. Du kunne jo starte med en kombipakke dvs 2 halve nakker i en pakke. Eks 1 grizzly og en brun.. Hvis du ikke binder så vannvittig mye trenger du heller ikke en hel nakke av hver farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ble litt kjøpekåt av denne tråden og skaffet meg en Anvil Atlas stikke. Den er av god kvalitet, selv om jeg var litt uheldig med min, hadde en del riper og hakk i stikka og c-clampen (har nok hatt en hard ferd i transport). Det fungerer ellers helt topp, trenger bare å få kjørt den inn litt. Kan anbefalles!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...